Autolift til hobbybrug - hvilken type?
Fra : Alex

Dato : 24-09-09 06:58

Hvilken type autolift ville I vælge til hobbybrug i garagen? 2-søjlet
eller 4-søjlet med donkraft?

Den skal primært bruges til olieskift på motor, gear og diff. Skift af
udstødning, bremserør, benzinslange osv. Bremserep. o. lign. Ingen
svejsearbejde.

--
Alex

Fra : alexbo

Dato : 24-09-09 10:48

"Alex" skrev

> [...]
> Den skal primært bruges til olieskift på motor, gear og diff. Skift af
> udstødning, bremserør, benzinslange osv. Bremserep. o. lign. Ingen

Jeg vil foreslå en 4-søjlet til det brug.

En 2-søjlets største fordel er den rigtig gode plads under vognen, frie hjul
der er lige til at komme til, men dette med de frie hjul umuligør en af de
ting man ofte har brug for, nemlig at lade bilen stå på hjulene og gynge
eller gasse op mens man lytter efter lyde eller slør.

En 4-søjlet med donkraft er lidt vanskeligere for hjularbejde, banerne kan
være i vejen, men den er hurtigt at komme op på, bildørene kan åbnes og
først og fremmest står bilen naturligt på hjulene, man kan bedømme fjedre og
støddæmpere i deres naturlige stilling, man kan få en hjælper til at sætte
bilen igang, for at se hvad der klonker når man starter.

Så en 1 søjlet til pladearbejde på siderne, en 2 søjlet til
undervognsarbejde og en 4 søjlet til det meste andet, og så en smøregrav der
giver mulighed for at studere bilen under kørsel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Tom

Dato : 24-09-09 18:15

Alex skrev:
> [...]
>
> Den skal primært bruges til olieskift på motor, gear og diff. Skift af
> udstødning, bremserør, benzinslange osv. Bremserep. o. lign. Ingen

Jeg ville foretrække en 4 søjlet lidt med to ramper at køre på. Synes
det giver en god mulighed for aflæggeplads og masser af plads under
bilen til at lave ALLE reparationer, lige fra pladearbejde, motorskift
osv osv.

I øvrigt en kanon ting at have sådan en lift, alt det man pludselig kan
lave selv uden at ligge på fliserne og få ondt over det hele.

--
Tom

Fra : Sørensen

Dato : 24-09-09 20:08

"Alex" <> skrev ...
> Hvilken type autolift ville I vælge til hobbybrug i garagen?
> 2-søjlet eller 4-søjlet med donkraft?

Så absolut en tosøjlet, den optager minimal plads og garagen kan
stadig bruges til garage, købte selv en kvalitets-model uden
bundramme men mindre kan gøre det, se feks denne til 10.900 +
moms
http://www.ajengros.dk/shop/lift-2-soejlet-386p.html

En firesøjlet er dyr, det er svært at komme til, den kan ikke
umiddelbart bruges ved hjulskift, den fylder skrækkeligt meget.

vh.
Sørensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-09 21:29

Sørensen skriver:

> En firesøjlet er dyr, det er svært at komme til, den kan ikke
> umiddelbart bruges ved hjulskift,

Med det rette tilbehør er det absolut intet problem.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 24-09-09 21:48

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Sørensen skriver:

> Med det rette tilbehør er det absolut intet problem.

Jeg synes 2 søjlet. Fylder intet og let adgang til hjul og bremser og hele
undervognen.

Eneste minus er adgangen til selve kabinen af bilen når den er hævet.

--
/Frank

Fra : John Sahl

Dato : 27-09-09 13:10

Sørensen wrote:
> Så absolut en tosøjlet, den optager minimal plads og garagen kan
> stadig bruges til garage

Helt enig. Det er da temmelig ligegyldigt at det er lidt mere besværligt med
adgangen til kabinen i de fleste tilfælde.

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-09-09 06:05

Alex skrev:
> [...]
>
> Den skal primært bruges til olieskift på motor, gear og diff. Skift af
> udstødning, bremserør, benzinslange osv. Bremserep. o. lign. Ingen

Jeg ville snuppe denne:

http://www.jemaautolifte.dk/da/produkter/autolifte_saxlifte/JA3000S.asp

Godt nok fra Kina. Men den er da CE-mærket. Kræver ingen installation
eller adgang til trykluft. Undervognen er stortset fri, man skal ikke
ligge og rode med placering af løftarme. Samtidig fylder den ikke så
meget. Mange af de 4-søjlede er i øvrigt kasseret af AT grundet skærpede
krav for nogle år siden.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Alex

Dato : 28-09-09 10:26

Alex skrev:
> [...]
>
> Den skal primært bruges til olieskift på motor, gear og diff. Skift af
> udstødning, bremserør, benzinslange osv. Bremserep. o. lign. Ingen

Tak for svar.

Jeg har valgt en 4-søjlet med kørebaner og donkraft. Der blev ikke nævnt
nogle seriøse ulemper ved den fremfor en 2-søjlet. Den er lidt dyrere
end en 2-søjlet i samme kvalitet. Den har så den fordel, at jeg kan
hejse min sommerbil op på liften, når den ikke bliver brugt.

Det blev en kina-lift som denne http://carlift.dk/XL3200.asp
Den har også den fordel, at den kan køres rundt på hjul. Er godt klar
over at det ikke er en stenhøj, men den virker solid og sikker og
utrolig enkel i sin opbygning, hvilket også er vigtig, når man selv skal
rode med justering osv.

--
Alex

Fra : Tom

Dato : 28-09-09 17:43

Alex skrev:

> [...]
> over at det ikke er en stenhøj, men den virker solid og sikker og
> utrolig enkel i sin opbygning, hvilket også er vigtig, når man selv skal

Ville også have været mit valg
I øvrigt så husk at checke sikkerheden med 1 års mellemrum. Der har tidl
i denne NG været folk for hvem bilen er faldet ned pga. tærrede bolte i
liften.

--
Tom

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-09-09 18:15

On Mon, 28 Sep 2009 18:42:42 +0200, Tom <bmw@bmw.dk> wrote:

>I øvrigt så husk at checke sikkerheden med 1 års mellemrum. Der har tidl
>i denne NG været folk for hvem bilen er faldet ned pga. tærrede bolte i
>liften.
Måske også en ide at undersøge om arbejdstilsynet har en mening om en
sådan lift, selvom den er i privat eje/brug.

/Hans

Fra : Tom

Dato : 28-09-09 18:17

Hans Kjaergaard skrev:

> Måske også en ide at undersøge om arbejdstilsynet har en mening om en
> sådan lift, selvom den er i privat eje/brug.

Det har de da, rent faktisk SKAL man have en autoriseret person til at
godkende en sådan lift (1 gang årligt), hvis man skal følge reglerne.
Der er ingen forskel om det er til privat eller kommercielt brug.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 28-09-09 18:11

"Alex" skrev

> [...]
> at det ikke er en stenhøj, men den virker solid og sikker og utrolig enkel
> i sin opbygning, hvilket også er vigtig, når man selv skal rode med

Et godt valg synes jeg, snedig rullemekanik, og med det brug du kan have kan
den jo ikke slides op, bare pas den efter forskrifterne, men en hydralisk er
mindre udsat end en mekanisk.
Det er også langt nemmere at se på en vire at den er flosset, end at en
møtrik og gevindstang er slidt.

mvh
Alex Christensen