/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kan der ske noget hvis klimaanlægget næste~
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 29-09-09 18:28

Det er to et halvt år siden jeg fik mit klimaanlæg fyldt op og det er ikke
helt på dupperne længere; kan der ske noget ved for lille en mængde vædske i
det?
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



 
 
Henrik B. (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 29-09-09 18:29

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
news:4ac243a3$0$281$14726298@news.sunsite.dk...
> Det er to et halvt år siden jeg fik mit klimaanlæg fyldt op og det er ikke
> helt på dupperne længere; kan der ske noget ved for lille en mængde vædske
> i det?

Kompressoren vil mangle smørelse, og kan brænde af...

--
http://www.saabklub.dk/


Hans Paulin \(6310\) (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 29-09-09 18:34

Henrik B. skrev:

> Kompressoren vil mangle smørelse, og kan brænde af...

Nogen der ved om der er en rød lampe der blinker først?
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Henrik B. (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 29-09-09 18:36

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
news:4ac24501$0$286$14726298@news.sunsite.dk...

>> Kompressoren vil mangle smørelse, og kan brænde af...
>
> Nogen der ved om der er en rød lampe der blinker først?

Er der ikke, men du ved når den begynder at "skralde", at det er for sent.
)

--
http://www.saabklub.dk/


Hans Paulin \(6310\) (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 29-09-09 18:41

Henrik B. skrev:

> Er der ikke, men du ved når den begynder at "skralde", at det er for
> sent. )

Hmnnn...
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Hans Paulin \(6310\) (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 29-09-09 18:47

Hans Paulin (6310) skrev:

> Hmnnn...

Nogen der kan anbefale et aircon-serviceværksted på strækningen Sønderborg -
Flensborg?
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Andreas M. Hansen (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 29-09-09 21:23



> Nogen der kan anbefale et aircon-serviceværksted på strækningen
> Sønderborg - Flensborg?

Jeg fik mit serviceret for 600 kr incl. kølemiddel - der blev hældt 135 gram
på ud af et samlet indhold på 520 gram.
Dette foregik hos forhandleren - prisen på 600 var i forbindelse med et
service - som "stand alone" ville det koste 800.
Så det er nu ikke nogen herregård det koster.

mvh

Andreas M. Hansen



Hans Paulin \(6310\) (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 30-09-09 04:50

Andreas M. Hansen skrev:

> Så det er nu ikke nogen herregård det koster.

Kommer jo an på éns indtægt
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Andreas M. Hansen (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 30-09-09 05:28

> Kommer jo an på éns indtægt

Helt klart - men set op imod alle de andre udgifter der er fobundet med at
holde bil - så er det nu nok en af de mindre poster på budgettet.

mvh

Andreas M. Hansen



Hans Paulin \(6310\) (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 30-09-09 05:30

Andreas M. Hansen skrev:

> set op imod alle de andre udgifter der er fobundet
> med at holde bil - så er det nu nok en af de mindre poster på
> budgettet.

Nu kører jeg jo Toyota, så bortset fra et par måtter i ny og næ...
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Andreas M. Hansen (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 30-09-09 05:38

> Nu kører jeg jo Toyota, så bortset fra et par måtter i ny og næ...

Ja min Skoda har jeg så flottet mig med at få udført en gang klimaservice
på, nu da den er blevet 4 år - så derfra mit udsagn:
På mit bilbudget er 600 kr på 4 år altså en post som ikke batter ret meget.

mvh

Andreas M. Hansen


Hans Paulin \(6310\) (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 30-09-09 14:30

Andreas M. Hansen skrev:

> På mit bilbudget er 600 kr på 4 år altså en post som ikke batter ret
> meget.

Jeg skal så langs hvert 2. år...
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Ukendt (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-09 19:54

On Tue, 29 Sep 2009 19:40:37 +0200, Hans Paulin (6310) wrote:

> Henrik B. skrev:
>
>> Er der ikke, men du ved når den begynder at "skralde", at det er for
>> sent. )
>
> Hmnnn...

En PSA vogn har en dobbelt pressostat på højtrykssiden af systemet.
Funktionen er dels at indkoble kondensatorblæseren, dels at stoppe
kompressoren ved for lidt kølemiddel.

Mon ikke andre systemer er sikret på lignende vis.

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Armand (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-09-09 21:24

Orla Pedersen skrev:
> On Tue, 29 Sep 2009 19:40:37 +0200, Hans Paulin (6310) wrote:
>
>> Henrik B. skrev:
>>
>>> Er der ikke, men du ved når den begynder at "skralde", at det er for
>>> sent. )
>> Hmnnn...
>
> En PSA vogn har en dobbelt pressostat på højtrykssiden af systemet.
> Funktionen er dels at indkoble kondensatorblæseren, dels at stoppe
> kompressoren ved for lidt kølemiddel.
>
> Mon ikke andre systemer er sikret på lignende vis.
>
Igen(!) er det ganske afgørende om det vitterligt drejer sig om
klima-anlæg eller aircondition, hvilket den alm. bruger ofte roder rundt i.
Er systemet automatisk kan det være kritisk at man ikke decideret kan
slukke for kompressoren, som man kan/gør på et manuelt system - Og dog,
man kan vel blot sætte kabine-temperaturen højere end ude-temperaturen
hvilket nok skulle være muligt på denne årstid!

--
Armand.

Ukendt (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-09 21:33

On Tue, 29 Sep 2009 22:23:35 +0200, Armand wrote:

> Orla Pedersen skrev:
>> On Tue, 29 Sep 2009 19:40:37 +0200, Hans Paulin (6310) wrote:
>>
>>> Henrik B. skrev:
>>>
>>>> Er der ikke, men du ved når den begynder at "skralde", at det er for
>>>> sent. )
>>> Hmnnn...
>>
>> En PSA vogn har en dobbelt pressostat på højtrykssiden af systemet.
>> Funktionen er dels at indkoble kondensatorblæseren, dels at stoppe
>> kompressoren ved for lidt kølemiddel.
>>
>> Mon ikke andre systemer er sikret på lignende vis.
>>
> Igen(!) er det ganske afgørende om det vitterligt drejer sig om
> klima-anlæg eller aircondition, hvilket den alm. bruger ofte roder rundt i.
> Er systemet automatisk kan det være kritisk at man ikke decideret kan
> slukke for kompressoren, som man kan/gør på et manuelt system - Og dog,
> man kan vel blot sætte kabine-temperaturen højere end ude-temperaturen
> hvilket nok skulle være muligt på denne årstid!

Som sagt, pressostaten udfører dette arbejde, klima eller ej. Kompressoren
kan slet ikke starte i mit klimaanlæg i Xantia'en for tiden, netop på grund
af manglende kølemiddel, og derved manglende tryk i systemet. Pressostatens
ene kontaktsæt, (for for lavt tryk i systemet), sidder i serie med
magnetkoblingen på kompressoren.

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Armand (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-09-09 22:05

Orla Pedersen skrev:
> On Tue, 29 Sep 2009 22:23:35 +0200, Armand wrote:
>
>> Orla Pedersen skrev:
>>>
>>> Mon ikke andre systemer er sikret på lignende vis.
>>>
>> Igen(!) er det ganske afgørende om det vitterligt drejer sig om
>> klima-anlæg eller aircondition, hvilket den alm. bruger ofte roder rundt i.
>> Er systemet automatisk kan det være kritisk at man ikke decideret kan
>> slukke for kompressoren, som man kan/gør på et manuelt system - Og dog,
>> man kan vel blot sætte kabine-temperaturen højere end ude-temperaturen
>> hvilket nok skulle være muligt på denne årstid!
>
> Som sagt, pressostaten udfører dette arbejde, klima eller ej. Kompressoren
> kan slet ikke starte i mit klimaanlæg i Xantia'en for tiden, netop på grund
> af manglende kølemiddel, og derved manglende tryk i systemet. Pressostatens
> ene kontaktsæt, (for for lavt tryk i systemet), sidder i serie med
> magnetkoblingen på kompressoren.
>
Derved er der ingen der har smadret en kølekompressor ved at køre uden
kølemiddel, som historierne ellers går på?!

--
Armand.

Ukendt (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-09-09 06:25

On Tue, 29 Sep 2009 23:05:27 +0200, Armand wrote:

> Derved er der ingen der har smadret en kølekompressor ved at køre uden
> kølemiddel, som historierne ellers går på?!

Så skal det være et urimeligt sølle anlæg uden denne sikkerheds feature, i
så fald ikke på en PSA bil.

Mon ikke at det i grunden er den anden vej rundt. Lejerne i kompressoren
havarerer, akselpakningen forceres utæt af skævtløbende aksel, og
kølemidlet tabes. Fejlen opdages når den håbefulde bruger vil have anlæget
genfyldt. :-/

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Ib Jakobsen (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 29-09-09 22:17

Armand skrev:

> Igen(!) er det ganske afgørende om det vitterligt drejer sig om
> klima-anlæg eller aircondition, hvilket den alm. bruger ofte roder rundt i.

Det har så ikke noget med sagen at gøre. Der sidder simpelthen en
kontakt svarende til en olietrykskontakt. Måler den at der ikke tryk på
anlægget kan det simpelthen ikke starte kompressoren.

--
MVH
Ib Jakobsen

Brian (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 30-09-09 14:48


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Igen(!) er det ganske afgørende om det vitterligt drejer sig om
> klima-anlæg eller aircondition, hvilket den alm. bruger ofte roder rundt
> i.
> Er systemet automatisk kan det være kritisk at man ikke decideret kan
> slukke for kompressoren, som man kan/gør på et manuelt system

Jeg har haft 5 biler med klimaanlæg. På alle 5 har det været muligt at
fravælge kompressoren ved at trykke på "snefnugget"/ECO knappen, eller hvad
den nu hedder.

/Brian


folmer@rasmussen.dk (29-09-2009)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 29-09-09 19:48

On Tue, 29 Sep 2009 19:33:50 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Henrik B. skrev:
>
>> Kompressoren vil mangle smørelse, og kan brænde af...
>
>Nogen der ved om der er en rød lampe der blinker først?

>--

Det er der ikke.

Til gengæld skulle der være en metalklo inde under instrumentbrættet,
på alle biler tilhørende fornærede sønderjyskere som Tom og dig, der
kom farende ud og greb fat i Jeres ædlere organer, og drejede dem 3
gange rundt til hver side.

Desuden burde der ikke i 5 år serveres kaffebord for Jer med mere end
2 forskellige slags kager.

Så kan i fanneme lære det.

--

Venlig hilsen
Folmer

Tom (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 29-09-09 19:57

folmer@rasmussen.dk skrev:
> On Tue, 29 Sep 2009 19:33:50 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
> <me@privacy.net> wrote:
>
>> Henrik B. skrev:
>>
>>> Kompressoren vil mangle smørelse, og kan brænde af...
>> Nogen der ved om der er en rød lampe der blinker først?
>
>> --
>
> Det er der ikke.
>
> Til gengæld skulle der være en metalklo inde under instrumentbrættet,
> på alle biler tilhørende fornærede sønderjyskere som Tom og dig, der
> kom farende ud og greb fat i Jeres ædlere organer, og drejede dem 3
> gange rundt til hver side.
>
> Desuden burde der ikke i 5 år serveres kaffebord for Jer med mere end
> 2 forskellige slags kager.
>
> Så kan i fanneme lære det.

hov hov, ikke min skyld at Ford ruster og at kondensatoren smider alt
gas

--
Tom


Hans Paulin \(6310\) (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 29-09-09 20:10

folmer@rasmussen.dk skrev:

> Til gengæld skulle der være en metalklo inde under instrumentbrættet,
> på alle biler tilhørende fornærede sønderjyskere som Tom og dig, der
> kom farende ud og greb fat i Jeres ædlere organer, og drejede dem 3
> gange rundt til hver side.

Jeg vil ikke høre hvor du har dit detaillekendskab fra!

> Desuden burde der ikke i 5 år serveres kaffebord for Jer med mere end
> 2 forskellige slags kager.

Man er i forvejen på skrump så tiltag af dén art vil blive modtaget med stor
taknemmelighed!

> Så kan i fanneme lære det.

....hvis vi ka lær det!?

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Tom (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 29-09-09 19:28

Hans Paulin (6310) skrev:
> Det er to et halvt år siden jeg fik mit klimaanlæg fyldt op og det er ikke
> helt på dupperne længere; kan der ske noget ved for lille en mængde vædske i
> det?

Der holder bare op med at køle, der er masser af tryk på alligevel.
Mit gamle anlæg har flere gange smidt alt R134a ud i atmosfæren til stor
glæde for miljøministeren. Der sker intet ved at køre anlæget tomt,
kompressoren holder fint til det.

Normalt taber et AC 10% pr år, så helt tomt er dit anlæg næppe, med
mindre at f.eks kondensatoren er tærret eller lign.

Alle steder tager de omkring 1000 kr for en fyldning. Har set reklamer
hvor de skriver service på AC 350 Kr, og så bagefter skal man betale 600
kr for den gas som skulle efterfyldes. Rent svindel med sådanne reklamer.

Priserne i tyskland er det samme.

--
Tom

Preben R. Sørensen (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Preben R. Sørensen


Dato : 29-09-09 19:59




Er der nogen der kan forklare at der i det hele taget tabes kølegas? Alle
andre køleanlæg er i princippet totalt tætte og skal ikke efterfyldes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk


Hans Paulin \(6310\) (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 29-09-09 20:11

Preben R. Sørensen skrev:

> Er der nogen der kan forklare at der i det hele taget tabes kølegas?
> Alle andre køleanlæg er i princippet totalt tætte og skal ikke
> efterfyldes.

Fortæl dét til et gammelt køleskab!
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Ukendt (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-09 20:15

On Tue, 29 Sep 2009 20:58:49 +0200, Preben R. Sørensen wrote:

> Er der nogen der kan forklare at der i det hele taget tabes kølegas? Alle
> andre køleanlæg er i princippet totalt tætte og skal ikke efterfyldes.

Hovedsynderen er akselpakningen ud til remskiven på kompressoren.
Stationære køleanlæg har hermetisk lukkede kompressor/motor-enheder, og
derfor ingen lækage.

En anden læk i bil-ac er ved brugen af gummislanger mellem enhederne.

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Uffe Bærentsen (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 29-09-09 20:22


"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4ac258e0$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
> Er der nogen der kan forklare at der i det hele taget tabes kølegas? Alle
> andre køleanlæg er i princippet totalt tætte og skal ikke efterfyldes.

Andre køleanlæg bliver ikke udsat for de samme rystelser og vibrationer som
et air-con bliver udsat for.
Endvidere er der mange samlinger/pakninger på et air-con, på Mondeo er der
12.
Her er der ikke medtalt de steder hvor der er lavet en crimpet overgang fra
slange til rør.
Tror der er yderligere 12 af den slags.
Af ovenstående kan ses, at det faktisk er et rent lykketræf at sådan et
anlæg er tæt



--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i (aircon forefindes i adskildt tilstand)
Fiat Punto 1,2i



Hans Paulin \(6310\) (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 29-09-09 20:07

Tom skrev:

> Normalt taber et AC 10% pr år, så helt tomt er dit anlæg næppe, med
> mindre at f.eks kondensatoren er tærret eller lign.
>
> Alle steder tager de omkring 1000 kr for en fyldning. Har set reklamer
> hvor de skriver service på AC 350 Kr, og så bagefter skal man betale
> 600 kr for den gas som skulle efterfyldes. Rent svindel med sådanne
> reklamer.
> Priserne i tyskland er det samme.

Fin info - tak for dét!
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Uffe Bærentsen (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 29-09-09 20:11


"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse
news:4ac25198$0$36560$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hans Paulin (6310) skrev:
>> Det er to et halvt år siden jeg fik mit klimaanlæg fyldt op og det er
>> ikke helt på dupperne længere; kan der ske noget ved for lille en mængde
>> vædske i det?
>
> Der holder bare op med at køle, der er masser af tryk på alligevel.
> Mit gamle anlæg har flere gange smidt alt R134a ud i atmosfæren til stor
> glæde for miljøministeren. Der sker intet ved at køre anlæget tomt,
> kompressoren holder fint til det.
>
> Normalt taber et AC 10% pr år, så helt tomt er dit anlæg næppe, med mindre
> at f.eks kondensatoren er tærret eller lign.
>
> Alle steder tager de omkring 1000 kr for en fyldning. Har set reklamer
> hvor de skriver service på AC 350 Kr, og så bagefter skal man betale 600
> kr for den gas som skulle efterfyldes. Rent svindel med sådanne reklamer.
>
> Priserne i tyskland er det samme.

Kig lige på hvilken type kompressor Ford anvender.
Det er en Scroll-kompressor der bliver brugt i 'deo.
Til forskel fra 'almindelige' air-com kompressorer er der ikke stempler i
den kompressor.
'deo har endvidere 3 trykfølere i systemet.
1. Kobler kompressoren ud hvis trykket falder under 1,6 bar.
2. Kobler kompressoren ud hvis trykket overstiger 30,7 bar og kobler ind
igen hvis trykket falder under 17,2 bar.
3. Kobler køler-ventilatoren om til max hvis trykket kommer over 20,7 bar og
til normal hastighed når trykket falder til under 17,2 bar.

Men hele humlen ligger i hvilken type af kompressor der anvendes



--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i (grounded grundet klima)
Fiat Punto 1,2i



Tom (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 29-09-09 21:29

Uffe Bærentsen skrev:
> "Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse
> news:4ac25198$0$36560$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Hans Paulin (6310) skrev:
>>> Det er to et halvt år siden jeg fik mit klimaanlæg fyldt op og det er
>>> ikke helt på dupperne længere; kan der ske noget ved for lille en mængde
>>> vædske i det?
>> Der holder bare op med at køle, der er masser af tryk på alligevel.
>> Mit gamle anlæg har flere gange smidt alt R134a ud i atmosfæren til stor
>> glæde for miljøministeren. Der sker intet ved at køre anlæget tomt,
>> kompressoren holder fint til det.
>>
>> Normalt taber et AC 10% pr år, så helt tomt er dit anlæg næppe, med mindre
>> at f.eks kondensatoren er tærret eller lign.
>>
>> Alle steder tager de omkring 1000 kr for en fyldning. Har set reklamer
>> hvor de skriver service på AC 350 Kr, og så bagefter skal man betale 600
>> kr for den gas som skulle efterfyldes. Rent svindel med sådanne reklamer.
>>
>> Priserne i tyskland er det samme.
>
> Kig lige på hvilken type kompressor Ford anvender.
> Det er en Scroll-kompressor der bliver brugt i 'deo.
> Til forskel fra 'almindelige' air-com kompressorer er der ikke stempler i
> den kompressor.
> 'deo har endvidere 3 trykfølere i systemet.
> 1. Kobler kompressoren ud hvis trykket falder under 1,6 bar.
> 2. Kobler kompressoren ud hvis trykket overstiger 30,7 bar og kobler ind
> igen hvis trykket falder under 17,2 bar.
> 3. Kobler køler-ventilatoren om til max hvis trykket kommer over 20,7 bar og
> til normal hastighed når trykket falder til under 17,2 bar.
>
> Men hele humlen ligger i hvilken type af kompressor der anvendes

....pressostater sidder der vist i alle biler både højtryks og lavtryks,
netop for at sikre anlæget ikke ødelægges ved en evt. fejl.
mondeo kører med 50 ccm olie til kompressoren

--
Tom

Hans Paulin \(6310\) (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 30-09-09 04:52

Tom skrev:

> ...pressostater sidder der vist i alle biler både højtryks og
> lavtryks, netop for at sikre anlæget ikke ødelægges ved en evt. fejl.

Kunne da være lækkert
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Tom (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 30-09-09 15:28

Hans Paulin (6310) skrev:
> Tom skrev:
>
>> ...pressostater sidder der vist i alle biler både højtryks og
>> lavtryks, netop for at sikre anlæget ikke ødelægges ved en evt. fejl.
>
> Kunne da være lækkert

Sådan vil jeg mene ALLE bilfabrikanter designer deres AC anlæg. Det er
jo ikke unormalt at et anlæg taber gassen af den ene eller anden årsag
og det skal jo ikke nødvendigvis resultere i at man samtidig skal købe
en ny kompressor ved samme lejlighed
En pressostat til en bil koster næppe mere end 20 Kr for fabrikken og
godt nok skal de også leve lidt af at sælge reservedele, men alligevel
så vil de jo heller ikke have at kunderne skifter mærke fordi udgifterne
løber op i det urimelige.

--
Tom

Hans Paulin \(6310\) (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 30-09-09 15:50

Tom skrev:

> så vil de jo heller ikke have at kunderne skifter mærke fordi
> udgifterne løber op i det urimelige.


--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Rasmus (4793) (01-10-2009)
Kommentar
Fra : Rasmus (4793)


Dato : 01-10-09 02:53

> Kig lige på hvilken type kompressor Ford anvender.
> Det er en Scroll-kompressor der bliver brugt i 'deo.
> Til forskel fra 'almindelige' air-com kompressorer er der ikke stempler i
> den kompressor.
> 'deo har endvidere 3 trykfølere i systemet.
> 1. Kobler kompressoren ud hvis trykket falder under 1,6 bar.
> 2. Kobler kompressoren ud hvis trykket overstiger 30,7 bar og kobler ind
> igen hvis trykket falder under 17,2 bar.
> 3. Kobler køler-ventilatoren om til max hvis trykket kommer over 20,7 bar og
> til normal hastighed når trykket falder til under 17,2 bar.
>
> Men hele humlen ligger i hvilken type af kompressor der anvendes
>
> --
> Uffe


Hej Uffe.

Jeg er (desværre) også i besiddelse af en Ford

Nærmere bestemt en Ford Galaxy 2.0 årg 1997. Den har været skilt ad
med det følge, at al gassen på køleanlægget er blevet lukket ud. Jeg
skal så have fyldt noget nyt på, men der er lige den detalje, at
kompressoren ikke starter når jeg tænder for AC og jeg har overvejet
om hvorvidt der er noget galt et sted, eller om der vitterlig er en
kontrol af om der er kølemiddel på.

Jeg har ikke ville lægge de 1000kr til en opfyldning, hvis der skulle
skiftes kompressor og de så var spildt.

Mit spørgsmål er så...: Ved du om Galaxy 2.0 årg 1997 (med Ford Dohc
8V kværn) har samme sikring og det er det der gør, at den ikke
starter?

På forhånd mange tak,

Rasmus

Uffe Bærentsen (01-10-2009)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 01-10-09 13:31


"Rasmus (4793)" <friis.vestergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:5f8d1297-e0bb-44c4-a311-25616ffcc184@c37g2000yqi.googlegroups.com...

> Jeg er (desværre) også i besiddelse af en Ford
>
> Nærmere bestemt en Ford Galaxy 2.0 årg 1997. Den har været skilt ad
> med det følge, at al gassen på køleanlægget er blevet lukket ud. Jeg
> skal så have fyldt noget nyt på, men der er lige den detalje, at
> kompressoren ikke starter når jeg tænder for AC og jeg har overvejet
> om hvorvidt der er noget galt et sted, eller om der vitterlig er en
> kontrol af om der er kølemiddel på.
>
> Jeg har ikke ville lægge de 1000kr til en opfyldning, hvis der skulle
> skiftes kompressor og de så var spildt.

Forståeligt.
Værkstedet skal først evakuere systemet, dvs. suge det tomt (vaccum)
Hvis de ikke kan holde det undertryk, så er systemet utæt.
Det er svjv. den hurtigste og mest effektive test.
Den bliver udført _før_ der hældes kølemiddel på systemet
Om der findes værksteder der unlader dette ved jeg ikke, men håber det ikke.


> Mit spørgsmål er så...: Ved du om Galaxy 2.0 årg 1997 (med Ford Dohc
> 8V kværn) har samme sikring og det er det der gør, at den ikke
> starter?

Kender ikke bilen, men det ville undre mig hvis der ikke var sådan en
sikring.



--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Hans Paulin \(6310\) (01-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 01-10-09 13:37

Uffe Bærentsen skrev:

> Værkstedet skal først evakuere systemet, dvs. suge det tomt (vaccum)
> Hvis de ikke kan holde det undertryk, så er systemet utæt.
> Det er svjv. den hurtigste og mest effektive test.
> Den bliver udført _før_ der hældes kølemiddel på systemet

Okay, dét gør de hver gang inden de fylder det op?

Ikke sært hvis det så koster...
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Uffe Bærentsen (01-10-2009)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 01-10-09 13:55


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:4ac4a27c$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
> Uffe Bærentsen skrev:
>
>> Værkstedet skal først evakuere systemet, dvs. suge det tomt (vaccum)
>> Hvis de ikke kan holde det undertryk, så er systemet utæt.
>> Det er svjv. den hurtigste og mest effektive test.
>> Den bliver udført _før_ der hældes kølemiddel på systemet
>
> Okay, dét gør de hver gang inden de fylder det op?

De _bør_ gøre det.
Men det er et punkt som kan hoppes let og elefant henover.
Konsekvensen er blot at de risikerer utilfredse kunder.


> Ikke sært hvis det så koster...

Bilen var jo en 112%'er




--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Hans Paulin \(6310\) (01-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 01-10-09 15:12

Uffe Bærentsen skrev:

> Konsekvensen er blot at de risikerer utilfredse kunder.

Men mængden af kølemiddel reduceres vel?

> Bilen var jo en 112%'er

Er det jo stadig!
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Uffe Bærentsen (01-10-2009)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 01-10-09 18:20


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:4ac4b899$0$292$14726298@news.sunsite.dk...
> Uffe Bærentsen skrev:
>
>> Konsekvensen er blot at de risikerer utilfredse kunder.
>
> Men mængden af kølemiddel reduceres vel?

Korrekt.
Men hvis anlægget ikke er tæt, så er det jo lidt som at tisse i bukserne for
at få varme.




--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Hans Paulin \(6310\) (01-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 01-10-09 18:25

Uffe Bærentsen skrev:

> Korrekt.
> Men hvis anlægget ikke er tæt, så er det jo lidt som at tisse i
> bukserne for at få varme.

Jo.

Men på forhånd at gå ud fra det modsatte er (i min optik) så "at slå med den
store hammer først"
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Armand (01-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-10-09 17:03

Hans Paulin (6310) skrev:
> Uffe Bærentsen skrev:
>
>> Værkstedet skal først evakuere systemet, dvs. suge det tomt (vaccum)
>> Hvis de ikke kan holde det undertryk, så er systemet utæt.
>> Det er svjv. den hurtigste og mest effektive test.
>> Den bliver udført _før_ der hældes kølemiddel på systemet
>
> Okay, dét gør de hver gang inden de fylder det op?
>
> Ikke sært hvis det så koster...

Jeg kan forestile mig at det samtidig bliver brugt til at få suget det
nye kølemiddel ind i kredsløbet, og som sådan ikke en mer-operation af
de store :-/

--
Armand.

Hans Paulin \(6310\) (01-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 01-10-09 17:25

Armand skrev:

> Jeg kan forestile mig at det samtidig bliver brugt til at få suget det
> nye kølemiddel ind i kredsløbet, og som sådan ikke en mer-operation af
> de store :-/

Ok!

....men i disse for vort land så alvorlige tider må man jo vende og dreje
hver en 25-øre!
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Martin [6000] (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 30-09-09 15:03


> Igen(!) er det ganske afgørende om det vitterligt drejer sig om
> klima-anlæg eller aircondition,

Hvorfor? Et klimaanlæg er jo "bare" en elektronisk styret enhed der selv
regulerer op og ned for varme og tænder/slukker for AC anlægget når det
er nødvendigt.

Selve AC-anlægget er næppe forskelligt om bilen er med klima eller ej.
Forskellen er blot om du tænder og slukker for AC'en eller om
klimaanlægget gør det automatisk for dig.

> i. Er systemet automatisk kan det være kritisk at man ikke decideret kan
> slukke for kompressoren

Hvilke biler umuliggør at slukke for det? Har haft klima i et par biler
(og betjent betydeligt flere med samme) og ingen af dem har manglet
muligheden for at slukke for AC-delen manuelt (som Brian også nævner).

Jeg vil mene det er irrellevant at tale om ac vs. klima i den her
sammenhæng - et klimaanlæg er ikke et ac-anlæg - et ac-anlæg er
selvstændigt - forskellen ligger i om det er klimaanlægget der styrer det
eller om du selv skal.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste