Gruppens mening i denne uge: Alkolåse
Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 03-10-09 16:14

Hvad er gruppens holdning til de nye forslag om strammere lovgivning
når det kommer til spritkørsel?

Det forbavser mig at emnet slet ikke er dukket op herinde.

Min egen holdning er, at kan man ikke holde snablen fra flasken, når
man skal styre vogn, så er sådan en alkolås simpelthen sagen.

Der er selvfølgelig visse problemer med at man kan låne andres biler,
men det er vel de færreste der låner bilen ud til en drukmås?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivan Madsen

Dato : 03-10-09 16:40

On Sat, 03 Oct 2009 17:13:30 +0200, folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
>
>Der er selvfølgelig visse problemer med at man kan låne andres biler,
>men det er vel de færreste der låner bilen ud til en drukmås?

Bortset fra at vi stakkels afgiftsplagede bilister vel også skal
betale for dette tiltag så er ideen OK med mig. At bilen ikke vil
køre, hvis der er sprit i kroppen er helt fint.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-10-09 16:41

On Sat, 03 Oct 2009 17:13:30 +0200, folmer@rasmussen.dk wrote:

>Min egen holdning er, at kan man ikke holde snablen fra flasken, når
>man skal styre vogn, så er sådan en alkolås simpelthen sagen.
Ja indtil der findes måder til at omgåes dem på, og de kommer hvis
alkolåse bliver hverdagskost.
De første eksempler vil altid være en succes, men når der kommer mange
stiger kreativiteten, bare lyt til folk der sidder de steder hvor der
serveres alkohol dagen/natten lang.

De fleste kontrolordninger kan omgåes, bare tænk på taxametere,
lastbilers fartskrivere.

>Der er selvfølgelig visse problemer med at man kan låne andres biler,
>men det er vel de færreste der låner bilen ud til en drukmås?
Hvad med drukmåsen der kører i samleverens/konens/sønnens/datterens
bil, eller dem der synker så lavt at de får deres gamle forsvarsløse
forældre til at udlåne en bil til dem ?
Jeg kender til en der fik en bil indregistreret i datterens navn,
datteren var 3 år.
Alkoholister kender ingen grænser.

/Hans

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-10-09 16:45

> Min egen holdning er, at kan man ikke holde snablen fra flasken, når man
> skal styre vogn, så er sådan en alkolås simpelthen sagen.

Min holdning er, at det er fint til dem der ikke kan styre det, men lad
være med at tvinge os andre til at få det monteret.

Men virker de? 112% hver gang? Træls at stå pinlig ædru og ikke kunne
starte bilen pga. man lige har spist et stykke chokolade fra
julekassen ....

Fra : Tom

Dato : 03-10-09 17:24

Martin [6000] skrev:

> [...]
>
> Men virker de? 112% hver gang? Træls at stå pinlig ædru og ikke kunne
> starte bilen pga. man lige har spist et stykke chokolade fra

Det må da være chokoladegnaskerens problem. Så kan man jo bare lade
værre med i første omgang at køre sprutkørsel og i anden omgang at
udfordre elektronikken.
Så længe det ikke er ALLE som skal have udstyret installeret, er det
fint med mig

--
Tom

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 03-10-09 18:38

Martin [6000] wrote:

> [...]
>
> Men virker de? 112% hver gang? Træls at stå pinlig ædru og ikke kunne
> starte bilen pga. man lige har spist et stykke chokolade fra

Eller spist mentholpastiller fordi man har ondt i halsen.
Vil låsen reagere selektivt overfor alcohol eller overfor en bred vifte
af lignende stoffer i kemisk forstand, eksempelvis menthol, træsprit,
glycerin og eddikesyre)

/Lars

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-10-09 16:49

> eller dem der synker så lavt at de får deres gamle forsvarsløse forældre
> til at udlåne en bil til dem ? Jeg kender til en der fik en bil

Eller overtaler sit lille barn til at puste: "Kom skat.. far skal køre,
du vil vel ikke have far kommer for sent på arbejde, vel skat?"

Fra : alexbo

Dato : 03-10-09 17:28

<folmer@rasmussen.dk> skrev

> Hvad er gruppens holdning til de nye forslag om strammere lovgivning
> når det kommer til spritkørsel?

Det er spørgsmålet om du mener strammere lovgivning, eller bedre kontrol.

> Min egen holdning er, at kan man ikke holde snablen fra flasken, når
> man skal styre vogn, så er sådan en alkolås simpelthen sagen.

En alkolåst bliver jo nemt omgået, det bliver en lille forretning for
teenagere der kører rundt på cykel og åbner låse for bilister foran
bodegaen.
Formentlig kan en oppustet ballon klare det problem, man puster den op i
ædru tilstand når man parkere, når man skal hjem sender man ballonluften
igennen låsen.
Formentlig kan en alkolås ikke snydes med en cykelpumpe, man må formode at
den kan genkende udåndingsluft fra ren luft.

mvh
Alex Christensen

Fra : Tom

Dato : 03-10-09 17:46

alexbo skrev:

> [...]
> Formentlig kan en alkolås ikke snydes med en cykelpumpe, man må formode at
> den kan genkende udåndingsluft fra ren luft.

det vil under alle omstændigheder være noget som sprutbilisten selv må
slås rundt med og som vedkommende selv må afholde udgifterne til at få
installeret. Sålænge det ikke generer alm. bilister, så er det velkomment.
I praksis bliver dette selvfølgelig aldrig til noget, da det som altid
ender op i "hurtigtarbejdende" udvalg for til sidst at blive glemt

--
Tom

Fra : Mogens

Dato : 04-10-09 06:03

> En alkolåst bliver jo nemt omgået

Nej, det kan man ikke.

> Formentlig kan en oppustet ballon klare det problem

Nej, der skal helt andre mængder luft til. Der skal faktisk pustes i ret
lang tid, inden den accepterer luftmængden.

Fra : CL

Dato : 04-10-09 07:36

"Mogens" <no@mail.com> wrote in message
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen

> Nej, det kan man ikke.

> Nej, der skal helt andre mængder luft til. Der skal faktisk pustes i ret
> lang tid, inden den accepterer luftmængden.

Og hvor mange indåndinger er det lige der skal til,
for at en ballon er pustet op?
Carsten Larsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-10-09 07:42

CL skriver:

> Og hvor mange indåndinger er det lige der skal til,
> for at en ballon er pustet op?

Hvor varm er luften der komme ud af en ballon?

Klaus

Fra : Mogens

Dato : 04-10-09 08:28

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> [...]

Jow, men det funker på en anden måde. En ballon kan næppe levere den mængde,
der skal til og med den rette power bag.

> Hvor varm er luften der komme ud af en ballon?

Hm, mener ikke varmen måles, men et godt spørgsmål

Fra : CL

Dato : 04-10-09 12:13

"Mogens" <no@mail.com> wrote in message news:u8Yxm.11994>

> Jow, men det funker på en anden måde. En ballon kan næppe levere den
> mængde, der skal til og med den rette power bag.

Nu skriver du igen mænde luft!! . Der er rigelige mængde i ballonen.
om tykket så er højt nok ved jeg ikke .

Carsten Larsen

Fra : Mogens

Dato : 04-10-09 12:21

"CL" <ffffffff@ffff.ff> skrev i meddelelsen

> Nu skriver du igen mænde luft!! . Der er rigelige mængde i ballonen.
> om tykket så er højt nok ved jeg ikke .

Jeg vil teste det ved given lejlighed...

Fra : Jensen

Dato : 04-10-09 12:32

On Sun, 04 Oct 2009 11:21:07 GMT, "Mogens" <no@mail.com> wrote:

>"CL" <ffffffff@ffff.ff> skrev i meddelelsen

>Jeg vil teste det ved given lejlighed...

Så må man håbe, at ballonen ikke smitter af på luften, så alkolåsen sender
beskeden videre til din GPS, der straks udregner den korteste rute til H.C.
Ørstedsparken og siger: "Så lad gå for denne gang, Kondom-ånde!"

--
Thomas

Fra : CL

Dato : 04-10-09 12:09

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> CL skriver:

> Hvor varm er luften der komme ud af en ballon?

Prøv lige at læse hvad det er jeg kommenterer,
Carsten Larsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-10-09 07:46

On Sun, 04 Oct 2009 05:03:04 GMT, "Mogens" <no@mail.com> wrote:

>"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen

>Nej, det kan man ikke.
Kan du beskrive det nærmere ?
Hvis en anden nu puster, hvad så ?

>Nej, der skal helt andre mængder luft til. Der skal faktisk pustes i ret
>lang tid, inden den accepterer luftmængden.
Og hvad forhindre en anden parson end føren i at puste ?

/Hans

Fra : Mogens

Dato : 04-10-09 08:29

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis en anden nu puster, hvad så ?
> Og hvad forhindre en anden parson end føren i at puste ?

Så omgås låsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-10-09 12:05

On Sun, 04 Oct 2009 07:29:06 GMT, "Mogens" <no@mail.com> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Så omgås låsen
Og du omgik meget behendigt:
>Alex >> En alkolåst bliver jo nemt omgået
>Mogens> Nej, det kan man ikke.
>Hans> Kan du beskrive det nærmere ?

/Hans

Fra : Mogens

Dato : 04-10-09 12:10

> Og du omgik meget behendigt:

Den omgås ikke enkelt af føreren, men det er klart, at udefrakommende kan
hjælpe ham. Og sådan læste jeg ikke skriveriet i 1. omgang, Hans...

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 03-10-09 18:32

folmer@rasmussen.dk wrote:
> [...]
>
> Der er selvfølgelig visse problemer med at man kan låne andres biler,
> men det er vel de færreste der låner bilen ud til en drukmås?

Uanset hvad man gør vil de der vil køre sprutkørsel gøre det.
Heldigvis tror jeg at der er en væsentlig større procentdel der vil
følge opfordringen til at lade bilen stå eller overlade rattet til en
anden hvis en alcolås siger stop og kan det på den lange bane redde
menneskeliv er den det værd.

Alcolåsen skal nok blive lovpligtig i nye biler og de gamle uden Alcolås
bliver faset ud med tiden. Spørgsmålet er så om den kan omgås eller vil
virke som en effektiv startspærre hvis den søges sat ud af funktion.

Det eneste negative er om skatteministeriets "afdeling for nytænkning"
finder på at biler uden skal belastes med en ekstra afgift som
dieselbiler uden partikelfilter bliver det?

/Lar

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-10-09 18:34

folmer@rasmussen.dk skriver:

> Hvad er gruppens holdning til de nye forslag om strammere lovgivning
> når det kommer til spritkørsel?

At det er en god ide.

Klaus

Fra : Brian

Dato : 03-10-09 20:37

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den>
> folmer@rasmussen.dk skriver:

> At det er en god ide.

Enig - man kan allerede nu begynde at spekulere i, hvor nemt det er at omgå,
men det er bedre end ingenting at gøre ved problemet.

Jeg er dog enig i at det kun bør installeres hos bilister der tidligere har
fået/får en spritdom.

/Brian

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-10-09 18:46

> Så kan man jo bare lade
> værre med i første omgang at køre sprutkørsel

Hvilket man heller ikke gør...

> og i anden omgang at
> udfordre elektronikken.

Udfordre ved at spise chokolade???

Come on Tom...

> Så længe det ikke er ALLE som skal have udstyret installeret, er det
> fint med mig

Ja så kan jeg også være ligeglad.. MEN.. vi lever i DK og jeg kunne nemt
frygte det blev obligatorisk..

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 20-10-09 14:18

On 03 Oct 2009 17:45:58 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Ja så kan jeg også være ligeglad.. MEN.. vi lever i DK og jeg kunne nemt
>frygte det blev obligatorisk..

Det bliver sikkert "frivilligt", men hvis man ikke installerer låsen skal
man betale det dobbelte i forsikring...
--
http://aviskritiker.blogspot.com/

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 03-10-09 23:36

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er gruppens holdning til de nye forslag om strammere lovgivning
> når det kommer til spritkørsel?

Helt fint med mig.
Bare man ville følge det op med tvungen behandling til dem der virkelig
trænger.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 04-10-09 01:49

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev
> Bare man ville følge det op med tvungen behandling til dem der virkelig
> trænger.

Taler vi ikke om 500 000 misbrugere? Så vil det være fint at ombygge
Sjælland til afvænningsø.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : apollo14

Dato : 04-10-09 06:38

folmer@rasmussen.dk skrev:
> [...]
>
> Der er selvfølgelig visse problemer med at man kan låne andres biler,
> men det er vel de færreste der låner bilen ud til en drukmås?

Jeg må indrømme at jeg er for, jeg har ikke selv problemer med at lade
bilen stå, hvis jeg har fået mere end 2 øl. Så sover jeg sq hellere,
eller ringer efter den private chauffør fra Taxa ;)

Og efter hvad jeg har hørt, så skal de fungerer, som de gør andre
steder, at man ikke ved hvornår man skal puste, og hvor mange gange
under en tur, man skulle gerne puste inden man kan starte
bilen/motorcyklen, og så et par gange mere inden man er hjemme, upåagtet
at man ikke bor 2 minutters kørsel derfra, men så er man for helvede
vel ikke kørt.

Man skal da bare gøre som i England, folk har personlig forsikring, og
gør man noget dumt i bilen, så kan PO indrage den, og folk kan få den
igen, hvis de betaler sig fra det, så kan folk nok lære, at man skal
køre pænt. 3 klip og bilen er væk ;)

Fra : alexbo

Dato : 04-10-09 12:34

"apollo14" skrev

> Og efter hvad jeg har hørt, så skal de fungerer, som de gør andre steder,
> at man ikke ved hvornår man skal puste, og hvor mange gange under en tur,

Mener du at man midt i morgentrafikken skal til at puste i et apparat for
ikke at gå i stå?
Det vil jo betyde at man ikke kan sidde og nyde sin morgenporter.
En ting er at man skal starte dagen med at puste i apparatet inden
morgenmaden og den gamle dansk, men skal køreturen nu ikke længere kunne
forsødes med lidt godt til ganen, så bliver det sku for surt.
Så ender vi jo allesammen i overhalingsbannen, i stedet for som nu hvor der
er nogen der har helvedes travlt, og nogen der triller på arbejde mens de
nyder musikken, en smøg og en lille en.

mvh
Alex Christensen

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 04-10-09 12:55

On Sun, 4 Oct 2009 13:33:55 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>er nogen der har helvedes travlt, og nogen der triller på arbejde mens de

*LOL*

Hvad fanden, du HAR jo humor.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Anders Houmark

Dato : 04-10-09 09:43

> [...]
>
> Der er selvfølgelig visse problemer med at man kan låne andres biler,
> men det er vel de færreste der låner bilen ud til en drukmås?

Synes det er spild af tid og penge at installere. Jeg er 100% imod
alkoholkørsel, og mener at grænsen burde være "0", men jeg synes det er
noget pjat med de alkohollåse. De vil kunne omgås på eller anden måde.

Der burde komme flere alkohol-puste-razziaer. Og ikke kun 2 uger i december,
men året rundt. Hvis der var en reel fare for at blive stoppet og
kontrolleret, kunne det være folk ville overveje at køre igen... måske :)

Mvh Anders