/ Forside / Interesser / Dyr / Hunde / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hunde
#NavnPoint
Birgitta 19198
Nordsted1 6865
bevi54 6505
Jernladyen 4457
dova 4371
qfha 3911
knh15 3385
k.j.k 3376
ans 3077
10  vaxen 2670
suk
Fra : Bettina


Dato : 02-08-01 08:12

Læste lige det her på en hjemmeside en nybagt-katteejer reklamerede med.

"Det er irriterende at hunden trækker, når man er ude at gå tur. Man bliver
træt og får ondt i armen af det.
Problemet er, at hvis en hund for lov til at trække, vil dens nakkemuskler
udvikle sig så meget, at den vil ignorere halsbåndet.

Giv din hund kvælerhalsbåndet på, og gå en tur. Husk du skulle gerne frem
til, at den går pænt ved siden af dig, og at linen er løs. Når i går skal
der være en bue på linen. Når hunden begynder at trække, giver du hurtigt et
ryk tilbage i linen, samtidig med at du siger føj på plads. Når du rykker
tilbage i linen, skal rykket gå hen over ryggen og ned i mod halen, ryk
aldrig til siden. Lige så snart du har givet den rykket og sagt føj på
plads, skal der være en bue på linen igen. Det er fordi at hen over ryggen
på hunden går nogle nerver, det gør ikke ondt på hunden, men det er
ubehageligt. Når du stopper op ved en vej, giver du et ryk i linen, og siger
på plads, og hunden skal sætte sige ved din venstre side.

Vigtigt, husk at rose hunden når den går pænt, og gør noget rigtigt."

hvor er det bare stik modsat alt hvad jeg har lært til træning og hvor er
det dog ærgeligt hvis folk falder for den metode, selvom den måske nok ser
ud til at virke.

Bettina





 
 
Heidi Høegh (02-08-2001)
Kommentar
Fra : Heidi Høegh


Dato : 02-08-01 08:33


Bettina <pruehs@mocka.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b68fda8$0$9449$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> hvor er det bare stik modsat alt hvad jeg har lært til træning og hvor er
> det dog ærgeligt hvis folk falder for den metode, selvom den måske nok ser
> ud til at virke.

Hej Bettina
Jeg har også læst ovennævnte hjemmeside, og det er bestemt også stik i mod
alt hvad jeg har lært. Kedeligt at disse metoder stadig bliver brugt.

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh



Tina Dandanell (02-08-2001)
Kommentar
Fra : Tina Dandanell


Dato : 02-08-01 09:00


Heidi Høegh <bentogheidi@mail.tele.dk> skrev i en >
> Hej Bettina
> Jeg har også læst ovennævnte hjemmeside, og det er bestemt også stik i mod
> alt hvad jeg har lært. Kedeligt at disse metoder stadig bliver brugt.
>
> Med Venlig Hilsen
> Heidi Høegh
>
> Ja, vel er det kedeligt, men måske alligevel forståeligt. Hvis man får en
"brugt" hund, der aldrig har lært at gå pænt, er det nok det mest
nærliggende at klappe den en, "for det kan den da forstå". Og hvis man ikke
lige er til metoden med at fodre sin hund med kiks for at få den til at
lystre virker det da sikkert også. Vi har f.eks. en labtæve på 12, der
aldrig har lært konceptet med at gå plads. Så når man gik med hende var det
et helvede. Det er dog bedre nu, men nogen lydighedschampion bliver hun
aldrig. Og jeg skal da gerne indrømme, at jeg har gjort hende opmlærksom på,
hvad jeg mente en gang eller to (hun har altså ikke fået tæv eller noget,
men et fast tag i øret virker på hende. Uden at hive). De to unge har lært
det fra hvalpe, så det er overhovedet ikke noget problem. Og så er det jo
pludselig en fornøjelse at gå tur med sin hund.

Mvh. Tina



Anne-Marie Prange Ma~ (02-08-2001)
Kommentar
Fra : Anne-Marie Prange Ma~


Dato : 02-08-01 09:22


"Tina Dandanell" <tina.stig@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3b6906a1$0$2666$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Ja, vel er det kedeligt, men måske alligevel forståeligt. Hvis man
får en
> "brugt" hund, der aldrig har lært at gå pænt, er det nok det mest
> nærliggende at klappe den en, "for det kan den da forstå".

tja jeg har selv en genbrugshund og hvis jeg havde "klappet den en"
eller brugt hårde metoder tja så ville hunden der var total usikker og
fejlbehandlet da jeg fik den være blevet ødelagt og endnu mere usikker
.... endelig er det jo altså også sådan at straf aldrig nogensinde
fører til en varig indlæring hos hunden ... hvilket derimod belønning
af ønsket adfærd gør ... og så giver denne belønning af ønsket adfærd
en glad harmonisk hund mens straf giver en kuet nervøs hund ..


Og hvis man ikke
> lige er til metoden med at fodre sin hund med kiks for at få den til
at
> lystre virker det da sikkert også.

nu har det ikke noget at gøre med at fordre hunden med kiks, idet
godbidderne jo hovedsagelig anvendes til indlæring .. og der er altså
ikke tale om at hunden fodre med kiks..... der er tale om at den
ønskede adfærd under indlæringen forstærkes med en godbid ....

MvH Ami



Heidi Høegh (03-08-2001)
Kommentar
Fra : Heidi Høegh


Dato : 03-08-01 07:25


Tina Dandanell <tina.stig@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b6906a1$0$2666$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Ja, vel er det kedeligt, men måske alligevel forståeligt. Hvis man får
en
> "brugt" hund, der aldrig har lært at gå pænt, er det nok det mest
> nærliggende at klappe den en, "for det kan den da forstå". Og hvis man
ikke
> lige er til metoden med at fodre sin hund med kiks for at få den til at
> lystre virker det da sikkert også. Vi har f.eks. en labtæve på 12, der
> aldrig har lært konceptet med at gå plads. Så når man gik med hende var
det
> et helvede. Det er dog bedre nu, men nogen lydighedschampion bliver hun
> aldrig. Og jeg skal da gerne indrømme, at jeg har gjort hende opmlærksom
på,
> hvad jeg mente en gang eller to (hun har altså ikke fået tæv eller noget,
> men et fast tag i øret virker på hende. Uden at hive). De to unge har lært
> det fra hvalpe, så det er overhovedet ikke noget problem. Og så er det jo
> pludselig en fornøjelse at gå tur med sin hund.

Du skriver at hvis man får en genbrugshund, der ikke har lært at gå pænt,
kan det være nærliggende at klappe den en. Hvordan kan man forvente den kan
noget den ikke har lært og så klappe den en som straf ? Ja du må meget
undskylde men de to ting hænger ikke sammen.

Uanset om hunden er en genbrugshund, en hvalp eller bare uopdragen kommer
man efter min mening ikke særlig langt med straf, men med kontakt til
hunden, og det er aldrig for sent at starte forfra med indlæringen.

Blot mit synspunkt.
Heidi Høegh




Tina Dandanell (03-08-2001)
Kommentar
Fra : Tina Dandanell


Dato : 03-08-01 09:00

Hold da op, hvor det kan få jer op af stolene. Dejligt!! I må ikke
misforstå; jeg er bestemt ikke tilhænger af at slå hunde. Jeg prøvede
udelukkende på at sætte mig i uvidende førstegangshundeejeres situation, og
tænkte i den forbindelse højt. Men det er åbenbart ikke tilladt i denne
gruppe, før man nærmest får prædikatet "hundemishandler". Og jeg synes det
er lidt lige som at opdrage børn: De skal roses til skyerne når de gør det
rigtige, og gøres opmærksomme på det, når de gør noget forkert. Og det var
så min mening!!!
Tina!
Heidi Høegh <bentogheidi@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b6a5149$0$275$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Tina Dandanell <tina.stig@mail.tele.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3b6906a1$0$2666$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Ja, vel er det kedeligt, men måske alligevel forståeligt. Hvis man får
> en
> > "brugt" hund, der aldrig har lært at gå pænt, er det nok det mest
> > nærliggende at klappe den en, "for det kan den da forstå". Og hvis man
> ikke
> > lige er til metoden med at fodre sin hund med kiks for at få den til at
> > lystre virker det da sikkert også. Vi har f.eks. en labtæve på 12, der
> > aldrig har lært konceptet med at gå plads. Så når man gik med hende var
> det
> > et helvede. Det er dog bedre nu, men nogen lydighedschampion bliver hun
> > aldrig. Og jeg skal da gerne indrømme, at jeg har gjort hende opmlærksom
> på,
> > hvad jeg mente en gang eller to (hun har altså ikke fået tæv eller
noget,
> > men et fast tag i øret virker på hende. Uden at hive). De to unge har
lært
> > det fra hvalpe, så det er overhovedet ikke noget problem. Og så er det
jo
> > pludselig en fornøjelse at gå tur med sin hund.
>
> Du skriver at hvis man får en genbrugshund, der ikke har lært at gå pænt,
> kan det være nærliggende at klappe den en. Hvordan kan man forvente den
kan
> noget den ikke har lært og så klappe den en som straf ? Ja du må meget
> undskylde men de to ting hænger ikke sammen.
>
> Uanset om hunden er en genbrugshund, en hvalp eller bare uopdragen kommer
> man efter min mening ikke særlig langt med straf, men med kontakt til
> hunden, og det er aldrig for sent at starte forfra med indlæringen.
>
> Blot mit synspunkt.
> Heidi Høegh
>
>
>



Anne-Marie Prange Ma~ (02-08-2001)
Kommentar
Fra : Anne-Marie Prange Ma~


Dato : 02-08-01 08:51


"Heidi Høegh" <bentogheidi@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3b690124$0$79041$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
>
> Hej Bettina
> Jeg har også læst ovennævnte hjemmeside, og det er bestemt også stik
i mod
> alt hvad jeg har lært. Kedeligt at disse metoder stadig bliver
brugt.
>
> Med Venlig Hilsen
> Heidi Høegh

Tja jeg læste også siden og kunne ikke holde mund så jeg svarede ham i
ng. kat gruppen hvor han jo havde sin tråd ... det ville være
frygtelig hvis nogen tog ved lære af hans hjemmeside ...
havengoddaghilsfra Ami


Tina (02-08-2001)
Kommentar
Fra : Tina


Dato : 02-08-01 19:43


"Bettina" <pruehs@mocka.dk> skrev i en meddelelse
news:3b68fda8$0$9449$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> Læste lige det her på en hjemmeside en nybagt-katteejer reklamerede med.
>
> "Det er irriterende at hunden trækker, når man er ude at gå tur. Man
bliver
> træt og får ondt i armen af det.
> Problemet er, at hvis en hund for lov til at trække, vil dens nakkemuskler
> udvikle sig så meget, at den vil ignorere halsbåndet.
>
> Giv din hund kvælerhalsbåndet på, og gå en tur. Husk du skulle gerne frem
> til, at den går pænt ved siden af dig, og at linen er løs. Når i går skal
> der være en bue på linen. Når hunden begynder at trække, giver du hurtigt
et
> ryk tilbage i linen, samtidig med at du siger føj på plads. Når du rykker
> tilbage i linen, skal rykket gå hen over ryggen og ned i mod halen, ryk
> aldrig til siden. Lige så snart du har givet den rykket og sagt føj på
> plads, skal der være en bue på linen igen. Det er fordi at hen over ryggen
> på hunden går nogle nerver, det gør ikke ondt på hunden, men det er
> ubehageligt. Når du stopper op ved en vej, giver du et ryk i linen, og
siger
> på plads, og hunden skal sætte sige ved din venstre side.
>
> Vigtigt, husk at rose hunden når den går pænt, og gør noget rigtigt."
>
> hvor er det bare stik modsat alt hvad jeg har lært til træning og hvor er
> det dog ærgeligt hvis folk falder for den metode, selvom den måske nok ser
> ud til at virke.
>
> Bettina
>
> Hej i nyhedsgruppen, håber i har haft en god sommer. Der har nu været lidt
stille i perioden, jeg håber i har hygget jer med hunden i varmen.*S*
Min kæreste skrev på hjemmesiden om kvælerhalsbåndet og det har resulteret i
nogen kraftige reaktioner, så jeg vil tage til genmælde og fortælle lidt om
Buster. Vores problem da han kom hjem var at han trak i snoren så vi følte
armen blev en halv meter længere. >
> Det var ikke sjovt at gå tur med han. Derfor meldte vi os til et kursus
hvor træneren startede med at give hundene et kvælerhalsbånd på. Jeg var
ikke med på ideen lige med det samme, men kunne se det virkede og det gør
det stadigvæk.
Det er ikke sådan at vi hiver i halsbåndet så Buster ikke kan få vejret, men
lader det sidde løst på ryggen af ham. Han får lov til at snuse på
græsplænen ved siden af stierne. Det er kun hvis han begynder at ville gå
foran og jeg siger "på plads" mange gange men han ignorer, derefter får han
et lille nøk og jeg skrev lille.!! Der går lang tid før jeg giver et lille
nøk og det hjælper gerne. Vi prøver på ingen måde at kvæle ham og han får
ikke mange nøk på en tur, men også masser af ros. Vi er ikke hundehader hvis
nogen af jer har den opfattelse.

Med venlig hilsen Tina



Kosmonauten (02-08-2001)
Kommentar
Fra : Kosmonauten


Dato : 02-08-01 20:53

Hej Tina,
jeg tror ikke at du/i er hundehadere.
Ellers ville det være underligt at i havde anskaffet en ;c)

Jeg har ikke læst den pågældende hjemmeside, men kender mange som bruger
"kvæler" halsbånd.
Og det "lille" nøk du omtaler er vel bare at halsbåndet giver en lille lyd
fra sig og at hunden så efterhånden forstår at den ikke skal gå videre.

Men der findes dem som totalt misforstår idéen bag halsbåndet og som river
og flår så hunden nærmest flyver baglæns, og de burde vel investere i en
sele hvis deres problem er så stort.

Med netpotehilsen
Martin & Laika



"Tina" <hedg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3b699f2a$0$331$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Bettina" <pruehs@mocka.dk> skrev i en meddelelse
> news:3b68fda8$0$9449$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> > Læste lige det her på en hjemmeside en nybagt-katteejer reklamerede med.
> >
> > "Det er irriterende at hunden trækker, når man er ude at gå tur. Man
> bliver
> > træt og får ondt i armen af det.
> > Problemet er, at hvis en hund for lov til at trække, vil dens
nakkemuskler
> > udvikle sig så meget, at den vil ignorere halsbåndet.
> >
> > Giv din hund kvælerhalsbåndet på, og gå en tur. Husk du skulle gerne
frem
> > til, at den går pænt ved siden af dig, og at linen er løs. Når i går
skal
> > der være en bue på linen. Når hunden begynder at trække, giver du
hurtigt
> et
> > ryk tilbage i linen, samtidig med at du siger føj på plads. Når du
rykker
> > tilbage i linen, skal rykket gå hen over ryggen og ned i mod halen, ryk
> > aldrig til siden. Lige så snart du har givet den rykket og sagt føj på
> > plads, skal der være en bue på linen igen. Det er fordi at hen over
ryggen
> > på hunden går nogle nerver, det gør ikke ondt på hunden, men det er
> > ubehageligt. Når du stopper op ved en vej, giver du et ryk i linen, og
> siger
> > på plads, og hunden skal sætte sige ved din venstre side.
> >
> > Vigtigt, husk at rose hunden når den går pænt, og gør noget rigtigt."
> >
> > hvor er det bare stik modsat alt hvad jeg har lært til træning og hvor
er
> > det dog ærgeligt hvis folk falder for den metode, selvom den måske nok
ser
> > ud til at virke.
> >
> > Bettina
> >
> > Hej i nyhedsgruppen, håber i har haft en god sommer. Der har nu været
lidt
> stille i perioden, jeg håber i har hygget jer med hunden i varmen.*S*
> Min kæreste skrev på hjemmesiden om kvælerhalsbåndet og det har resulteret
i
> nogen kraftige reaktioner, så jeg vil tage til genmælde og fortælle lidt
om
> Buster. Vores problem da han kom hjem var at han trak i snoren så vi følte
> armen blev en halv meter længere. >
> > Det var ikke sjovt at gå tur med han. Derfor meldte vi os til et kursus
> hvor træneren startede med at give hundene et kvælerhalsbånd på. Jeg var
> ikke med på ideen lige med det samme, men kunne se det virkede og det gør
> det stadigvæk.
> Det er ikke sådan at vi hiver i halsbåndet så Buster ikke kan få vejret,
men
> lader det sidde løst på ryggen af ham. Han får lov til at snuse på
> græsplænen ved siden af stierne. Det er kun hvis han begynder at ville gå
> foran og jeg siger "på plads" mange gange men han ignorer, derefter får
han
> et lille nøk og jeg skrev lille.!! Der går lang tid før jeg giver et
lille
> nøk og det hjælper gerne. Vi prøver på ingen måde at kvæle ham og han får
> ikke mange nøk på en tur, men også masser af ros. Vi er ikke hundehader
hvis
> nogen af jer har den opfattelse.
>
> Med venlig hilsen Tina
>
>



Tina (02-08-2001)
Kommentar
Fra : Tina


Dato : 02-08-01 22:12

Hej Ng

Tak til dem som svarede på opstødet.!!*S* Jeg blev lidt sur over at vi fik
en omgang, men jeg måtte give jer ret i at der er en pointe med
galskaben.!!! Det er måske lidt voldsomt at gå til værks med en lille
hundehvalp. Vi var dog lidt frustreret over alt det trækkeri at det første
og bedste var ja det bedste. jeg vil dog lige tilføje at vi skal ikke trække
Buster ud på nogen gåtur på grund af halsbåndet, tværtimod vente han meget
utålmodig på at vi bliver færdig med de forskellige gøremål der medføre en
gåtur.!! Vi slipper han også løs på en boldbane ikke langt hvor vi bor og
det elsker han overalt i verden.(Nu håber jeg ikke at det medfører en
diskussion om løsgående hunde.!!).
Ja det er måske straf og ja Buster har måske ikke lært hvad "på plads"
betyder. Den vil jeg prøve at lærer han bedre og på den måde lærer ham ikke
at trække. Det skal dog siges at han så snart ordren lyder rykker sig på
plads som han skal hvorefter han to sekunder efter er foran igen, så jeg
tror egentlig godt han ved hvad det betyder, men ikke at det skal være hele
tiden.
med venlig hilsen Tina









"Kosmonauten" <martino@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3b69af9c$0$383
>
> "Tina" <hedg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3b699f2a$0$331$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > "Bettina" <pruehs@mocka.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3b68fda8$0$9449$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> > > Læste lige det her på en hjemmeside en nybagt-katteejer reklamerede
med.
> > >
> > > "Det er irriterende at hunden trækker, når man er ude at gå tur. Man
> > bliver
> > > træt og får ondt i armen af det.
> > > Problemet er, at hvis en hund for lov til at trække, vil dens
> nakkemuskler
> > > udvikle sig så meget, at den vil ignorere halsbåndet.
> > >
> > > Giv din hund kvælerhalsbåndet på, og gå en tur. Husk du skulle gerne
> frem
> > > til, at den går pænt ved siden af dig, og at linen er løs. Når i går
> skal
> > > der være en bue på linen. Når hunden begynder at trække, giver du
> hurtigt
> > et
> > > ryk tilbage i linen, samtidig med at du siger føj på plads. Når du
> rykker
> > > tilbage i linen, skal rykket gå hen over ryggen og ned i mod halen,
ryk
> > > aldrig til siden. Lige så snart du har givet den rykket og sagt føj på
> > > plads, skal der være en bue på linen igen. Det er fordi at hen over
> ryggen
> > > på hunden går nogle nerver, det gør ikke ondt på hunden, men det er
> > > ubehageligt. Når du stopper op ved en vej, giver du et ryk i linen, og
> > siger
> > > på plads, og hunden skal sætte sige ved din venstre side.
> > >
> > > Vigtigt, husk at rose hunden når den går pænt, og gør noget rigtigt."
> > >
> > > hvor er det bare stik modsat alt hvad jeg har lært til træning og hvor
> er
> > > det dog ærgeligt hvis folk falder for den metode, selvom den måske nok
> ser
> > > ud til at virke.
> > >
> > > Bettina
> > >
> > > Hej i nyhedsgruppen, håber i har haft en god sommer. Der har nu været
> lidt
> > stille i perioden, jeg håber i har hygget jer med hunden i varmen.*S*
> > Min kæreste skrev på hjemmesiden om kvælerhalsbåndet og det har
resulteret
> i
> > nogen kraftige reaktioner, så jeg vil tage til genmælde og fortælle lidt
> om
> > Buster. Vores problem da han kom hjem var at han trak i snoren så vi
følte
> > armen blev en halv meter længere. >
> > > Det var ikke sjovt at gå tur med han. Derfor meldte vi os til et
kursus
> > hvor træneren startede med at give hundene et kvælerhalsbånd på. Jeg var
> > ikke med på ideen lige med det samme, men kunne se det virkede og det
gør
> > det stadigvæk.
> > Det er ikke sådan at vi hiver i halsbåndet så Buster ikke kan få vejret,
> men
> > lader det sidde løst på ryggen af ham. Han får lov til at snuse på
> > græsplænen ved siden af stierne. Det er kun hvis han begynder at ville

> > foran og jeg siger "på plads" mange gange men han ignorer, derefter får
> han
> > et lille nøk og jeg skrev lille.!! Der går lang tid før jeg giver et
> lille
> > nøk og det hjælper gerne. Vi prøver på ingen måde at kvæle ham og han
får
> > ikke mange nøk på en tur, men også masser af ros. Vi er ikke hundehader
> hvis
> > nogen af jer har den opfattelse.
> >
> > Med venlig hilsen Tina
> >
> >
>
>



Ann K. (02-08-2001)
Kommentar
Fra : Ann K.


