/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Misbrug af batteri
Fra : Martin [6000]


Dato : 03-10-09 15:06

Hej gruppe,

En mekanikerbekendt har fortalt mig at rigtige heavy-duty/marine-batteri/
lign. type bil-batterier kan tåle misbrug, altså længere varende
afladning, uden at blive slidt/falde sammen hvor et alm. standard
bilbatteri ikke kan.

Er der hold i det? Det skal bruges i en bil med oliefyr hvor det i
vinterperioden kører en del med oliefyr/sædevarme/elspejlevarme osv på
kortere ture, dvs. bilen når ikke altid selv at lade det op den forbruger.

Er sagen et heavy-duty batteri eller er den optimale løsning et normalt
batteri + en ugentlig opladning med en fin oplader?

Bud, idéer og holdninger er velkomne, bare det ikke indbefatter
offentlige transportmidler og opvarmede garager


 
 
Elmand (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Elmand


Dato : 03-10-09 15:25


"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:4ac75a59$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe,
>
> En mekanikerbekendt har fortalt mig at rigtige heavy-duty/marine-batteri/
> lign. type bil-batterier kan tåle misbrug, altså længere varende
> afladning, uden at blive slidt/falde sammen hvor et alm. standard
> bilbatteri ikke kan.
>
> Er der hold i det? Det skal bruges i en bil med oliefyr hvor det i
> vinterperioden kører en del med oliefyr/sædevarme/elspejlevarme osv på
> kortere ture, dvs. bilen når ikke altid selv at lade det op den forbruger.
>
> Er sagen et heavy-duty batteri eller er den optimale løsning et normalt
> batteri + en ugentlig opladning med en fin oplader?
>
> Bud, idéer og holdninger er velkomne, bare det ikke indbefatter
> offentlige transportmidler og opvarmede garager

Tja, hvis du putter mindre i - end du tapper af- så hjælper ingen
superbatterier.

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne



Hans Kjaergaard (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 03-10-09 15:58

On 03 Oct 2009 14:06:17 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

>Hej gruppe,
>
>En mekanikerbekendt har fortalt mig at rigtige heavy-duty/marine-batteri/
>lign. type bil-batterier kan tåle misbrug, altså længere varende
>afladning, uden at blive slidt/falde sammen hvor et alm. standard
>bilbatteri ikke kan.

>Er der hold i det?
Det er korrekt. Men ikke hele fortællingen, den type batterier har
også bagsider, bla. at de ikke er de bedste startbatterier.

>Det skal bruges i en bil med oliefyr hvor det i
>vinterperioden kører en del med oliefyr/sædevarme/elspejlevarme osv på
>kortere ture, dvs. bilen når ikke altid selv at lade det op den forbruger.
>
>Er sagen et heavy-duty batteri eller er den optimale løsning et normalt
>batteri + en ugentlig opladning med en fin oplader?
Der er flere muligheder.
Så stort (kapasitetsmessigt) et batteri som muligt og så ellers en
oplader på når det er nødvendigt, har man mulighed for at koble lader
til når man holder hjemme er det en meget praktisk løsning kan evt.
kombineres med en elektrisk mortorvarmer.

Der er også mogle lidt mere omfattende konstruktioner, de kan deles i
2 dele, en der hedder batterier og en der hedder opladning.

Man kan have flere batterier, hvoraf et kun er til at starte og holde
motoren kørende på, de/det andet batteri bruges så til alt det
strømslugende.

Opladningen er så noget hvor der er et utal af muligheder, ligefra
simple relæer til at parallellade batterierne over batteriseperatorer,
til seperate generatorer til hvert batteri.

Løsningsmodel afh. jo lidt af behov og pengepung.

Emnet har vist været vendt et par gange før, kig evt. tilbage i denne
gruppe og i dk.teknik.bil.

/Hans

Martin [6000] (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 03-10-09 16:34

> Tja, hvis du putter mindre i - end du tapper af- så hjælper ingen
> superbatterier.

Det er også min tanke og bevæggrund.. MEN ... min tanke var også, om den
type battterier kunne tåle det.. altså al strøm tappes og så lader man
blot op igen uden batteriet har taget skade.

For det kan alm. jo ikke tåle - kan heavy-duty det?


Martin [6000] (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 03-10-09 16:40

> Det er korrekt. Men ikke hele fortællingen, den type batterier har også
> bagsider, bla. at de ikke er de bedste startbatterier.

Kan du forklare hvorfor? Dem jeg har set på har haft en startstrøm på
6-800A.

> Der er flere muligheder.
> Så stort (kapasitetsmessigt) et batteri som muligt og så ellers en
> oplader på når det er nødvendigt, har man mulighed for at koble lader
> til når man holder hjemme

Det er intet problem at koble en lader på - tanken var mere om det kunne
undgåes med den rette type batteri istedet

Jeg har som sådan ikke noget imod at koble en lader på, men det batteri
vi har nu er "færdigt", forstået på den måde det har været afladet for
ofte nu - jeg har ikke været opmærksom på det før bilen blot ikke
startede og måtte have lader på. Og nu her hvor de bliver koldere er jeg
begyndt at kunne mærke det ikke varer længe før laderen skal på mere end
blot en gang ugentligt.. batteriet er simpelthen ikke godt nok til at
holde på strømmen ret længe mere.

Vil en anden type batteri kunne tåle den slags afladninger uden at blive
slidt i stykker og falde sammen?

Umiddelbart lyder løsningen til at være nyt batteri i fornuftig størrelse
og så en god lader på og dermed vedligeholde det i de kolde tider hvor
jeg er hård ved det?

Hans Kjaergaard (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 04-10-09 12:01

On 03 Oct 2009 15:39:36 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:
>> Det er korrekt. Men ikke hele fortællingen, den type batterier har også
>> bagsider, bla. at de ikke er de bedste startbatterier.
>
>Kan du forklare hvorfor? Dem jeg har set på har haft en startstrøm på
>6-800A.
Ja de har måske en høj strøm på papiret, men hvor mange gange kan de
holde til det ?

>Det er intet problem at koble en lader på - tanken var mere om det kunne
>undgåes med den rette type batteri istedet
Helt undgå det tror jeg ikke du kan hvis dit kørselsmønstre er således
at du bare ikke får ladt dit batteri ordentligt op.

>Vil en anden type batteri kunne tåle den slags afladninger uden at blive
>slidt i stykker og falde sammen?
Du kan måske få en længere levetid på batteriet ved at skifte til en
anden type, men prisen er så at du kan resikerer at du ikke kan rive
starteren rundt en kold morgen fordi batteriet ikke er optimalt for
dette og fordi det heller ikke er ladt helt op
..
Du kunne gå efter at få monteret en kraftigere generator, men det er
ikke til at forudsige om det vil hjælpe og i hvilket omfang.

En anden løsning kunne være at få en anden remskive på der hvor
generatoren sidder, en mindre på generatoren, og/eller større på
motoren, vær opmærksom på om omdrejningstallet på generatoren ikke
bliver for højt til de lejer der er monteret i denne.
Ingen roser uden torne, hvis der er et W udtag på generatoren kan det
være at dette benyttes af bilens elektronik til at dekteterer
omdrejningstallet og dette vil så være forkert, så pas på der.

Du kunne også forsøge at ændre kørestil, altså køre længere ud i
gearene, evt. undlade at benytte det højeste gear.
Det er jo ikke siikkert at det påvirker din kørselsøkonomi i
nævneværdigt omfang, min bil var ligeglad med det, når hastigheden var
mellem 80-110 var forbruget det samme uanset om det var 4 eller 5 gear
..
>Umiddelbart lyder løsningen til at være nyt batteri i fornuftig størrelse
>og så en god lader på og dermed vedligeholde det i de kolde tider hvor
>jeg er hård ved det?
Ja det var den nemme løsning og måske også den billigeste, og så
skifte batteri hver gang den kolde tid nærmer sig.

Valf ag løsning afh. jo af mange ting, bla. hvor meget de er villig
til at kaste efter projektet, hvor længe du vil have bilen og hvor
afh. du er af at den kan starte hver gang du skal ud at køre.

En anden løsning er med 2 batterier, et startbatteri og et
forbrugsbatteri, og en DC-DC konverter til al lade forbrugsbatteriet
op med. Og dermed er det desværre ikke sikkert at du slipper for at
skulle lade forbrugsbatteriet op manuelt.
Men det er ikke nogen nem og hurtig løsning for du skal have adskildt
dine strømforbrugende enheder og koblet dem op på en fornuftig måde.
Fidusen med 2 batterier (og adskildte strømkredse) er at du altid er
sikker på at kunne starte.

Den nemme løsning på startproblemet kunne være et stort lastbil
batteri i bagagerummet og nogle lange kraftige startkabler, så kan du
altid give dig selv starthjælp.

/Hans

Armand (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-10-09 21:32

Hans Kjaergaard skrev:
>
> Det er jo ikke siikkert at det påvirker din kørselsøkonomi i
> nævneværdigt omfang, min bil var ligeglad med det, når hastigheden var
> mellem 80-110 var forbruget det samme uanset om det var 4 eller 5 gear
>
Med 30 minutters fyrtid i forhold til 5 minutters kørsel er det vel ikke
økonomien der er kardinalpunktet :-/

Men måske drejer det sig snarere om misbrug af fyret frem for misbrug af
batteriet :-/
Hvor gennemvarm kan man realistisk forvente at et fyr skal gøre en bil
til en 5-minutters køretur? Er "varm nok til at kunne begynde med at
afdugge ruden fra kørslens start" i grunden ikke den luksus man har
tilkøbt sig qua et fyr??

--
Armand.

Frank Leegaard (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 04-10-09 22:06

Armand wrote:
> Hans Kjaergaard skrev:
>>
>> Det er jo ikke siikkert at det påvirker din kørselsøkonomi i
>> nævneværdigt omfang, min bil var ligeglad med det, når hastigheden
>> var mellem 80-110 var forbruget det samme uanset om det var 4 eller
>> 5 gear
> Med 30 minutters fyrtid i forhold til 5 minutters kørsel er det vel
> ikke økonomien der er kardinalpunktet :-/
>
> Men måske drejer det sig snarere om misbrug af fyret frem for misbrug
> af batteriet :-/
> Hvor gennemvarm kan man realistisk forvente at et fyr skal gøre en bil
> til en 5-minutters køretur? Er "varm nok til at kunne begynde med at
> afdugge ruden fra kørslens start" i grunden ikke den luksus man har
> tilkøbt sig qua et fyr?

Jeg tror at sandheden skal findes i en kuldskær kone eller - børn.



--
/Frank




alexbo (03-10-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 03-10-09 17:29


"Martin [6000]" skrev

> En mekanikerbekendt har fortalt mig at rigtige heavy-duty/marine-batteri/
> lign. type bil-batterier kan tåle misbrug, altså længere varende
> afladning, uden at blive slidt/falde sammen hvor et alm. standard
> bilbatteri ikke kan.

Et marinebatteri er i bedre til at tåle at blive helt afladt og derefter
ladet helt op,
det er nærmest bygget til at blive ladet op i land og blive brugt til
forbrug ved ved sejllads til lys og lanterner, hvor det stille vil blive
tappet for strøm indtil det igen bliver ladet op fra land.
Et startbatteri er bygget til en stor startstrøm og derefter vil generatoren
overtage jobbet med forbrug og desuden lade batteriet op.

Et startbatteri har mange tynde plader som giver en stor overflade der kan
tappes strøm fra.
Et marinebatteri har færre men tykkere plader der har en mindre samlet
overflade, det betyder mindre hidsig strømafgivelse men også mindre
overflade som er udsat for sulfaltering.

Som med dæk er det en vurdering af forskellige egenskaber man vælger at
lægge vægt på, og som altid tæller økonomien også ind.

Til en bil er et startbatteri velegnet man har ikke gavn af marinebatteriets
evne til at tåle konstant forbrug, det skal kun starte bilen..

mvh
Alex Christensen











Lars Peter Larsen (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Lars Peter Larsen


Dato : 03-10-09 18:18

alexbo wrote:
> "Martin [6000]" skrev
>
>
>>En mekanikerbekendt har fortalt mig at rigtige heavy-duty/marine-batteri/
>>lign. type bil-batterier kan tåle misbrug, altså længere varende
>>afladning, uden at blive slidt/falde sammen hvor et alm. standard
>>bilbatteri ikke kan.
>
>
> Et marinebatteri er i bedre til at tåle at blive helt afladt og derefter
> ladet helt op,

Hvis jeg må indskyde en bemærkning. - Der er ingen accumulatorer der
tåler at blive afladet helt da det forkorter deres levetid væsentligt,
men der er typer der bedre holder til mange og dybe afladninger end et
traditionelt startbatteri, f.eks marine-batterier og truck-batterier.

Jeg hørte på et tidpunkr et citat der oversat lyder omtrent: "Der er
meget få accumulatorer der dør af alderdom. De fleste bliver myrdet."

Til dit brug skulle du sikkert kigge efter et batteri med større
kapacitet f.eks 100Ah imod normalt 60Ah - men de er også dyrere.
Det kan være at det i længden er billigere for dig at slå et
startbatteri ihjen om året set i forhold til at det typisk holder 5 - 6
år ved at blive behandlet ordentligt contra sætte andre batterier i bilen.

Se også svaret fra Jørgen L

/Lars

Jørgen L. (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 03-10-09 17:39

> En mekanikerbekendt har fortalt mig at rigtige heavy-duty/marine-batteri/
> lign. type bil-batterier kan tåle misbrug, altså længere varende
> afladning, uden at blive slidt/falde sammen hvor et alm. standard
> bilbatteri ikke kan.
>
> Er der hold i det? Det skal bruges i en bil med oliefyr hvor det i
> vinterperioden kører en del med oliefyr/sædevarme/elspejlevarme osv på
> kortere ture, dvs. bilen når ikke altid selv at lade det op den forbruger.

Ja det er korrekt, men der skal selvfølgelig lades lige så meget i for ikke
at løbe tør.
Den type kunne hedde AGM som har syren i glas måtter.

De kan tåle 80% afladninger mod alm startbatterier som kan tåle 40-50 %
afladninger

De har også en meget høj startstrøm, modsat alm fritids batterier som kan
tåle næsten det samme men mangler så start strømmen


--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD
Garmin SP 2820, 2650 og GPS 12. Garmin 2650 til salg
www.lmc-klub.dk


Peter A. Jensen (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Peter A. Jensen


Dato : 03-10-09 17:46


"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:4ac75a59$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe,
>
> En mekanikerbekendt har fortalt mig at rigtige heavy-duty/marine-batteri/
> lign. type bil-batterier kan tåle misbrug, altså længere varende
> afladning, uden at blive slidt/falde sammen hvor et alm. standard
> bilbatteri ikke kan.
>
> Er der hold i det? Det skal bruges i en bil med oliefyr hvor det i
> vinterperioden kører en del med oliefyr/sædevarme/elspejlevarme osv på
> kortere ture, dvs. bilen når ikke altid selv at lade det op den forbruger.
>
> Er sagen et heavy-duty batteri eller er den optimale løsning et normalt
> batteri + en ugentlig opladning med en fin oplader?
>
> Bud, idéer og holdninger er velkomne, bare det ikke indbefatter
> offentlige transportmidler og opvarmede garager
>
Hvis du mangler Strøm skal du have en større generator!.

Kan du ikke lige fortælle lidt mere om bilen?

Mvh Peter



Martin [6000] (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 03-10-09 18:39

> Jeg købte en CTEK XS 7000 lader og monterede det medfølgende permanente
> ladekabel.
>

Det er præcis sådan en jeg har i tankerne


Martin [6000] (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 03-10-09 18:40


> Bare fordi det er et større batteri, kommer strømmen jo ikke ud af
> ingenting - Hvis generatoren ikke lader i samme omfang som du forbruger,
> så kommer du til at mangle strøm uanset hvor stor batteriet er!

Helt enig, så blåøjet er jeg trods alt heller ikke

Men et normalt batteri kan ikke tåle det - mit spørgsmål går på om andre
typer kan som min bekendte påstår?

> Batteriet er en sliddel. Hvor gammelt er det efterhånden?

Knap 2 år.

> I mine øren lyder det mest af alt som blot et nyt batteri vil kunne
> klare sagen!

Ja, men hvor længe?

Martin [6000] (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 03-10-09 18:41


> men der skal selvfølgelig lades lige så meget i for
> ikke at løbe tør.

Ja det er klart

> Den type kunne hedde AGM som har syren i glas måtter.

Tak for info!

> De har også en meget høj startstrøm, modsat alm fritids batterier som
> kan tåle næsten det samme men mangler så start strømmen

Det kunne lyde som om det er sådan et batteri vi mangler...

Martin [6000] (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 03-10-09 18:42

> Hvis du mangler Strøm skal du have en større generator!.

Nja jeg mangler vel strøm fordi jeg forlanger mere end bilen kan nå at
lade op - det kan vel løses med en anden generator, men jeg tror næppe
jeg får Kia til at montere sådan en under garanti-perioden og jeg aner
heller ikke om det findes.

> Kan du ikke lige fortælle lidt mere om bilen?

Kia cee'd 1,6 diesel med Webasto ThermoTop P.


Martin [6000] (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 03-10-09 21:42

> Hvis du alligevel skal trække en navlestreng til æsken, kunne du i
> grunden ligesåvel droppe fyret og nøjes med en dyppekoger.

Aldrig. Mit oliefyr er rundt regnet 5 gange så kraftigt + det allerede
sidder i bilen så hvorfor skulle jeg gøre den investering værdiløs og
bruge _flere_ penge på noget der er dårligere?

Og så er der forskel på at trække et kabel en gang om ugen eller hver 14
dag kontra at gøre det hver dag...

Mener du seriøst jeg skal vinke farvel til den løsning jeg har der har
kostet 15k+ og begynde på en ringere løsning?


oz3bto (03-10-2009)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 03-10-09 22:49


"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:4ac75a59$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe,
>
> En mekanikerbekendt har fortalt mig at rigtige heavy-duty/marine-batteri/
> lign. type bil-batterier kan tåle misbrug, altså længere varende
> afladning, uden at blive slidt/falde sammen hvor et alm. standard
> bilbatteri ikke kan.
>
> Er der hold i det? Det skal bruges i en bil med oliefyr hvor det i
> vinterperioden kører en del med oliefyr/sædevarme/elspejlevarme osv på
> kortere ture, dvs. bilen når ikke altid selv at lade det op den forbruger.
>
> Er sagen et heavy-duty batteri eller er den optimale løsning et normalt
> batteri + en ugentlig opladning med en fin oplader?
>
> Bud, idéer og holdninger er velkomne, bare det ikke indbefatter
> offentlige transportmidler og opvarmede garager
>


Det er ikke de extra kroner værd desuden er de ikke så gode start batterier
da de ikke kan levere så meget som start strøåm som et alm batteri

De kaldes også forbrugs batterier og kan rigtig nok tåle at blive af ladt
helt uden at dø

De koster en del extra .. Nok til et sæt nye alm batterier
Find et mærke batteri og du er kørende igen



Martin [6000] (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 05-10-09 10:25


> Når enes batteri har besluttet sig for at forlade denne verden og man
> selv har bemærket dette, er det uigenkaldeligt på vej til dødsriget.

Jeg tror ikke på mirakler, men jeg tror på jeg kan udskyde et nyt
batteri. Bare lidt...


Martin [6000] (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 05-10-09 11:55

> http://www.kjoeller.com
> http://www.exide.dk.
> http://exide.dk.loopiadns.com/

Takker :)

> I båd er det vigtigt at tilstrækkeligt med strøm - også når
> motor/generator ikke kører

:)

> (måske jeg fik sendt det til Matin privat, hvilket ikke var meningen, så
> vi prøver lige igen).

Der tikkede en mail ind ja, men det er kun hyggeligt.. hehe






--
Martin

Martin [6000] (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 05-10-09 21:31


> Nu har jeg ikke olievarmer i bilen og gider heller ikke. Men et ?. Når i
> starter kareten, dvs. sætter tænding på, skal batt. så både starte
> varmer, bil (motor) radio og hvad vi har - samtidig??

Ja - i varmt vejr går det fint, dvs. fyret går ikke ud, men i koldt vejr
som nu så slukker fyret under start af motor. Det kan jeg få den til at
lade være med ved at have ladet på batteri natten over, men efter et par
dage er den gal igen.

> Bl.a. derfor læsestoffet

Jeg må se at tygge mig igennem

--
Martin

Martin [6000] (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 04-10-09 11:51


> Nej. Jeg pillede ved at det måske var en forkert investering hvis du
> alligevel trækker kabler til bilen

Joh, men ikke hver dag jo

> Anyhow, Det er ikke et problem man hører meget til, så enten overbruger
> du fyret i nyhedens interesse, eller også ér Kia'ens generator lige
> rigeligt svag til at fylde efter i samme takt som dit fyr suger på
> batteriet!

Jo man hører faktisk en del til det, måske bare ikke herinde. Men ifølge
min montør så er det ikke et sjældent "fænomen".

Kia'ens generator er normal for den type biler så ej heller den er for
svag i forhold til så meget andet.

Jeg tror (eller rettere ved) at det er pga. vi bruger fyret mere end
batteriet/generator kan være med til - vi har haft fyr i over 2 år så det
er ikke nyhedens interesse ......... ;)

Der er ikke så meget hokus pokus i det, det er også derfor jeg direkte
starter tråden med emnet "misbrug af batteri" da jeg ved det er det som
er "problemet" og blot søger en løsning på at formindske det uden at
bruge fyret mindre.


Martin [6000] (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 04-10-09 11:52

> eller kort vej på job?

Lige præcis.. fyret kører måske 30 min. og så kører bilen 5 min. .. efter
job kører fyret 30 min. og bilen kører 5 min...

Det er så de grelle tilfælde - tit samkører jeg med konen og så ryger der
20min. på køretiden, men stadig mindre end det som fyret kører.

Men det er så kun når der falder sne og/eller isslag - ellers cykler jeg.
Bare træls at når cyklen ikke vil starte, så starter bilen heller
ikke


Martin [6000] (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 04-10-09 11:53


> Hjemme
> er der muligvis carport.

Desværre ikke - den står i det fri.

Martin [6000] (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 04-10-09 11:54

> Find et mærke
> batteri og du er kørende igen

Jeg tror også det er løsningen. Sammen med en CTEK lader med multistik
fastmonteret. SÅ bliver det ikke nemmere lige at lade på bilen natten
over.




Frank Leegaard (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 04-10-09 13:00

Martin [6000] wrote:
>> Find et mærke
>> batteri og du er kørende igen
>
> Jeg tror også det er løsningen. Sammen med en CTEK lader med multistik
> fastmonteret. SÅ bliver det ikke nemmere lige at lade på bilen natten
> over.

Netop "min" løsning. Har dog aldrig fået multistikket monteret da der er et
batteriskjold der skal laves fikumdik med så.

En god og gennemført ladning vil dog i de fleste tilfælde kunne give dig 14
dage eller en måned. Med kablet med "batterivagten" ville du så være
varskoet.



--
/Frank




Martin [6000] (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 04-10-09 12:51

> Ja de har måske en høj strøm på papiret, men hvor mange gange kan de
> holde til det ?

Fisk :)

> Helt undgå det tror jeg ikke du kan hvis dit kørselsmønstre er således
> at du bare ikke får ladt dit batteri ordentligt op.

Sådan er kørselsmønsteret tit, især om vinteren. I sommerhalvåret kører
bilen ikke til hverdag.

> Du kunne gå efter at få monteret en kraftigere generator, men det er
> ikke til at forudsige om det vil hjælpe og i hvilket omfang.

Det vil jeg slet ikke ud i med mindre det er noget Kia lige har liggende
og klar til at underbygge med 7 års garanti.

> Ja det var den nemme løsning og måske også den billigeste, og så skifte
> batteri hver gang den kolde tid nærmer sig.

Skifte batteri? Planen med laderen var jo netop at batteriet aldrig blev
afladet og dermed holdte sin normale tid ud

> Valf ag løsning afh. jo af mange ting, bla. hvor meget de er villig til
> at kaste efter projektet, hvor længe du vil have bilen

Det må ikke koste en krone (dvs. det skal være den billigste bedste
løsning) og bilen skal vi have en 5 år endnu efter planen.

> og hvor afh. du
> er af at den kan starte hver gang du skal ud at køre.

Jeg er ikke mere arbejdsa-afhængig end jeg kan ringe til chefen og sige
jeg bliver forsinket, men min person/humør er så afhængig at jeg næsten
er parat til at køre den i havnen (når den lige er startet igen....) så
snart den begynder at bøvle med sådan noget.

Såeh... det skal bare virke - hver dag - uden pis og bøvl.

Hans Kjaergaard (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 04-10-09 14:08

On 04 Oct 2009 11:50:49 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:
>Det vil jeg slet ikke ud i med mindre det er noget Kia lige har liggende
>og klar til at underbygge med 7 års garanti.
Det kan bestemt ikke udelukkes at din bil findes i en variant med en
kraftigere generator og så burde det være en enkel sag. Prøv at spørge
Kia om det.

>> Ja det var den nemme løsning og måske også den billigeste, og så skifte
>> batteri hver gang den kolde tid nærmer sig.
>
>Skifte batteri? Planen med laderen var jo netop at batteriet aldrig blev
>afladet og dermed holdte sin normale tid ud
Er det nødvendigt at lade, har du spist lidt af batteriets levetid, så
enkelt er det.
Hvor mange bider der er at tage af og hvor store de kan tåle at være
er rent gætværk.

Men batteriet skal ikke gå kold ret mange gange før det har taget så
meget af batterits liv at det bliver træls at arbejde med.

>Det må ikke koste en krone (dvs. det skal være den billigste bedste
>løsning) og bilen skal vi have en 5 år endnu efter planen.
Den bedste løsning når man har fyr i bilen, og ønsker at benytte dette
når bilens egen motor ikke kører, er 2 batterier, men ikke den
billigeste.

>Såeh... det skal bare virke - hver dag - uden pis og bøvl.
Så er et nyt batteri (som du lader på efter behov med en fornuftig
lader) en gang om året (når det begynder at blive koldt) nok det
bedste valg.

Du kunne spørge en batterifabrikant om det kan anbefales at benytte et
forbrugs/marine-batteri i dit tilfælde, det kunne faktisk være
interesant at høre svaret.

/Hans

Martin [6000] (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 04-10-09 14:57


> Det kan bestemt ikke udelukkes at din bil findes i en variant med en
> kraftigere generator og så burde det være en enkel sag. Prøv at spørge
> Kia om det.

Så skal det være fra 2,0'eren, men den motor er en ældre sag så jeg tror
det ikke, men jeg vil helt klart forhøre mig om det ved lejlighed.

> Er det nødvendigt at lade, har du spist lidt af batteriets levetid, så
> enkelt er det.

Men hvis jeg nu lader på batteriet inden jeg spiser af levetiden?

> Men batteriet skal ikke gå kold ret mange gange før det har taget så
> meget af batterits liv at det bliver træls at arbejde med.

Det er det jeg oplever nu med det her batteri.

> Så er et nyt batteri (som du lader på efter behov med en fornuftig
> lader) en gang om året (når det begynder at blive koldt) nok det bedste
> valg.

Det lyder til det :)

> Du kunne spørge en batterifabrikant om det kan anbefales at benytte et
> forbrugs/marine-batteri i dit tilfælde, det kunne faktisk være
> interesant at høre svaret.

Kan man stole på dem? Jeg mener, det svarer vel til at forhøre sig hos
Kia om det kan svare sig at købe modellen større

Hans Kjaergaard (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 04-10-09 15:39

On 04 Oct 2009 13:57:00 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:
>> Er det nødvendigt at lade, har du spist lidt af batteriets levetid, så
>> enkelt er det.
>
>Men hvis jeg nu lader på batteriet inden jeg spiser af levetiden?
Nej, hvis det er nødvendigt at lade så har du taget en bid af
levetiden, hvis du laver ofte (tager små bider) er det det bedste for
batteriet. Altså hellere lade hver nat fremfor en gang hver uge.

>> Men batteriet skal ikke gå kold ret mange gange før det har taget så
>> meget af batterits liv at det bliver træls at arbejde med.
>
>Det er det jeg oplever nu med det her batteri.
Ja og det har nog været helt i bund mere end et par gange ?

>> Du kunne spørge en batterifabrikant om det kan anbefales at benytte et
>> forbrugs/marine-batteri i dit tilfælde, det kunne faktisk være
>> interesant at høre svaret.
>
>Kan man stole på dem? Jeg mener, det svarer vel til at forhøre sig hos
>Kia om det kan svare sig at købe modellen større
Det kan du have ret i, men du skal ikke spørge en batterisælger, han
vil kun sælge, det er fabrikanten vi skal have fat i og hvis
spørgsmålet er simpelt som "kan anbefales at benytte et
forbrugs/marine-batteri i dit tilfælde (og beskriv brugsmønstre og
bil)" så lugter han nok ikke så mange dollers og svare forhåbentligt
ud fra faglig viden fremfor pengepung.

/Hans

Martin [6000] (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 04-10-09 15:03


> Netop "min" løsning. Har dog aldrig fået multistikket monteret da der er
> et batteriskjold der skal laves fikumdik med så.
>
> En god og gennemført ladning vil dog i de fleste tilfælde kunne give dig
> 14 dage eller en måned. Med kablet med "batterivagten" ville du så være
> varskoet.

Jeg satser sq på den løsning. Starter ud med den og ser hvor færdigt det
nuværende batteri er - den taber ikke strømmen helt pt. men jeg kan høre
at den tørner langsommere end når det er sommer og fyret er også begyndt
at slukke når vi starter bilen hvilket det aldrig gør om sommeren = tegn
på der mangler power i batteriet.


Frank Leegaard (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 04-10-09 16:04

Martin [6000] wrote:
>> Netop "min" løsning. Har dog aldrig fået multistikket monteret da
>> der er et batteriskjold der skal laves fikumdik med så.
>>
>> En god og gennemført ladning vil dog i de fleste tilfælde kunne give
>> dig 14 dage eller en måned. Med kablet med "batterivagten" ville du
>> så være varskoet.
>
> Jeg satser sq på den løsning. Starter ud med den og ser hvor færdigt
> det nuværende batteri er - den taber ikke strømmen helt pt. men jeg
> kan høre at den tørner langsommere end når det er sommer og fyret er
> også begyndt at slukke når vi starter bilen hvilket det aldrig gør om
> sommeren = tegn på der mangler power i batteriet.''


Prøv for sjov at nøjes med at købe laderen. CTEK er jo kendt for at kunne
"oplive" lettere sulfaterede batterier.

Efter en fuld ladning, giver du den lige en "recond" oveni.





--
/Frank




Martin [6000] (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 04-10-09 15:42

> Nej, hvis det er nødvendigt at lade så har du taget en bid af levetiden,

Men min plan var at lade inden det bliver nødvendigt. Sådan lidt ala
better safe than sorry.

> Ja og det har nog været helt i bund mere end et par gange ?

Helt præcist 2 gange hvor jeg måtte have lader på før den kunne tørne.

Ellers har den i 2 vintre nu ligget lige på grænsen til starthjælp visse
morgener. Men fyret bruges som sagt hele tiden, altså året rundt før hver
køretur, så det får lov at arbejde det stakkels batteri


Martin [6000] (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 04-10-09 17:03


> Prøv for sjov at nøjes med at købe laderen.

Det var også det jeg mente - kan godt se det stod lidt uklart.

> Efter en fuld ladning, giver du den lige en "recond" oveni.

En hva'?



Frank Leegaard (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 04-10-09 20:33

Martin [6000] wrote:
>> Prøv for sjov at nøjes med at købe laderen.
>
> Det var også det jeg mente - kan godt se det stod lidt uklart.
>
>> Efter en fuld ladning, giver du den lige en "recond" oveni.
>
> En hva'?

en speciel opladningsform som reconditionerer batteriet.

Lidt højere spænding der eleminerer at væsken vil "lagdele" sig

Lidt som at kan have en drink med 10 farver likør i lag. Eller Tequila
sunrise. Samme fænomen.




--
/Frank




Martin [6000] (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 04-10-09 17:04


> Nu vil Martin så vel blive hjemme i "varme" DK

Korrekt.. eller sydpå men det bliver det ikke koldere af.

Martin [6000] (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 04-10-09 21:19

> en speciel opladningsform som reconditionerer batteriet.
>
> Lidt højere spænding der eleminerer at væsken vil "lagdele" sig

Kan omtalte CTEK dette?

> Lidt som at kan have en drink med 10 farver likør i lag. Eller Tequila
> sunrise. Samme fænomen.

Og hovedpine bagefter?


Frank Leegaard (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 04-10-09 22:07

Martin [6000] wrote:
>> en speciel opladningsform som reconditionerer batteriet.
>>
>> Lidt højere spænding der eleminerer at væsken vil "lagdele" sig
>
> Kan omtalte CTEK dette?

Naturligvis. XS7K kan.


--
/Frank




Martin [6000] (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 04-10-09 22:23

> Jeg tror at sandheden skal findes i en kuldskær kone eller - børn.

hæh... næh det er faktisk mig.

Men for det meste er det en tur på 20 min.. men stadig mindre end det
fyret kører.



Martin [6000] (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 04-10-09 22:25

> Hvor gennemvarm kan man realistisk forvente at et fyr skal gøre en bil
> til en 5-minutters køretur?

Ej forstået.. køreturen har jo intet at gøre med hvor varm bilen bliver
inden start?

> Er "varm nok til at kunne begynde med at
> afdugge ruden fra kørslens start" i grunden ikke den luksus man har
> tilkøbt sig qua et fyr??

Varm nok er når al is/sne er smeltet fra ruderne og motoren har 90 grader
kølervand. SÅ kan køreturen begynde og alt efter udetemp/vejr kan det
tage mellem 15-45min.


Martin [6000] (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 04-10-09 22:25

Den Sun, 04 Oct 2009 23:07:10 +0200 skrev Frank Leegaard:

> Martin [6000] wrote:
>>> en speciel opladningsform som reconditionerer batteriet.
>>>
>>> Lidt højere spænding der eleminerer at væsken vil "lagdele" sig
>>
>> Kan omtalte CTEK dette?
>
> Naturligvis. XS7K kan.

Fantastisk :)


Hans Kjaergaard (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 05-10-09 09:45

On 04 Oct 2009 21:25:08 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

>Den Sun, 04 Oct 2009 23:07:10 +0200 skrev Frank Leegaard:
>
>> Martin [6000] wrote:
>>>> en speciel opladningsform som reconditionerer batteriet.
>>>>
>>>> Lidt højere spænding der eleminerer at væsken vil "lagdele" sig
>>>
>>> Kan omtalte CTEK dette?
>>
>> Naturligvis. XS7K kan.
>
>Fantastisk :)

Nej desværre det passer ikke helt, du kan ikke uanset hvad du gør
genoplive et batteri der er på vej i graven.
Du kan give batteriet forskellige chockvirkninger, men det svare til
at pisse i bukserne for at holde varmen, det kan så være fint nok hvis
det er det man har brug for.

Men at tro at man kan genoplive et defekt batteri er nonsens.

Der har i de sidste, mindst, 35 år være forskellige mere eller mindre
fantasifulde konstruktioner til ladeapperater der skulle kunne
regenererer blyakkumulatorer, jeg har stadig tilgode at høre om nogen
der har lykkedes med at genoplive et.

Når enes batteri har besluttet sig for at forlade denne verden og man
selv har bemærket dette, er det uigenkaldeligt på vej til dødsriget.

Jeg tror derimod gerne på at folk syntes at reconditionering er smart
og at det kan bruges markedsføringsmessigt.

/Hans

Frank Leegaard (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 05-10-09 18:13

Hans Kjaergaard wrote:
> On 04 Oct 2009 21:25:08 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
> wrote:
>
>> Den Sun, 04 Oct 2009 23:07:10 +0200 skrev Frank Leegaard:
>>
>>> Martin [6000] wrote:
>>>>> en speciel opladningsform som reconditionerer batteriet.
>>>>>
>>>>> Lidt højere spænding der eleminerer at væsken vil "lagdele" sig
>>>>
>>>> Kan omtalte CTEK dette?
>>>
>>> Naturligvis. XS7K kan.
>>
>> Fantastisk :)
>
> Nej desværre det passer ikke helt, du kan ikke uanset hvad du gør
> genoplive et batteri der er på vej i graven.
> Du kan give batteriet forskellige chockvirkninger, men det svare til
> at pisse i bukserne for at holde varmen, det kan så være fint nok hvis
> det er det man har brug for.
>
> Men at tro at man kan genoplive et defekt batteri er nonsens.
>
> Der har i de sidste, mindst, 35 år være forskellige mere eller mindre
> fantasifulde konstruktioner til ladeapperater der skulle kunne
> regenererer blyakkumulatorer, jeg har stadig tilgode at høre om nogen
> der har lykkedes med at genoplive et.
>
> Når enes batteri har besluttet sig for at forlade denne verden og man
> selv har bemærket dette, er det uigenkaldeligt på vej til dødsriget.
>
> Jeg tror derimod gerne på at folk syntes at reconditionering er smart
> og at det kan bruges markedsføringsmessigt.

Afhængigt af problemet kan det utvivlsom. "Lagdelingen" kan det helt sikkert
afhjælpe. Stenhård sulfatering - næppe. Lettere sulfatering - sandsynligvis.



--
/Frank




Martin [6000] (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 05-10-09 09:07

> Nu skriver du jo selv 20 minutters kørsel. Men så kan du jo passende
> spørges om det er realistisk at fyre både motor og hele kabinen op til
> 30° for hver gang man agter at køre 5 km (á til/fra arbejde/indkøb!?

Den bliver fyret op til 90 grader.

Og det er realistisk - jeg slipper for de helt kolde starter.

> For 20 minutters brug
> Hvor meget brændstof bruger kassen med så meget fyr-brug??

Kassen? Fyret bruger så vidt jeg ved 0,34 liter i timen (men jeg er ikke
helt sikker i min hukommelse.


Martin [6000] (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 05-10-09 11:54


> En "koldstart" dækker ikke temperaturen,

En koldstart dækker over at motoren er... ja kold ;)

Så kan vi definere herfra og til juleaften, det ændrer ikke på min
motorgang er BETYDELIGT anderledes om motoren er bundfrossen eller den er
90 grader varm...

> Fyret suger i tanken ligesom motoren, så hvor langt kører du på literen
> (á samlet forbrug)?

Det svinger meget, afhængig af om det er by, land eller motorvej - hvor
vil du iøvrigt også hen med det? Hvad har det med batteriet at gøre?

Jeg har ikke købt fyr pga. økonomien, men pga. komforten!

Du må meget undskylde, men jeg kan helt ærligt ikke rigtig se hvor du vil
hen med al den udenomssnak - kan det ikke være _bedøvende_ ligegyldigt
_hvorfor_ jeg har fyr og hvordan det er du mener jeg bruger det
forkert... faktum er at jeg ØNSKER at bruge det som jeg gør - jeg er KLAR
OVER at det slider på batteriet.. der er ikke noget du kan fortælle mig
som jeg ikke allerede _er_ klar over... selvom jeg kan se ud fra dine
indlæg at du tror jeg er helt grøn så må jeg altså skuffe dig. Jeg
spørger _specifikt_ mht misbrug af batteri. Jeg spørger ikke på den måde
fordi der er mange ting jeg ikke er klar over - jeg spørger fordi jeg
NETOP er klar over det, men ønsker at få kortlagt den sidste ting!

So PLEASE.. hold dig til emnet - hvis du ved noget om batterier som jeg
ikke ved så kom endelig med det, men hold alt andet udenfor - det er
uønsket i forhold til problemstillingen.

Tak.

--
Martin

Benny (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 05-10-09 13:34

On 3 Okt., 16:06, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:
> Hej gruppe,
>
> En mekanikerbekendt har fortalt mig at rigtige heavy-duty/marine-batteri/
> lign. type bil-batterier kan tåle misbrug, altså længere varende
> afladning, uden at blive slidt/falde sammen hvor et alm. standard
> bilbatteri ikke kan.
>
> Er der hold i det? Det skal bruges i en bil med oliefyr hvor det i
> vinterperioden kører en del med oliefyr/sædevarme/elspejlevarme osv på
> kortere ture, dvs. bilen når ikke altid selv at lade det op den forbruger.
>
> Er sagen et heavy-duty batteri eller er den optimale løsning et normalt
> batteri + en ugentlig opladning med en fin oplader?

Som gammel entrepenør mekaniker har jeg en tommelfinger regel. Jo
tungere et batteri jo bedre.

Jeg har prøvet at stå med en poclain gravemaskine i 25 graders frost
der havde parafin i tanken. De 2 batterier (24V) slæbte den store 6
cylindret motor i 10 minutter uden problemer. Det ville et par
THansen batterier sku inte kunne klare.

Benny

Martin [6000] (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 05-10-09 21:35

> Jeg hár jo allerede skrevet at akkumulatorer er en sliddel, men du mener
> jo at det helt nyt og usårligt fordi det er to år gammelt, så dér kommer
> jeg jo ikke videre.

Neeeej.. jeg mener ikke det er usårligt. Jeg mener endda at jeg har taget
livet af det qua mit emne "misbrug af batteri" ....

> Det andet spor jeg kører videre i går simpelthen på om du har forkøbt
> dig på noget som ikke er beregnet til den brug du har,

Forkøbt mig? Næppe - fyret virker perfekt efter hensigten - jeg kunne
ikke drømme om at undvære nogensinde mere.

> og at dømme over
> din irritation


Jeg er irriteret over at få skudt en masse indlysende logik i foden. Det
er nøjagtig det samme hvis man spørger om en BMW man vil købe så kommer
der 50 indlæg fra folk der mener man liiige skal tjekke forsikringen
først.. hvilket man selvfølgelig HAR gjort inden så derfor er de,
formodentlig velmenende råd, kun til irritation.

> er det måske tæt på sandheden og den eneste måde du kan
> klarlægge det på er i mine øjen at se at få knaldet et nyt batteri i
> æsken :-|

Med nyt batteri er der ingen problemer.. indtil det også er aflivet pga.
for lav ladestand.

Deraf mit indlæg om hvad type batteri der skal satses
på.................................... ;)

--
Martin

Martin [6000] (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 05-10-09 21:36

> Det gør du nok ikke alligevel, da din olie jo ikke bliver varmet
> væsentligt op af fyret - hvis overhovedet ?

Lidt måske, men selvfølgelig ikke så man kan blæse afsted fra første
meter.

> Udfra et komfortmæssigt synspunkt, kan jeg sagtens følge dig. Det undrer
> mig egentlig bare, at der ikke er nogle miljø-flippere, der har
> kommenteret på hvor forargede de er over dit brug af fyret

Det kommer... det kommer!

--
Martin

Martin [6000] (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 05-10-09 21:37

> Det tror jeg så ikke er korrekt. Er kølevandet 90 grader, skal olien nok
> være 50 og det er rigelig for fin smøring. 30 er såmænd også.

Jeg ved ikke hvad temp den har, men den lyder som en driftsvarm motor..
altså sund og varm hvis du forstår?

> Slet ikke hvis alternativet var 10 minutters tomgang hjemme i
> indkørslen.

Hvilket slet ikke ville være nok,,den lille diesel kan sq stå i tomgang i
lang tid uden nålen flytter sig.

--
Martin

Martin [6000] (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 05-10-09 21:39

> I det konkrete tilfælde med Martin, er han vist ikke typen der plager
> sin bil med 10 minutters tomgang.

Det første år vi havde bilen fik den ikke éen eneste koldstart (på nær
til service hvor de nok ikke brugte fyret).

Det har vi dog slækket lidt på siden - om sommeren. Men som nu der får
den fyr _hver_ gang, uanset længde på tur med mindre motoren er varm fra
en tidligere tur.


Martin [6000] (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 05-10-09 21:40

> Tror det er det dobbelte. Men typisk kører det jo kun en ½ så pengene
> passer et eller andet sted.

Ja det kan godt være det nok er det dobbelte. Jeg regnede på det på et
tidspunkt og husker noget med 0,34, men det er nok pr. halve time så

--
Martin

Martin [6000] (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 05-10-09 22:56

> Dit var et Webasto P?

Ja P-modellen.

--
Martin

Martin [6000] (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 05-10-09 22:58

> Vent nu og se om det bliver nødvendigt. Alt den logik om hvad der skal
> til, kan jo komme trinvis.

Jeg er enig med dig - jeg køber heller ikke batteri før den nye lader
evt. giver op.

> Omvendt kan du lige så godt slide tingene op inden du skifter dem.

Jeg er jo jyde...

> Jeg har hørt om nogen der har købt CTEK billigt i UK. Ellers er
> batteribyen og Hovwdiaudi nogenlunde i priser hvis det skal være DK.

Jeg skal lige undersøge priserne. Min lokale Webastomontør forhandler
også CTEK'erne så det kan være han får æren..




--
Martin

Martin [6000] (23-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 23-10-09 14:14

> Er sagen et heavy-duty batteri eller er den optimale løsning et normalt
> batteri + en ugentlig opladning med en fin oplader?

Efter en kort snak med min lokale Webastomontør blev det til en CTEK
Multi XS 7000 inkl. diode til aflæsning af batteristand.

Han rådede mig til at prøve med mit nuværende batteri til det ikke kunne
mere og så montere et syrebatteri af god kvalitet, fx. Exide Premium
eller lign. med passende antal amperetimer.

Han frarådede direkte GEL og AGM typerne da de ikke var velegnede til
montering i motorrum pga. de kraftige temperatursvingninger. De kunne
tåle kraftigere afladninger, men jeg ville blot udsætte turen med laderen
med mit forbrug samt over tid ødelægge batteriet pga. det miljø det
skulle arbejde i. Derudover koster et Exide GEL med omkring 80A jo 3500,-
plus mormor.... dobbelt så dyrt som et syrebatteri af samme kaliber.

Det korte af det lange: Med stort forbrug kommer man ikke udenom en lader
uanset batteritype og kvalitet. Lyder vel også logisk nok - man hiver
mere ud end generatoren kan nå at fylde på igen.

Tror jeg bliver glad for den lader.. det er super bekvemt med multistik +
den er vandstænk og støvtæt så jeg skal ikke være nervøs for snestormen
og regnvejret :)

Takker mange gange for de gode input i tråden - det har været givtigt!

--
Martin

Tom Jensen (23-10-2009)
Kommentar
Fra : Tom Jensen


Dato : 23-10-09 16:06


"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:4ae1ac0c$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
>> Er sagen et heavy-duty batteri eller er den optimale løsning et normalt
>> batteri + en ugentlig opladning med en fin oplader?
>
> Efter en kort snak med min lokale Webastomontør blev det til en CTEK
> Multi XS 7000 inkl. diode til aflæsning af batteristand.
>
> --
> Martin

hej
jeg har også lige købt en magen til (945kr ) også med det ekstra kabel.

havde i forvejen en 3600 men ville godt lige have en med lidt mere amp til
ladning.

en dejlig stykke " legetøj"

jeg har også webasto "benzin" fyr i vitaraen og da jeg kun har 7 km på
arbejde døjer den med selv at kunne holde batteriet fuld om vinteren.
så får den lige et døgn med lader engang imellem.

det er altså dejlig at komme ud til en bil ,når man har fri kl 01 ,der er
varm og ingen is på ruder , mens kollegaer står og bander mens de skraber is
af

mvh
tom jensen



Martin [6000] (23-10-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 23-10-09 18:28


> jeg har også lige købt en magen til (945kr ) også med det ekstra kabel.

Jeg gav 1000 ligeud for mig - god pris du fandt Kunne se den var lidt
billigere i UK men gad simpelthen ikke spare 100,- på den konto.

> en dejlig stykke " legetøj"

Bestemt. Super kvalitet og bekvem betjening.

Er din Multi-modellen med "mode" knap eller den uden?

> det er altså dejlig at komme ud til en bil ,når man har fri kl 01 ,der
> er varm og ingen is på ruder , mens kollegaer står og bander mens de
> skraber is af

Lige præcis.. og så lyder motoren bare så meget sundere ved "koldstart".

--
Martin

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste