Udskiftning af bærekugler?
Fra : Begbie

Dato : 04-10-09 05:58

Jeg fik synet Saxo'en den anden dag, og på synssedlen fik jeg en
enkelt service bemærkning, nemlig at bærekuglerne står til
udskiftning.

Nu er jeg noget analfabet til biler...

Jeg ved ikke engang hvilke funktion bærekuglerne har, og heller ingen
idé om det er en større eller mindre reperation på et værksted. Hvad
er worst case hvis man kører rundt med slidte bærekugler?

Tak for hjælpen på forhånd!

Fra : Tom

Dato : 04-10-09 13:39

Begbie skrev:
> [...]
> idé om det er en større eller mindre reperation på et værksted. Hvad
> er worst case hvis man kører rundt med slidte bærekugler?

Tja i princippet falder forhjulet jo sammen når det er slidt nok, men
før dette vil dine dæk selvfølgelig have modtaget et øget slid fordi
bilen ikke sporer rigtigt mere.
Så det koster faktisk kr og øre at udskyde reparationen, du kan lige så
godt få det lavet med det samme, så dækkene ikke slides op på et par
tusinde Km

--
Tom

Fra : Langgaard

Dato : 04-10-09 06:51

On 4 Okt., 13:58, Begbie <y2j66...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> idé om det er en større eller mindre reperation på et værksted. Hvad
> er worst case hvis man kører rundt med slidte bærekugler?

Det undre mig meget at de lader dig køre med slidte bærekugler, hvad
laver de, og hvad skal de så kassere en bil på!

Underligt!

Men få det lavet, det slider dine dæk og forøger brændstofforbruget,
men viktigst hjulene falder lettere af med slidte kugler, men du kan
køre længe uden problemer, hvis du vil spille i det lotteri
Til min Seat koster de 99,- kr stykket, og skiftes på meget kort
tid

--
Langgaard

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-09 14:29

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message
> [...]

køre længe uden problemer, hvis du vil spille i det lotteri
Til min Seat koster de 99,- kr stykket, og skiftes på meget kort

- Er der ikke gummi på sådan en fyr, kunne være det der er gået hul på...
jeg fik samme besked med en styrekuggle pga. gummiet...

Kasper

Fra : alexbo

Dato : 04-10-09 14:29

"Begbie" skrev

>Jeg fik synet Saxo'en den anden dag, og på synssedlen fik jeg en
>enkelt service bemærkning, nemlig at bærekuglerne står til
>udskiftning.

Det er en smule mærkeligt, for bærekugler er så vigtige at enten er de i
orden eller også skal de skiftes.
En sevicemeddelelse er gerne noget med at et dæk er på kanten, begyndende
rustdannelse eller lign.

Men på din bil er bærekugler presset i det er noget skidt, en hel bærearm
med kugle og de andre ophæng kan fås for 7-800 kr.
Begge sider incl. montering og sporing nærmer sig nok de 3.000 kr.

Nu er det så heldigt at selv om bærekugler er vigtige, slipper de taget i
lav fart og fuldt styreudslag.
En bærekugle er en pind med en kugle på og uden om kuglen et hus det gør at
hjulet kan dreje, når den bliver slidt kan kuglen falde ud, men den gør det
når den bliver hårdest belastet og det er når man drejer hårdt, og det gør
man kun ved lav fart.

Du kan enten selv prøve at se nærmere på de kugler eller få dit værksteds
vurdering af sagen.
Jeg vil ikke være alt for bekymret, hvis det er galt var bilen kasseret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Begbie

Dato : 04-10-09 08:16

On 4 Okt., 15:28, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> vurdering af  sagen.
> Jeg vil ikke være alt for bekymret, hvis det er galt var bilen kasseret..

Tak for info.

Jeg oplever netop af forhjulerne "støjer" når jeg drejer skarpt ved
lav fart.

Jeg spurgte værkstedet omkring det ved sidste service, men de mente at
jeg sagtens kunnne køre videre på det.

Hvis det kan laves for et par tusind, skal de måske med til næste
service.

Fra : Martin Bak

Dato : 04-10-09 16:01

"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Alex Christensen

> Tak for info.
>
> Jeg oplever netop af forhjulerne "støjer" når jeg drejer skarpt ved

Det er til gengæld nok ikke bærekuglernes skyld. Snarere drivaksernes
knokkelled.

> Jeg spurgte værkstedet omkring det ved sidste service, men de mente at
> jeg sagtens kunnne køre videre på det.

Det kan du også temmelig længe. Hvis værkstedet havde ment at støjen kom fra
bærerkuglerne, så havde de med sikkerhed skiftet dem.

> Hvis det kan laves for et par tusind, skal de måske med til næste
> service.

God ide. Men forvent ikke at støjen forsvinder, hvis ikke også
knokkelleddene skiftes. Og så kan du nok ikke klare det til den pris,
desværre.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-10-09 16:14

Martin Bak wrote:
> [...]
>>
> God ide. Men forvent ikke at støjen forsvinder, hvis ikke også
> knokkelleddene skiftes. Og så kan du nok ikke klare det til den pris,

Støjen kan også stamme fra et topleje, men det er nu nok bærekuglen der
larmer.

--
/Frank

Fra : alexbo

Dato : 04-10-09 18:03

"Begbie" skrev

>Jeg oplever netop af forhjulerne "støjer" når jeg drejer skarpt ved lav
>fart.

Der tror jeg også mere på et forakselled.
Det kan du selv lige kigge på, drej hjulene helt ud, stik hovedet ind og se
om en af gummimachetterne er utæt, så har den smidt fedtet ud det er til at
se.
http://www.motorlageret.dk/Drivaksler_og_startere.htm

En slidt bærekugle kan klonke når man kører over et vejbump fordi kuglen er
løs i huset, den siger ingenting ved et skarpt drej der bliver den presset
helt ud i siden af huset, og som sagt måske helt ud, men den siger
ingenting.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-10-09 20:39

alexbo wrote:
> [...]
> kuglen er løs i huset, den siger ingenting ved et skarpt drej der
> bliver den presset helt ud i siden af huset, og som sagt måske helt

Husk på at bilen just er synet.

--
/Frank

Fra : TGJ

Dato : 04-10-09 19:02

> [...]
> "Begbie" skrev

Jeg oplever netop af forhjulerne "støjer" når jeg drejer skarpt ved

Er der forskel på støjen ved at dreje til venstre / højre?

Kunne også være et forhjuls leje

/thomas