JBH skrev:
> "Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:aa91b13b-b365-4741-9587-1f127c7671c5@o41g2000yqb.googlegroups.com...
> Hej igen.
>
> Jeg har taget kritikken til mig i det forrige emne omkring min bil,
> med de manglende oplysninger.
> Har derfor oprettet dette nye emne, hvor jeg vil komme med så mange
> oplysninger som muligt, og håber derfor på gode bud på hvad problemet
> kan være.
>
> Bilen er en Daewoo Matiz 0.8 '99.
> Jeg har haft rigtig meget bøvl med bilen, og har for nyligt fået en
> ombytter-motor i bilen monteret af noget familie.
> Efter den nye ombytter-motor har bilen kørt fint en 500km - både korte
> og lange ture, og har ikke haft varmeproblemer. Det opstået problem er
> altså nyt.
> Familiemedlemmet der monterede ombytter-motoren har dog uheldigvis
> ladet en tyk kølerslange gå lidt for tæt på udstødningen, og det
> resulterede i at der stille og roligt smeltede hul i kølerslangen
> under kørsel.
> En dag under kørsel stod der damp op fra motorrummet, jeg noterede mig
> straks temperaturmåleren inde i instrumentbrættet der viste normal
> temperatur - jeg slukkede med det samme bilen og fik den bugseret
> hjem. (udstødningen smeltede hullet helt igennem på kølerslangen).
>
> Jeg har så købt en ny org. kølerslangen og monteret denne, dog sørget
> for at få den så langt væk fra udstødningen som muligt.
>
> Billede af ny kølerslange:
http://i35.tinypic.com/1426fzt.jpg
> (Som det ses, har jeg sørget for at den kører rundt om den tynde
> slange (olieslange(?)). Før gik den forbi om på den anden side ind mod
> udstødningen. (Så vidt jeg kan mærke er der ingen hårde knæk eller
> ligende i slangen)).
>
> Jeg troede så alt var i orden da jeg fyldte vand på igen og bilen
> kørte jo også fint. Men efter en kort tur på en 10-15km lagde jeg
> mærke til at temperaturmåleren inde i instrumentbrættet steg stille og
> roligt over hvad den normalt ligger på. Standsede straks bilen, lod
> den køle og kørte hjem igen (bilen blev aldrig farligt overophedet).
>
> Så er det så jeg har haft meget bøvl med at finde ud af, hvorfor den
> pludseligt har et varmeproblem.
> Jeg er kommet frem til følgende:
>
> Når bilen er blevet godt varm, feks. stå i tomgang i en 10-15min. med
> kold luft inde i kabinen, så ser det sådan her ud i
> ekspasionsholderen:
>
http://tinypic.com/player.php?v=2igi2zc&s=4
>
> Går jeg ind og sætter fuld varme på i kabinen (maks på blæser) så
> efter et par minutter så stabilsere vandstrålen sig i
> ekspasionsholderen:
>
http://tinypic.com/player.php?v=x4fcz6&s=4
>
> Her en video hvor jeg lige har ændret fra fuld varme til fuld kold
> luft i kabinen:
>
http://tinypic.com/player.php?v=2qtyb75&s=4 (blæseren på køleren går
> igang så snart den begynder at sprudle og sprøjte) (og ligeledes
> stopper blæseren når jeg sætter fuld varme på igen, og når vandet så
> løber fint igen få minutter senere).
>
> Jeg har ladet bilen stå i tomgang flere gange af 10-15min, hvor jeg
> har prøvet af trykke og klemme på de to kølerslanger jeg kan komme til
> (den som jeg lige selv har skiftet) og en anden tyk køleslange som er
> over i chaufførsiden, der går ind øverst i køleren.
>
> Jeg kan godt tage småture i bilen med fuld skrald på varmen, og
> temperaturmåleren i instrumentbrættet ligger på normal. Så snart jeg
> skruer ned for varmen stiger temperaturmåleren straks. Skruer jeg igen
> op for fuld varme falder den stille og roligt ned på normal. (Jeg
> _tror_ dog ikke at dette kan holde på lange ture, før eller siden vil
> den nok blive for varm).
>
> Hvad tror I der kan være galt? Hvad kan jeg prøve?
>
> ---------------------------------------------
>
> Måske der er opstået en revne i topstykket. Derved trykkes der
> udstødningsgas ud i kølesystemet og det varme vand fra toppen af motoren kan
> ikke cirkulere korrekt ud i køleren. Varmeapparatets "køler" er
> sandsynligvis sluttet til motorblokken, så den kan cirkulere selvom der er
> "luft" i toppen af motoren. Muligvis kan det hjælpe på cirkulationen hvis
> gassen kan slippe ud af påfyldningsstudsen på ekspansionsbeholderen.
>
>
> En sådan revne kan være en drillepind. Jeg nåede engang at skifte 2
> toppakninger før jeg fandt ud af at det var topstykket som havde en
> mikroskopisk revne, det var kun når motoren var varm og blev belastet at der
> var synlige tegn på udstødningsgas i kølevandssystemet.
Nu kender jeg desværre ikke sådan en koreaner, men umiddelbart synes jeg
at vandcirkulationen ser temmelig hidsig ud. Har ALDRIG set så voldsom
en vandcirkulation før. Men skal ikke kunne sige om det er rigtigt at
den skal opføre sig sådan.
Jeg ville bare skifte den termostat uanset hvad, det er det mest
nærliggende.
Ellers ser det også underligt ud med den røg der kommer, enten må vandet
være tæt på kogepunktet eller også er det luft fra en utæt toppakning.
--
Tom