Nyt filter
Fra : Ukendt

Dato : 07-10-09 17:26

Hvor ofte bør man skifte oliefilter ?
Hvilken form for 'smuds' opsamler dette ?
Kan et moderne filter stoppes til under normal 'brug' ?
Er der altid magneter i et oliefilter ?

Hvorfor en oliekøler ?
Hvor varm kan en olie tåle
at blive ?
Hvor varm er olien når den
blir' nedkølet af en oliekøler ?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-10-09 17:35

> Hvor ofte bør man skifte oliefilter ?
> Hvilken form for 'smuds' opsamler dette ?
> Kan et moderne filter stoppes til under normal 'brug' ?
> [...]

Nu er det man husker det gamle ordsprog.

1 tosse kan stille flere spsm end 10 kloge kan besvare.

Nogen der vil i krig?

--
/Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 07-10-09 17:58

)

> Nogen der vil i krig?

Det klarer Danco Oil vel lige på en studs!?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Volger Garfield

Dato : 07-10-09 19:08

On Wed, 7 Oct 2009 18:35:28 +0200, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>Nu er det man husker det gamle ordsprog.
>
>1 tosse kan stille flere spsm end 10 kloge kan besvare.
>
>Nogen der vil i krig?

Nej Fronken - Fortsæt du bare med at Fjotte rundt.

Volger

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-10-09 19:25

On Wed, 7 Oct 2009 18:26:25 +0200, ">>Eque<<" <-> wrote:

>Hvor ofte bør man skifte oliefilter ?
Læs i din instruktionsbog til bilen.

>Hvilken form for 'smuds' opsamler dette ?
Alle partikler over en hvis størrelse, nogle få my.
Prøv at åbne et brugt filtre, det er der nogle der gør for at få et
lille indblik i hvor godt motoren har det.

>Kan et moderne filter stoppes til under normal 'brug' ?
Hvis der kommer skidt nok i det, men der er filtere der har en ventil
der åbner så oilen løber uden om filtret, ikke godt, men bedre end
ingen smøring.

>Er der altid magneter i et oliefilter ?
Nej.

>Hvorfor en oliekøler ?
For at køle oilen ned.

>Hvor varm kan en olie tåle
>at blive ?
Godt spørgsmål, skal måske kombineres med "hvorlænge ved en given
tempetur", men du kan godt komme over 120 grader.

>Hvor varm er olien når den
>blir' nedkølet af en oliekøler ?
Dem der køler med luft kan jo komme ned på lidt over lufttemperaturen,
og dem der bruger kølevandet der bliver oilen jo så omkring samme
temperatur som kølevandet.

/Hans

Fra : Armand

Dato : 07-10-09 20:50

Hans Kjaergaard skrev:

> Godt spørgsmål, skal måske kombineres med "hvorlænge ved en given
> tempetur", men du kan godt komme over 120 grader.

Jeg hørte engang forklaret at en motor i grunden fungerer bedst ved 60°,
men at olien smører betragteligt bedre hvis den får lov til at blive
blot 20° varmere (kølevandets temperatur må derfor anskues som gavnende
motorens levetid); men til gengæld halverer man oliens levetid for hver
yderligere 20° at temperaturen stiger!
Dette gældende for mineralske multigrade-olier!

> Dem der køler med luft kan jo komme ned på lidt over lufttemperaturen,

Jup!
Derfor er en oliekøler uden termostat ren galemandsværk der mindst bør
være supleret med et olietermometer så chaufføren kan se hvor kold at
olien i grunden er!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-09 22:54

> Hvis der kommer skidt nok i det, men der er filtere der har en ventil
> der åbner så oilen løber uden om filtret, ikke godt, men bedre end
> ingen smøring.

Ok tak, jeg har en kammerat, som har problemer
med sin Passat og der kører en sag vedr. et oliefilter
som skulle være årsag til et mindre 'havari' (læs: mislyd)
så jeg ville lige høre hvor meget et oliefilter kunne skabe
af ravage af en slags.

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-10-09 08:40

> "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ok tak, jeg har en kammerat, som har problemer
> med sin _Passat_ og der kører en sag vedr. et oliefilter

Er du begyndt at fraternisere med fjenden?

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-09 15:00

> Er du begyndt at fraternisere med fjenden?

Hvordan kommer du på dêt ?
Mit indlæg siger blot der er et problem
med (endnu) en VW Passat.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-09 19:34

">>Eque<<" skriver:

> Hvor ofte bør man skifte oliefilter ?

Lige så tit som det er foreskrevet den enekelte motor. Det står i
servicehæftet.

> Hvilken form for 'smuds' opsamler dette ?

Al.

> Kan et moderne filter stoppes til under normal 'brug' ?

Ja, hvis motoren er i stykker.

> Er der altid magneter i et oliefilter ?

Nej, langt fra.

> Hvorfor en oliekøler ?

For at køle olien

> Hvor varm kan en olie tåle
> at blive ?

Som den er foreskrevent til.

> Hvor varm er olien når den
> blir' nedkølet af en oliekøler ?

Det afhænger af kølerens kapacitet, olien temperatur inden køleren og
luften omkring køleren.

Klaus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-10-09 21:41

">>Eque<<" <-> skrev i meddelelsen
> Hvor ofte bør man skifte oliefilter ?

Efter serviceintervallerne ...

> Hvilken form for 'smuds' opsamler dette ?
> Kan et moderne filter stoppes til under normal 'brug' ?
> Er der altid magneter i et oliefilter ?

Nogle biler har magnetisk bundprop..

> Hvorfor en oliekøler ?

For at køle olien - f.eks. automatiske gearkasser med tung ting på slæb .

> Hvor varm kan en olie tåle
> at blive ?

135 grader

> Hvor varm er olien når den
> blir' nedkølet af en oliekøler ?

Det kommer an på hvor du måler. Varmere før køleren, koldere efter. Men
formentlig omkring vandtemperaturen ..

--
Per