Dato : 02-08-01 21:10


Hej Tina.

>.... håber i har haft en god sommer. Der har nu været lidt
stille i perioden, jeg håber i har hygget jer med hunden i varmen.*S*
<>Jo tak *støn, halse, gispe* - nå ja, _jeg_ nyder det!

>Vores problem da han kom hjem var at han trak i snoren så vi følte
armen blev en halv meter længere.
<> Nej det er ikke særlig rart! Vores første hund (såkaldt problemhund, som
vi overtog) gjorde nøjagtig det samme! Jeg havde faktisk vabler i hånden
efter min første gåtur med hende! En kombination af en trækkende hund og en
møg-nylon-line...

>Derfor meldte vi os til et kursus hvor træneren startede med at give
hundene et kvælerhalsbånd på.
<>Ok - så vil jeg da ikke "skyde" på jer.... Men den træner - uffff!!!

>Jeg var ikke med på ideen lige med det samme, men kunne se det virkede og
det gør
det stadigvæk.
<>Ja gu' virker det! Du ville også kunne få mig til at gøre mange ting, hvis
jeg så var sikker på at undgå gentagen fysisk ubehag!
Næste gang du møder op til hundetræning, så lyt til din indre stemme.... Den
er jo fornuftig nok ;)
Træning er jo ikke en kamp, der er baseret på rå magt... Eller på trusler om
ubehag/straf.

>Det er ikke sådan at vi hiver i halsbåndet så Buster ikke kan få vejret,
men
lader det sidde løst på ryggen af ham.
<>Det er heller ikke mit indtryk - hæ, hvis I virkelig "kvalte" ham, så
kunne man vel heller ikke sige, at han ikke trak! ;)

>Det er kun hvis han begynder at ville gå foran og jeg siger "på plads"
mange gange men han ignorer,
<>Hmmm - må man foreslå at I starter med, at lære ham hvad Plads betyder?
Eller måske alternativt Pænt. Plads betyder jo "gå lige ud for mit ben - hav
opmærksomheden rettet mod mig!"... det giver ikke så meget mulighed for at
gå og læse aviser.... Hvad med også at starte med noget kontakttræning?
Det burde ikke være nødvendigt at skulle gentage sådan en kommando flere
gange - faktisk risikerer du at han i stedet indlærer følgende: "Plads,
Plads, Plads, Plads, RYK" Altså at kommandoen Plads SKAL ledsages af rykket,
ellers er det ikke den "rigtige" kommando, ligesom at den SKAL gentages
flere gange... (håber du forstår, hvad jeg mener?)

>derefter får han et lille nøk og jeg skrev lille.!! Der går lang tid før
jeg giver et lille nøk og det hjælper gerne.
<>Som sagt - hunde er nok ikke meget anderledes indrettet end de fleste
mennesker, når det kommer til viljen til at undgå fysisk ubehag! Det lille
nøk, kunne hunden jo også se som varslingen om noget "værre"....
Uanset, hvordan du vender og drejer det ER der tale om en straf - eller i
det mindste truslen om straf. For mig er det altså så meget lettere at
belønne "den rigtige handling" - altså ros, når hunden går Pænt og stå helt
stille/vende om, når den trækker.... Det tager ikke så forfærdelig lang tid,
før vovse har fattet ideen!
Det der lille nøk, kan hvis I er rigtig uheldige, forårsage skader i hundens
ryg og hals... det koster kassen at rette op på sådan noget! Og hunden har
faktisk smerter, der *kan* give adfærdsændringer.... Hvorfor dog løbe sådan
en risiko???? Især, når nu der er andre måder at forhindre trækken i
snoren???

>Vi er ikke hundehader hvis nogen af jer har den opfattelse.
<>Nej det har jeg heller ikke troet! Men I har været møg-uheldige at falde i
hænderne på sådan en træner.....

Mvh Ann






Bettina (03-08-2001)
Kommentar
Fra : Bettina


Dato : 03-08-01 07:46

Hej Tina

det jeg reagerer mest over er, at I lægger denne "instruks" op på jers
hjemmeside som om det er den rigtige måde at lære hunden at gå pænt på
plads.
Det er det efter min mening bestemt ikke.
Selvfølgelig kan der være brug for "et nøk" engang imellem hvis der
overhovedet ikke er hul igennem, det kan jeg da også komme til med min lille
engel (hmm).
Men at springe direkte til den metode og hen over alt der hedder
kontakt-øvelser er efter min mening den helt forkerte vej at gå. Dermed får
man en hund der går ved siden af en fordi den ellers bliver straffet og ikke
en hund der går ved siden af en fordi det er det bedste sted i verden at
være.
Bare fordi noget virker er det ikke ensbetydende med at det er den måde man
skal gøre det på.

Bettina

"Tina" >
> > Hej i nyhedsgruppen, håber i har haft en god sommer. Der har nu været
lidt
> stille i perioden, jeg håber i har hygget jer med hunden i varmen.*S*
> Min kæreste skrev på hjemmesiden om kvælerhalsbåndet og det har resulteret
i
> nogen kraftige reaktioner, så jeg vil tage til genmælde og fortælle lidt
om
> Buster. Vores problem da han kom hjem var at han trak i snoren så vi følte
> armen blev en halv meter længere. >
> > Det var ikke sjovt at gå tur med han. Derfor meldte vi os til et kursus
> hvor træneren startede med at give hundene et kvælerhalsbånd på. Jeg var
> ikke med på ideen lige med det samme, men kunne se det virkede og det gør
> det stadigvæk.
> Det er ikke sådan at vi hiver i halsbåndet så Buster ikke kan få vejret,
men
> lader det sidde løst på ryggen af ham. Han får lov til at snuse på
> græsplænen ved siden af stierne. Det er kun hvis han begynder at ville gå
> foran og jeg siger "på plads" mange gange men han ignorer, derefter får
han
> et lille nøk og jeg skrev lille.!! Der går lang tid før jeg giver et
lille
> nøk og det hjælper gerne. Vi prøver på ingen måde at kvæle ham og han får
> ikke mange nøk på en tur, men også masser af ros. Vi er ikke hundehader
hvis
> nogen af jer har den opfattelse.
>
> Med venlig hilsen Tina
>
>



Punish the deed,not ~ (07-08-2001)
Kommentar
Fra : Punish the deed,not ~


Dato : 07-08-01 21:22

Sådan Bettina du har helt ret de ting man lærer på en god måde husker man
bedre end dem man lærer på en dårlig måde !!


Bettina <pruehs@mocka.dk> wrote in message
news:3b6a4910$0$9448$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> Hej Tina
>
> det jeg reagerer mest over er, at I lægger denne "instruks" op på jers
> hjemmeside som om det er den rigtige måde at lære hunden at gå pænt på
> plads.
> Det er det efter min mening bestemt ikke.
> Selvfølgelig kan der være brug for "et nøk" engang imellem hvis der
> overhovedet ikke er hul igennem, det kan jeg da også komme til med min
lille
> engel (hmm).
> Men at springe direkte til den metode og hen over alt der hedder
> kontakt-øvelser er efter min mening den helt forkerte vej at gå. Dermed
får
> man en hund der går ved siden af en fordi den ellers bliver straffet og
ikke
> en hund der går ved siden af en fordi det er det bedste sted i verden at
> være.
> Bare fordi noget virker er det ikke ensbetydende med at det er den måde
man
> skal gøre det på.
>
> Bettina
>
> "Tina" >
> > > Hej i nyhedsgruppen, håber i har haft en god sommer. Der har nu været
> lidt
> > stille i perioden, jeg håber i har hygget jer med hunden i varmen.*S*
> > Min kæreste skrev på hjemmesiden om kvælerhalsbåndet og det har
resulteret
> i
> > nogen kraftige reaktioner, så jeg vil tage til genmælde og fortælle lidt
> om
> > Buster. Vores problem da han kom hjem var at han trak i snoren så vi
følte
> > armen blev en halv meter længere. >
> > > Det var ikke sjovt at gå tur med han. Derfor meldte vi os til et
kursus
> > hvor træneren startede med at give hundene et kvælerhalsbånd på. Jeg var
> > ikke med på ideen lige med det samme, men kunne se det virkede og det
gør
> > det stadigvæk.
> > Det er ikke sådan at vi hiver i halsbåndet så Buster ikke kan få vejret,
> men
> > lader det sidde løst på ryggen af ham. Han får lov til at snuse på
> > græsplænen ved siden af stierne. Det er kun hvis han begynder at ville

> > foran og jeg siger "på plads" mange gange men han ignorer, derefter får
> han
> > et lille nøk og jeg skrev lille.!! Der går lang tid før jeg giver et
> lille
> > nøk og det hjælper gerne. Vi prøver på ingen måde at kvæle ham og han
får
> > ikke mange nøk på en tur, men også masser af ros. Vi er ikke hundehader
> hvis
> > nogen af jer har den opfattelse.
> >
> > Med venlig hilsen Tina
> >
> >
>
>



Heidi Høegh (03-08-2001)
Kommentar
Fra : Heidi Høegh


Dato : 03-08-01 08:26

Hej Tina

>Vi prøver på ingen måde at kvæle ham og han får
> ikke mange nøk på en tur, men også masser af ros. Vi er ikke hundehader
hvis
> nogen af jer har den opfattelse.

Jeg tror på ingen måder at i er hundehadere, det vil jeg gerne lige slå
fast, men jeg syntes bare den metode i anvender er forkert.
Jeg forstår udmærket godt det er irriterende hvis hunden hiver af sted med
en. Når jeg går tur med mine tre hunde (store hunde) på engang, skal de
gerne kunne gå pænt da det ellers ikke ville kunne lade sig gøre.
For mig er det grundlæggende ved al hunde træning : kontakt. Kontakt mellem
hund og fører, og hvis den ikke er der, kommer man efter min mening ikke
særlig langt.
Ved at anvende kvæler halsbånd får man selvfølgelig også en kontakt, men den
er baseret på noget negativt, nemlig hvis du ikke gør som jeg siger får du
et ryk som er ubehageligt. Hvorfor ikke lave kontakten lidt spændende så
hunden rent faktisk får lyst til at gøre som du siger.

Jeg har oplevet folk der når de går tur med deres hund, går der ud af,
hunden fiser af sted og det kan ikke gå hurtigt nok. Den går i zig zag hen
over vejen, og de har ingen, absolut ingen kontakt til deres hund. Når de
når et bestemt sted, hiver de i snoren og går hjem. Det var den tur, død
sygt hvis du spørger mig, og de brokker sig så over at deres hund altid
fiser af sted og er død uopdragen. De prøver så med et kvæler halsbånd, i
starten virker det, men efter hånden vænner hunden sig til det, og de er
ikke nået et skridt videre. Men hvad har de selv ydet for at få en lydig
hund : Ingenting. Jeg har oplevet med de selv samme hunde, at hvis man bare
gider gøre turen lidt interessant, rent faktisk kan fange hundens
opmærksomhed, hvilket resulterer i at hunden bliver mere lydig og ikke
mindst man har en følelse af, at vi (hunden og føreren) har oplevet noget
sammen, og ikke hver for sig. Denne lange smøre var blot et eksempel som jeg
har oplevet mange gange, og ikke ment som en lektie på at det er sådan du
gør, det vil jeg lige understrege

Jeg syntes det er kedeligt i havnede i "hænderne" på en dårlig træner, der
benytter kvæler halsbånd som løsning når der findes så mange gode
alternative metoder.

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh



Reichenbach & Hammer (05-08-2001)
Kommentar
Fra : Reichenbach & Hammer


Dato : 05-08-01 08:38

Hej

Ja, der er nogen der aldrig bliver klogere. Uvidenheden er hundens værste
fjende.

Hilsen

Jesper



Punish the deed,not ~ (07-08-2001)
Kommentar
Fra : Punish the deed,not ~


Dato : 07-08-01 21:24

Ja det er rigtigt !! og husk på at hunden ikke har bedt om at blive købt og
sat i snor o.s.v. så det mindste man kan gøre er da at behandle den godt !


Reichenbach & Hammer <hamreich@get2net.dk> wrote in message
news:mQ6b7.19$TY5.1066@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Ja, der er nogen der aldrig bliver klogere. Uvidenheden er hundens værste
> fjende.
>
> Hilsen
>
> Jesper
>
>
>



Trine Dyrgaard (07-08-2001)
Kommentar
Fra : Trine Dyrgaard


Dato : 07-08-01 21:59

"Punish the deed,not the breed" <tisurin@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:X4Yb7.44$MK.5157@news010.worldonline.dk...
> Ja det er rigtigt !! og husk på at hunden ikke har bedt om at blive købt
og
> sat i snor o.s.v. så det mindste man kan gøre er da at behandle den godt !

Skriver manden, der anbefaler pighalsbånd, for det vænner hunden sig jo
til?!!

> Reichenbach & Hammer <hamreich@get2net.dk> wrote in message
> news:mQ6b7.19$TY5.1066@news.get2net.dk...
> > Hej
> >
> > Ja, der er nogen der aldrig bliver klogere. Uvidenheden er hundens
værste
> > fjende.
> >
> > Hilsen
> >
> > Jesper
> >
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste