Så er det sgu bevist ! (fart)
Fra : Mogens

Dato : 02-10-09 19:21

Statistisk set er farten som sådan ikke årsagen i de mange dødsulykker. Den
kommer først på 6. pladsen !
www.automotorsport.se/news/19451/dålig-uppmärksamhet-skördar-fler-liv-än-hastigheten
Dålig uppmärksamhet skördar fler liv än hastigheten
Pär Brandt - 2009-10-01 04:30
Statistik från brittiska Vägverket visar att för hög hastighet kommer först
på sjätte plats som orsak till dödsolyckor. Vanligaste orsaken till en
olycka med dödlig utgång är mycket banal: dålig uppmärksamhet.

Fra : JBH

Dato : 02-10-09 19:57

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> först på sjätte plats som orsak till dödsolyckor. Vanligaste orsaken till
> en olycka med dödlig utgång är mycket banal: dålig uppmärksamhet.

Ja, mange evner ikke at køre efter forholdene, herunder at tilpasse
hastigheden til "opmærksomheden" men vælger istedet at drøner afsted med
max. tilladte hastighed.

Gad i øvrigt nok se præmisserne for den statistik, for umiddelbart er
hastigheden vel årsagen til de fleste ulykker.

mvh
JBH.

Fra : ShutEye

Dato : 02-10-09 20:13

> Gad i øvrigt nok se præmisserne for den statistik, for umiddelbart er
> hastigheden vel årsagen til de fleste ulykker.

Uopmærksomhed og manglende afstand er årsagen til langt de fleste
situationer jeg har oplevet.
*Jeg HAR jo blinket UD så jeg har RET til at køre ud* Ahrg :\

Fra : alexbo

Dato : 02-10-09 20:19

"Mogens" skrev

> Statistisk set er farten som sådan ikke årsagen i de mange dødsulykker.
> Den kommer først på 6. pladsen !

Der skal ikke meget til at bevise noget for dig.

"I 32 procent av dödsolyckorna hade tappad kontroll över fordonet varit en
bidragande orsak."

De kan selvfølgelig have tabt herredømmet p.g.a.et hjul faldt af, men som
regel er hastigheden den største årsag til at bilister mister herredømmet.
Når man finder en bil inde på marken så er det fordi føreren har tabt
herredømmet, som regel har han tabt det i svinget, det faldt af i farten.

Man kunne bruge den samme artikel til at frikende alkohol, der står intet om
spritkørsel, det må skyldes at det intet betyder.

Men farten som sådan er da ikke skyld i ulykker det ved alle, det er alkohol
heller ikke eller slidte dæk,
der er sådan set intet der alene er årsagen til en ulykke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens

Dato : 03-10-09 07:46

> Der skal ikke meget til at bevise noget for dig.

Du er på et vildspor, når du skriver:

> [...]
> Når man finder en bil inde på marken så er det fordi føreren har tabt
> herredømmet, som regel har han tabt det i svinget, det faldt af i farten.

Når en gut kører stærkere i et sving end han eller bilen som sådan kan
magte, er det ikke farten, der har skylden - så er det manden bag rattet.

> Men farten som sådan er da ikke skyld i ulykker - det ved alle

Tak :)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-10-09 20:25

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> Statistisk set er farten som sådan ikke årsagen i de mange dødsulykker.
> Den kommer først på 6. pladsen !

Det kan godt være at farten ikke er årsagen til de mange ulykker, men den er
resultatet af farten.

--
Per

Fra : Armand

Dato : 02-10-09 23:36

Per Henneberg Kristensen skrev:
> "Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
>
> Det kan godt være at farten ikke er årsagen til de mange ulykker, men
> den er resultatet af farten.

Til sammenligning:
- 110 på motorvej med mobilen for øret og Krak i skødet!
- 120 med pulsen oppe fordi lastvognen foran lige så ud til at trække ud
foran en!

Er den hurtige eller langsomme mest uhelds-truet??

--
Armand.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-10-09 00:21

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in

> - 110 på motorvej med mobilen for øret og Krak i skødet!
> - 120 med pulsen oppe fordi lastvognen foran lige så ud til at trække ud
> foran en!

> Er den hurtige eller langsomme mest uhelds-truet?

Komplet ubrugelige eksempler - for ham der kører 120 er uopmærksom fordi
han sidder og forbander lastbilchaufføren og derfor kører han op bagi ham
der kun kører 110 og 8 mennesker omkommer i det efterfølgende
massesammenstød. Efterfølgende får vejdirektoratet skylden fordi de ikke
har advaret om tæt tåge på stedet.

Fra : Armand

Dato : 03-10-09 16:56

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> der kun kører 110 og 8 mennesker omkommer i det efterfølgende
> massesammenstød. Efterfølgende får vejdirektoratet skylden fordi de ikke

Det er sq en velpudset krystalkugle du har dig dér

--
Armand.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-10-09 01:10

> Det er sq en velpudset krystalkugle du har dig dér

Man ska bare følge lidt med i medierne og denne gruppe, så går det nemt med
at forudse hvordan trafikken kører :)

Fra : alexbo

Dato : 03-10-09 10:29

"Armand" skrev i

> Til sammenligning:
> - 110 på motorvej med mobilen for øret og Krak i skødet!
> - 120 med pulsen oppe fordi lastvognen foran lige så ud til at trække ud
> foran en!

Den slags sammenligninger er nemme at lave.
En Porsche med en ninjachauffør med 160km/t en øde motorvej i Nordjylland
En senil med 60km/t modsat myldretrafikken på sydmotorvejen.
hvad er mest farligt?

Eller 120km/t på tør motorvej kontra 80Km/t på isglat bjergvej.
Det handler bare om at sætte omstændighederne op så den konkrete hastighed
tæller mindst.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 03-10-09 17:27

alexbo skrev:
> [...]
>
> Eller 120km/t på tør motorvej kontra 80Km/t på isglat bjergvej.
> Det handler bare om at sætte omstændighederne op så den konkrete hastighed

Jup!
Og det er dét der er kernen: Hastigheden er ikke entydigt den største årsag!

--
Armand.

Fra : Esben

Dato : 03-10-09 19:59

> Og det er dét der er kernen: Hastigheden er ikke entydigt den største
> årsag!

Men konsekvenserne af næsten alle ulykker ville have været mindre, hvis
farten hvad været mindre.

--
Esben

Fra : Armand

Dato : 03-10-09 20:04

Esben skrev:

> Men konsekvenserne af næsten alle ulykker ville have været mindre, hvis
> farten hvad været mindre.

Man kunne på samme måde have blevet hjemme, eller undladt at stå ud af
sengen :-|

--
Armand.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 03-10-09 20:10

On Sat, 03 Oct 2009 21:04:17 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Man kunne på samme måde have blevet hjemme, eller undladt at stå ud af
>sengen :-|

Det er da et synspunkt - jeg er enig i, at farten ikke er eneste
synder. Men - det er dem, der skal tale i mobiltelefon under kørslen,
de der skal skifte spor uden der er plads fordi de nu pga. hastværk er
landet i yderbanen når man SKAL af til højre mod Ishøj, og så videre
og så videre. Farten er formodentlig aldrig eneste årsag til
problemer, men den væsentligste årsag til at det gik så galt, det nu
gjorde, når det går galt. Som tidligere nævnt, det er squ'tte så nemt
at kræve sin ret oppe fra skyerne.

Fra : Mogens

Dato : 04-10-09 05:59

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Farten er formodentlig aldrig eneste årsag til
> problemer, men den væsentligste årsag til at det gik så galt, det nu
> gjorde, når det går galt.

Det var ikke pointen - årsagen til ulykken var udgangspunktet/pointen. Altså
hvad der var den egentlige årsag til ulykken. De gi'r jo sig selv (som
oftest), at skadernes omfang/karakter "accelererer" ligefrem proportionalt
med hastigheden...

Fra : Henrik B.

Dato : 04-10-09 21:08

"Esben" <esbenSENDSPAMHERE@gruf.LAND> skrev i meddelelsen

> Men konsekvenserne af næsten alle ulykker ville have været mindre, hvis
> farten hvad været mindre.

Med andre ord: Farten er ikke skyld i ulykker - farten er skyld i skader
(størrelse).

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 05-10-09 04:27

On 3 Okt., 20:58, "Esben" <esbenSENDSPAMH...@gruf.LAND> wrote:

> Men konsekvenserne af næsten alle ulykker ville have været mindre, hvis
> farten hvad været mindre.
>
> --
> Esben

Det triste er bare at trafikkampagnerne fortæller os den forsimplede
histore at hvis bare hastighedsgrænserne ikke er overskredet så kan
man lægge sig til at sove på bagsædet (lettere overdrevet).

At fokusere entydigt på farten som synderen er at symptombehandle.
Ville det ikke give meget mere mening at fokusere energien på
kerneårsagen til ulykkerne = uopmærksomhed, hensynsløshed, osv?

Du siger selv i det ovenstående at "farten" ville gøre
*konsekvenserne* mindre - hvad nu hvis opmærksomheden ville *undgå*
ulykkerne. Er det ikke bedre?

-Steen

Fra : Mogens

Dato : 05-10-09 15:00

"Steen Enevoldsen" <steenge@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Du siger selv i det ovenstående at "farten" ville gøre
> *konsekvenserne* mindre - hvad nu hvis opmærksomheden ville *undgå*

Og ovenstående er så netop pointen i hele "fortællingen" - igen idag ka man
læse i aviserne, at aldrig er der døde så mange i trafikken, og nu skal der
virkeligt strammes op med fartkameraer og lignende. Gosh

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-09 20:32

> [...]
> först på sjätte plats som orsak till dödsolyckor. Vanligaste orsaken till
> en olycka med dödlig utgång är mycket banal: dålig uppmärksamhet.
Man kan ikke komme uden om, at det er en kombination af fart og
uopmærksomhed.
Holdt vi alle stille og var uopmærksomme, spildte vi bare en masse tid.

Det er en naturlov, at jo hurtigere du kører desto mere kinetisk energi
oplagres i bilen.
Større fart - Større bang.

I tvivl?
Så prøv at tappe forsigtigt på din tommelfingernegl med en kløfthammer fra 3
cm højde. Lad den så efterfølgende droppe fra 1 meter og mærk forskellen

Et andet fænomen er, at man tilbagelægger længere distance på samme tid ved
højere hastighed. Det oss en naturlov!
Man har altså kortere tid at være uopmærksom i, før man er henne ved
forhindringen.

Så er der andre kræfter, der spiller ind; centrifugalkraften, tyngdeloven
mfl.

Selvfølgelig sker næsten alle ulykker i forbindelse med menneskelige fejl.
Vi er jo mennesker og dermed pr definition fejlende.
Humanum erare est!

Der er selvfølgelig dem, der fejler mere end andre, og så er der dem, der
bare skal afprøve grænserne for, hvornår de fejler.
Dem skal vi som regel ind og købe blomster til og så høre på et skønmaleri
om deres tilværelse under obligatorisk snøften i et ekkofyldt rum med
tilhørende orgeltampen en torsdag eftermiddag, selvom han ret beset var en
testestoronfyldt klovn.

Men der er flere, der bare fjumrer end dem der absolut bare skal drikke af
adrenalinens bitttersøde kop.
Så jo - Gamle folk der kører ud over hajtænder uden at se sig for, trætte
chauffører, næsepillere, radiorodere (A roder lie mæ æ rytmeboks),
mobilsnakkende, makeuplæggende kvinder, slipsebindende sælgere, forældre
til hylende spædbørn og alt det andet. Der er masser af eksempler.
Dats Leif!
Der er flere, der kommer til at slå sig selv eller andre døde, end dem, der
arbejder målrettet på det.
Forskellen er, at vi ikke kan lide de, der gurgler adrenalin på vejen, som
teenagere, der bæller gratis cola fra mit køleskab.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk - Jeg vil dø som min gamle onkel - Bare fredfyldt
slumre ind og ikke opdage spor -
Ikke skrigende og grædende, som tante Hanne og Karl Henrik omme på hans
bagsæde.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 02-10-09 20:55

On Fri, 02 Oct 2009 18:20:36 GMT, "Mogens" <no@mail.com> wrote:

> [...]
>på sjätte plats som orsak till dödsolyckor. Vanligaste orsaken till en
>olycka med dödlig utgång är mycket banal: dålig uppmärksamhet.

Vi kan da ikke blive uenige om, at mangel på opmærksomhed nok er den
væsentligste faktor. Så kan man jo stille andre ting op, så som vilje
til at komme frem for enhver pris, "jeg kan nå to mere før afkørslen",
"han skal squ ikke flette mig" og jeg ved ikke hvad. Men - mangel på
opmærksomhed kan have mange former.
Men jo stærkere man kører, jo værre går det, når det går galt. Og -
det kan lige så godt være ham der vælter ud foran med 80 når man
kommer bragende med 180, der har skylden - det er bare så fandens
svært at forklare sine nære oppe fra skyerne.