/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Interval for tandremsskift avensis '98
Fra : Vandmanden


Dato : 28-09-09 08:52


Hej

Jeg er den forholdsvis lykkelige ejer af en Toyota Avensis 1,6 Årg.
'98
I motorrummet er der et mærkat hvor der står at tandremmen er skiftet
ved 120.000 km og bør skiftes igen efter 100.000 km. Jeg studsede
godtnok lidt over at den åbenbart havde kørt 20.000 km over
intervallet første gang.

Da den nu er tæt på at runde 220.000 km var jeg ved at forberede mig
på en udskiftning indtil jeg så i servicebogen at intervallet er
120.000 km - Altså burde det jo ikke være nødvendigt at skifte den
igen før ved 240.000 km.
Da jeg så snakkede med en ( tidligere) toyota-mekaniker om det, sagde
han at hvis der var brugt en uorginal rem ved sidste skift kunne det
godt risikere at passe at den kun kunne køre 100.000 km

Jeg synes det lyder lidt mystisk men han plejer at være troværdig og
han har ingen økonomisk interesse i en udskiftning så ....

Selvfølgelig er det bedre at skifte den 20.000 km for tidligt end 1 km
for sent men omvendt gider jeg heller ikke smide penge ud af vinduet
hvis det ikke er nødvendigt.

Jeg kan se i servicebogen at det ikke er et toyota værksted der har
skiftet den sidste gang så jeg gættet på at det nok heller ikke er en
orginal toyota rem der er brugt.

Tidsintervallet er angivet til 96 måneder (8 år) og da den er skiftet
i 2004 er der ingen ko på isen der.

Er der nogen der har pålidelige oplysninger om holdbarheden på sådan
en rem ?

Vh.
Per

PS. indlægget postet i både dk.fritid.bil og dk.teknik.bil

 
 
alexbo (28-09-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 28-09-09 16:08


"Vandmanden" skrev

>Er der nogen der har pålidelige oplysninger om holdbarheden på sådan en rem
>?

Nej, ingen andre end ham der skiftede sidst kan have det.
100.000 km. og 5 år er passende.

Du skal sammenligne det økonomiske tab ved at skifte tidligt, med det
økonomiske tab ved at skifte for sent.

mvh
Alex Christensen



Tom (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 28-09-09 17:55

Vandmanden skrev:
> Hej
>
> Jeg er den forholdsvis lykkelige ejer af en Toyota Avensis 1,6 Årg.
> '98
> I motorrummet er der et mærkat hvor der står at tandremmen er skiftet
> ved 120.000 km og bør skiftes igen efter 100.000 km. Jeg studsede
> godtnok lidt over at den åbenbart havde kørt 20.000 km over
> intervallet første gang.
>
> Da den nu er tæt på at runde 220.000 km var jeg ved at forberede mig
> på en udskiftning indtil jeg så i servicebogen at intervallet er
> 120.000 km - Altså burde det jo ikke være nødvendigt at skifte den
> igen før ved 240.000 km.
> Da jeg så snakkede med en ( tidligere) toyota-mekaniker om det, sagde
> han at hvis der var brugt en uorginal rem ved sidste skift kunne det
> godt risikere at passe at den kun kunne køre 100.000 km
>
> Jeg synes det lyder lidt mystisk men han plejer at være troværdig og
> han har ingen økonomisk interesse i en udskiftning så ....
>
> Selvfølgelig er det bedre at skifte den 20.000 km for tidligt end 1 km
> for sent men omvendt gider jeg heller ikke smide penge ud af vinduet
> hvis det ikke er nødvendigt.
>
> Jeg kan se i servicebogen at det ikke er et toyota værksted der har
> skiftet den sidste gang så jeg gættet på at det nok heller ikke er en
> orginal toyota rem der er brugt.
>
> Tidsintervallet er angivet til 96 måneder (8 år) og da den er skiftet
> i 2004 er der ingen ko på isen der.
>
> Er der nogen der har pålidelige oplysninger om holdbarheden på sådan
> en rem ?
>
> Vh.
> Per
>
> PS. indlægget postet i både dk.fritid.bil og dk.teknik.bil

Det mest sigende er at læse hvad der står på remmen. Selv på gamle remme
er det ikke unormalt man stadig kan se hvem der har lavet dem.

Mig bekendt er det kun Opel der havde problemer med holdbarhed på
remmen, alle andre mærker klarer da fint de skifteintervaller som der
officielt bliver opgivet.

Principielt kan en tandrem jo ALTID knække, så hvis den allerede har
holdt 100.000 Km, skulle det være underligt at den ikke også kan 120.000.
120-150.000 er faktisk "reglen" for holdbarhed på tandremme.

Personligt ville jeg køre de 120.000 Km, hvis jeg kunne se den var fra
Rolund eller Toyota. Det er en heftig udskrivning at få skiftet sådan en
satan af en rem, da man normalt også skifter remstrammer, medløberhjul
vandpumpe osv. osv.

--
Tom

Armand (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-09-09 18:55

Tom skrev:
> Vandmanden skrev:
>> Hej
>>
>> Jeg er den forholdsvis lykkelige ejer af en Toyota Avensis 1,6 Årg.
>> '98
>> I motorrummet er der et mærkat hvor der står at tandremmen er skiftet
>> ved 120.000 km og bør skiftes igen efter 100.000 km.
>
> Personligt ville jeg køre de 120.000 Km, hvis jeg kunne se den var fra
> Rolund eller Toyota. Det er en heftig udskrivning at få skiftet sådan en
> satan af en rem, da man normalt også skifter remstrammer, medløberhjul
> vandpumpe osv. osv.
>
På den anden side set, så er det jo blot et spørgsmål om et års tid
inden den allegevel ender med at skulle skiftes.
Øsen har allerede kørt 220.000km og det skulle undre mig om nuværende
ejer kommer til at skulle skifte den igen (á ved 320.000km), så hvorfor
strække det de 20.000km? Eneste argument skulle være midlertidigt
financielt lavvande; men det er der vel altid til den slags
udskrivninger, og kommer det bag på en nu, er de næste 20.000km også
hurtigt "forduftet" :-/

--
Armand.
(Der næppe når at køre 80.000km mere inden hans tandrem bukker under for
alder om et halvt år)

Ukendt (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-09 09:14

> Armand.
> (Der næppe når at køre 80.000km mere inden hans tandrem bukker under for
> alder om et halvt år)

Hej Armand
Køre du ikke i noget 1,4 hdi psa halløj?
Hvis du er så "heldig" som mig at der står pegøj på bagklappen OG den er
købt i danmark, skal du skifte efter 5 år 120000km MEN står der Citrobang
ELLER din Pegøj ikke er købt i Dk hedder det 10 år 240000km;)
Kan det tænkes at det er en af de ting der finanserer deres 200000km
garanti, som efter min opfattelse stortset kun dækker den rå blok?

Mvh Ove som for 26000km siden viskede stille til sin 206er "du har et lille
c3 hjerte"


__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4465 (20090928) __________

The message was checked by ESET NOD32 Antivirus.

http://www.eset.com




Armand (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-09-09 18:36

Vandmanden skrev:
> Hej
>
> Jeg er den forholdsvis lykkelige ejer af en Toyota Avensis ...
> I motorrummet er der et mærkat hvor der står at tandremmen er skiftet
> ved 120.000 km og bør skiftes igen efter 100.000 km. Jeg studsede
> godtnok lidt over at den åbenbart havde kørt 20.000 km over
> intervallet første gang.
>
> Da den nu er tæt på at runde 220.000 km var jeg ved at forberede mig
> på en udskiftning indtil jeg så i servicebogen at intervallet er
> 120.000 km - Altså burde det jo ikke være nødvendigt at skifte den
> igen før ved 240.000 km.
> Da jeg så snakkede med en ( tidligere) toyota-mekaniker om det, sagde
> han at hvis der var brugt en uorginal rem ved sidste skift kunne det
> godt risikere at passe at den kun kunne køre 100.000 km....
> Jeg kan se i servicebogen at det ikke er et toyota værksted der har
> skiftet den sidste gang så jeg gættet på at det nok heller ikke er en
> orginal toyota rem der er brugt.
> Er der nogen der har pålidelige oplysninger om holdbarheden på sådan
> en rem ?
>
Hør nu lige her:
Den der allerbedst ved dét har allerede ulejliget sig med at skrive en
seddel til dig, hvad regner du med at få af mere kvalificerede svar??

I grunden søger du nok bekræftigelse i den beslutning du tilnærmelsesvis
allerede har taget, og set fra dén vinkel kan jeg da godt sige at du
bare skal køre videre fordi det ville jeg have gjort(*) men hvad kan du
bruge dét til hvis remmen til din overraskelse går ved 101.000km??

(*):
Faktisk ville jég køre videre på min originale rem der holder(**)
160.000km
(**):
I den sidste ende er der kun én til at betale gildet hvis andet end den
originalt monterede rem ikke holder hvad lovet, jeg har ihvertfald
aldrig hørt nogen distance opgivet på en udskiftet rem opgivet som
km-garanti, men derimod blot som anbefalet skifte-interval.
Faktisk er jeg ikke engang sikker på at der er fabriksgaranti på den
originalt monterede udover den generelle periode :-|

--
Armand.

Tom (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 28-09-09 19:21

Armand skrev:
> Vandmanden skrev:
>> Hej
>>
>> Jeg er den forholdsvis lykkelige ejer af en Toyota Avensis ...
>> I motorrummet er der et mærkat hvor der står at tandremmen er skiftet
>> ved 120.000 km og bør skiftes igen efter 100.000 km. Jeg studsede
>> godtnok lidt over at den åbenbart havde kørt 20.000 km over
>> intervallet første gang.
>>
>> Da den nu er tæt på at runde 220.000 km var jeg ved at forberede mig
>> på en udskiftning indtil jeg så i servicebogen at intervallet er
>> 120.000 km - Altså burde det jo ikke være nødvendigt at skifte den
>> igen før ved 240.000 km.
>> Da jeg så snakkede med en ( tidligere) toyota-mekaniker om det, sagde
>> han at hvis der var brugt en uorginal rem ved sidste skift kunne det
>> godt risikere at passe at den kun kunne køre 100.000 km....
>> Jeg kan se i servicebogen at det ikke er et toyota værksted der har
>> skiftet den sidste gang så jeg gættet på at det nok heller ikke er en
>> orginal toyota rem der er brugt.
>> Er der nogen der har pålidelige oplysninger om holdbarheden på sådan
>> en rem ?
>>
> Hør nu lige her:
> Den der allerbedst ved dét har allerede ulejliget sig med at skrive en
> seddel til dig, hvad regner du med at få af mere kvalificerede svar??
>
> I grunden søger du nok bekræftigelse i den beslutning du tilnærmelsesvis
> allerede har taget, og set fra dén vinkel kan jeg da godt sige at du
> bare skal køre videre fordi det ville jeg have gjort(*) men hvad kan du
> bruge dét til hvis remmen til din overraskelse går ved 101.000km??
>
> (*):
> Faktisk ville jég køre videre på min originale rem der holder(**)
> 160.000km
> (**):
> I den sidste ende er der kun én til at betale gildet hvis andet end den
> originalt monterede rem ikke holder hvad lovet, jeg har ihvertfald
> aldrig hørt nogen distance opgivet på en udskiftet rem opgivet som
> km-garanti, men derimod blot som anbefalet skifte-interval.
> Faktisk er jeg ikke engang sikker på at der er fabriksgaranti på den
> originalt monterede udover den generelle periode :-|

Generelt synes jeg at trenden er: Har man fået sin bil serviceret med
ALLE service hos den autoriserede, så får man kullance ved sprungen
tandrem, så man "KUN" skal betale ½-delen selv.
Det må være undtagelsen at der findes nogen som dækker et helt
motorhavari med mindre man har på skrift at der er xx mdr. garanti på
arbejdet.

Mener at Thansen giver GARANTI på deres tandremme, men det er nok kun
selve remmen og ikke følgeskaderne :D
Kun de færreste bilmotorer overlever en sprungen tandrem, men Kadett, VW
transporter, Supra....er da nogen af dem hvor der ikke sker noget.

--
Tom


thl (28-09-2009)
Kommentar
Fra : thl


Dato : 28-09-09 20:14


"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse
news:4ac0fe7a$0$36573$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>helt
> motorhavari med mindre man har på skrift at der er xx mdr. garanti på
> arbejdet.
>
> Mener at Thansen giver GARANTI på deres tandremme, men det er nok kun
> selve remmen og ikke følgeskaderne :D
> Kun de færreste bilmotorer overlever en sprungen tandrem, men Kadett, VW
> transporter, Supra....er da nogen af dem hvor der ikke sker noget.
>
> --
> Tom

I Avensis 1,6 sidder der formodentlig en 4a fe motor,
den totalhavarerer ikke ved tandremsbrud.
Carina 2.0, motor 3s fe gør heller ikke ( har selv prøvet).
Prøv at søge non-inteference engines , så kan man se
at der faktisk er en del af slagsen.
MEN- det var godt nok svært at overbevise mekanikeren om at
sådanne maskiner fandtes.
Motoren gik i stå helt uden mislyde eller dramatik.

mvh
Thorbjørn



Tom (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 28-09-09 20:49

thl skrev:
> "Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse
> news:4ac0fe7a$0$36573$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>> helt
>> motorhavari med mindre man har på skrift at der er xx mdr. garanti på
>> arbejdet.
>>
>> Mener at Thansen giver GARANTI på deres tandremme, men det er nok kun
>> selve remmen og ikke følgeskaderne :D
>> Kun de færreste bilmotorer overlever en sprungen tandrem, men Kadett, VW
>> transporter, Supra....er da nogen af dem hvor der ikke sker noget.
>>
>> --
>> Tom
>
> I Avensis 1,6 sidder der formodentlig en 4a fe motor,
> den totalhavarerer ikke ved tandremsbrud.
> Carina 2.0, motor 3s fe gør heller ikke ( har selv prøvet).
> Prøv at søge non-inteference engines , så kan man se
> at der faktisk er en del af slagsen.
> MEN- det var godt nok svært at overbevise mekanikeren om at
> sådanne maskiner fandtes.
> Motoren gik i stå helt uden mislyde eller dramatik.

En tidl kollega til mig købte en spritny VW transporter 5 cyl benziner.
Efter kun 1.800 Km knækkede tandremmen. Der skete heller ikke noget og
forhandleren satte ub. en ny tandrem i bilen

--
Tom


Armand (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-09-09 00:16

thl skrev:
>
> I Avensis 1,6 sidder der formodentlig en 4a fe motor,
> den totalhavarerer ikke ved tandremsbrud.
> Carina 2.0, motor 3s fe gør heller ikke ( har selv prøvet).
> Prøv at søge non-inteference engines , så kan man se
> at der faktisk er en del af slagsen.
> MEN- det var godt nok svært at overbevise mekanikeren om at
> sådanne maskiner fandtes.
> Motoren gik i stå helt uden mislyde eller dramatik.
>
Jeg har oplevet det uden dramatik ved et gearskifte for lave
omdrejninger i en Bedford kassevogn (á Wauxhall 2300 motor); men det må
da være med forbehold for i hvilken situation at den sprænger -
Bedfordens knast parkerede sig tilsyneladende øjeblikkeligt midt mellem
to knast-tråd efterladende (formodentlig) halvdelen af ventilerne let
åbne, hvilket der var plads til.
Med mere end middelomdrejninger må knastakslerne have nok af inerti til
lige at køre et hak længere. Og derunder er der rig chance for at
stempler og ventiler kommer i karambolage :-/

--
Armand.

thl (29-09-2009)
Kommentar
Fra : thl


Dato : 29-09-09 00:33


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4ac14392$0$36562$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> thl skrev:
>> I Avensis 1,6 sidder der formodentlig en 4a fe motor,
>> den totalhavarerer ikke ved tandremsbrud.
>> Carina 2.0, motor 3s fe gør heller ikke ( har selv prøvet).
>> Prøv at søge non-inteference engines , så kan man se
>> at der faktisk er en del af slagsen.
>> MEN- det var godt nok svært at overbevise mekanikeren om at
>> sådanne maskiner fandtes.
>> Motoren gik i stå helt uden mislyde eller dramatik.
>>
> Jeg har oplevet det uden dramatik ved et gearskifte for lave omdrejninger
> i en Bedford kassevogn (á Wauxhall 2300 motor); men det må da være med
> forbehold for i hvilken situation at den sprænger - Bedfordens knast
> parkerede sig tilsyneladende øjeblikkeligt midt mellem to knast-tråd
> efterladende (formodentlig) halvdelen af ventilerne let åbne, hvilket der
> var plads til.
> Med mere end middelomdrejninger må knastakslerne have nok af inerti til
> lige at køre et hak længere. Og derunder er der rig chance for at stempler
> og ventiler kommer i karambolage :-/
>
> --
> Armand.

I de motorer jeg nævner, er der plads til at det hele kan køre rundt
uden at stempler og ventiler rammer hverandre.

mvh
Thorbjørn



Ukendt (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-09 17:16

On Tue, 29 Sep 2009 01:15:41 +0200, Armand wrote:

> Jeg har oplevet det uden dramatik ved et gearskifte for lave
> omdrejninger i en Bedford kassevogn (á Wauxhall 2300 motor);

Jup, både den, og Audi's kopi, á tidlige 2 liters 4 cylinder benzin, havde
Heron forbrændingskammer i stemplerne, og helt fladt topstykke med lodrette
ventiler. Begge havde også så dybe udfræsninger i stempeltoppene til
ventilerne, at stempler, og ventiler ikke på nogen måde kunne nå hinanden.

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Frank Leegaard (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 28-09-09 21:17

Vandmanden wrote:
> Hej
>
> Jeg er den forholdsvis lykkelige ejer af en Toyota Avensis 1,6 Årg.
> '98
> I motorrummet er der et mærkat hvor der står at tandremmen er skiftet
> ved 120.000 km og bør skiftes igen efter 100.000 km. Jeg studsede
> godtnok lidt over at den åbenbart havde kørt 20.000 km over
> intervallet første gang.
>
> Da den nu er tæt på at runde 220.000 km var jeg ved at forberede mig
> på en udskiftning indtil jeg så i servicebogen at intervallet er
> 120.000 km - Altså burde det jo ikke være nødvendigt at skifte den
> igen før ved 240.000 km.
> Da jeg så snakkede med en ( tidligere) toyota-mekaniker om det, sagde
> han at hvis der var brugt en uorginal rem ved sidste skift kunne det
> godt risikere at passe at den kun kunne køre 100.000 km
>
> Jeg synes det lyder lidt mystisk men han plejer at være troværdig og
> han har ingen økonomisk interesse i en udskiftning så ....
>
> Selvfølgelig er det bedre at skifte den 20.000 km for tidligt end 1 km
> for sent men omvendt gider jeg heller ikke smide penge ud af vinduet
> hvis det ikke er nødvendigt.
>
> Jeg kan se i servicebogen at det ikke er et toyota værksted der har
> skiftet den sidste gang så jeg gættet på at det nok heller ikke er en
> orginal toyota rem der er brugt.
>
> Tidsintervallet er angivet til 96 måneder (8 år) og da den er skiftet
> i 2004 er der ingen ko på isen der.
>
> Er der nogen der har pålidelige oplysninger om holdbarheden på sådan
> en rem ?

Jeg ville lade en mekaniker du har tillid til, kaste et blik på remmen. Er
remmen krakeleret, er det allerede nu tid.


--
/Frank




Ukendt (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-09-09 21:53


"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
news:4ac119cc$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Vandmanden wrote:

>> Er der nogen der har pålidelige oplysninger om holdbarheden på sådan
>> en rem ?

Hvad sker der hvis den springer ?



Torben Scheel (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 29-09-09 09:32

Frank Leegaard wrote:
> Vandmanden wrote:
>> Hej
>>
>> Jeg er den forholdsvis lykkelige ejer af en Toyota Avensis 1,6 Årg.
>> '98
>> I motorrummet er der et mærkat hvor der står at tandremmen er skiftet
>> ved 120.000 km og bør skiftes igen efter 100.000 km. Jeg studsede
>> godtnok lidt over at den åbenbart havde kørt 20.000 km over
>> intervallet første gang.
>>
>> Da den nu er tæt på at runde 220.000 km var jeg ved at forberede mig
>> på en udskiftning indtil jeg så i servicebogen at intervallet er
>> 120.000 km - Altså burde det jo ikke være nødvendigt at skifte den
>> igen før ved 240.000 km.
>> Da jeg så snakkede med en ( tidligere) toyota-mekaniker om det, sagde
>> han at hvis der var brugt en uorginal rem ved sidste skift kunne det
>> godt risikere at passe at den kun kunne køre 100.000 km
>>
>> Jeg synes det lyder lidt mystisk men han plejer at være troværdig og
>> han har ingen økonomisk interesse i en udskiftning så ....
>>
>> Selvfølgelig er det bedre at skifte den 20.000 km for tidligt end 1 km
>> for sent men omvendt gider jeg heller ikke smide penge ud af vinduet
>> hvis det ikke er nødvendigt.
>>
>> Jeg kan se i servicebogen at det ikke er et toyota værksted der har
>> skiftet den sidste gang så jeg gættet på at det nok heller ikke er en
>> orginal toyota rem der er brugt.
>>
>> Tidsintervallet er angivet til 96 måneder (8 år) og da den er skiftet
>> i 2004 er der ingen ko på isen der.
>>
>> Er der nogen der har pålidelige oplysninger om holdbarheden på sådan
>> en rem ?
>
> Jeg ville lade en mekaniker du har tillid til, kaste et blik på remmen. Er
> remmen krakeleret, er det allerede nu tid.
>
Min ser sådan ud : http://www.scheel.net/old/audi/7A/IMG_5509.jpg - kan
jeg køre 10 år mere på den?

Historien er : Audi 90 20v 1991 købt i London - 115000 miles på
tælleren. Mon remmen nogensinde er skiftet? Remmen holdt til at køre
hjem via Dover-Calais med max 130 (mph forstås).

--
vh
Torben

Frank Leegaard (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 30-09-09 23:07

Torben Scheel wrote:
> Frank Leegaard wrote:
>> Vandmanden wrote:
>>> Hej
>>>
>>> Jeg er den forholdsvis lykkelige ejer af en Toyota Avensis 1,6 Årg.
>>> '98
>>> I motorrummet er der et mærkat hvor der står at tandremmen er
>>> skiftet ved 120.000 km og bør skiftes igen efter 100.000 km. Jeg
>>> studsede godtnok lidt over at den åbenbart havde kørt 20.000 km over
>>> intervallet første gang.
>>>
>>> Da den nu er tæt på at runde 220.000 km var jeg ved at forberede mig
>>> på en udskiftning indtil jeg så i servicebogen at intervallet er
>>> 120.000 km - Altså burde det jo ikke være nødvendigt at skifte den
>>> igen før ved 240.000 km.
>>> Da jeg så snakkede med en ( tidligere) toyota-mekaniker om det,
>>> sagde han at hvis der var brugt en uorginal rem ved sidste skift
>>> kunne det godt risikere at passe at den kun kunne køre 100.000 km
>>>
>>> Jeg synes det lyder lidt mystisk men han plejer at være troværdig og
>>> han har ingen økonomisk interesse i en udskiftning så ....
>>>
>>> Selvfølgelig er det bedre at skifte den 20.000 km for tidligt end 1
>>> km for sent men omvendt gider jeg heller ikke smide penge ud af
>>> vinduet hvis det ikke er nødvendigt.
>>>
>>> Jeg kan se i servicebogen at det ikke er et toyota værksted der har
>>> skiftet den sidste gang så jeg gættet på at det nok heller ikke er
>>> en orginal toyota rem der er brugt.
>>>
>>> Tidsintervallet er angivet til 96 måneder (8 år) og da den er
>>> skiftet i 2004 er der ingen ko på isen der.
>>>
>>> Er der nogen der har pålidelige oplysninger om holdbarheden på sådan
>>> en rem ?
>>
>> Jeg ville lade en mekaniker du har tillid til, kaste et blik på
>> remmen. Er remmen krakeleret, er det allerede nu tid.
>>
> Min ser sådan ud : http://www.scheel.net/old/audi/7A/IMG_5509.jpg -
> kan jeg køre 10 år mere på den?

Sagtens. Jeg er meget mere bekymret for sportskoene.

Det vil jeg sige 10 dage ...


>
> Historien er : Audi 90 20v 1991 købt i London - 115000 miles på
> tælleren. Mon remmen nogensinde er skiftet? Remmen holdt til at køre
> hjem via Dover-Calais med max 130 (mph forstås).

Det lyder ikke af meget med 200KKM over små 20 år.

Sikker på vi ikke er på det dobbelt?



--
/Frank




Torben Scheel (01-10-2009)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 01-10-09 07:50

Frank Leegaard wrote:
> Torben Scheel wrote:
>> Frank Leegaard wrote:
>>> Vandmanden wrote:
>>>> Hej
>>>>
>>>> Jeg er den forholdsvis lykkelige ejer af en Toyota Avensis 1,6 Årg.
>>>> '98
>>>> I motorrummet er der et mærkat hvor der står at tandremmen er
>>>> skiftet ved 120.000 km og bør skiftes igen efter 100.000 km. Jeg
>>>> studsede godtnok lidt over at den åbenbart havde kørt 20.000 km over
>>>> intervallet første gang.
>>>>
>>>> Da den nu er tæt på at runde 220.000 km var jeg ved at forberede mig
>>>> på en udskiftning indtil jeg så i servicebogen at intervallet er
>>>> 120.000 km - Altså burde det jo ikke være nødvendigt at skifte den
>>>> igen før ved 240.000 km.
>>>> Da jeg så snakkede med en ( tidligere) toyota-mekaniker om det,
>>>> sagde han at hvis der var brugt en uorginal rem ved sidste skift
>>>> kunne det godt risikere at passe at den kun kunne køre 100.000 km
>>>>
>>>> Jeg synes det lyder lidt mystisk men han plejer at være troværdig og
>>>> han har ingen økonomisk interesse i en udskiftning så ....
>>>>
>>>> Selvfølgelig er det bedre at skifte den 20.000 km for tidligt end 1
>>>> km for sent men omvendt gider jeg heller ikke smide penge ud af
>>>> vinduet hvis det ikke er nødvendigt.
>>>>
>>>> Jeg kan se i servicebogen at det ikke er et toyota værksted der har
>>>> skiftet den sidste gang så jeg gættet på at det nok heller ikke er
>>>> en orginal toyota rem der er brugt.
>>>>
>>>> Tidsintervallet er angivet til 96 måneder (8 år) og da den er
>>>> skiftet i 2004 er der ingen ko på isen der.
>>>>
>>>> Er der nogen der har pålidelige oplysninger om holdbarheden på sådan
>>>> en rem ?
>>> Jeg ville lade en mekaniker du har tillid til, kaste et blik på
>>> remmen. Er remmen krakeleret, er det allerede nu tid.
>>>
>> Min ser sådan ud : http://www.scheel.net/old/audi/7A/IMG_5509.jpg -
>> kan jeg køre 10 år mere på den?
>
> Sagtens. Jeg er meget mere bekymret for sportskoene.
>
> Det vil jeg sige 10 dage ...
>
>
>> Historien er : Audi 90 20v 1991 købt i London - 115000 miles på
>> tælleren. Mon remmen nogensinde er skiftet? Remmen holdt til at køre
>> hjem via Dover-Calais med max 130 (mph forstås).
>
> Det lyder ikke af meget med 200KKM over små 20 år.
>
> Sikker på vi ikke er på det dobbelt?
>
Temmelig. Vognen bar udpræget præg af ikke at være elsket, men sæder og
andet var ikke slidt eller siddet igennem. Stumperne der er flyttet over
til min egen viser heller ikke tegne på ekstrem alder.

Bilen boede i et lidt fattigt kvarter nord for London.

--
vh
Torben

Torben Scheel (01-10-2009)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 01-10-09 07:54

Frank Leegaard wrote:
>
> Sagtens. Jeg er meget mere bekymret for sportskoene.
>
> Det vil jeg sige 10 dage ...

De holdt nu til hele operationen over en måneds tid + et par
plæneklipninger før sålen havde løsnet sig så meget at jeg jokkede i den
med den anden sko

--
vh
Torben

Vandmanden (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Vandmanden


Dato : 28-09-09 22:39



Tak for svarene allesammen.
Jeg vil lige undersøge om min motor er en af dem der overlever en
knækket rem.
Og ellers er jeg nået frem til at den bliver skiftet så jeg ikke skal
have den bekymring i baghovedet.

mvh.
Per

Vandmanden (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Vandmanden


Dato : 30-09-09 12:37

Nu er jeg forvirret på et højere plan !

Jeg var i dag inde på et autoværksted i arbejdsmæssigt ærinde, og kom
til at snakke med indehaveren om det med tandremme.
Ifølge ham var der ikke forskel på holdbarheden på originale og
uoriginale remme hvis man ellers holdt sig fra T-hansen / Høyer

Men til gengæld var det ifølge ham normalt at man kortede 10.000 km af
intervallet for hver gang man skiftede rem på grund af at remskiverne
blev slidte.

Jeg synes ellers nok jeg plejer at kunne kende en historie fra de
varme lande når jeg bliver præsenteret for den men kan der være noget
om det ?


Mvh.
Per

Frank Leegaard (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 30-09-09 23:03

Vandmanden wrote:
> Nu er jeg forvirret på et højere plan !
>
> Jeg var i dag inde på et autoværksted i arbejdsmæssigt ærinde, og kom
> til at snakke med indehaveren om det med tandremme.
> Ifølge ham var der ikke forskel på holdbarheden på originale og
> uoriginale remme hvis man ellers holdt sig fra T-hansen / Høyer

Så vidt jeg husker er det Good Year Tsvansen sælger. Nok ikke det værste.


>
> Men til gengæld var det ifølge ham normalt at man kortede 10.000 km af
> intervallet for hver gang man skiftede rem på grund af at remskiverne
> blev slidte.
>
> Jeg synes ellers nok jeg plejer at kunne kende en historie fra de
> varme lande når jeg bliver præsenteret for den men kan der være noget
> om det ?

En god mekaniker bør bestemt også skifte strammerhjul og evt vandpumpe.

Så det lyder lidt spooky.

Er vi på djævleøen?



--
/Frank




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste