/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bilen er blevet svær at starte
Fra : Mulli


Dato : 03-10-09 08:03

Hej

Min bil er blevet svær at starte i løbet af den sidste måned. Det er en
diesel. Den løber længe på starteren inden den slår i gang.
Det virker som om at det er kommet pludseligt. Jeg har selv tænkt på ting
som gløderør og brændstoffilter. Gløderørene har jeg ohmet til ca. 0,5 - 2
ohm. Filteret er under 1 år gammelt.
Har i nogen gode ideer til hvad det kan være, inden den bliver kastet på
værkstedet ?
PS. Bilen er en Mazda 323F 2,0 ditd årg.99 km 278000 og kører ellers
upåklageligt.

Mvh

Jan



 
 
Brian (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 03-10-09 08:17


"Mulli" <Akasut@igroenland.gk> skrev i meddelelsen
news:4ac6f743$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Min bil er blevet svær at starte i løbet af den sidste måned. Det er en
> diesel. Den løber længe på starteren inden den slår i gang.
> Det virker som om at det er kommet pludseligt. Jeg har selv tænkt på ting
> som gløderør og brændstoffilter. Gløderørene har jeg ohmet til ca. 0,5 - 2
> ohm. Filteret er under 1 år gammelt.
> Har i nogen gode ideer til hvad det kan være, inden den bliver kastet på
> værkstedet ?
> PS. Bilen er en Mazda 323F 2,0 ditd årg.99 km 278000 og kører ellers
> upåklageligt.

Batteriet ville være et oplagt (og relativ billigt) sted at prøve. Det
kurerede et lign. problem jeg havde på en Golf TDI

/Brian


Mulli (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Mulli


Dato : 03-10-09 08:20


"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4ac6fa62$0$293$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Batteriet ville være et oplagt (og relativ billigt) sted at prøve. Det
> kurerede et lign. problem jeg havde på en Golf TDI
>
> /Brian
Hej Brian

Batteriet fejler ikke noget. Der er vand på og vægtfylden er ok på alle
celler.
Som sagt løber den længe på starteren. Den slår bare ikke i gang med det
samme.
Dog skal det lige siges at det kun er når den er kold, at det er et problem.

Mvh.

Jan


Brian (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 03-10-09 09:10


"Mulli" <Akasut@igroenland.gk> skrev i meddelelsen

> Batteriet fejler ikke noget. Der er vand på og vægtfylden er ok på alle
> celler.
> Som sagt løber den længe på starteren. Den slår bare ikke i gang med det
> samme.
> Dog skal det lige siges at det kun er når den er kold, at det er et
> problem.

Og det er netop når bilen er kold, at startstrømmen (eller CCA) på batteriet
er vigtig...

/Brian


Armand (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-10-09 17:08

Brian skrev:
>
> "Mulli" <Akasut@igroenland.gk> skrev i meddelelsen
>
>> Batteriet fejler ikke noget. Der er vand på og vægtfylden er ok på
>> alle celler.
>> Som sagt løber den længe på starteren. Den slår bare ikke i gang med
>> det samme.
>> Dog skal det lige siges at det kun er når den er kold, at det er et
>> problem.
>
> Og det er netop når bilen er kold, at startstrømmen (eller CCA) på
> batteriet er vigtig...
>
Nu er dét ikke nær så stort et problem på en diesel, som på en (primært
ældre) bensin-motor hvor der skal være en given spændings-reserve til
tændingen - Driver starteren motoren rundt burde enhver diesel-motor slå
igang!

--
Armand.

Brian (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 03-10-09 20:41


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Nu er dét ikke nær så stort et problem på en diesel, som på en (primært
> ældre) bensin-motor hvor der skal være en given spændings-reserve til
> tændingen - Driver starteren motoren rundt burde enhver diesel-motor slå
> igang!

Men er dieselmotoren ikke sværere at drive rundt ? Jeg synes da at de par
diesel biler jeg har haft, har været udstyret med et relativt større batteri
(strømmæssigt) end benzinbiler - eller det er måske ene og alene for at
kompensere for gløderørene ?

/Brian


Armand (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-10-09 20:52

Brian skrev:
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Nu er dét ikke nær så stort et problem på en diesel, som på en
>> (primært ældre) bensin-motor hvor der skal være en given
>> spændings-reserve til tændingen - Driver starteren motoren rundt burde
>> enhver diesel-motor slå igang!
>
> Men er dieselmotoren ikke sværere at drive rundt ? Jeg synes da at de
> par diesel biler jeg har haft, har været udstyret med et relativt større
> batteri (strømmæssigt) end benzinbiler - eller det er måske ene og alene
> for at kompensere for gløderørene ?
>
Jo, men jeg skriver jo netop også at hvis starteren blot magter at drive
motoren rundt (og dét kan være hårdt nok med diesel-komprission), så ...

--
Armand.

Brian (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 03-10-09 21:14


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Jo, men jeg skriver jo netop også at hvis starteren blot magter at drive
> motoren rundt (og dét kan være hårdt nok med diesel-komprission), så ...

Det var såmænd også et spørgsmål med grund i min egen uvidenhed.

Jeg kan blot huske fra dengang jeg havde en mini-traktor med samme problem,
at batteriskiftet hjalp. Med det gamle batteri kørte starteren umiddelbart
fint, men da det nye kom i, kom der helt anderledes fart over feltet.

/Brian


Hans Kjaergaard (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 03-10-09 09:53

On Sat, 3 Oct 2009 09:20:01 +0200, "Mulli" <Akasut@igroenland.gk>
wrote:

>Dog skal det lige siges at det kun er når den er kold, at det er et problem.
Skift gløderørene, selvom du har ohmet dem og de tilsyneladende er ok.
Det er forholdsvis billigt og der er ret stor sandsynlighed for at det
er der problemet ligger.

Du er nede i så små ohmværdier at du faktisk ikke kan benytte et alm.
universaminstrument til målingen, du får kun et hint om gløderørene er
afbrudt eller måske ok.

En mere korrekt måling vil være at benytte et DC tang-amparemeter og
så måle strømforbruget på hvert enkelt gløderør, hvis det ellers er
fysisk muligt. Det er så her et must at vide om der er evtuelle
formodstande der bliver koblet ind i glødeprocessen og hvornår.

/Hans

oz3bto (03-10-2009)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 03-10-09 14:46


"Mulli" <Akasut@igroenland.gk> skrev i en meddelelse
news:4ac6f743$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Min bil er blevet svær at starte i løbet af den sidste måned. Det er en
> diesel. Den løber længe på starteren inden den slår i gang.
> Det virker som om at det er kommet pludseligt. Jeg har selv tænkt på ting
> som gløderør og brændstoffilter. Gløderørene har jeg ohmet til ca. 0,5 - 2
> ohm. Filteret er under 1 år gammelt.
> Har i nogen gode ideer til hvad det kan være, inden den bliver kastet på
> værkstedet ?
> PS. Bilen er en Mazda 323F 2,0 ditd årg.99 km 278000 og kører ellers
> upåklageligt.
>
> Mvh
>
> Jan
>
>


Er det en nissan ?
Hvis det er så kan din starter være ved at død.. Det lyder dog som strøm
manglen når den er ved at dø

Ellers prøv at forvarme 2 gange .. Hjælper det er et eller flere af dine
gløder'ør ved at dø



Mulli (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Mulli


Dato : 03-10-09 18:50


"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen
news:4ac75746$0$287$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Mulli" <Akasut@igroenland.gk> skrev i en meddelelse
> news:4ac6f743$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej
>>
>> Min bil er blevet svær at starte i løbet af den sidste måned. Det er en
>> diesel. Den løber længe på starteren inden den slår i gang.
>> Det virker som om at det er kommet pludseligt. Jeg har selv tænkt på ting
>> som gløderør og brændstoffilter. Gløderørene har jeg ohmet til ca. 0,5 -
>> 2
>> ohm. Filteret er under 1 år gammelt.
>> Har i nogen gode ideer til hvad det kan være, inden den bliver kastet på
>> værkstedet ?
>> PS. Bilen er en Mazda 323F 2,0 ditd årg.99 km 278000 og kører ellers
>> upåklageligt.
>>
>> Mvh
>>
>> Jan
>>
>>
>
>
> Er det en nissan ?
> Hvis det er så kan din starter være ved at død.. Det lyder dog som strøm
> manglen når den er ved at dø
>
> Ellers prøv at forvarme 2 gange .. Hjælper det er et eller flere af dine
> gløder'ør ved at dø
>
Om det er en Nissan ? Nej Derfor har jeg skrevet Mazda et par linier højere
oppe
Der er ikke strøm manglen der er problemet. Motoren løber længe på starteren
inden den slår i gang.
Men det at forvarme 2 gange vil jeg prøve i morgen tidlig.

Mvh.

Jan


Armand (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-10-09 17:08

Mulli skrev:
> Hej
>
> Min bil er blevet svær at starte i løbet af den sidste måned. Det er en
> diesel. Den løber længe på starteren inden den slår i gang.
> Det virker som om at det er kommet pludseligt. Jeg har selv tænkt på
> ting som gløderør og brændstoffilter. Gløderørene har jeg ohmet til ca.
> 0,5 - 2 ohm. Filteret er under 1 år gammelt.
> Har i nogen gode ideer til hvad det kan være, inden den bliver kastet på
> værkstedet ?
> PS. Bilen er en Mazda 323F 2,0 ditd årg.99 km 278000 og kører ellers
> upåklageligt.
>
Du præciserer ikke hvorvidt at du lader forvarmningen virke før du
vrider nøglen??

--
Armand.

Mulli (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Mulli


Dato : 03-10-09 18:46


> Du præciserer ikke hvorvidt at du lader forvarmningen virke før du
> vrider nøglen??
>
> --
> Armand.

Den får lov at forvarme som den skal og som jeg plejer. Altså til
indikatorlæampen går ud.


Mvh.

Jan


Mulli (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Mulli


Dato : 11-10-09 08:37

Nu er batteriet blevet testet på et aut. værksted og fundet i orden.
Gløderørene er blevet skiftet. Men problemet er der stadig.
Typisk om morgenen når man kommer ud tidligt og skal starte. Den løber længe
på starteren men vil ikke slå i gang.
Har i andre bud ?

Mvh.

Jan


Frank Leegaard (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 11-10-09 11:39

Mulli wrote:
> Nu er batteriet blevet testet på et aut. værksted og fundet i orden.
> Gløderørene er blevet skiftet. Men problemet er der stadig.
> Typisk om morgenen når man kommer ud tidligt og skal starte. Den
> løber længe på starteren men vil ikke slå i gang.
> Har i andre bud ?

Opslidt motor?


--
/Frank



Mulli (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Mulli


Dato : 11-10-09 13:44


"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:4ad1b5c0$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Opslidt motor?
>
>
> --
> /Frank
Nej den er ikke opslidt. 278000 km. Det er ikke meget for en diesel.
Desuden er det kommet pludseligt.

Mvh. Jan


Matthias H. Matthies~ (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Matthias H. Matthies~


Dato : 11-10-09 15:45

Mulli skrev:
>
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> news:4ad1b5c0$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Opslidt motor?
>>
>>
>> --
>> /Frank
> Nej den er ikke opslidt. 278000 km. Det er ikke meget for en diesel.
> Desuden er det kommet pludseligt.
>
> Mvh. Jan

Selv om du mener den ikke er opslidt, så kan du jo tage fejl.
Manglende kompression kan give en svær start.
Hilsen Matthias

Frank Leegaard (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 11-10-09 19:41

Mulli wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> news:4ad1b5c0$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Opslidt motor?
>>
>>
>> --
>> /Frank
> Nej den er ikke opslidt. 278000 km. Det er ikke meget for en diesel.
> Desuden er det kommet pludseligt.
>
Alle forskellige kan konditioner kan give en opslidt motor på mindre.
Manifestationen kan sagtens komme pludselig.



--
/Frank



Uffe Bærentsen (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 11-10-09 13:06


"Mulli" <Akasut@igroenland.gk> skrev i en meddelelse
news:4ad18b45$0$287$14726298@news.sunsite.dk...
> Nu er batteriet blevet testet på et aut. værksted og fundet i orden.
> Gløderørene er blevet skiftet. Men problemet er der stadig.
> Typisk om morgenen når man kommer ud tidligt og skal starte. Den løber
> længe på starteren men vil ikke slå i gang.

Du skriver ikke om der rent faktisk _er_ forbrug på gløderørene.
Har du fået målt om gløderørene gløder, eller ikke.
Hvis de ikke gløder, kunne det tyde på et defekt relæ.



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Mulli (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Mulli


Dato : 11-10-09 13:51


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4ad1ca3e$0$36575$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Mulli" <Akasut@igroenland.gk> skrev i en meddelelse
> news:4ad18b45$0$287$14726298@news.sunsite.dk...
>> Nu er batteriet blevet testet på et aut. værksted og fundet i orden.
>> Gløderørene er blevet skiftet. Men problemet er der stadig.
>> Typisk om morgenen når man kommer ud tidligt og skal starte. Den løber
>> længe på starteren men vil ikke slå i gang.
>
> Du skriver ikke om der rent faktisk _er_ forbrug på gløderørene.
> Har du fået målt om gløderørene gløder, eller ikke.
> Hvis de ikke gløder, kunne det tyde på et defekt relæ.
>
> --
> Uffe Bærentsen
> Ford Mondeo 1,8i
> Fiat Punto 1,2i

Jeg er i mellemtiden selv kommet i tanke om dette relæ nu også virker som
det skal. Ja, jeg har målt spændingen til gløderørene. Den var ok da jeg
målte, men der startede den også fint bagefter.
Så muligvis et periodisk defekt relæ. Nu har jeg så også kigget efter dette
relæ, men der er ikke noget relæ der er mærket med noget der ligner
gløderør. Der sidder en relæ/sikringsboks i motorrum og en i kabinen. Men
ingen gløerørsrelæ. Eller ???
Har nogen af jer kendskab til hvor det sidder, eller adgang til et eldiagram
?
En kammarat der har autoværksted, har ikke noget eldiagram i sit "Tolerance
data"

Mvh.

Jan


Armand (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-10-09 19:02

Mulli skrev:
> Nu er batteriet blevet testet på et aut. værksted og fundet i orden.
> Gløderørene er blevet skiftet. Men problemet er der stadig.
> Typisk om morgenen når man kommer ud tidligt og skal starte. Den løber
> længe på starteren men vil ikke slå i gang.
> Har i andre bud ?
>
Måske at det er forbindelsen til gløderørene (á automatikken) der kikser
:-/ Et tang-Amperemeter burde kunne måle om der er strøm på ledningen
til gløderørene når man sætter strøm på en kold morgen!
Hvis der ér et problem drejer det sig velsagtens om en kaput
temperaturføler á dén der konstanterer om det er en varm eller kold start!

Evt. en ufuldkommen udluftning af diesel-rørene/filteret (har du fået
skiftet dieselfilter for nyligt) :-/

--
Armand.

Jan (20-10-2009)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 20-10-09 20:17

Hej alle

Tak for jeres input.
Problemet er tilsynelandende gået i sig selv igen.
Men jeg fandt heller aldrig ud af hvor forvarmer relæet sidder.
Batteriet blev checket og gløderør skiftet. Problemet fortsatte i nogle dage
men er nu forsvundet.


Mvh.

Jan


Jesper Hedegaard (20-10-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 20-10-09 22:02


"Jan" <Spørgi@gruppen.dk> skrev i en meddelelse
news:4ade0cf8$0$269$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej alle
>
> Tak for jeres input.
> Problemet er tilsynelandende gået i sig selv igen.
> Men jeg fandt heller aldrig ud af hvor forvarmer relæet sidder.
> Batteriet blev checket og gløderør skiftet. Problemet fortsatte i nogle
> dage men er nu forsvundet.
>
>
> Mvh.
>
> Jan
Hmmm - forsvundet.....skete det samtidigt med at temperaturen udenfor steg
igen ?

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder



Jan (21-10-2009)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 21-10-09 18:42


"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i meddelelsen
news:4ade2542$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Jan" <Spørgi@gruppen.dk> skrev i en meddelelse
> news:4ade0cf8$0$269$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej alle
>>
>> Tak for jeres input.
>> Problemet er tilsynelandende gået i sig selv igen.
>> Men jeg fandt heller aldrig ud af hvor forvarmer relæet sidder.
>> Batteriet blev checket og gløderør skiftet. Problemet fortsatte i nogle
>> dage men er nu forsvundet.
>>
>>
>> Mvh.
>>
>> Jan
> Hmmm - forsvundet.....skete det samtidigt med at temperaturen udenfor steg
> igen ?
>
> --
> Jesper Hedegaard
> BMW F650ST når vejret spiller
> Suzuki Jimny når det spilder
Hej Jesper

Nej det mener jeg ikke at det gjorde, men det er jo en tanke værd. Det kan
jo stadig være en temp, føler der er defekt.
Nu er det jo nogle dage siden, men jeg mener at det kom og gik sådan "On &
off"
Jeg må huske at lægge mærke til det igen når temp. udenfor falder igen.

Mvh. Jan





Armand (21-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-10-09 19:32

Jan skrev:
>
> Jeg må huske at lægge mærke til det igen når temp. udenfor falder igen.
>
Bare rolig! Du skal såmænd nok blive mindet om det til den tid

--
Armand.

Leo_Jensen (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 11-10-09 13:21

On 11 Okt., 20:40, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:
> Mulli wrote:
> > "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> >news:4ad1b5c0$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >> Opslidt motor?
>
> >> --
> >> /Frank
> > Nej den er ikke opslidt. 278000 km. Det er ikke meget for en diesel.
> > Desuden er det kommet pludseligt.
>
> Alle forskellige kan konditioner kan give en opslidt motor på mindre.

Siger du det ? Eller hvad sagde du egentlig... ?

Leo

Frank Leegaard (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 11-10-09 21:21

Leo_Jensen wrote:
> On 11 Okt., 20:40, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:
>> Mulli wrote:
>>> "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>>> news:4ad1b5c0$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>> Opslidt motor?
>>
>>>> --
>>>> /Frank
>>> Nej den er ikke opslidt. 278000 km. Det er ikke meget for en diesel.
>>> Desuden er det kommet pludseligt.
>>
>> Alle forskellige kan konditioner kan give en opslidt motor på mindre.
>
> Siger du det ? Eller hvad sagde du egentlig... ?
>

Smid et "kan" væk ...

og for de fattesvage:

Forskellige konditioner kan give en opslidt motor på mindre.

--
/Frank



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste