Nu nærmer vinteren sig..
Fra : Mikael

Dato : 09-10-09 14:56

http://www.youtube.com/watch?v=fThsoeaJCko

En fin lille sammenligningstest mellem sommer og vinterdæk.

Mikael

Fra : oz3bto

Dato : 09-10-09 23:10

"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
http://www.youtube.com/watch?v=fThsoeaJCko

En fin lille sammenligningstest mellem sommer og vinterdæk.

Mikael

----------------------

Prøvede det på en lidt alternativ måde i Tirsdags ..

Var i Norge for at ordne noget papirvæk inden vinterjobbet ved taxa deroppe

En af taxaerne havde endnu ikke fået vintersutterne på og chefen spurte om
jeg gad køre ned og få dem skiftet.. Skal lige siges at der lå 30-40cm sne
og vel 15-20 cm på selve vejen

Det er de længste 1½km jeg har kørt
Turen tilbage foregik helt uden problemer

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 10-10-09 07:46

>"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>http://www.youtube.com/watch?v=fThsoeaJCko

>En fin lille sammenligningstest mellem sommer og vinterdæk.

>Mikael

Vectra på Sommer dæk
50km/t våd = 61m
80km/t våd = 142m
100km/t tør = 36m
Range rover på Sommer dæk
50km/t våd = 47m
80km/t våd = 104m
100km/t tør = 37m

Vectra på Vinter dæk
50km/t våd = 26m (-36m)
80km/t våd = 67m (-75m)
100km/t tør = 35m (-1m)
Range rover på Vinter dæk
50km/t våd = 25m (-22m)
80km/t våd = 65m (-69m)
100km/t tør = 37m (0m)

Resultat sommer dæk må ikke køre i regnvejr.

Mvh Peter

Fra : ShutEye

Dato : 10-10-09 09:47

<klip>
> Resultat sommer dæk må ikke køre i regnvejr.

Skal alle sikkerhedsapostelene her i gruppen ikke op af sædet og kræve
vinterdæk hele året rundt?

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-09 10:07

"ShutEye" <no@no.no> wrote in message
> <klip>
>
> Skal alle sikkerhedsapostelene her i gruppen ikke op af sædet og kræve
> vinterdæk hele året rundt?

Alle testene udført ved 6 grader og ikke 15-20 grader...

Kasper

Fra : ShutEye

Dato : 10-10-09 13:17

> Alle testene udført ved 6 grader og ikke 15-20 grader...

Ok. Den med temperaturen troede jeg var i 'gamle' dage.

Fra : Western

Dato : 10-10-09 17:16

"Peter A. Jensen" <PeterFUP@danmark.dk> skrev >
> Vectra på Sommer dæk
> 50km/t våd = 61m
> 80km/t våd = 142m
> 100km/t tør = 36m
> Range rover på Sommer dæk
> 50km/t våd = 47m
> 80km/t våd = 104m
> 100km/t tør = 37m
>
> Resultat sommer dæk må ikke køre i regnvejr.

Næh, man kan vist ikke konkludere andet end at sommerdæk skal holdes væk
fra en våd glatbane!

En bremselængde på 61 m fra 50 km/h svarer til en friktionskoefficien på
0,16. Vis mig lige den "normale" våde asfaltvej hvor dét kan forekomme -
så længe det våde ikke fryser til is.

--

Leif Westen

Fra : Armand

Dato : 10-10-09 18:03

Western skrev:
> [...]
>
> En bremselængde på 61 m fra 50 km/h svarer til en friktionskoefficien på
> 0,16. Vis mig lige den "normale" våde asfaltvej hvor dét kan forekomme -

Jég kan ikke lide at den tungere Range Rover bremser betragteligt bedre
på "meget" våd vej i forhold til en Vectra :-|

--
Armand.

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 10-10-09 21:52

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En bremselængde på 61 m fra 50 km/h svarer til en friktionskoefficien på
> 0,16. Vis mig lige den "normale" våde asfaltvej hvor dét kan forekomme -

Man kan desværre ikke beregne en friktionskoefficient da hjul ikke skrider
men ruller, derfor må hjulene heller ikke blokere ved nedbremsning, Og den
tunge bil får måske en fordel, desuden har hjul størrelsen også betydning.
Jeg synes dog at testen viser meget godt hvor dårlige sommerdæk er ved lave
temperaturer.

Desværre vil dæk valg altid være et spørgsmål om kompromis imellem utallige
parametre.

Selv de test som http://www1.adac.de/Tests/Reifentests fremstiller, er
uigennemskuelige og usammenlignelige fordi resultaterne omskrives efter
nogle ukendte nøgler og sommer/vinter dæk ikke gennemgår samme test.
Og vigtigst af alt der er utrolig stor forskel på egenskaberne for de
forskellige mærker, det er helt normalt at nogle dæk i test bliver erklæret
for næsten ubrugelige.

Mvh Peter
http://www.test.de , http://www.autobild.de/ ,
http://www.auto-motor-und-sport.de/ , http://www.konsument.at ,
http://www.autozeitung.de ,

Fra : Western

Dato : 10-10-09 22:31

> [...]
> Og vigtigst af alt der er utrolig stor forskel på egenskaberne for de
> forskellige mærker, det er helt normalt at nogle dæk i test bliver

Jeg tror at du misforstår min pointe: På en reelt forekommende våd vej
vil der i praksis aldrig være så ringe friktion at et "normalt"
sommerdæk behøver 61 m for at bremse fra 50 km/h. Uanset om hjulene
blokerer eller har et optimalt slip.

Testen må være foretaget på en bane beregnet til glatbane-øvelse, og den
siger derfor ikke noget om hvordan sommerdæk klarer sig under virkelige
forhold. Glatbaner er glimrende til at træne bremsning under ringe
friktionsforhold, men de kan næppe sige meget om et givent dæks evner på
andre belægningstyper.

I en længere årrække har dækbranchen påstået at vinterdæk er sommerdæk
overlegne når temperaturen er under ca. 7 °C, hvilket igen og igen er
blevet modsagt af tests i bl.a. Teknikens Värld og Vi Bilägere. Hvor de
netop har udsat gode (navngivne) sommerdæk for samme prøver som
vinterdækkene. Og i 2006 udsendte Færdselsstyrelsen et notat med samme
budskab: "Målingerne på tør og våd asfalt viser, at for moderne sommer-
og vinterdæk har tempe-raturen ingen betydning for dækkenes
friktionsegenskaber på typiske vejoverflader."

Jeg bruger selv vinterdæk (om vinteren!), så jeg prøver ikke at
retfærdiggøre brugen af sommerdæk til vinterføre, men man skal ikke
bilde sig ind at vinterdækkene er overlegne til ret meget andet end is
og sne.

--

Leif Westen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 23:09

Western wrote:
> [...]
> retfærdiggøre brugen af sommerdæk til vinterføre, men man skal ikke
> bilde sig ind at vinterdækkene er overlegne til ret meget andet end is

Hvilket for mig så også er rigeligt til at jeg gider skifte.

--
/Frank

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 11-10-09 11:08

> [...]
> forhold. Glatbaner er glimrende til at træne bremsning under ringe
> friktionsforhold, men de kan næppe sige meget om et givent dæks evner på

Ja du har fat i noget der, de 61m og 142m ser forkerte ud.
Optagelsen er lavet på http://www.jyllands-ringen.dk hvor det overrislede
stykke i nord er 150m langt og han bruger faktisk hele stykket, som jeg ikke
tror er epoxy belagt til rigtigt glatføre.
Jeg tror at Opel'en har kørt på dårligere sommer dæk, sikkert et helt andet
mærke end på Rover'en, men som altid i dæk test mangler der informationer,
det kunne jo tænkes at der var meget vand på banen, ABS'en er dårlig, osv,
osv,

Peter

Fra : Anders Majland

Dato : 12-10-09 14:17

> [...]
> sig ind at vinterdækkene er overlegne til ret meget andet end is og sne.

Men var det ikke sidst år en adac/fdm undersøgelse med en stribe forskellige
biler med forskellig dækmontering kinkluderede at på våd vej var det stort
set dødt løb mellem sommer og vinterdæk ?

Selvom den første nattefrost nærmer sig har jeg stadig sommerdæk på begge
biler. Da jeg kun gider skifte en gang afventer jeg lige den kommende
varmeperiode. Men så snart at vejrudsigten lover frost og nedbør så mener
jeg det er tid til at skifte...

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 12-10-09 19:47

> Men var det ikke sidst år en adac/fdm undersøgelse med en stribe
> forskellige biler med forskellig dækmontering kinkluderede at på våd vej
> var det stort set dødt løb mellem sommer og vinterdæk ?
Nej. det var ved højere temperaturer,

> [...]
> biler. Da jeg kun gider skifte en gang afventer jeg lige den kommende
> varmeperiode. Men så snart at vejrudsigten lover frost og nedbør så mener
Du er allered for sent ude, hvis man har sommer dæk skal de i DK bruges 1.
maj - 15. sep.
..

Fra : Anders Majland

Dato : 12-10-09 20:29

> Nej. det var ved højere temperaturer,

Jeg kan ikke huske temperatuen ved testene - men hvis udsagnet hervover står
til troeende så skulle temperaturen jo ikke have den store indflydelse ....

> Du er allered for sent ude, hvis man har sommer dæk skal de i DK bruges 1.
> maj - 15. sep.

Jeg vælger at kigge på vejret istedet for datoen - det samme med hvornår jeg
slukke for fyret og tænder det igen. I foråret havde jeg skiftet til
sommerdæk længe inden jeg slukkede fyret. Og jeg har tændt fyret her igen
omkring 1/10 uden af den grund at have skiftet til vinterdæk ...

Fra : Brian H

Dato : 10-10-09 22:33

"Peter A. Jensen" <PeterFUP@danmark.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> 80km/t våd = 142m
> 100km/t tør = 36m
> Range rover på Sommer dæk
> 50km/t våd = 47m
> 80km/t våd = 104m
> 100km/t tør = 37m
>
> Vectra på Vinter dæk
> 50km/t våd = 26m (-36m)
> 80km/t våd = 67m (-75m)
> 100km/t tør = 35m (-1m)
> Range rover på Vinter dæk
> 50km/t våd = 25m (-22m)
> 80km/t våd = 65m (-69m)
> 100km/t tør = 37m (0m)
>
> Resultat sommer dæk må ikke køre i regnvejr.

RETTELSE:

Køb kvalitets dæk og ikke kina dæk.

Fra : Leo_Jensen

Dato : 10-10-09 03:19

On 10 Okt., 11:07, "Kasper" <Tjae> wrote:
> "ShutEye" <n...@no.no> wrote in message

> Alle testene udført ved 6 grader og ikke 15-20 grader...
>
> Kasper

Mon ikke man kan få det resultat man ønsker i sådan en test ?

Sammenligner man et godt sommerdæk med et dårligt vinterdæk ? Eller
modsat ??

Den seriøse test af dette emne tager 20 forskellige sommerdæk og 20
forskellige vinterdæk og sammenligner dem i 2-3 størrelser. Så ved vi
noget. Ved den temperatur...

Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 10:26

Leo_Jensen wrote:

> [...]
>
> Den seriøse test af dette emne tager 20 forskellige sommerdæk og 20
> forskellige vinterdæk og sammenligner dem i 2-3 størrelser. Så ved vi

Samme tanke her. Hvorfor fik vi ikke noget mere info om det konkret
afprøvede.

--
/Frank

Fra : Brian

Dato : 10-10-09 10:46

"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Den seriøse test af dette emne tager 20 forskellige sommerdæk og 20
> forskellige vinterdæk og sammenligner dem i 2-3 størrelser. Så ved vi
> noget. Ved den temperatur...

Hvad kunne man ellers forvente af Mick Østergaard...

/Brian

Fra : oz3bto

Dato : 10-10-09 16:29

"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Den seriøse test af dette emne tager 20 forskellige sommerdæk og 20
forskellige vinterdæk og sammenligner dem i 2-3 størrelser. Så ved vi

Og husk så lige at dækkene ikke må være helt nye.. De skal være slidt lidt .
såen lige 2-300km så har de det fulde vejgreb

Før det så er det lidt op eller ned med grebet .. kommer an på hvor længe
dækket har været på lager

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 16:41

oz3bto wrote:
> [...]
> lidt . såen lige 2-300km så har de det fulde vejgreb
>
> Før det så er det lidt op eller ned med grebet .. kommer an på hvor

Mon ikke de har været klar over at siliconeolien skulle fjernes?

Jeg er mere bekymret over hvorvidt de lader et skodsommerdæk konkurrere mod
et kvali-vinterdæk.

Alligvel er margen dog forbavsende stor.

--
/Frank