Fiat 500 på underlige vilkår...?
Fra : Holm

Dato : 04-10-09 08:24

Hej gruppen,

Min kone har fået tilbudt en ny Fiat 500 til en rigtig fin pris hos et
stort bilhus på Fyn. Vilkårene virker dog noget underlige, og det
kunne vi godt tænke os at høre Jeres tanker om.

Han vil sælge min kone bilen til ca 20.000 under listeprisen, men den
kan først omregistreres i hendes navn omkring nytår. Forhandleren
forklarer, at han har købt og indregistreret nogle stykker af dem -
angiveligt for at "møde koncernens salgskvoter", og ikke kan
omregistrere bilen i de første tre måneder.

Hun kan få bilen med det samme, men den registreres altså ikke i
hendes navn før efter nytår...

Jeg har et princip i sådanne situationer, som er hentet fra
pokerspillets tommelfinger-regel:
"Hvis du ikke kan gennemskue hvem af dine medspillere, der bliver
snydt - så er det sgu nok dig!"

Vi kan i det hele taget godt se nogle potentielle problemer her, men
vi vil gerne høre lidt input fra mere erfarne bilkøbere. Vi håber, at
I har lyst til at hjælpe.

P.F.T.

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-09 15:35

"Holm" <ssholm@gmail.com> wrote in message
[...]

Et skyd fra hoften... kan det være det er hans sikkerhed over for banken,
han har "lånt penge i dem" og så sælger han dem også.. men står i hans navn,
og går han på røven så henter banken bilerne...

Kasper

Fra : Ivan Madsen

Dato : 04-10-09 15:41

On Sun, 4 Oct 2009 07:23:30 -0700 (PDT), Holm <ssholm@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Vi kan i det hele taget godt se nogle potentielle problemer her, men
>vi vil gerne høre lidt input fra mere erfarne bilkøbere. Vi håber, at

Der er umiddelbart to ting. Den ene er at I ikke står som ejere af en
ny bil, hvilket kan få betydning hvis bilen totalskades indenfor det
første år. Det andet er at han forventer vel at få pengene, når I får
bilen - men vil ikke omregistrere. Jeg ville checke om den er belånt
og i reelt risikerer at stå uden bil, hvis han går neden om og hjem.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-10-09 15:56

Holm wrote:
> [...]
>
> Vi kan i det hele taget godt se nogle potentielle problemer her, men
> vi vil gerne høre lidt input fra mere erfarne bilkøbere. Vi håber, at

Til det setup er der kun et at sige: I kan fortælle forhandleren at i evt
gerne vil have bilen. Men betaling sker altså først når i også kan få den
omregistreret umiddelbart i jeres navn.

Så har han den at tygge på-

--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-10-09 15:57

Holm skriver:

> Han vil sælge min kone bilen til ca 20.000 under listeprisen, men den
> kan først omregistreres i hendes navn omkring nytår.

Som Frank skriver:
Før den kan omregistreres i hendes navn, skal hun heller ikke betale for
den.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-10-09 16:21

Holm wrote:
> [...]
>
> Vi kan i det hele taget godt se nogle potentielle problemer her, men
> vi vil gerne høre lidt input fra mere erfarne bilkøbere. Vi håber, at
´
Grunden til at han ikke kan sælge dig den før, er givetvis at det er en
"demo" som skal beholdes en vis tid. Før frigiver importøren den ikke til
salg. Problemet er hvis forhandleren går konkurs i den mellemliggende
periode, - hvilket ikke er utænkelig i disse finanskrisetider - så er der
110% sikkert håndpant i bilen, hvilket betyder at boet kommer og napser
"jeres" bil.

Aftal evt et mindre beløb for at vise god vilje - dog højst 5.000 eller
deromkring, og så kan i muligvis have en god og billig bil til nytår i eget
navn

--
/Frank

Fra : Mogens

Dato : 04-10-09 17:14

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Grunden til at han ikke kan sælge dig den før, er givetvis at det er en
> "demo" som skal beholdes en vis tid. Før frigiver importøren den ikke til
> salg.

Jep - kender een, der netop har købt en spritny Fiesta på de vilkår.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-10-09 20:36

Mogens wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Jep - kender een, der netop har købt en spritny Fiesta på de vilkår.

Medarbejderbiler er det samme. Der er det bare et helt år.

--
/Frank

Fra : alexbo

Dato : 04-10-09 18:27

"Holm" <ssholm@gmail.com> skrev

> [...]
>angiveligt for at "møde koncernens salgskvoter", og ikke kan
>omregistrere bilen i de første tre måneder.

Det kan skyldes SKAT's regler om brugtmoms.
En bil kan først sælges som brugt efter 6 mdr. og 6.000 km
En båd skal have sejlet 100 timer og mere end 3 mdr.
Et fly skal have fløjet mere end 40 timer og 3 mdr.

Hvis bilen bliver omreg. nu er det med nymoms, venter man med det bliver det
med brugtmoms, det er en forskel på 6-7000 kr.

Tilbage er problemet med pant i bilen og forsikringsvilkår, reelt
langtidslåner din kone en bil af firmaet,
det er ikke lovligt, med mindre man indfører din kone som bruger, og det gør
man nok nu jeg tænker over det, så er det din kones forsikring og ansvar.

Forslaget med et depositum og måske en bankgaranti for resten af beløbet er
nok vejen frem i disse tider.
En garanti der betyder at afleveres bilen fri og ubehæftet i januar
forfalder garantien.

Hos bilbogen kan du få oplysning om pant, men det er normalt at alle en
forhandlers biler er pantbelagt.
Bilbogen hører under www.tinglysning.dk men den kører ikke godt, Bilbasen
har en lignende service og man kan ringe til Bilbogen du skal bruge
selnummer.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 04-10-09 18:41

"Holm" skrev

>Hun kan få bilen med det samme, men den registreres altså ikke i
>hendes navn før efter nytår...

Du skal være opmærksom på nyværdiforsikringsreglerne, hvis I køber en ny bil
og den totalskades inden for et år får i en ny bil, er bilen brugt selv om
den er under et år får I kun en erstatning for værdien på skadestidspunktet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-10-09 18:47

alexbo skriver:

> [...]
> den er under et år får I kun en erstatning for værdien på skadestidspunktet.

En regel der er absolut nonsens.

Hvis bilen er 9 måneder gammel, skal forsikringssummen da kun svare til
at kunne købe en tilsvarende bil der er 9 måneder gammel - ikke en ny.

Klaus

Fra : Mogens

Dato : 04-10-09 18:58

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> En regel der er absolut nonsens.

Derfor har nogle forsikringsselskaber som konsekvens af "det nonsens" også
ændret reglerne - bl.a. IF-forsikring...

Fra : TGJ

Dato : 04-10-09 18:57

Hvis du er medlem af FDM, kan du kontakte deres juridiske afd

/Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 04-10-09 21:03

"Holm" <ssholm@gmail.com> skrev i meddelelsen news:3f8270b6-b646-4558-b87b-

> Vi kan i det hele taget godt se nogle potentielle problemer her, men
> vi vil gerne høre lidt input fra mere erfarne bilkøbere. Vi håber, at
> I har lyst til at hjælpe.

Som én har været inde på, skyldes det "demobil" reglerne. Forhandlere får
ganske enkelt rabat på afgiften efter x-antal måneder/kilometer. Derfor kan
han kun give rabatten, når han selv får en lempelse på afgiften.

Der er ingen problemer i det "lille nummer", rent penge-/ejermæssigt. Der
kan kun være det nævnte forsikringsproblem, som kan afklares med et opkald
til forsikringsselskabet.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Tom

Dato : 04-10-09 21:12

Henrik B. skrev:

> Der er ingen problemer i det "lille nummer", rent penge-/ejermæssigt.
> Der kan kun være det nævnte forsikringsproblem, som kan afklares med et
> opkald til forsikringsselskabet.

hmmm problem og problem, man får en bil som svarer til den man har
mistet, det er vel hvad man på fair vis kan tilkomme.

--
Tom

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-10-09 21:13

Henrik B. wrote:
> [...]
> Der er ingen problemer i det "lille nummer", rent penge-/ejermæssigt.
> Der kan kun være det nævnte forsikringsproblem, som kan afklares med

Du vrøvler. Som allerede beskrevet af stort set alle skribenter herinde, er
der da problemet hvis forhandleren går konkurs i mellemtiden.

--
/Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 04-10-09 21:17

> Du vrøvler. Som allerede beskrevet af stort set alle skribenter herinde,
> er der da problemet hvis forhandleren går konkurs i mellemtiden.

Sgu da ikke når manden står med en kontrakt, hvori det er angivet at han
ejer bilen! Den er blot ikke omregistreret...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ivan Madsen

Dato : 04-10-09 21:24

On Sun, 4 Oct 2009 22:17:13 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

>Sgu da ikke når manden står med en kontrakt, hvori det er angivet at han
>ejer bilen! Den er blot ikke omregistreret...

Han står med en kontrakt med en konkursramt forhandler og kan rette
sit krav til boet - for med stor sandsynlighed er alle biler
indregistreret i firmaets navn stillet som sikkerhed for
driftskreditter osv. osv. Så står man ikke så godt, sidst set ved
Svend Christensens Galehus i Valby.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-10-09 22:03

Ivan Madsen wrote:

> [...]
> indregistreret i firmaets navn stillet som sikkerhed for
> driftskreditter osv. osv. Så står man ikke så godt, sidst set ved

Netop. "Dit" aktiv ryger i boet.

Uden omregistrering ingen Bilbog. Ingen Bilbog ingen skift af pant.

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-10-09 22:02

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Sgu da ikke når manden står med en kontrakt, hvori det er angivet at
> han ejer bilen! Den er blot ikke omregistreret...

Det er der nok desværre klar præcedens for at det gør. Eftersom bilen ikke
er omregistreret ifht til Bilbogen, kan pantet indfries hos nuværende ejer.

--
/Frank