Tårnstiver i hverdags-ikke-racerbil
Fra : Peter C

Dato : 01-10-09 09:36

Hej i kloge hoveder

Jeg gik og spekulerede på om en almindelig bil mon ville kunne drage nogen
nytte af at få monteret en tårnstiver.
Grunden er at jeg havde min Volvo S70 oppe på donkraft, og så i den
forbindelse hvormeget sådan en karosse kan vride sig.
(Det vidste jeg jo egentlig godt i forvejen ... nu var det bare lige det der
fik mig til at tænke på tårnstiver)

Sådan en 12 år gammel S70 er er vel næppe blevet stivere i løbet af årene,
og jeg synes også der er en del karosseriknirken når man kører på f.eks.
hullet grusvej.

Så var det jeg tænkte om man rimeligt nemt og billigt kunne gøre lidt for at
forbedre den gamle bil.

Er der nogen der har erfaringer, eller måske bare en mening om, hvormeget
tårnene "flexer" under almindelig brug (og altså ikke decideret race) og vil
man kunne mærke hvis man stiver dem af, eller vil eneste mærkbare ændring,
være de mangende kroner i pengepungen ?

Anyone ?

MVH Peter C:

Fra : /HB

Dato : 01-10-09 03:01

On 1 Okt., 10:36, "Peter C" <pede...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> man kunne mærke hvis man stiver dem af, eller vil eneste mærkbare ændring,

Bilen bliver mere stabil igennem sving men bilens undervogn bliver
også belastet hårdere og dermed hurtigere slidt da den skal arbejde
mere. Tårnstivere sidder ofte på GTI biler men der er undervognen som
regel også afstemt derefter.
Min mening: Vent og køb din næste bil i en "sjovere" udgave hvor hele
pakken er med.

--
/HB

Fra : Mogens

Dato : 01-10-09 20:57

"/HB" <henrikub@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]

Shit mand - havde jeg aldrig troet om en Volvo.
(jeg har haft 3 stykker)

> [...]
> også belastet hårdere og dermed hurtigere slidt da den skal arbejde
> mere. Tårnstivere sidder ofte på GTI biler men der er undervognen som

Vi har (havde) jo 2 ens biler (BMW M3 E30), men hvor den ene har tårnstiver
foran. Det gør den altså ret stiv, skal jeg hils' og sige, men man mærker
det naturligvis kun, når man kører hårdt i bilen - f.eks. på bane.

> Min mening: Vent og køb din næste bil i en "sjovere" udgave hvor hele
> pakken er med.

Enig...

Fra : KASO

Dato : 02-10-09 17:20

"Peter C" <pede_71@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> vil man kunne mærke hvis man stiver dem af, eller vil eneste mærkbare
> ændring, være de mangende kroner i pengepungen ?

Jeg monterede en hjemmelavet tårnstiver (kraftigt rør med 2 kraftige beslag)
i de autoriserede gevind, da jeg havde en Renault Mégane Coupé. Målet var at
holde karosseriet stift for at undgå knirkeri (det var lidt for sjov, da der
nu var gevind til formålet, og det ikke kostede mig noget). Om det gjorde en
forskel? Aner det ikke - den røg på, da bilen var ny, og sad der stadig, da
jeg solgte bilen 8 år senere, så jeg ved faktisk ikke, om det gjorde en
forskel, men bilen var ganske stiv (den var sænket 30-35mm) og "fast" at
køre i.