Så kom der vinterdæk på
Fra : oz3bto

Dato : 02-10-09 14:59

Til den nette sum af 850 kr stykket monteret og afblanceret

Turen går nordpå mandag og de kære nordmænd har fået det første lag sne ..
Ihvertfald der hvor vi skal op (Sne i 200-500moh)

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 02-10-09 08:31

On 2 Okt., 15:58, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
> Til den nette sum af 850 kr stykket monteret og afblanceret
>
> Turen går nordpå mandag og de kære nordmænd har fået det første lag sne ..
> Ihvertfald der hvor vi skal op (Sne i 200-500moh)

Tillykke - tror også, at jeg får sat mine på i år, bare lidt senere..

Men apropos: Jeg skal en tur til Oslo i næste uge. Har ingen ide om,
hvilke højder man kommer op i på ruten, men behøver jeg at montere
vinterdæk for det (BMW med lavprofiler)?

Jacob

Fra : oz3bto

Dato : 02-10-09 16:00

"Jacob Buus Smidt" <nospam_j@nddata.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

hvilke højder man kommer op i på ruten, men behøver jeg at montere
vinterdæk for det (BMW med lavprofiler)?

Nordmændene tilrådes at finde deres vinterdæk frem da vinteren er på vej

Men hvis du kommer med færgen til oslo så er der nok ikke de vilde
problemer tjek vejrmeldingen på www.yr.no norske version af dmi

Fra : Mogens

Dato : 02-10-09 17:07

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Tillykke - tror også, at jeg får sat mine på i år, bare lidt senere.

Jeg venter til november, fordi jeg medio oktober kører på ferie til
Sydfrankrig. Og jeg sku dælme bli slemt skuffet, hvis vinterdækkene blev
nødvendige på dén tur :)

> [...]
> vinterdæk for det (BMW med lavprofiler)?

> Nordmændene tilrådes at finde deres vinterdæk frem da vinteren er på vej

Ja man skal ikke så f****** langt nordpå, før vejrliget skifter kraftigt.
Jeg kommer en del til Stockholm, hvor vinterdæk er nødvendige 5-6 mdr om
året...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-10-09 17:14

Mogens wrote:
> [...]
>
> Ja man skal ikke så f****** langt nordpå, før vejrliget skifter
> kraftigt. Jeg kommer en del til Stockholm, hvor vinterdæk er

Mange mennesker glemmer at Bergen cirka ligger på højde med Nuuk GL

--
/Frank

Fra : alexbo

Dato : 02-10-09 17:47

"Frank Leegaard" skrev i

> Mange mennesker glemmer at Bergen cirka ligger på højde med Nuuk GL

Sikkert nok, men flere glemmer at vejret er meget forskelligt,
det er stort set aldrig frostvejr i Bergen, Golfstrømmen går lige udenfor.

Der er ikke een måned i Bergen hvor gennemsnit temperaturen under 0 gr.
hverken dag eller nat.
Der er kun 4 mdr.hvor Nuuk er frostfri om natten, og kun 6 mdr med
middeldagstemp. over 0 gr.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-10-09 21:59

alexbo wrote:
> [...]
> gr. hverken dag eller nat.
> Der er kun 4 mdr.hvor Nuuk er frostfri om natten, og kun 6 mdr med

Det sagde jeg så intet om. Bare på højden af beliggenheden på kloden.

--
/Frank

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 02-10-09 22:28

On Fri, 2 Oct 2009 22:58:49 +0200, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>Det sagde jeg så intet om. Bare på højden af beliggenheden på kloden.

>--

Nej, det gjorde du ikke, men du vidste det godt, ikke sandt?

Men det ophidser masserne, din skarnsknægt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-10-09 22:48

Fra : alexbo

Dato : 03-10-09 10:54

"Frank Leegaard" skrev

> Det sagde jeg så intet om. Bare på højden af beliggenheden på kloden.

Ja men du skrev det i en tråd om vinterdæk og direkte som svar på vejret i
Stockholm.

New York er på højde med Rom, men NY har ofte snestorme og iskolde nætter,
det har Rom stort set aldrig.

For nogle år siden skulle jeg levere nogle børnehavebusser til Bergen, og
var bekymret over om de varmelegemer jeg satte i danske busser var nok, da
sagde folkene fra Bergen at hvis busserne kunne klare vejret i DK var det
fint, der var varmere om vinteren i Bergen end i Roskilde om sommeren.
De sad og frøs en majdag i Roskilde.

Min søn som boede 4 år i Nukk havde nogle helt andre historier at fortælle
et klip fra en mail fra svigerdatteren.

Da René skulle afsted fra Danmark havde stormen i Nuuk taget til dagen før
men han kom afsted fra København, så vi var optimistiske. Men moder natur er
lunefuld, så hun kastede lige en dynge sne med ind i stormen og Renés fly
kom ikke afsted fra Kangerlussuaq til tiden. Flere gange den dag troede vi,
at nu kom han til Nuuk men hver gang måtte flyet vende om og flyve tilbage.
Tilsidst besluttede de endelig, at indlogere dem på lufthavns hotellet.
Dagen efter var det det samme, men så pludselig kom der et ophold i stormen
og flyet kom endelig til Nuuk

I fredags var det Signes tur til at holde klassefest, Da jeg skulle hente
hende var det så hamrende glat, at jeg gled væk fra bilen flere gange inden
jeg endelig fik fat i døren. Jeg havde været så letsindig at love, at køre
en
veninde hjem - hun bor ude i Nussuaq og da vi skulle ud af bilen både gled
og faldt vi op til flere gange - det var altså for vildt!

Familen boede på en bakke og bilen var parkeret 3-5 meter væk, så man satte
fra ved huset og løb for at få fat i bilen inden man gled ned af bakken.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-10-09 15:17

alexbo wrote:
> [...]
> vejret i Stockholm.
>
> New York er på højde med Rom, men NY har ofte snestorme og iskolde

Eller den anden side af USA som kontinent. Der er der heller ikke koldt.

Nuvel det jeg mente var bare at Norge jo ligger ganske langt mod nord.

Længere var den sådan set ikke ...

Men jeg kan da sagtens forstå du overfortolker.

--
/Frank

Fra : Nicolai Lang

Dato : 02-10-09 19:27

On Fri, 2 Oct 2009 07:30:53 -0700 (PDT), Jacob Buus Smidt
<nospam_j@nddata.dk> wrote:

>Men apropos: Jeg skal en tur til Oslo i næste uge. Har ingen ide om,
>hvilke højder man kommer op i på ruten, men behøver jeg at montere
>vinterdæk for det (BMW med lavprofiler)?

Jeg ville skifte. Ihvertfald hvis du kører derop via Sverige. Better
safe than sorry.

Kørte fra Göteborg til Halmstad i morges kl. 8. Ved Kungsbacka (på
toppen) lå der sne i kanterne. Vejene var kørt fri / smeltet, men
stadig våde. Så mine (iøvrigt kun 14 dg gamle) sommerdæk var ikke helt
så gode som jeg kunne have ønsket mig - men holdt mig da på vejen uden
problemer.

Har siden mandag morgen kørt 1800 km: Græsted - Falun - Oslo -
Göteborg - Halmstad - Græsted.

Nu skal jeg ikke deropaf igen lige med det samme, men skulle jeg ville
jeg smide vintersutterne på.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : KT

Dato : 03-10-09 13:12

"Jacob Buus Smidt" <nospam_j@nddata.dk> wrote in message
> [...]

hvilke højder man kommer op i på ruten, men behøver jeg at montere
vinterdæk for det (BMW med lavprofiler)?

Slap helt af - du kommer jo kun lige nord for Skagen!

Knud

Fra : Klaus G.

Dato : 03-10-09 09:35

> Til den nette sum af 850 kr stykket monteret og afblanceret
Det var fame egentligt billigt, var det ikke? Du køre noget 4x4 og har den
ikke nogle ret store dæk? Hvordan får man så billige dæk?:)

--
Klaus G.

Fra : oz3bto

Dato : 03-10-09 14:53

> Det var fame egentligt billigt, var det ikke? Du køre noget 4x4 og har den
> ikke nogle ret store dæk? Hvordan får man så billige dæk?:)
>
> --
> Klaus G.

Asso der er visse fordele ved at køre taxa bla rabat på dæk.. Jeg får så
dobbeltop på rabatten da jeg også køre med reklame for ham på bilen

Størrelsen er 235/75 R15 og det er ikke billig kina dæk med derimod
Bridgestone dueller AT.. Super allround dæk til 4x4

Men har så også lige fået glædelige nyheder fra Norge .. Vognmanden har et
sæt BF goodrig med pigge stående klar til mig da han ikke vil ha at jeg
køre på alm. vinterdæk