/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Nu nærmer vinteren sig..
Fra : Mikael


Dato : 09-10-09 14:56

http://www.youtube.com/watch?v=fThsoeaJCko

En fin lille sammenligningstest mellem sommer og vinterdæk.

Mikael

 
 
oz3bto (09-10-2009)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 09-10-09 23:10


"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:6ce7aa0b-d684-484d-8ce4-0e133c384e27@a21g2000yqc.googlegroups.com...
http://www.youtube.com/watch?v=fThsoeaJCko

En fin lille sammenligningstest mellem sommer og vinterdæk.

Mikael



----------------------

Prøvede det på en lidt alternativ måde i Tirsdags ..

Var i Norge for at ordne noget papirvæk inden vinterjobbet ved taxa deroppe

En af taxaerne havde endnu ikke fået vintersutterne på og chefen spurte om
jeg gad køre ned og få dem skiftet.. Skal lige siges at der lå 30-40cm sne
og vel 15-20 cm på selve vejen

Det er de længste 1½km jeg har kørt
Turen tilbage foregik helt uden problemer



Peter A. Jensen (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Peter A. Jensen


Dato : 10-10-09 07:46


>"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>news:6ce7aa0b-d684-484d-8ce4-0e133c384e27@a21g2000yqc.googlegroups.com...
>http://www.youtube.com/watch?v=fThsoeaJCko

>En fin lille sammenligningstest mellem sommer og vinterdæk.

>Mikael

Vectra på Sommer dæk
50km/t våd = 61m
80km/t våd = 142m
100km/t tør = 36m
Range rover på Sommer dæk
50km/t våd = 47m
80km/t våd = 104m
100km/t tør = 37m

Vectra på Vinter dæk
50km/t våd = 26m (-36m)
80km/t våd = 67m (-75m)
100km/t tør = 35m (-1m)
Range rover på Vinter dæk
50km/t våd = 25m (-22m)
80km/t våd = 65m (-69m)
100km/t tør = 37m (0m)

Resultat sommer dæk må ikke køre i regnvejr.

Mvh Peter



ShutEye (10-10-2009)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 10-10-09 09:47

<klip>
> Resultat sommer dæk må ikke køre i regnvejr.

Skal alle sikkerhedsapostelene her i gruppen ikke op af sædet og kræve
vinterdæk hele året rundt?



Ukendt (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-10-09 10:07


"ShutEye" <no@no.no> wrote in message
news:4ad049f3$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
> <klip>
>> Resultat sommer dæk må ikke køre i regnvejr.
>
> Skal alle sikkerhedsapostelene her i gruppen ikke op af sædet og kræve
> vinterdæk hele året rundt?

Alle testene udført ved 6 grader og ikke 15-20 grader...

Kasper


ShutEye (10-10-2009)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 10-10-09 13:17

>> <klip>
>>> Resultat sommer dæk må ikke køre i regnvejr.
>>
>> Skal alle sikkerhedsapostelene her i gruppen ikke op af sædet og kræve
>> vinterdæk hele året rundt?
>
> Alle testene udført ved 6 grader og ikke 15-20 grader...

Ok. Den med temperaturen troede jeg var i 'gamle' dage.



Western (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 10-10-09 17:16



"Peter A. Jensen" <PeterFUP@danmark.dk> skrev >
> Vectra på Sommer dæk
> 50km/t våd = 61m
> 80km/t våd = 142m
> 100km/t tør = 36m
> Range rover på Sommer dæk
> 50km/t våd = 47m
> 80km/t våd = 104m
> 100km/t tør = 37m
>
> Resultat sommer dæk må ikke køre i regnvejr.

Næh, man kan vist ikke konkludere andet end at sommerdæk skal holdes væk
fra en våd glatbane!

En bremselængde på 61 m fra 50 km/h svarer til en friktionskoefficien på
0,16. Vis mig lige den "normale" våde asfaltvej hvor dét kan forekomme -
så længe det våde ikke fryser til is.


--

Leif Westen



Armand (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-10-09 18:03

Western skrev:
> "Peter A. Jensen" <PeterFUP@danmark.dk> skrev >
>> Vectra på Sommer dæk
>> 50km/t våd = 61m
>> 80km/t våd = 142m
>> 100km/t tør = 36m
>> Range rover på Sommer dæk
>> 50km/t våd = 47m
>> 80km/t våd = 104m
>> 100km/t tør = 37m
>>
>> Resultat sommer dæk må ikke køre i regnvejr.
>
> Næh, man kan vist ikke konkludere andet end at sommerdæk skal holdes væk
> fra en våd glatbane!
>
> En bremselængde på 61 m fra 50 km/h svarer til en friktionskoefficien på
> 0,16. Vis mig lige den "normale" våde asfaltvej hvor dét kan forekomme -
> så længe det våde ikke fryser til is.
>
>
Jég kan ikke lide at den tungere Range Rover bremser betragteligt bedre
på "meget" våd vej i forhold til en Vectra :-|

--
Armand.

Peter A. Jensen (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Peter A. Jensen


Dato : 10-10-09 21:52


"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4ad0b33c$0$6471$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>
> "Peter A. Jensen" <PeterFUP@danmark.dk> skrev >
>> Vectra på Sommer dæk
>> 50km/t våd = 61m
>> 80km/t våd = 142m
>> 100km/t tør = 36m
>> Range rover på Sommer dæk
>> 50km/t våd = 47m
>> 80km/t våd = 104m
>> 100km/t tør = 37m
>>
>> Resultat sommer dæk må ikke køre i regnvejr.
>
> Næh, man kan vist ikke konkludere andet end at sommerdæk skal holdes væk
> fra en våd glatbane!
>
> En bremselængde på 61 m fra 50 km/h svarer til en friktionskoefficien på
> 0,16. Vis mig lige den "normale" våde asfaltvej hvor dét kan forekomme -
> så længe det våde ikke fryser til is.
>
> Leif Westen
Man kan desværre ikke beregne en friktionskoefficient da hjul ikke skrider
men ruller, derfor må hjulene heller ikke blokere ved nedbremsning, Og den
tunge bil får måske en fordel, desuden har hjul størrelsen også betydning.
Jeg synes dog at testen viser meget godt hvor dårlige sommerdæk er ved lave
temperaturer.

Desværre vil dæk valg altid være et spørgsmål om kompromis imellem utallige
parametre.

Selv de test som http://www1.adac.de/Tests/Reifentests fremstiller, er
uigennemskuelige og usammenlignelige fordi resultaterne omskrives efter
nogle ukendte nøgler og sommer/vinter dæk ikke gennemgår samme test.
Og vigtigst af alt der er utrolig stor forskel på egenskaberne for de
forskellige mærker, det er helt normalt at nogle dæk i test bliver erklæret
for næsten ubrugelige.

Mvh Peter
http://www.test.de , http://www.autobild.de/ ,
http://www.auto-motor-und-sport.de/ , http://www.konsument.at ,
http://www.autozeitung.de ,




Western (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 10-10-09 22:31

"Peter A. Jensen" <PeterFUP@danmark.dk> skrev
>>
>> Næh, man kan vist ikke konkludere andet end at sommerdæk skal holdes
>> væk fra en våd glatbane!
>>
>> En bremselængde på 61 m fra 50 km/h svarer til en friktionskoefficien
>> på 0,16. Vis mig lige den "normale" våde asfaltvej hvor dét kan
>> forekomme - så længe det våde ikke fryser til is.
>>
>> Leif Westen
> Man kan desværre ikke beregne en friktionskoefficient da hjul ikke
> skrider men ruller, derfor må hjulene heller ikke blokere ved
> nedbremsning, Og den tunge bil får måske en fordel, desuden har hjul
> størrelsen også betydning.
> Jeg synes dog at testen viser meget godt hvor dårlige sommerdæk er ved
> lave temperaturer.
>
> Desværre vil dæk valg altid være et spørgsmål om kompromis imellem
> utallige parametre.
>
> Selv de test som http://www1.adac.de/Tests/Reifentests fremstiller, er
> uigennemskuelige og usammenlignelige fordi resultaterne omskrives
> efter nogle ukendte nøgler og sommer/vinter dæk ikke gennemgår samme
> test.
> Og vigtigst af alt der er utrolig stor forskel på egenskaberne for de
> forskellige mærker, det er helt normalt at nogle dæk i test bliver
> erklæret for næsten ubrugelige.


Jeg tror at du misforstår min pointe: På en reelt forekommende våd vej
vil der i praksis aldrig være så ringe friktion at et "normalt"
sommerdæk behøver 61 m for at bremse fra 50 km/h. Uanset om hjulene
blokerer eller har et optimalt slip.

Testen må være foretaget på en bane beregnet til glatbane-øvelse, og den
siger derfor ikke noget om hvordan sommerdæk klarer sig under virkelige
forhold. Glatbaner er glimrende til at træne bremsning under ringe
friktionsforhold, men de kan næppe sige meget om et givent dæks evner på
andre belægningstyper.

I en længere årrække har dækbranchen påstået at vinterdæk er sommerdæk
overlegne når temperaturen er under ca. 7 °C, hvilket igen og igen er
blevet modsagt af tests i bl.a. Teknikens Värld og Vi Bilägere. Hvor de
netop har udsat gode (navngivne) sommerdæk for samme prøver som
vinterdækkene. Og i 2006 udsendte Færdselsstyrelsen et notat med samme
budskab: "Målingerne på tør og våd asfalt viser, at for moderne sommer-
og vinterdæk har tempe-raturen ingen betydning for dækkenes
friktionsegenskaber på typiske vejoverflader."

Jeg bruger selv vinterdæk (om vinteren!), så jeg prøver ikke at
retfærdiggøre brugen af sommerdæk til vinterføre, men man skal ikke
bilde sig ind at vinterdækkene er overlegne til ret meget andet end is
og sne.


--

Leif Westen



Frank Leegaard (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 10-10-09 23:09

Western wrote:
> "Peter A. Jensen" <PeterFUP@danmark.dk> skrev
>>>
>>> Næh, man kan vist ikke konkludere andet end at sommerdæk skal holdes
>>> væk fra en våd glatbane!
>>>
>>> En bremselængde på 61 m fra 50 km/h svarer til en
>>> friktionskoefficien på 0,16. Vis mig lige den "normale" våde
>>> asfaltvej hvor dét kan forekomme - så længe det våde ikke fryser
>>> til is. Leif Westen
>> Man kan desværre ikke beregne en friktionskoefficient da hjul ikke
>> skrider men ruller, derfor må hjulene heller ikke blokere ved
>> nedbremsning, Og den tunge bil får måske en fordel, desuden har hjul
>> størrelsen også betydning.
>> Jeg synes dog at testen viser meget godt hvor dårlige sommerdæk er
>> ved lave temperaturer.
>>
>> Desværre vil dæk valg altid være et spørgsmål om kompromis imellem
>> utallige parametre.
>>
>> Selv de test som http://www1.adac.de/Tests/Reifentests fremstiller,
>> er uigennemskuelige og usammenlignelige fordi resultaterne omskrives
>> efter nogle ukendte nøgler og sommer/vinter dæk ikke gennemgår samme
>> test.
>> Og vigtigst af alt der er utrolig stor forskel på egenskaberne for de
>> forskellige mærker, det er helt normalt at nogle dæk i test bliver
>> erklæret for næsten ubrugelige.
>
>
> Jeg tror at du misforstår min pointe: På en reelt forekommende våd vej
> vil der i praksis aldrig være så ringe friktion at et "normalt"
> sommerdæk behøver 61 m for at bremse fra 50 km/h. Uanset om hjulene
> blokerer eller har et optimalt slip.
>
> Testen må være foretaget på en bane beregnet til glatbane-øvelse, og
> den siger derfor ikke noget om hvordan sommerdæk klarer sig under
> virkelige forhold. Glatbaner er glimrende til at træne bremsning
> under ringe friktionsforhold, men de kan næppe sige meget om et
> givent dæks evner på andre belægningstyper.
>
> I en længere årrække har dækbranchen påstået at vinterdæk er sommerdæk
> overlegne når temperaturen er under ca. 7 °C, hvilket igen og igen er
> blevet modsagt af tests i bl.a. Teknikens Värld og Vi Bilägere. Hvor
> de netop har udsat gode (navngivne) sommerdæk for samme prøver som
> vinterdækkene. Og i 2006 udsendte Færdselsstyrelsen et notat med samme
> budskab: "Målingerne på tør og våd asfalt viser, at for moderne
> sommer- og vinterdæk har tempe-raturen ingen betydning for dækkenes
> friktionsegenskaber på typiske vejoverflader."
>
> Jeg bruger selv vinterdæk (om vinteren!), så jeg prøver ikke at
> retfærdiggøre brugen af sommerdæk til vinterføre, men man skal ikke
> bilde sig ind at vinterdækkene er overlegne til ret meget andet end is
> og sne.

Hvilket for mig så også er rigeligt til at jeg gider skifte.



--
/Frank



Peter A. Jensen (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Peter A. Jensen


Dato : 11-10-09 11:08


"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4ad0fd10$0$31505$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> "Peter A. Jensen" <PeterFUP@danmark.dk> skrev
>>>
>>> Næh, man kan vist ikke konkludere andet end at sommerdæk skal holdes væk
>>> fra en våd glatbane!
>>>
>>> En bremselængde på 61 m fra 50 km/h svarer til en friktionskoefficien på
>>> 0,16. Vis mig lige den "normale" våde asfaltvej hvor dét kan forekomme -
>>> så længe det våde ikke fryser til is.
>>>
>>> Leif Westen
>> Man kan desværre ikke beregne en friktionskoefficient da hjul ikke
>> skrider men ruller, derfor må hjulene heller ikke blokere ved
>> nedbremsning, Og den tunge bil får måske en fordel, desuden har hjul
>> størrelsen også betydning.
>> Jeg synes dog at testen viser meget godt hvor dårlige sommerdæk er ved
>> lave temperaturer.
>>
>> Desværre vil dæk valg altid være et spørgsmål om kompromis imellem
>> utallige parametre.
>>
>> Selv de test som http://www1.adac.de/Tests/Reifentests fremstiller, er
>> uigennemskuelige og usammenlignelige fordi resultaterne omskrives efter
>> nogle ukendte nøgler og sommer/vinter dæk ikke gennemgår samme test.
>> Og vigtigst af alt der er utrolig stor forskel på egenskaberne for de
>> forskellige mærker, det er helt normalt at nogle dæk i test bliver
>> erklæret for næsten ubrugelige.
>
>
> Jeg tror at du misforstår min pointe: På en reelt forekommende våd vej vil
> der i praksis aldrig være så ringe friktion at et "normalt" sommerdæk
> behøver 61 m for at bremse fra 50 km/h. Uanset om hjulene blokerer eller
> har et optimalt slip.
>
> Testen må være foretaget på en bane beregnet til glatbane-øvelse, og den
> siger derfor ikke noget om hvordan sommerdæk klarer sig under virkelige
> forhold. Glatbaner er glimrende til at træne bremsning under ringe
> friktionsforhold, men de kan næppe sige meget om et givent dæks evner på
> andre belægningstyper.
> KLIP

Ja du har fat i noget der, de 61m og 142m ser forkerte ud.
Optagelsen er lavet på http://www.jyllands-ringen.dk hvor det overrislede
stykke i nord er 150m langt og han bruger faktisk hele stykket, som jeg ikke
tror er epoxy belagt til rigtigt glatføre.
Jeg tror at Opel'en har kørt på dårligere sommer dæk, sikkert et helt andet
mærke end på Rover'en, men som altid i dæk test mangler der informationer,
det kunne jo tænkes at der var meget vand på banen, ABS'en er dårlig, osv,
osv,

Peter



Anders Majland (12-10-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 12-10-09 14:17

> Og i 2006 udsendte Færdselsstyrelsen et notat med samme budskab:
> "Målingerne på tør og våd asfalt viser, at for moderne sommer- og
> vinterdæk har tempe-raturen ingen betydning for dækkenes
> friktionsegenskaber på typiske vejoverflader."
>
> Jeg bruger selv vinterdæk (om vinteren!), så jeg prøver ikke at
> retfærdiggøre brugen af sommerdæk til vinterføre, men man skal ikke bilde
> sig ind at vinterdækkene er overlegne til ret meget andet end is og sne.

Men var det ikke sidst år en adac/fdm undersøgelse med en stribe forskellige
biler med forskellig dækmontering kinkluderede at på våd vej var det stort
set dødt løb mellem sommer og vinterdæk ?

Selvom den første nattefrost nærmer sig har jeg stadig sommerdæk på begge
biler. Da jeg kun gider skifte en gang afventer jeg lige den kommende
varmeperiode. Men så snart at vejrudsigten lover frost og nedbør så mener
jeg det er tid til at skifte...


Peter A. Jensen (12-10-2009)
Kommentar
Fra : Peter A. Jensen


Dato : 12-10-09 19:47


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:4ad32c53$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
>> Og i 2006 udsendte Færdselsstyrelsen et notat med samme budskab:
>> "Målingerne på tør og våd asfalt viser, at for moderne sommer- og
>> vinterdæk har tempe-raturen ingen betydning for dækkenes
>> friktionsegenskaber på typiske vejoverflader."
>>
>> Jeg bruger selv vinterdæk (om vinteren!), så jeg prøver ikke at
>> retfærdiggøre brugen af sommerdæk til vinterføre, men man skal ikke bilde
>> sig ind at vinterdækkene er overlegne til ret meget andet end is og sne.
>
> Men var det ikke sidst år en adac/fdm undersøgelse med en stribe
> forskellige biler med forskellig dækmontering kinkluderede at på våd vej
> var det stort set dødt løb mellem sommer og vinterdæk ?
Nej. det var ved højere temperaturer,

> Selvom den første nattefrost nærmer sig har jeg stadig sommerdæk på begge
> biler. Da jeg kun gider skifte en gang afventer jeg lige den kommende
> varmeperiode. Men så snart at vejrudsigten lover frost og nedbør så mener
> jeg det er tid til at skifte...
Du er allered for sent ude, hvis man har sommer dæk skal de i DK bruges 1.
maj - 15. sep.
..



Anders Majland (12-10-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 12-10-09 20:29

>>> Og i 2006 udsendte Færdselsstyrelsen et notat med samme budskab:
>>> "Målingerne på tør og våd asfalt viser, at for moderne sommer- og
>>> vinterdæk har tempe-raturen ingen betydning for dækkenes
>>> friktionsegenskaber på typiske vejoverflader."
.....
>> Men var det ikke sidst år en adac/fdm undersøgelse med en stribe
>> forskellige biler med forskellig dækmontering kinkluderede at på våd vej
>> var det stort set dødt løb mellem sommer og vinterdæk ?

> Nej. det var ved højere temperaturer,

Jeg kan ikke huske temperatuen ved testene - men hvis udsagnet hervover står
til troeende så skulle temperaturen jo ikke have den store indflydelse ....

> Du er allered for sent ude, hvis man har sommer dæk skal de i DK bruges 1.
> maj - 15. sep.

Jeg vælger at kigge på vejret istedet for datoen - det samme med hvornår jeg
slukke for fyret og tænder det igen. I foråret havde jeg skiftet til
sommerdæk længe inden jeg slukkede fyret. Og jeg har tændt fyret her igen
omkring 1/10 uden af den grund at have skiftet til vinterdæk ...


Brian H (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Brian H


Dato : 10-10-09 22:33

"Peter A. Jensen" <PeterFUP@danmark.dk> skrev i meddelelsen
news:4ad02db1$0$6456$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>>"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>news:6ce7aa0b-d684-484d-8ce4-0e133c384e27@a21g2000yqc.googlegroups.com...
>>http://www.youtube.com/watch?v=fThsoeaJCko
>
>>En fin lille sammenligningstest mellem sommer og vinterdæk.
>
>>Mikael
>
> Vectra på Sommer dæk
> 50km/t våd = 61m
> 80km/t våd = 142m
> 100km/t tør = 36m
> Range rover på Sommer dæk
> 50km/t våd = 47m
> 80km/t våd = 104m
> 100km/t tør = 37m
>
> Vectra på Vinter dæk
> 50km/t våd = 26m (-36m)
> 80km/t våd = 67m (-75m)
> 100km/t tør = 35m (-1m)
> Range rover på Vinter dæk
> 50km/t våd = 25m (-22m)
> 80km/t våd = 65m (-69m)
> 100km/t tør = 37m (0m)
>
> Resultat sommer dæk må ikke køre i regnvejr.

RETTELSE:

Køb kvalitets dæk og ikke kina dæk.


Leo_Jensen (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 10-10-09 03:19

On 10 Okt., 11:07, "Kasper" <Tjae> wrote:
> "ShutEye" <n...@no.no> wrote in message
>
> news:4ad049f3$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > <klip>
> >> Resultat sommer dæk må ikke køre i regnvejr.
>
> > Skal alle sikkerhedsapostelene her i gruppen ikke op af sædet og kræve
> > vinterdæk hele året rundt?
>
> Alle testene udført ved 6 grader og ikke 15-20 grader...
>
> Kasper

Mon ikke man kan få det resultat man ønsker i sådan en test ?

Sammenligner man et godt sommerdæk med et dårligt vinterdæk ? Eller
modsat ??

Den seriøse test af dette emne tager 20 forskellige sommerdæk og 20
forskellige vinterdæk og sammenligner dem i 2-3 størrelser. Så ved vi
noget. Ved den temperatur...

Leo

Frank Leegaard (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 10-10-09 10:26

Leo_Jensen wrote:
> On 10 Okt., 11:07, "Kasper" <Tjae> wrote:
>> "ShutEye" <n...@no.no> wrote in message
>>
>> news:4ad049f3$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>> <klip>
>>>> Resultat sommer dæk må ikke køre i regnvejr.
>>
>>> Skal alle sikkerhedsapostelene her i gruppen ikke op af sædet og
>>> kræve vinterdæk hele året rundt?
>>
>> Alle testene udført ved 6 grader og ikke 15-20 grader...
>>
>> Kasper
>
> Mon ikke man kan få det resultat man ønsker i sådan en test ?
>
> Sammenligner man et godt sommerdæk med et dårligt vinterdæk ? Eller
> modsat ??
>
> Den seriøse test af dette emne tager 20 forskellige sommerdæk og 20
> forskellige vinterdæk og sammenligner dem i 2-3 størrelser. Så ved vi
> noget. Ved den temperatur...
>
> Leo

Samme tanke her. Hvorfor fik vi ikke noget mere info om det konkret
afprøvede.



--
/Frank



Brian (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 10-10-09 10:46


"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Den seriøse test af dette emne tager 20 forskellige sommerdæk og 20
> forskellige vinterdæk og sammenligner dem i 2-3 størrelser. Så ved vi
> noget. Ved den temperatur...

Hvad kunne man ellers forvente af Mick Østergaard...

/Brian


oz3bto (10-10-2009)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 10-10-09 16:29


"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:52754974-9012-401c-b8af-cde2bb7ba4c1@g31g2000yqc.googlegroups.com...
On 10 Okt., 11:07, "Kasper" <Tjae> wrote:
> "ShutEye" <n...@no.no> wrote in message
>
> news:4ad049f3$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > <klip>
> >> Resultat sommer dæk må ikke køre i regnvejr.
>
> > Skal alle sikkerhedsapostelene her i gruppen ikke op af sædet og kræve
> > vinterdæk hele året rundt?
>
> Alle testene udført ved 6 grader og ikke 15-20 grader...
>
> Kasper

Mon ikke man kan få det resultat man ønsker i sådan en test ?

Sammenligner man et godt sommerdæk med et dårligt vinterdæk ? Eller
modsat ??

Den seriøse test af dette emne tager 20 forskellige sommerdæk og 20
forskellige vinterdæk og sammenligner dem i 2-3 størrelser. Så ved vi
noget. Ved den temperatur...

Leo
-------------------------------------------


Og husk så lige at dækkene ikke må være helt nye.. De skal være slidt lidt .
såen lige 2-300km så har de det fulde vejgreb

Før det så er det lidt op eller ned med grebet .. kommer an på hvor længe
dækket har været på lager



Frank Leegaard (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 10-10-09 16:41

oz3bto wrote:
> "Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:52754974-9012-401c-b8af-cde2bb7ba4c1@g31g2000yqc.googlegroups.com...
> On 10 Okt., 11:07, "Kasper" <Tjae> wrote:
>> "ShutEye" <n...@no.no> wrote in message
>>
>> news:4ad049f3$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>> <klip>
>>>> Resultat sommer dæk må ikke køre i regnvejr.
>>
>>> Skal alle sikkerhedsapostelene her i gruppen ikke op af sædet og
>>> kræve vinterdæk hele året rundt?
>>
>> Alle testene udført ved 6 grader og ikke 15-20 grader...
>>
>> Kasper
>
> Mon ikke man kan få det resultat man ønsker i sådan en test ?
>
> Sammenligner man et godt sommerdæk med et dårligt vinterdæk ? Eller
> modsat ??
>
> Den seriøse test af dette emne tager 20 forskellige sommerdæk og 20
> forskellige vinterdæk og sammenligner dem i 2-3 størrelser. Så ved vi
> noget. Ved den temperatur...
>
> Leo
> -------------------------------------------
>
>
> Og husk så lige at dækkene ikke må være helt nye.. De skal være slidt
> lidt . såen lige 2-300km så har de det fulde vejgreb
>
> Før det så er det lidt op eller ned med grebet .. kommer an på hvor
> længe dækket har været på lager

Mon ikke de har været klar over at siliconeolien skulle fjernes?

Jeg er mere bekymret over hvorvidt de lader et skodsommerdæk konkurrere mod
et kvali-vinterdæk.

Alligvel er margen dog forbavsende stor.


--
/Frank



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste