Muligvis fejl i kode...
Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 14-10-09 14:10

Hej! Jeg har problemer med at få en kontaktside til af fungere
korrekt. Der er problemer med æ, ø og å. Jeg har brugt dagevis på
at finde fejlen forgæves og nu har jeg på fornemmelsen, at jeg
har stirret mig blind på fejlen. Jeg har derfor brug for en til
at kigge koden igennem med friske øjne - på forhånd tak!

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<head>
/>

med venlig hilsen Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-10-09 14:33

Lars Bjarne Christensen frembragte:
> [...]
> at kigge koden igennem med friske øjne - på forhånd tak!
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"

/>

ISO-8859-15 skal bruges i stedet for ISO-8859-1, hvis du vil have ¤
(Euro) understøttet også.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-10-09 19:02

Birger Sørensen wrote:

> ISO-8859-15 skal bruges i stedet for ISO-8859-1, hvis du vil have ?
> (Euro) understøttet også.

Tror nu ikke det betyder så meget om det er iso-8859-1 eller iso-8859-15.
Jeg lavede et lille testprogram til at vise glypher:
<http://w-o-p-r.dk/tips/asp/iso.win.chars.asp>
Og der kommer euro tegnet på codepoint 128 i begge tilfælde.

Det er nok vigtigere at finde ud af om serveren sender et charset med
responsen, f.eks. utf-8.

Hvis man prøver at kalde min funktion med charset utf-8 og iso-8859-1 i
meta, kan man se, der går ged i det for codepoints > 127.

Men som Bertel skriver - lad os få et link.

Stig Johansen

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 14-10-09 22:22

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> meta, kan man se, der går ged i det for codepoints > 127.
>
> Men som Bertel skriver - lad os få et link.

Hej! Og tak for din interesse for mit problem!

Jeg har ikke lavet hjemmesiden, men har lovet at hjælpe en ven med at få
kontakt siden til at svar tilbage med æ, ø og å rigtige i teksten. Da jeg
startede med at undersøge koden var det med utf-8 og det virkede ikke
hverken når de checkede posten via web-mail eller i outlook expres.

her er linket til siderne: http://www.tagmalernielsen.dk/Kontakt.html

håber du kan hjælpe.....

Mvh. Lars

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-10-09 22:51

Lars Bjarne Christensen udtrykte præcist:

> [...]
> startede med at undersøge koden var det med utf-8 og det virkede ikke
> hverken når de checkede posten via web-mail eller i outlook expres.

22 Fejl.
Stammer fra den ukorrekte meta, og at XHTML syntax regler ikke
overholdes.
De bør rettes, før man kan forvente at tingene virker.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-10-09 22:58

Birger Sørensen skrev:

> 22 Fejl.
> Stammer fra den ukorrekte meta, og at XHTML
> syntax regler ikke overholdes.

Her siger den 46 fejl.

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fwww.tagmalernielsen.dk%2FKontakt.html

--
Allan Vebel
http://vebel.dk - http://html-faq.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 14-10-09 23:43

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> overholdes.
> De bør rettes, før man kan forvente at tingene virker.

Hej! og tak for de mange svar. Der er fejl - ingen tvivl om det, men jeg
efterlyser hjælp til at få det til at virke. Jeg befinder mig mange niveauer
under Jeres formåen med HTML og efterlyser derfor hjælp med koden, hvordan bør
den se ud for at virke på kontakt formularen? På forhånd tak! Mvh. Lars

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-10-09 08:16

Følgende er skrevet af Lars Bjarne Christensen:

> [...]
> bør den se ud for at virke på kontakt formularen? På forhånd tak! Mvh. Lars

Jamen, så ret fejlene...
http://validator.w3.org/
fortæller dig hvad der er forkert.
Sæt den rigtige <meta> til karaktersættet ind, alle tags og parametre
*SKAL* være med små bogstaver, når man skriver i XHTML, ligesom alle
tags *SKAL* lukkes, også når de ikke har et egentlig lukketag. (<br> i
html hedder <br /> i XHTML, <input...> hedder <input .../>, o.s.v.) Og
*ALLE* parameter-værdier skal angives i anførselstegn - enten ' eller
".
Brug validatoren, til at checke at der ikke er andre fejl (og er der
noget du ikke forstår, så spørg).
En kode der validerer, er første trin til at få tingene til at virke.
At der så er andre ting, der kan gå galt, er noget andet. Men at rette
valideringsfejlene, er altså stadig første skridt...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 15-10-09 10:33

> [...]
> At der så er andre ting, der kan gå galt, er noget andet. Men at rette
> valideringsfejlene, er altså stadig første skridt...

Hej Birger! Tak for dit indlæg! Jeg er ikke særlig kyndig i koder (meget ny) og
det jeg har brugt har jeg fundet andre steder og brugt. Jeg har prøvet at køre det
link du nævner "http://validator.w3.org/" og den valider webstedet uden fejl, så
prøvede jeg at køre websstedet med http://www.tagmalernielsen.dk/kontakt.html og
fik eror 404. Jeg havde håbet på at programmet/linket havde vist hvordan jeg skulle
skrive koden i meta for at den blev rigtig og uden fejl. Kan programmet ikke det?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-10-09 15:21

Lars Bjarne Christensen:
8X
> [...]
> på at programmet/linket havde vist hvordan jeg skulle skrive koden i meta for
> at den blev rigtig og uden fejl. Kan programmet ikke det?

Jeg svarede med den rigtige <meta> i mit første indlæg i denne tråd.
W3C har ikke problemer, og giver normalt også løsningsforslag..
Prøv at skrive det rigtige link - Kontakt med stort K. Så virker det.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-10-09 09:21

Lars Bjarne Christensen wrote:

> [...]
> startede med at undersøge koden var det med utf-8 og det virkede ikke
> hverken når de checkede posten via web-mail eller i outlook expres.

Desværre.
Som Karl Erik skriver, så ligger problemet nok i 'formmail'-scriptet.
Perl er vist ikke det mest udbredte scriptsprog til web, men prøv ovre
i .serverside gruppen, og se om der en nogen, der kender til Perl.

Alternativt kan du prøve i diverse *nix grupper, hvor der formentlig er
nogen/nogle der er Perl eksperter.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-10-09 03:07

On 15 Okt., 00:06, Karl Erik Christensen <n...@none.invalid.com>
wrote:

> "Fejlen" skal søges i FormMail scriptet. Det operer kun med de engelske
> tegn. Det indsætter "blanke" i stedet for tegn der ikke er indeholdt i
> den "lovlige" remse:
>
>  !~ /^.\@(\[?)[a-zA-Z0-9\-\.]\.([a-zA-Z0-9])(\]?)$/) {
>
> Kan desværre ikke hjælpe yderligere.
>
> Jeg har brugt et PHP baseret FormMail, som ikke havde problemer med æ ø å:
>
> http://www.tectite.com/fmhowto/guides.php

Men det, du refererer først, er RegExps, som normalt er noget hø at
rode med. Men prøv at indsætte de danske tegn indenfor [ og ]. Sådan:
!~ /^.\@(\[?)[a-zA-ZæøåÆØÅ0-9\-\.]\.([a-zæøåA-ZÆØÅ0-9])(\]?)$/) {

Det giver dig lov til at bruge danske tegn efter @ så vidt jeg kan se.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-10-09 15:15

Lars Bjarne Christensen skrev:

> Hej! Jeg har problemer med at få en kontaktside til af fungere
> korrekt.

Giv os et link.

--
Bertel