/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bil bliver for varm, hvorfor?
Fra : Stig Sørensen


Dato : 25-09-09 01:40

Hej.

Daewoo Matiz 0.8 '99

Bilen bliver for varm ved almindelig kørsel, inden for allerede 10km,
hvis man har sat varmeapperatet på kold luft, det går noget længere
tid for at bilen bliver for varm hvis jeg sætter fuld varme på i
kabinen. (~20km).

Da bilen blev for varm (konstateret ved termostat-termometeret inde i
instrumentbrættet), løsnede jeg forsigtigt skruelåget til
kølebeholderen.
Det dampede op mens det boblede og 'syder' i hele kølesystemet. Nogle
gange sprøjtede det op med varmt vand i et par sekunder.

Når bilen nu her er slukket efter en kort testtur, så 'bobler' det i
køleslangerne i motorrummet, stadig.

Blæseren fungere fint.

Jeg vil blive meget glad for et par gæt på hvad der kan være årsagen
til dette.



Mvh



 
 
Hans Kjaergaard (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 25-09-09 09:18

On Fri, 25 Sep 2009 00:39:30 -0700 (PDT), Stig Sørensen
<stig.sorensen@gmail.com> wrote:

>Da bilen blev for varm (konstateret ved termostat-termometeret inde i
>instrumentbrættet)
Nok ikke det rette instrument til at teste den slags med, men bedre
end ingenting.

> løsnede jeg forsigtigt skruelåget til kølebeholderen.
Ikke smart gjort, det kan være ret farligt at åbne for et varmt
kølersystem, det kan godt være mere end 100 grader varm og når du
åbner så falder trykket i køleren og vandet begynder at koge (det gør
det ikke under tryk) ja og du opdagede jo selv hvad det betyder.

>Blæseren fungere fint.
Hvilken blæser ?
Hvis det er den der sidder på køleren ja så kan den virke på
forskellig vis alt efter om motoren kører eller ikke kører, der kan
også være flere hastigheder på vintilatoren, alt efter
kølevandstemperatur.
Så har du hørt/set at den kører både medens motoren kører og holder
stille ?

>Jeg vil blive meget glad for et par gæt på hvad der kan være årsagen
>til dette.
Defekt termostat, den elektriske der styrer kølervintilatoren, eller
køleren er defekt (køleren kan sagtens være defekt selv om den ser ud
som ny udvendigt)

/Hans

Per Henneberg Kriste~ (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 25-09-09 09:37

"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:bbd4dff5-24b9-4e22-b2c5-f93826345a51@g6g2000vbr.googlegroups.com...
Hej.

Daewoo Matiz 0.8 '99

Bilen bliver for varm ved almindelig kørsel, inden for allerede 10km,
hvis man har sat varmeapperatet på kold luft, det går noget længere
tid for at bilen bliver for varm hvis jeg sætter fuld varme på i
kabinen. (~20km).

Da bilen blev for varm (konstateret ved termostat-termometeret inde i
instrumentbrættet), løsnede jeg forsigtigt skruelåget til
kølebeholderen.
Det dampede op mens det boblede og 'syder' i hele kølesystemet. Nogle
gange sprøjtede det op med varmt vand i et par sekunder.

Når bilen nu her er slukket efter en kort testtur, så 'bobler' det i
køleslangerne i motorrummet, stadig.

Blæseren fungere fint.

Jeg vil blive meget glad for et par gæt på hvad der kan være årsagen
til dette.

=======
Termostaten kan være lukket hele tiden?

--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.


Langgaard (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Langgaard


Dato : 25-09-09 02:45

On 25 Sep., 09:39, Stig Sørensen <stig.soren...@gmail.com> wrote:
> Hej.
>
> Daewoo Matiz 0.8 '99
>
> Bilen bliver for varm ved almindelig kørsel, inden for allerede 10km,
> hvis man har sat varmeapperatet på kold luft, det går noget længere
> tid for at bilen bliver for varm hvis jeg sætter fuld varme på i
> kabinen. (~20km).
>
> Da bilen blev for varm (konstateret ved termostat-termometeret inde i
> instrumentbrættet), løsnede jeg forsigtigt skruelåget til
> kølebeholderen.
> Det dampede op mens det boblede og 'syder' i hele kølesystemet. Nogle
> gange sprøjtede det op med varmt vand i et par sekunder.
>
> Når bilen nu her er slukket efter en kort testtur, så 'bobler' det i
> køleslangerne i motorrummet, stadig.
>
> Blæseren fungere fint.
>
> Jeg vil blive meget glad for et par gæt på hvad der kan være årsagen
> til dette.
>
> Mvh

Hej

Tjek vandstanden i systemet, er der for lidt cirkulerer det ikke
korrekt.

Vandpumpe defekt?

Hænger bremserne??

Kør ikke i vognen, din toppakning kan tage skade, og det koster

--
Langgaard

Jesper Pedersen (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 25-09-09 02:52

On 25 Sep., 09:39, Stig Sørensen <stig.soren...@gmail.com> wrote:
> Hej.
>
> Daewoo Matiz 0.8 '99
>
> Bilen bliver for varm ved almindelig kørsel, inden for allerede 10km,
> hvis man har sat varmeapperatet på kold luft, det går noget længere
> tid for at bilen bliver for varm hvis jeg sætter fuld varme på i
> kabinen. (~20km).
>
> Da bilen blev for varm (konstateret ved termostat-termometeret inde i
> instrumentbrættet), løsnede jeg forsigtigt skruelåget til
> kølebeholderen.
> Det dampede op mens det boblede og 'syder' i hele kølesystemet. Nogle
> gange sprøjtede det op med varmt vand i et par sekunder.
>
> Når bilen nu her er slukket efter en kort testtur, så 'bobler' det i
> køleslangerne i motorrummet, stadig.
>
> Blæseren fungere fint.
>
> Jeg vil blive meget glad for et par gæt på hvad der kan være årsagen
> til dette.

På tide med frisk kølervand og udluftning af systemet.

Stig Sørensen (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Stig Sørensen


Dato : 25-09-09 03:45

On 25 Sep., 10:52, Jesper Pedersen <ti...@vip.cybercity.dk> wrote:
> On 25 Sep., 09:39, Stig Sørensen <stig.soren...@gmail.com> wrote:
>
>
>
>
>
> > Hej.
>
> > Daewoo Matiz 0.8 '99
>
> > Bilen bliver for varm ved almindelig kørsel, inden for allerede 10km,
> > hvis man har sat varmeapperatet på kold luft, det går noget længere
> > tid for at bilen bliver for varm hvis jeg sætter fuld varme på i
> > kabinen. (~20km).
>
> > Da bilen blev for varm (konstateret ved termostat-termometeret inde i
> > instrumentbrættet), løsnede jeg forsigtigt skruelåget til
> > kølebeholderen.
> > Det dampede op mens det boblede og 'syder' i hele kølesystemet. Nogle
> > gange sprøjtede det op med varmt vand i et par sekunder.
>
> > Når bilen nu her er slukket efter en kort testtur, så 'bobler' det i
> > køleslangerne i motorrummet, stadig.
>
> > Blæseren fungere fint.
>
> > Jeg vil blive meget glad for et par gæt på hvad der kan være årsagen
> > til dette.
>
> På tide med frisk kølervand og udluftning af systemet.

Hejsa og tak for svar.

Har prøvet med nyt kølervand og udluftning. Har haft dækslet af og
trykket mange gange på en tyk kølerslange indtil der kun kom en ren
vandsprøjt fra overløbsslangen(?) til kølervæskebeholderen. På med
dækslet og starte bilen, men den bliver stadig for varm (ifølge
instrumentbrættet).


Det skal lige siges, at i sidste uge, gik der hul på en tyk
kølerslange (går ned til køleren) - den var kommet for tæt på
udstødningen og der var blevet brændt hul.
Det er denne slange jeg har skiftet og nu forsøgt med nyt vand. Den
har ikke haft varmeproblemer før?

alexbo (25-09-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 25-09-09 11:11


"Stig Sørensen" skrev

>Det skal lige siges, at i sidste uge, gik der hul på en tyk
>kølerslange (går ned til køleren) - den var kommet for tæt på
>udstødningen og der var blevet brændt hul.
>Det er denne slange jeg har skiftet og nu forsøgt med nyt vand. Den
>har ikke haft varmeproblemer før?

Jeg tror din topakningen er gået p.g.a. motoren har været for varm ved den
lejlighed.
Tag kølerdækslet af med kold motor kig på vandet om det bobler, stik næsen
ned og lugt, hvis der lugter af udstødning er toppakningen gået.
Hvis ikke du kan se vandet så fyld helt op til randen.

mvh
Alex Christensen





Brian H (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Brian H


Dato : 25-09-09 11:22

> "Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> news:bbd4dff5-24b9-4e22-b2c5-Det dampede op mens det >boblede og 'syder' i
> hele kølesystemet. Nogle
>gange sprøjtede det op med varmt vand i et par sekunder.
>
>Når bilen nu her er slukket efter en kort testtur, så 'bobler' det i
>køleslangerne i motorrummet, stadig.

Defekt termostatventil er mit gæt. Min gør det modsatte, den har sat sig
fast i "åben" og køler derfor konstant. Med bare 8-10gr bliver den ikke
stort set aldrig "normaltemperatur"

>Blæseren fungere fint.

Hvordan har du testet det?


Torben Scheel (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 25-09-09 11:35

Brian H wrote:
>> "Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
>> news:bbd4dff5-24b9-4e22-b2c5-Det dampede op mens det >boblede og
>> 'syder' i hele kølesystemet. Nogle
>> gange sprøjtede det op med varmt vand i et par sekunder.
>>
>> Når bilen nu her er slukket efter en kort testtur, så 'bobler' det i
>> køleslangerne i motorrummet, stadig.
>
> Defekt termostatventil er mit gæt. Min gør det modsatte, den har sat sig
> fast i "åben" og køler derfor konstant. Med bare 8-10gr bliver den ikke
> stort set aldrig "normaltemperatur"

Nah - så bliver der ikke så varmt i ekspansionsbeholderen.

--
vh
Torben

Brian H (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Brian H


Dato : 25-09-09 15:49

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4abc9cde$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
>> Defekt termostatventil er mit gæt. Min gør det modsatte, den har sat sig
>> fast i "åben" og køler derfor konstant. Med bare 8-10gr bliver den ikke
>> stort set aldrig "normaltemperatur"
>
> Nah - så bliver der ikke så varmt i ekspansionsbeholderen.

Hvorfor ikke?


Torben Scheel (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 28-09-09 06:58

Brian H wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:4abc9cde$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Defekt termostatventil er mit gæt. Min gør det modsatte, den har sat
>>> sig fast i "åben" og køler derfor konstant. Med bare 8-10gr bliver
>>> den ikke stort set aldrig "normaltemperatur"
>>
>> Nah - så bliver der ikke så varmt i ekspansionsbeholderen.
>
> Hvorfor ikke?

Well, fordi det er motoren der varmer vandet op, og termostaten åbner
ikke, så det kan komme ud og blive kølet i kølesystemet, der også
omfatter ekspansionsbeholderen. Jeg tror mere på at noget er i klemme
ved den nederste køleslange, der jo er blevet skiftet.

--
vh
Torben

Stig Sørensen (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Stig Sørensen


Dato : 25-09-09 04:38

On 25 Sep., 12:11, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

> Jeg tror din topakningen er gået p.g.a. motoren har været for varm ved den
> lejlighed.
> Tag kølerdækslet af med kold motor kig på vandet om det bobler, stik næsen
> ned og lugt, hvis der lugter af udstødning er toppakningen gået.
> Hvis ikke du kan se vandet så fyld helt op til randen.
>
> mvh
> Alex Christensen

Da der gik hul på køleslangen i sidste uge, var den ikke overophedet
og fik slukket bilen med det samme (temperaturmåleren i
intrumentbrættet viste normal).
Der kom damp op fra motorrummet da jeg holdte stille og slukkede
straks bilen og fik den fragtet hjem med autohjælp.

Når jeg med kølerdækslet af, starter bilen og i takt med at den stille
og roligt bliver varm, ja så stiger vandet meget i beholderen! Næsten
helt op til kanten så det løber ud over. Trykker jeg et par gange på
en tyk kølerslange falder vandmængden igen.

Hvorvidt det lugter af udstødning eller ej kan jeg ikke rigtig
bedømme, synes jeg.

Kan du fra ovenstående tyde på om det evt. stadig skulle være
toppakningen?

Har lige fået ny motor i :( Den bil er simpelthen forfulgt af skader..

Stig Sørensen (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Stig Sørensen


Dato : 25-09-09 05:18

Når temperaturen stiger (ilfølge instrumentbrættet) så kan jeg få den
til at falde stille og roligt igen ved at skrue fuld op for varmen.

?

Torben Scheel (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 25-09-09 12:50

Stig Sørensen wrote:
> Når temperaturen stiger (ilfølge instrumentbrættet) så kan jeg få den
> til at falde stille og roligt igen ved at skrue fuld op for varmen.
>
Fordi radiator = køler. Når du sender frisk luft igennem den, køler den
mere.

--
vh
Torben

N/A (25-09-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 25-09-09 12:50



N/A (25-09-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 25-09-09 12:50



N/A (25-09-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 25-09-09 12:50



Stig Sørensen (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Stig Sørensen


Dato : 25-09-09 05:53

Den ene tykke kølerslange (chaufførsiden) bliver varm.
Men den anden der går fra motorområdet ned til køleren (nederst på
køleren), dén synes jeg ikke bliver varm.

Burde begge slanger ikke blive varme?

Der er intet vandspild.

alexbo (25-09-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 25-09-09 15:38


"Stig Sørensen" skrev

>Den ene tykke kølerslange (chaufførsiden) bliver varm.
>Men den anden der går fra motorområdet ned til køleren (nederst på
>køleren), dén synes jeg ikke bliver varm
>Burde begge slanger ikke blive varme?

Nej det varme vand kommer ind i køleren foroven, når det køles ned synker
det ned i bunden af køleren og går derfra ind i motoren.
det tyder på at køleren virker, hvis den ikke kølede vil vandet ind og ud
have samme temp.

>Der er intet vandspild.
Det tyder ikke på toppakning, og når motoren heller ikke har været varm ved
vandspildet er det mindre sandsynligt end jeg regnede med.
Ventilatoren ved køleren har kun betydning ved stilstand og langsom kørsel,
ved alm. fart vil fartvinden give langt mere luft end en ventilator kan
præstere.

Luft i systemet er foreslået og forslaget med at finde en udluftningsventil
er jeg enig i, hvis køleren ikke er det højeste punkt har luft svært ved
selv at slippe ud,
en løsning kan være at holde skråt opad så stejlt som muligt for at få
påfyldningen så højt som muligt.
Selv en simpel bil som Sierera kan drille, jeg har nogen gange løftet såden
en fyr foran med en donkraft for at få luften tvunget ud.
Luft passer med at du kan ændre vandstanden ved at pumpe med en slange.
Termostaten i motoren der skal sikre en ens temp. ved alle forhold skal så
ikke glemmes, jeg ved ikke hvor nem den er at skifte på din bil, men den er
i hvert fald ikke dyr i indkøb.

mvh
Alex Christensen




Brian H (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Brian H


Dato : 25-09-09 15:51

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:4abcd620$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
>>Den ene tykke kølerslange (chaufførsiden) bliver varm.
>>Men den anden der går fra motorområdet ned til køleren (nederst på
>>køleren), dén synes jeg ikke bliver varm
>>Burde begge slanger ikke blive varme?
>
> Nej det varme vand kommer ind i køleren foroven, når det køles ned synker
> det ned i bunden af køleren og går derfra ind i motoren.
> det tyder på at køleren virker, hvis den ikke kølede vil vandet ind og ud
> have samme temp.

Når en køler "går i stykker" fiser vandet så bare igennem uden at blive
afkølet? Det har jeg svært ved at forestille mig...


alexbo (25-09-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 25-09-09 16:01


"Brian H" skrev

> Når en køler "går i stykker" fiser vandet så bare igennem uden at blive
> afkølet? Det har jeg svært ved at forestille mig...

Sikkert nok, hvad du så forstiller dig i stedet skal vi så selv gætte på.
Hvis køleribberne tærer væk hvilket nærmest er standard på asiasiske biler
så fiser vandet lige igennem uden at blive kølet ned, hvis køleren
forstoppes fiser vandet ikke igennem.
Køleribberne er de tynde bukkede stykker jern imellem de tynde rør der
indeholder vandet.

I denne sag er problemet at indtil et køleslangeskift fejlede bilen
ingenting, har du noget bud på årsagen?

mvh
Alex Christensen



Martin Bak (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 25-09-09 17:46


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4abcd620$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Stig Sørensen" skrev
>
> Termostaten i motoren der skal sikre en ens temp. ved alle forhold skal så
> ikke glemmes, jeg ved ikke hvor nem den er at skifte på din bil, men den
> er i hvert fald ikke dyr i indkøb.
>
>
Og eftersom kølevandet nu flere gange har været alt for varmt, og mindst en
gang kogende, så er termostaten med ret stor sikkerhed færdig.
De tåler ikke godt at blive varme. Det typiske er selvfølgelig, at de låser
sig fast i åben position hvilket vil gøre, at bilen vil være meget længe om
at nå op på driftstemperatur til vinter.
Det plejer at være piece of cake at skifte den. Den eneste bil hvor jeg har
været ude for at det var bøvlet, var en Golf II, hvor den er tåbeligt
placeret under et motorophæng eller sådan noget.

--
Martin
www.martinbak.dk/




Uffe Bærentsen (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 25-09-09 20:34


"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:4abcf3cb$0$288$14726298@news.sunsite.dk...

> Det plejer at være piece of cake at skifte den. Den eneste bil hvor jeg
> har været ude for at det var bøvlet, var en Golf II, hvor den er tåbeligt
> placeret under et motorophæng eller sådan noget.

Kan du sige Astra.
Tandremmen skal afmonteres



--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Martin Bak (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 25-09-09 21:48


"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4abd1b44$0$36576$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
> news:4abcf3cb$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Det plejer at være piece of cake at skifte den. Den eneste bil hvor jeg
>> har været ude for at det var bøvlet, var en Golf II, hvor den er tåbeligt
>> placeret under et motorophæng eller sådan noget.
>
> Kan du sige Astra.
> Tandremmen skal afmonteres
>
>
Genialt... tsk tsk

--
Martin
www.martinbak.dk/



Karsten Andersen (27-09-2009)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 27-09-09 09:42

Fri, 25 Sep 2009 21:34:28 +0200, skrev Uffe Bærentsen, på 19 linier, i
<4abd1b44$0$36576$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :

>
>"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
>news:4abcf3cb$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Det plejer at være piece of cake at skifte den. Den eneste bil hvor jeg
>> har været ude for at det var bøvlet, var en Golf II, hvor den er tåbeligt
>> placeret under et motorophæng eller sådan noget.
>
>Kan du sige Astra.
>Tandremmen skal afmonteres

Hvorfor?
Under tandremmen sider der da kun en vandpumpe


--
MVH Karsten
Horsens

alexbo (27-09-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 27-09-09 09:56


"Karsten Andersen" skrev

>>Kan du sige Astra.
>>Tandremmen skal afmonteres

> Hvorfor?
> Under tandremmen sider der da kun en vandpumpe

Jeg ved ikke om din smiley er for at vise du kun skriver for sjov, men du
får et svar alligevel, til venstre på billedet kan man se øverste
motorvandstuds, inde bag ved den sidder termostaten.
http://www.bilgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=811818

mvh
Alex Christensen





Karsten Andersen (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 28-09-09 06:45

Sun, 27 Sep 2009 10:55:39 +0200, skrev alexbo, på 20 linier, i
<4abf28d8$0$280$14726298@news.sunsite.dk>, :

>
>"Karsten Andersen" skrev
>
>>>Kan du sige Astra.
>>>Tandremmen skal afmonteres
>
>> Hvorfor?
>> Under tandremmen sider der da kun en vandpumpe
>
>Jeg ved ikke om din smiley er for at vise du kun skriver for sjov, men du
>får et svar alligevel, til venstre på billedet kan man se øverste
>motorvandstuds, inde bag ved den sidder termostaten.
>http://www.bilgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=811818
>
Ja på 8V motor..
Ikke på 16V

--
MVH Karsten
Horsens

Klaus D. Mikkelsen (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-09-09 20:40

Martin Bak skriver:
>
> Det plejer at være piece of cake at skifte den. Den eneste bil hvor jeg har
> været ude for at det var bøvlet, var en Golf II, hvor den er tåbeligt
> placeret under et motorophæng eller sådan noget.

Den sidder (næsten uanset motorstørrelse) på en Golf II på undersiden af
vandpumpen


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Martin Bak (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 25-09-09 21:44


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4ABD1C93.F43864CA@du.kan.finde.den...
> Martin Bak skriver:
>>
>> Det plejer at være piece of cake at skifte den. Den eneste bil hvor jeg
>> har
>> været ude for at det var bøvlet, var en Golf II, hvor den er tåbeligt
>> placeret under et motorophæng eller sådan noget.
>
> Den sidder (næsten uanset motorstørrelse) på en Golf II på undersiden af
> vandpumpen
>
Jeg husker ikke præcis hvordan det var konstrueret, men det var enormt
bøvlet. Kan det passe at det er nederst, forrest i højre side? Ellers
blander jeg noget sammen.

--
Martin
www.martinbak.dk/




Klaus D. Mikkelsen (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-09-09 22:02

Martin Bak skriver:
>
> Jeg husker ikke præcis hvordan det var konstrueret, men det var enormt
> bøvlet. Kan det passe at det er nederst, forrest i højre side? Ellers
> blander jeg noget sammen.

Så vidt jeg lige husker, sidder vandpumpem som remstarammer på
tandremmen. Dermed må termostaten være placeret på bagsiden af motoren i
venstre side.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Martin Bak (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 25-09-09 22:07


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4ABD2FCC.67E660E6@du.kan.finde.den...
> Martin Bak skriver:
>>
>> Jeg husker ikke præcis hvordan det var konstrueret, men det var enormt
>> bøvlet. Kan det passe at det er nederst, forrest i højre side? Ellers
>> blander jeg noget sammen.
>
> Så vidt jeg lige husker, sidder vandpumpem som remstarammer på
> tandremmen. Dermed må termostaten være placeret på bagsiden af motoren i
> venstre side.
>
Arhh. lad os lige få højre/venstre på plads. Når jeg beskriver en side på en
bil er det _altid_ set i kørselsretningen. Man kan ikke kalde min højre arm
for venstre, bare fordi man står overfor mig.

--
Martin
www.martinbak.dk/



Klaus D. Mikkelsen (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-09-09 22:10

Martin Bak skriver:
>
> Arhh. lad os lige få højre/venstre på plads. Når jeg beskriver en side på en
> bil er det _altid_ set i kørselsretningen. Man kan ikke kalde min højre arm
> for venstre, bare fordi man står overfor mig.

Når jeg står foran bilen og glor ned i motorrummet, er tandremmen til
venstre og gearkassen til højre



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Martin Bak (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 25-09-09 22:15


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4ABD31A0.C76F7F16@du.kan.finde.den...
> Martin Bak skriver:
>>
>> Arhh. lad os lige få højre/venstre på plads. Når jeg beskriver en side på
>> en
>> bil er det _altid_ set i kørselsretningen. Man kan ikke kalde min højre
>> arm
>> for venstre, bare fordi man står overfor mig.
>
> Når jeg står foran bilen og glor ned i motorrummet, er tandremmen til
> venstre og gearkassen til højre
>
Det forventede jeg jo også. Altså er det bilens højre side vi opererer i.
Jeg må tilstå at jeg ikke husker nøjagtigt hvad det var jeg lavede på
pågældende Golf, men termostatskiftet indbefattede en masse uventet bøvl med
afmontering af alt muligt. Og jeg undrede mig over at VW kunne lave sådan
noget hø, når nu de fleste andre kan lave det så det er ligetil.
Hvis det gør en forskel, så var det en automatic, og vist nok en 1.8

--
Martin
www.martinbak.dk/



Leo_Jensen (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 25-09-09 05:55

> Trykker jeg et par gange på
> en tyk kølerslange falder vandmængden igen.

Det lyder som om der er luft i systemet. Formentlig kan en luftlomme
godt forhindre vandet i at cirkulere. Luftlommen er formentlig kommet
da kølerslangen blev skiftet.

Leo

Armand (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-09-09 14:20

Leo_Jensen skrev:
>> Trykker jeg et par gange på
>> en tyk kølerslange falder vandmængden igen.
>
> Det lyder som om der er luft i systemet. Formentlig kan en luftlomme
> godt forhindre vandet i at cirkulere. Luftlommen er formentlig kommet
> da kølerslangen blev skiftet.
>
Følg kølerslangerne rundt i motorrummet: Dér hvor de måtte ligge højest
bør der være en udluftningsskrue som skal bruges til at få den
indesluttede luft i en "bøjning-op" ud!

På pumpehuset er der oftest også en lille udluftningsskrue øverst oppe -
Check lige at der kun kommer vædske ud af dén!

--
Armand.

Leo_Jensen (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 25-09-09 05:57

On 25 Sep., 13:49, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:
> Stig Sørensen wrote:
> > Når temperaturen stiger (ilfølge instrumentbrættet) så kan jeg få den
> > til at falde stille og roligt igen ved at skrue fuld op for varmen.
>
> Fordi radiator = køler. Når du sender frisk luft igennem den, køler den
> mere.

Varmeapparatet fungerer dermed som køler. Der er ikke flow i bilens
rigtige køler.

Leo

Langgaard (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Langgaard


Dato : 25-09-09 06:01

On 25 Sep., 12:37, Stig Sørensen <stig.soren...@gmail.com> wrote:
>
> Kan du fra ovenstående tyde på om det evt. stadig skulle være
> toppakningen?
>

Fyld vandbeholderen helt op, start motoren, sæt den i 2. gear, træk
håndbremsen, giv godt med gas og kobl langsomt til, dog så hårdt at
det hele "vrider" sig, ved dette pres vil vand og udstødning sprøjte
ud af vandbeholderen ved defekt toppakning.
Få en anden til at se på beholderen mens du er i bilen (stå ikke lige
foran bilen.)

--
Langgaard

Craner (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Craner


Dato : 25-09-09 13:33


"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:bbd4dff5-24b9-4e22-b2c5-f93826345a51@g6g2000vbr.googlegroups.com...
Hej.

Daewoo Matiz 0.8 '99

Bilen bliver for varm ved almindelig kørsel, inden for allerede 10km,
hvis man har sat varmeapperatet på kold luft, det går noget længere
tid for at bilen bliver for varm hvis jeg sætter fuld varme på i
kabinen. (~20km).

Da bilen blev for varm (konstateret ved termostat-termometeret inde i
instrumentbrættet), løsnede jeg forsigtigt skruelåget til
kølebeholderen.
Det dampede op mens det boblede og 'syder' i hele kølesystemet. Nogle
gange sprøjtede det op med varmt vand i et par sekunder.

Når bilen nu her er slukket efter en kort testtur, så 'bobler' det i
køleslangerne i motorrummet, stadig.

Blæseren fungere fint.

Jeg vil blive meget glad for et par gæt på hvad der kan være årsagen
til dette.



Mvh

Tjek om ventilatoren kører rundt.
Gør den ikke, så kortslut evt. følerledningen på motorblok
Den kan også sidde i bunden af køler.

vh
Poul


Tom (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 25-09-09 19:16

Stig Sørensen skrev:
> Hej.
>
> Daewoo Matiz 0.8 '99
>
> Bilen bliver for varm ved almindelig kørsel, inden for allerede 10km,
> hvis man har sat varmeapperatet på kold luft, det går noget længere
> tid for at bilen bliver for varm hvis jeg sætter fuld varme på i
> kabinen. (~20km).
>
> Da bilen blev for varm (konstateret ved termostat-termometeret inde i
> instrumentbrættet), løsnede jeg forsigtigt skruelåget til
> kølebeholderen.
> Det dampede op mens det boblede og 'syder' i hele kølesystemet. Nogle
> gange sprøjtede det op med varmt vand i et par sekunder.
>
> Når bilen nu her er slukket efter en kort testtur, så 'bobler' det i
> køleslangerne i motorrummet, stadig.
>
> Blæseren fungere fint.
>
> Jeg vil blive meget glad for et par gæt på hvad der kan være årsagen
> til dette.

Jeg ville starte med at skifte den mekaniske termostat som koster ca.
100 Kr og samtidig ville jeg skifte den elektriske som plejer at sidde i
samme hus med en ledning på.
De SKAL jo både åbne for kølingen ud til den store køler og den SKAL
også tænde for den elektriske ventilator på et tidspunkt lige før det
hele koger.
Det lyder ikke som om disse 2 dele fungerer i bilen.

Hjælper det ikke at skifte disse 2 dele, så vil jeg tro at toppakningen
er gået. Det med luft i systemet plejer nu ikke at give SÅ voldsomme
problemer. Normalt kan bilen selv udlufte systemet efter en ½ times kørsel.

Skulle intet af ovenstående hjælpe, så må vandpumpen være defekt, men
synes ikke det lyder sandsynligt, da du jo godt kan få varme ud af
varmeapparatet og der dermed må være cirkulation.

--
Tom

Ukendt (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-09-09 19:42

On Fri, 25 Sep 2009 20:15:32 +0200, Tom <bmw@bmw.dk> wrote:

du taler om at du har skiftet en slange der var hul i, da der givetvis
ikke er cirkulation i systemet må den nye slange jo være bøjet eller
sidde i klemme, der tror jeg du skal lede efter fejlen, mange gange,
hvis slangen er drejet i forhold til studsen den sidder på, klapper
slangen sammen så der er lukket af for gennemgang i den, prøv lige at
kontrollere det hele !


MVH/FSO

Tom (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 28-09-09 17:30

FSO skrev:
> On Fri, 25 Sep 2009 20:15:32 +0200, Tom <bmw@bmw.dk> wrote:
>
> du taler om at du har skiftet en slange der var hul i, da der givetvis
> ikke er cirkulation i systemet må den nye slange jo være bøjet eller
> sidde i klemme, der tror jeg du skal lede efter fejlen, mange gange,
> hvis slangen er drejet i forhold til studsen den sidder på, klapper
> slangen sammen så der er lukket af for gennemgang i den, prøv lige at
> kontrollere det hele !

ja, det vil jeg så prøve

--
Tom

Leo_Jensen (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 25-09-09 23:58

On 25 Sep., 17:01, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Brian H"  skrev
>
> > Når en køler "går i stykker" fiser vandet så bare igennem uden at blive
> > afkølet? Det har jeg svært ved at forestille mig...
>
> Sikkert nok, hvad du så forstiller dig i stedet skal vi så selv gætte på.
> Hvis køleribberne tærer væk hvilket nærmest er standard på asiasiske biler
> så fiser vandet lige igennem uden at blive kølet ned,  hvis køleren
> forstoppes fiser vandet ikke igennem.
> Køleribberne er de tynde bukkede stykker jern imellem de tynde rør der
> indeholder vandet.
>
> I denne sag er problemet at indtil et køleslangeskift fejlede bilen
> ingenting, har du noget bud på årsagen?

Jeg vil gerne hjælpe (igen): Fejlen er opstået efter et skift af en
køleslange. Det er vældig usandsynligt at køleren mister køleevne
fordi man skifter køleslangen, det er altså noget der kommer langsomt.
Og når det kommer er symptomerne ikke dem du ser her. Det er noget med
at bilen i starten overopheder ved ekstra belastning, bjergkørsel,
campingvogn og ræs. Et par år senere overopheder den så ved normal
belastning. Et par år senere vil den så overophede i den situation som
er beskrevet her: Start en kold bil på en kold årstid og kør 10 km.

Fejlen må være relateret til kølerslangeskiftet. Slangen kan være
snoet eller klemt flad, eller der kan være kommet en luftlomme, som
ikke lufter sig selv ud. Chancen for at vandpumpen eller termostaten
går i stykker samtidig er lille, men det kan da godt være at
termostaten er ødelagt nu...

Go' weekend...

Leo


Ukendt (26-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-09-09 09:09

On Fri, 25 Sep 2009 22:57:36 -0700 (PDT), Leo_Jensen wrote:

> Fejlen må være relateret til kølerslangeskiftet.

Nemli' ja, ufatteligt som mange ryger ud af første tangent i sådanne
tilfælde.

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Hans Kjaergaard (26-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 26-09-09 09:46

On Sat, 26 Sep 2009 10:09:14 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>On Fri, 25 Sep 2009 22:57:36 -0700 (PDT), Leo_Jensen wrote:
>
>> Fejlen må være relateret til kølerslangeskiftet.
>
>Nemli' ja, ufatteligt som mange ryger ud af første tangent i sådanne
>tilfælde.
Det er også tarveligt af OP, at han ikke fortæller denne oplysning til
at starte med.

Når man kun kommer med relevante oplysninger drypvis, får man også
dårlige/ubrugbare svar.

/Hans

alexbo (26-09-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 26-09-09 10:24


"Leo_Jensen" skrev

> I denne sag er problemet at indtil et køleslangeskift fejlede bilen
> ingenting, har du noget bud på årsagen?

Jeg vil gerne hjælpe (igen):

Det er pænt af dig, men det var faktisk Brians tåbelige bemærkning om hvad
han ikke kunne forestille sig jeg kommenterede.
Jeg tror ikke på en defekt køler, jeg troede på en defekt toppakining, med
jeg har forklaret hvordan en køler
virker, når nu Stig forventer to varme kølerslanger på sin bil,
det forstod Brian ikke, og så kom dette med at det kunne han da ikke
forestille sig.
Så skal man til at forklare ham noget, og kommer længere og længere væk fra
emnet.

Men det er netop problemet med denne gruppe og grunden til at der blev
oprettet en teknikgruppe, alle disse dumme bemærkninger i stedet for
konkrete forslag, eller hvis man er uenig så ens egen forklaring.
Nu er du så begyndt at forklare mig noget, men jeg har ingen køleproblemer.

Måske Stig skulle starte forfra i dk.teknik.bil og give alle
informationer første gang, det er ganske enkelt dumt ikke at fortælle at der
er skiftet kølerslange når man spørger om kølevandsproblemer.

I teknikgruppen forventes det at spørger selv gør sit bedste for at forklare
sagen i sin helhed.

mvh
Alex Christensen





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste