Km/l ved landevejskørsel
Fra : Ukendt

Dato : 24-09-09 05:52

Har I prøvet at teste hvor langt jeres bil kan køre ved konstant 90 km/t
over en længere strækning?

Jeg havde et møde forleden dag i Århus (jeg bor i Kolding), og der er 100 km
derop via motorvejen. Da jeg ville indtage min frokost bag rattet derop (et
par sandvich og en sodavand) og jeg var i meget god tid, lagde jeg mig ind
bag en kolonne af lastbiler med ca. 70 meters afstand bagved den bageste, så
der var ikke tale om at ligge i læ. Og for sjov nulstillede jeg
kørecomputeren og kørte deropaf stille og roligt.
Til min kæmpe overraskelse kravlede tælleren længere og længere ned, og
landende på 4,7 liter for 100 km. Det er 21,2 km/l for en benzin Mercedes
C-klasse fra 2006 med aut.gear og en vægt på 1600 kg. Det er modellen med
kompressor og 143 hk der hedder C180 (ikke den helt nye C-klasse).

I gennemsnit ligger den på 10 km/l ved bykørsel og omkring 15 km/l på
landevej. Og EU gns. siger 12,5 km/l for den bil. Men jeg havde aldrig troet
at den kunne komme så langt ned som 4,7 liter/100 km. Okay, det gik sgu også
langsomt, men jeg generede ingen da jeg var en del af lastbilkolonnen, så
folk skulle uden om alligevel.

Nu lyder 21,2 km/l måske ikke af så meget, men tænk på hvilken bil der er
tale om (tung, aut.gear, kompressor).

Hvad har I andre med benzinbiler gjort af erfaringer mht. emnet?

Mvh Jørgen

Fra : Morten

Dato : 24-09-09 06:42

Fra : BikeManiac

Dato : 24-09-09 00:32

On 24 Sep., 06:52, "Jørgen F." <ingen mail> wrote:
> [...]
> tale om (tung, aut.gear, kompressor).
>
> Hvad har I andre med benzinbiler gjort af erfaringer mht. emnet?

Jeg ville være yderst skeptisk over for det tal (21,2).

Lucas

Fra : Leo_Jensen

Dato : 24-09-09 03:12

On 24 Sep., 08:32, BikeManiac <lucasjen...@gmail.com> wrote:

> Jeg ville være yderst skeptisk over for det tal (21,2).
>
> Lucas- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Havde du medvind ? Og ja, det betyder en hel del...

Jeg har en lidt større og ældre slæde. Jaguar XJ6 3.2 1992.

Nogenlunde samme øvelse, motorvej fra Middelfart mod København med
lastbiltempo. Da jeg passerede Odense med 90 km/t kom snittet under de
10 km/l.
Ved Langeskov gad jeg ikke det mere, kurven fladede voldsomt ud
Jeg tror jeg nåede ned på 9.8 l/100km.
Jeg mener jeg kom til KBH med et snit på over 9 km/l ved alm kørsel
derfra, inkl kickdown ud af startboksene i Korsør...

Den er opgivet til 9.4 km/l, og efterfølgeren med samme motor i let
opdateret udgave og samme vægt er opgivet til 8.5 km/l, og det passer
da også meget bedre med de resultater jeg kan præstere, hvis der ikke
er for mange småture og koldstarter...

Konklusion: Nej, min bil kan ikke det samme som din. Men den kan så
meget andet...
Jeg synes du skulle checke det med en tur til Frankfurt, så kan man
regne med det. Tager den mere end 40 liter snyder kørecomputeren
dig

Leo

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-09 00:33

BikeManiac wrote:
> Jeg ville være yderst skeptisk over for det tal (21,2).

Jeg tror den er god nok. Bilen kører med 1600 omdrejninger ved 90 km/t og
motoren er en lille 4-cyl. 1,8 liters.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-09-09 06:18

"Jørgen F." <ingen mail> skrev i meddelelsen

> Jeg tror den er god nok. Bilen kører med 1600 omdrejninger ved 90 km/t og
> motoren er en lille 4-cyl. 1,8 liters.

Hvor meget fejlvisning har din kørecomputer?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-09 06:34

Henrik B. wrote:
> Hvor meget fejlvisning har din kørecomputer?

Det har jeg aldrig tjekket, men det har Mercedes ingeniørerne sikkert
Men du har da ret, det vil jeg prøve at undersøge ved de næste tankninger.

Fra : Tom

Dato : 24-09-09 18:11

Jørgen F. skrev:
> [...]
> tale om (tung, aut.gear, kompressor).
>
> Hvad har I andre med benzinbiler gjort af erfaringer mht. emnet?

Min BMW 320d 2.0 kører i flg officielle data 18,2 Km/l i snit. Sidst
kørte jeg mellem åbenrå og haderslev (hovedvej) og fik den op på 24,2
Km/l. Mener den vejer omkring 1400 Kg. I øvrigt med AC tændt hele vejen.

Min mondeo 1.8 benzin har jeg haft oppe på lidt over 16 Km/l som det
aller bedste nogensinde.

hehe, i øvrigt en sjov detalje at BMW har ændret visningen til det vi
normalt anvender i dk = km/l visning og ikke l/100 Km som tyskerne
foretrækker.

--
Tom

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 24-09-09 18:26

"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse
> Min BMW 320d 2.0 kører i flg officielle data 18,2 Km/l i snit. Sidst kørte
> jeg mellem åbenrå og haderslev (hovedvej) og fik den op på 24,2 Km/l.

Det er næsten ligeså meget som den nye 320d E90'er - øko model

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1211334.ece

Syntes i øvrigt også det er yderst imponerende at den store 740d, med 306hk
kører hele 14,5 km/l - 740d er altså et skrummel på knap 2 tons!

Mvh
Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-09-09 22:46

"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i meddelelsen

> hehe, i øvrigt en sjov detalje at BMW har ændret visningen til det vi
> normalt anvender i dk = km/l visning og ikke l/100 Km som tyskerne
> foretrækker.

Det kan vel ændres i opsætningen på bilen? Det kan det på enhver respektabel
VW ;)

--
Per

Fra : Armand

Dato : 25-09-09 14:03

Per Henneberg Kristensen skrev:
> "Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i meddelelsen

> Det kan vel ændres i opsætningen på bilen? Det kan det på enhver
> respektabel VW ;)

På en lejebil i Florida forsøgte jeg konstant at omregne forbruget (á
gallon/miles) til km/l - Indtil jeg opdagede at der var en km/h lampe
der lyste op da jeg "bladrede" igennem info-panelets opsætning!
Ganske rigtigt: Selv speedometeret var elektronisk og nålen sprang ved
km/h-opsætningen fra 50 (mph) til 80 (km/h) ligesom at distance og
økonomi ændredes til metriske angivelser!

--
Armand.

Fra : P

Dato : 25-09-09 21:31

On Thu, 24 Sep 2009 23:45:56 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

>"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i meddelelsen

>Det kan vel ændres i opsætningen på bilen? Det kan det på enhver respektabel
>VW ;)

Kan man også det på en Skoda ... den der 'nevø' bil til en ægte VW

/P

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-09-09 04:34

"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen

> Kan man også det på en Skoda ... den der 'nevø' bil til en ægte VW

Det kræver lidt soft- og hardware (en ledning).

Se f.eks. http://dk.openobd.org/vw.htm

--
Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-09-09 07:31

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Det kræver lidt soft- og hardware (en ledning).

Det afhænger af udstyrsnivauet på bilen....

Klaus

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-09-09 08:02

> Det afhænger af udstyrsnivauet på bilen....

Hvad er det konkret der skal til af udstyr ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : KimH

Dato : 26-09-09 10:35

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad er det konkret der skal til af udstyr ?
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen

Du skal have stor display kaldt MFA plus i instrumentet , så er der nogle
ting man kan justere men man kan langt mere med en VCDS kabel og en Computer

KimH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-09-09 19:08

"Andreas M. Hansen" skriver:

> Hvad er det konkret der skal til af udstyr ?

Stor display mellem de 2 ure (hastighed og omdrejningstæller), frem for
et "halvt display og advarselslamper".

Klaus

Fra : P

Dato : 27-09-09 20:13

>Stor display mellem de 2 ure (hastighed og omdrejningstæller), frem for
>et "halvt display og advarselslamper".

Det er en Superb Elegance, og der er derfor det store display i den.
Det lyder altså til at kunne lade sig gøre. Dejligt

Tak for hjælpen/svaret

/P

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-09-09 20:33

P skriver:

> Det er en Superb Elegance, og der er derfor det store display i den.
> Det lyder altså til at kunne lade sig gøre. Dejligt

Multifunktionsrat?
Så er det menu -> opsætning

Ellers øverste kanp på viskerarmen holdes inde i 5 sekunder og du er
inde i menuen.

Klaus

Fra : P

Dato : 29-09-09 19:55

>Multifunktionsrat?
>Så er det menu -> opsætning
>
>Ellers øverste kanp på viskerarmen holdes inde i 5 sekunder og du er
>inde i menuen.

Super .. tak for info .. så kan det vel næsten ikke gå galt
Er med multifunktionsrat, som skulle være en del af businesspakken så
vidt jeg er informeret .. men ellers kaster jeg mig bare over
viskerarmen

/P

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-09-09 21:44

P skriver:

> Er med multifunktionsrat, som skulle være en del af businesspakken så
> vidt jeg er informeret .. men ellers kaster jeg mig bare over
> viskerarmen

I gang, lad os høre om hvordan det går...

Klaus

Fra : P

Dato : 30-09-09 00:27

On Tue, 29 Sep 2009 22:44:12 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>P skriver:

>I gang, lad os høre om hvordan det går...

Der går så lige nogle uger .. ja en 8-10 stykker vil jeg tro ..
desværre .. svært at vente

/P

Fra : Armand

Dato : 25-09-09 13:58

Tom skrev:

> [...]
> Km/l. Mener den vejer omkring 1400 Kg. I øvrigt med AC tændt hele vejen.
>
> Min mondeo 1.8 benzin har jeg haft oppe på lidt over 16 Km/l som det

Men passer angivelsen med hvad du egentlig tanker når nødvendigt?
Alt for tit stoler man blindt på alt der står skrevet digitalt :-|

--
Armand.
(der har en plan om at køre Jylland rundt langs kysten på

Fra : Tom

Dato : 25-09-09 17:47

Armand skrev:

> Men passer angivelsen med hvad du egentlig tanker når nødvendigt?
> Alt for tit stoler man blindt på alt der står skrevet digitalt :-|

Ja det passer utroligt godt.
Efter 2 tanke siger den nu at jeg kan køre 1200 Km på en tankfuld, da
jeg købte bilen sagde computeren 1000 Km....så min fod må være lettere
end den tidl ejer

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-09-09 04:38

> [...]
> købte bilen sagde computeren 1000 Km....så min fod må være lettere end den

Den bruger formentlig de sidste x km du har kørt til at beregne restkm - det
er nødvendigt for at få et tal ud man kan bruge.

Min VW viser også omkring de 1200 km - men den begynder ikke at tælle ned
før efter 3-400 km farmorkørsel. Jeg fylder nemlig min tank helt op til
dækslet hver gang.

--
Per

Fra : Brian

Dato : 26-09-09 17:22

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> Min VW viser også omkring de 1200 km - men den begynder ikke at tælle ned
> før efter 3-400 km farmorkørsel. Jeg fylder nemlig min tank helt op til
> dækslet hver gang.

Ahh... så er det dig jeg har spottet flere gange med donkraften under bilen
,mens der tankes

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-09 19:24

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Jeg fylder nemlig min tank helt op til dækslet hver gang.

Uklogt.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-09-09 06:18

> Uklogt.

Måske. Men jeg har gjort det de sidste 30 år på flere forskellige biler (en
vw holder trods alt ikke evigt :)) uden at nogen er kommet til skade.

Jeg plejer ikke at køre direkte fra tankstationen hjem i garagen, da det som
regel er i morgentimerne brændstoffet er billigst i Esbjerg.

--
Per

Fra : P

Dato : 24-09-09 18:15

On Thu, 24 Sep 2009 06:52:27 +0200, "Jørgen F." <ingen mail> wrote:

> [...]
>tale om (tung, aut.gear, kompressor).
>
>Hvad har I andre med benzinbiler gjort af erfaringer mht. emnet?

Jeg kører flere gange om ugen en tur fra Vejle til Varde ad
landevejen. Min Ford Focus C-Max 1.8 benziner kan komme op på 17,23
km/l fra hjemadressen inde i Vejle til adressen inde i Varde. Men
sædvanligvis kører jeg ca. 16,5 km/l på turen.
Hastigheden ligger på ca 82 km/t med fartpilot.
Har bestilt en diesel bil, og er spændt på hvor langt jeg kan komme op
i km/l i den.

/P

Fra : P

Dato : 29-09-09 19:59

> [...]
>Hastigheden ligger på ca 82 km/t med fartpilot.
>Har bestilt en diesel bil, og er spændt på hvor langt jeg kan komme op

Har leget lidt med den lette speedefod på det sidste .. der går jo
sport i det
Har to gange indenfor den seneste uge fået måleren ned på 5,0
liter/100km ved almindelig landevejskørsel, inklusiv ind og ud af
byerne i begge ender .. var i dag helt nede på 4,9 liter/100km lige
før bygrænsen. Klima kørte hele vejen i C-Max'en.

/P

Fra : Mogens

Dato : 24-09-09 18:40

"Jørgen F." <ingen mail> skrev i meddelelsen

> Har I prøvet at teste hvor langt jeres bil kan køre ved konstant 90 km/t
> over en længere strækning?
> Hvad har I andre med benzinbiler gjort af erfaringer mht. emnet?

Jeg har kørt 300 km i min Porsche 911 turbo fra 2001 med omkring 80 km/t.
Den kørte over 13 km/l

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-09-09 22:59

"Jørgen F." <ingen mail> skrev i meddelelsen
> Har I prøvet at teste hvor langt jeres bil kan køre ved konstant 90 km/t
> over en længere strækning?

Golf III TDI 110 HK chippet til 145. Bilen tankes op ved Varde, der køres 20
km og bilen tankes op igen, der er plads til 3,x liter.

Ud på autobahnen, retningspunkt DDR. Der køres ægte 90 km/t på fartpiloten.
Ved ankomst til stedet køres 60-70 km i terræn varierende fra 400-600 meter
i højden på typisk DDR-veje - mange steder asfalterede markveje. Det var
lidt af en oplevelse.

Ud på motorvejen igen. Da jeg kører af motorvejen ved Padborg, kører den
tør. Jeg hælder reservedunken i (jeg har da kørt 1612 km, 1000 miles
præcis!), og kører ganske få km til tanken i Padborg, hvor den fyldes op.
Derefter køres 20 km og der tankes igen. Derefter udregnes at den har gået
26,9 km/l (hvilket er det tal den er opgivet til ved 90 km/t).

Jeg har i dag en Golf IV GTI TDI, uden at gøre andet end at køre normalt (på
vinterdæk) har jeg kørt en anelse mere på en tankfuld, men der er også plads
til en hel del mere i tanken (minimum 66, helt op til 68 liter, har jeg
hørt). Den kører ikke så langt på literen pga. den højere vægt.

Sidstnævnte bil går 19,5-20,0 km på literen ved 120 km/t (målt på 2 ture til
München). Den er med 6 gear og kører 1.500 omdrejninger ved ægte 80 km/t i
højeste gear. Golf III´eren kører med nøjagtigt samme omdrejningstal i
højeste gear (5.), som IV´eren går i 5. gear (1.800 omdrejninger ved
80km/t).

Min Golf II GTD, 70 HK chippet til 100, gik 20 km/literen ved ægte 100 km/t.
III´eren, 110HK chippet til 145, gik 23,5 km/l ved ægte 100 km/t.
IV´eren ved jeg ikke endnu - men omkring 22 vil jeg tro.

--
Per

Fra : Brian

Dato : 24-09-09 23:03

> [...]

> Sidstnævnte bil går 19,5-20,0 km på literen ved 120 km/t (målt på 2 ture
> til München). Den er med 6 gear og kører 1.500 omdrejninger ved ægte 80

Jeg troede sådan en diesel var højt gearet - min gamle benzinvogn render
også de der 53km/t ved 1000 snoninger

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 25-09-09 06:22

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Jeg troede sådan en diesel var højt gearet - min gamle benzinvogn render
> også de der 53km/t ved 1000 snoninger

9000'eren 56 km/t ved 1.000 rpm. (i femte.)
9-5'eren 55 km/t ved 1.000 rpm. (i femte)

Men nu var de jo så også mere momentstærke end sådan en oliebrænder. )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-09-09 11:31

> "Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> 9000'eren 56 km/t ved 1.000 rpm. (i femte.)
> 9-5'eren 55 km/t ved 1.000 rpm. (i femte)
>
> Men nu var de jo så også mere momentstærke end sådan en oliebrænder. )

Også under 4.000 rpm? ;)

--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.-

Fra : Armand

Dato : 25-09-09 14:13

Per Henneberg Kristensen skrev:
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Også under 4.000 rpm? ;)

Og uden pedalen i bund??

Den effekt/moment -kurve du læner dig op ad er jo rullet med pedalen i
bund og viser intet om hvor meget du har til rådighed under jævn moderat
fart :-|

To ens biler med hver sin motor- størrelse/konstruktion vil kræve det
samme moment på baghjulet for at holde den samme fart og det gælder også
dit turbo-monster!

--
Armand.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-09-09 04:41

> Og uden pedalen i bund??
>
> Den effekt/moment -kurve du læner dig op ad er jo rullet med pedalen i
> bund og viser intet om hvor meget du har til rådighed under jævn moderat
> fart :-|

Den viser ikke hvor meget jeg bruger, men den viser da hvor meget jeg har
til rådighed hvis nødvendigt..

> To ens biler med hver sin motor- størrelse/konstruktion vil kræve det
> samme moment på baghjulet for at holde den samme fart og det gælder også
> dit turbo-monster!

Ja ... og ??

--
Per

Fra : Armand

Dato : 26-09-09 21:29

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Den viser ikke hvor meget jeg bruger, men den viser da hvor meget jeg
> har til rådighed hvis nødvendigt..

Netop!

> Ja ... og ??

Med 90 km/t på motorvejen bruger sådan en turbo-Saab jo netop ikke meget
mere moment end en hvilken som helst oliebrænder!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-09-09 16:17

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Også under 4.000 rpm? ;)

Ja.

SÅB med et par liter benzin i cylindrene og turbo, samt balanceaksler
trækker jævnt fra i alle omdrejninger.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 28-09-09 00:57

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Per Henneberg Kristensen skriver:

Hmmmm, kan ikke se Per's indlæg!

Men ja, der var h.h.v. 350/370 Nm ved 1.800 rpm.

Dog var mine jo lettere trimmet, så de lå noget højere...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 25-09-09 13:44

> 9000'eren 56 km/t ved 1.000 rpm. (i femte.)
> 9-5'eren 55 km/t ved 1.000 rpm. (i femte)

Det er dælenfiseme højt for en manuel kasse!

/Brian

Fra : KimH

Dato : 25-09-09 14:53

> [...]
> 9-5'eren 55 km/t ved 1.000 rpm. (i femte)
>
> Men nu var de jo så også mere momentstærke end sådan en oliebrænder. )

Kan den så også trække nede fra de 1000 omdr. f.eks køre gennem by og
overholde 60 km/t i højeste gear , og så bare træde på pedalen igen når du
kører ud af byen ?

KimH

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-09-09 11:32

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Jeg troede sådan en diesel var højt gearet - min gamle benzinvogn render
> også de der 53km/t ved 1000 snoninger

5.x liters 8 cylindret?

:)
--
Per

Fra : Brian

Dato : 25-09-09 13:43

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> 5.x liters 8 cylindret?

Naa... mere beskedne 2,8 liter og 6 cylindre - og så lige automatkasse

/Brian

Fra : jens

Dato : 25-09-09 07:23

"Jørgen F." <ingen mail> skrev i en meddelelse
> Har I prøvet at teste hvor langt jeres bil kan køre ved konstant 90 km/t
> over en længere strækning?

Jep

Huyndai Matrix 1.6 kørte 15,4 men der må være noget galt for den går
normalt 10,7 ved alm kørsel.

Fra : Martin [6000]

Dato : 25-09-09 14:33

> 9000'eren 56 km/t ved 1.000 rpm. (i femte.)

Sikker? Min var med den lange gearing og rendte 46-47 ...

Fra : Martin [6000]

Dato : 25-09-09 21:20

> Det er også de tal jeg husker, men Henrik er jo freak'en

Enten har han skrevet forkert, eller også tager han såmend blot fejl -
det er set før det sidste

46-47 er den længste gearing en 9000 er med - så er der de mindre fra
modellerne uden turbo samt visse turbomodeller af den gamle type.