Ladefund. Noget værd?
Fra : Martin Bak

Dato : 10-10-09 11:57

Jeg har i formiddags været nede for, som håndværker at se på et hus som en
bekendt muligvis vil købe. Det er en gammel gård.
I laden stod en Opel Rekord, vistnok P1 fra omkring 1960 tror jeg. Tæller
viste omkring 35000, men den har kun 5 cifre. At dømme efter indtræk osv,
kan de 35000 dog sagtens passe.

Den har tydeligvis stået i laden i rigtig mange år, siden den sidst
fungerede som dagligt transportmiddel. Lak og krom er ødelagt, men bortset
fra det, så virker den intakt. Ingen buler eller manglende ting.

Kan sådan en gammel svend mon være noget værd, hvis vi antager at den ikke
er ødelagt maskinelt?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 12:20

Martin Bak wrote:
> [...]
> ting.
> Kan sådan en gammel svend mon være noget værd, hvis vi antager at den

Mange ældre tyskere vil gerne give en god skilling for den bil der var deres
første.

Hvorfor googler du ikke selv efter tilsvarende - også billeder og priser.

Havde du intet mobilkamera?

--
/Frank

Fra : Martin Bak

Dato : 10-10-09 12:26

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Mange ældre tyskere vil gerne give en god skilling for den bil der var
> deres første.
>
> Hvorfor googler du ikke selv efter tilsvarende - også billeder og priser.

Det har jeg skam også gjort. Men ikke fundet nogle der er så
"projekt-agtige" som denne. De fleste af dem man finder på nettet er sat
fint i stand.

> Havde du intet mobilkamera?

Ikke med mig, nej, men det kan muligvis komme på tale at jeg kan overtage
bilen, hvis ellers hun køber gården og bilen stadig er der efter handelen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henning

Dato : 10-10-09 12:26

>Kan sådan en gammel svend mon være noget værd, hvis vi antager at den ikke
>er ødelagt maskinelt?

Spørgsmålet er måske nærmere juridisk - hvis du konstaterer at den kan
indbringe 1 million (utopi...) så er du og din ven pludselig ikke
længere i god tro når I køber huset for ½ million? Er du sikker på
bilen følger med i handlen? Er den skrevet specifikt i købsaftalen?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 12:50

Henning wrote:

> [...]
> længere i god tro når I køber huset for ½ million? Er du sikker på
> bilen følger med i handlen? Er den skrevet specifikt i købsaftalen?

Det er så utopisk. En sådan svend kan vel indbringe mellem 10 til 40K.

Men regn med at den er pilrådden

--
/Frank

Fra : Mogens

Dato : 10-10-09 14:37

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Kan sådan en gammel svend mon være noget værd, hvis vi antager at den ikke
> er ødelagt maskinelt?

På et tidspunkt havde vi en Opel-veteran-entusiast her i gruppen - Michael.
Han er en bekendt af Hans P, og Michael kan måske give et fingerpeg om
værdien, som jeg ikke tror er særlig høj. Mit sammenligningsgrundlag vil
være www.mobile.de

Til sammenligning er der på www.porsche.nu -> "Annonstorget" -> "Bilar
övriga" en Opel Kadett coupe til 7.000 DKK

Fra : Martin Bak

Dato : 10-10-09 15:14

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Til sammenligning er der på www.porsche.nu -> "Annonstorget" -> "Bilar
> övriga" en Opel Kadett coupe til 7.000 DKK
Denne er jo noget ældre, og vist også lidt sjældnere. Den er nok, har jeg
fundet ud af, også ældre end 1960 som jeg først skrev. Det er sådan en her:
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.helstorf.de/images/opel0.jpg&imgrefurl=http://www.helstorf.de/menschen.htm&usg=__gGnkkqDYyT5yCHJOGVggukInIpI=&h=188&w=277&sz=50&hl=da&start=25&um=1&tbnid=YoysPLtQ1wGj4M:&tbnh=77&tbnw=114&prev=/images%3Fq%3Dopel%2Bolympia%2Brekord%26ndsp%3D20%26hl%3Dda%26client%3Dfirefox-a%26channel%3Ds%26rls%3Dorg.mozilla:da-DK:official%26sa%3DN%26start%3D20%26um%3D1
Men selvfølgelig i "ladefundsstand".
Det vil passe mig fint, hvis værdien ikke er særlig stor.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 16:03

Martin Bak wrote:
> [...]
> Men selvfølgelig i "ladefundsstand". Det vil passe mig fint, hvis værdien

Et velbevaret eksemplar:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=121559729&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=19000&makeModelVariant1.modelId=22&makeModelVariant1.modelDescription=olympia&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&tabNumber=2

Så mellem 5-10K for dit ladefund er nok et meget godt gæt.

Den kan dog let være så total smaskrådden at det simpelthen ikke kan hænge
sammen at restaurere den. Så er det jo kun delene der kan pilles af der
repræsenterer en værdi.

Hvor meget er lige det?

--
/Frank

Fra : Armand

Dato : 10-10-09 17:29

Frank Leegaard skrev:

> [...]
> sammen at restaurere den. Så er det jo kun delene der kan pilles af der

Først og fremmest rustede Opel'er væk for et godt ord dengang, så der ér
ikke mange tilbage på gaden - Dét burde sætte en fornuftig høj værdi.
Til gengæld er ladefundet sikker også grundig rusten, og måske netop
staldet op i sin tid p.g.a. store rustproblemer :-/

Men med evner og lyst kan alt jo bygges op fra bunden!
En lærling på min arbejdsplads købte engang en Rekord A fra midt-60'erne
<http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/83/Opel_Rekord_A_grau.jpg>
der ikke kunne transportere sig selv for 6.000,- og fik bygget
grundigt op. Han var godt hjulpet af tilgængeligheden af originale dele,
jeg tror faktisk kun at "himlen" var det eneste der ikke kunne skaffes,
men så købte han bare en symaskine og udvidede sit CV
Hvis P1'eren ikke er ringere end at den kan trækkes på et fejeblad bør
den ikke være billigere end dén :-|

--
Armand.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 10-10-09 16:46

On Sat, 10 Oct 2009 16:14:28 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>Men selvfølgelig i "ladefundsstand".
>Det vil passe mig fint, hvis værdien ikke er særlig stor.

Værdien er nok ikke så voldsom, selvfølgelig vil den vække interesse i
Opel-kredse, hvis den bliver annonceret - men jeg har set 2 køreklare
'51 ere til 60-80k udstillet hos Opel-forhandlere. Om de overhovedet
var til salg undersøgte jeg ikke.
Spørgsmålet er jo hvor meget historie der er på bilen og hvor krævende
restaureringen er. Motoren skal uden tvivl have den store tur, men der
må findes masser af stumper på markedet til en 1500-Opel.

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 10-10-09 19:48

> [...]
> fra det, så virker den intakt. Ingen buler eller manglende ting.
>
> Kan sådan en gammel svend mon være noget værd, hvis vi antager at den ikke

Du kan kigge på http://www.veteranposten.dk der er et par til salg.

Mvh Peter

http://www.veteranposten.dk/visPrivat.asp?Id=27406 = 11.000kr
http://www.veteranposten.dk/visForhandler.asp?Id=29403 = 85.000kr