Image rollover-aktiv knap
Fra : Lone Søderberg

Dato : 09-10-09 12:01

Hej har lavet denne menu, vha javascript og ccs:
http://30something.dk
Det er 2 stykker grafik pr. knap.
Vil godt have det sådan at når man fx står på forsiden så er
forside knappen en 3. farve så man kan orientere sig i hvor på
sitet man er.
Kan man lave dette i css eller skal det være javascript eller
sågar php?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-10-09 05:13

On 9 Okt., 13:00, Lone Søderberg <lon...@gmail.com> wrote:
> [...]
> sitet man er.
> Kan man lave dette i css eller skal det være javascript eller

Hvis du lægger dine menulinks i <li>er, så har du de muligheder, du
skal have.

Du laver hvoer-effekten med a: og a:hover i CSS.

Det link, som er aktivt giver du _ikke_ en anchor, hvorefter, den
tager egenskaber fra <li>. Noget a ola dette:

<ul>¨
<li>Andet menupunkt, aktivt</li>
</il>

Og så en CSS, som hedder noget a la:

li{

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-10-09 05:16

On 9 Okt., 13:12, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Det link, som er aktivt giver du _ikke_ en anchor, hvorefter, den
> tager egenskaber fra <li>. Noget a ola dette:

sh.. IE6 og google groups er ikke god at lægge udveksle information,
sådan lidt spild af tid. Er der ikke fundet en løsning, lægger jeg det
på, når jeg kommer hjem.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-10-09 12:17

Lone Søderberg formulerede fredag:
> [...]
> sitet man er.
> Kan man lave dette i css eller skal det være javascript eller

Der er ingen grund til js til den slags længere. Det kan altsammen
gøres med css.
a:hover svarer til kombinationen af mouseover og mouseout
a:active burde være den der er valgt - jeg plejer nu at give det aktive
menupunkt sin egen klasse (og det gøres serverside, efter hvilken menu
der er valgt).

Se evt http://webdesign101.dk/www/cssmenu/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-10-09 06:00

On 9 Okt., 13:16, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> [...]
> a:active burde være den der er valgt - jeg plejer nu at give det aktive
> menupunkt sin egen klasse (og det gøres serverside, efter hvilken menu

:active holder kun så længe, det aktive link ikke har mistet fokus,
hvilket sker let ved klik andetsteds. Det aktive menupunkt kan derfor
ikke styles tilfredsstillende med CSS alene, men skal sættes udfra
HTML, som er defineret serverside, som du skriver. Og der ville jeg
bruge <li>-egenskaberne til det aktive link, og a-egenskaberne
(:link :hover) til linksne generelt i menuen. Metoden har den fordel,
at aktivt menupunkt ikke bliver et link, som fører tilbage til siden
selv. Men serverside er helt nødvendigt til gengæd.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-10-09 13:02

Birger Sørensen skrev:

> a:active burde være den der er valgt -

Nej, det er en misforståelse. Linket er active i den periode der
går fra man klikker på det til man slipper knappen.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-10-09 13:10

Bertel Lund Hansen tastede følgende:

> Nej, det er en misforståelse. Linket er active i den periode der
> går fra man klikker på det til man slipper knappen.

Korrekt.
Blandede det vist lige sammen med :visited - som heller ikke duer til
formålet... :/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-10-09 12:22

Lone Søderberg skrev:
> [...]
> sitet man er.
> Kan man lave dette i css eller skal det være javascript eller

Det kan snildt laves med CSS alene, se for eksempel:
http://webdesign101.dk/navigation/faneblade/

Men det kræver måske at du laver hele menuen i CSS,
hvilke under alle omstændigheder vil være en fordel.

JavaScript, selv oldgammelt, bruges til at føje
/funktionalitet/ til en webside, mens CSS føjer
/præsentation/ til en webside. En knap er helt
klart præsentationsformatering af noget helt
grundlæggende HTML, nemlig a-markøren.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Lone Søderberg

Dato : 09-10-09 16:09

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> /funktionalitet/ til en webside, mens CSS føjer
> /præsentation/ til en webside. En knap er helt
> klart præsentationsformatering af noget helt

Ja, det smarteste ville da helt klart være css....
Sad også og rodede med det men kunn eikke få det til at fungere,
så nu har jeg bare rettet filnavnene i den pågældendes sides
html....
Sikkert ikke den fedeste måde men det funker indtil videre....

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-10-09 23:43

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Det kan snildt laves med CSS alene, se for eksempel:
> http://webdesign101.dk/navigation/faneblade/

Under første kodeboks har du en stavefejl i tredje ord.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk