Gallerier, thumbnails - og preloading.
Fra : Stig Johansen

Dato : 09-10-09 09:44

Der har jo været snakket en del om det i et stykke tid.

Jeg er selv kommet med nogle argumenter for, og imod, preloading, og brugen
af 'store billeder' som thumbnails.

Mit hovedfokuspunkt er servere, performance, og båndbredde, så nogle af mine
indlæg kan nok opfattes som en 'sur gammel nar', men hvis man befinder sig
i et højt belastet miljø, så er det ikke altid en god idé at bruge for
meget båndbredde:
<http://www.version2.dk/artikel/12438-kaempebilleder-i-frimaerkeformat-lagde-folketingetdk-ned-igen>

Just a thought ;)

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-10-09 10:36

Stig Johansen skrev:

> [...]
> indlæg kan nok opfattes som en 'sur gammel nar', men hvis man befinder sig
> i et højt belastet miljø, så er det ikke altid en god idé at bruge for

Ærlig talt, det eksempel kan ikke bruges til andet end at undre
sig over at vi åbenbart ikke har set den sidste idiot inden for
webdesign endnu. 6 Mbyte pr. billede?!

Jeg har lavet et galleri efter idé af Nathan Smith hvor man
bruger 'store' billeder til at vise som frimærker, men det er
smart fordi de samtidig er klar til at vises i fuld størrelse når
der peges på frimærket. Og billederne er både passende skaleret
og pakket i forvejen.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-10-09 03:51

On 9 Okt., 10:43, Stig Johansen <wopr...@gmaill.com> wrote:
> [...]
> indlæg kan nok opfattes som en 'sur gammel nar', men hvis man befinder sig
> i et højt belastet miljø, så er det ikke altid en god idé at bruge for

Jeg lagde godt mærke til det.

Men teknikken med thumbnails (som også er skaleret fysisk vel at
mærke), er jo gammel, så det burde firmaet bag CMSet til foketinget
nok vide.

At lave upload og skaleringsfunktion automatisk på billeder, er
forholdsvist nemt, hvis man bruger ASP. Det kræver nogle gratis
elementer/objekter, som nok de fleste udbydere har, samt at man
gransker dennes dokumentation. Det tager et par eftermiddage for en
ukyndig + lidt til test, alt efter kravene til sikkerhed. Jeg ved ikke
med PHP. Jeg må så sige, jeg forstår ikke, det ikke allerede ligger/lå
i CMSet, men åbenbart først skulle indbygges. Det er meget normalt,
man gerne vil have fotos/billeder på sin hjemmeside.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-10-09 10:57

Rune Jensen skrev:

> gransker dennes dokumentation. Det tager et par eftermiddage for en
> ukyndig + lidt til test, alt efter kravene til sikkerhed.

Med IrfanView tager det få minutter at lave skalering som et
batchjob af vilkårligt mange billeder (arbejdsprocessen tager
selvfølgelig den tid den tager).

Malere i dag lægger linolieklude hen i en bunke, og webdesignere
bruger uskalerede billeder. Hvordan kan det være at folk tror at
udviklingen går *fremad*?

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-10-09 13:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> Malere i dag lægger linolieklude hen i en bunke

For en god ordens skyld, Bertel, så er det ikke sikkert alle folk herinde
ved, at linolieklude kan selvantænde og forårsage brand ;)

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 09-10-09 14:41

Stig Johansen skrev:

> For en god ordens skyld, Bertel, så er det ikke sikkert alle folk herinde
> ved, at linolieklude kan selvantænde og forårsage brand ;)

Så gav det mening. :-/

Jeg har aldrig hørt ordet, så jeg tænkte på noget a la: "Hvad pokker er
linoleumsklude?"

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-10-09 14:59

Philip Nunnegaard skrev:

> Jeg har aldrig hørt ordet, så jeg tænkte på noget a la: "Hvad pokker er
> linoleumsklude?"

Linolie er faktisk ren olie presset af hørfrø, men det er
suverænt godt til maling på træ. Det trænger ind i porerne, og
når det så tørrer op, hærder det træet. Desuden kan spildt maling
tørres op med en klud med sæbevand.

Problemet er bare at det selvantænder hvis det er suget op i en
klud eller papir. Det vidste enhver maler da jeg var barn.
Linolieklude skal enten brændes under kontrollerede forhold,
renses i sæbevand eller pakkes lufttæt ind så der ikke kommer lit
til.

Det linolie der bliver til overs, kan man hælde på sin salat
sammen med eddike (hvis det altså ikke er blandet op med
farvepigment).

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-10-09 23:35

Bertel Lund Hansen wrote:

> Problemet er bare at det selvantænder hvis det er suget op i en
> klud eller papir. Det vidste enhver maler da jeg var barn.

Her er problemet nok, at i dag bruger malere kun vandbaseret maling. De
lærer ikke om farligheden i at bunke olieklude sammen.

> Linolieklude skal enten brændes under kontrollerede forhold,
> renses i sæbevand eller pakkes lufttæt ind så der ikke kommer lit
> til.

En fjerde mulighed er at hænge kluden til tørre under luftige forhold, hvor
den ikke kan akkumulere tilstrækkelig varme til at selvantænde.

> Det linolie der bliver til overs, kan man hælde på sin salat
> sammen med eddike (hvis det altså ikke er blandet op med
> farvepigment).

Linolie er også godt til at rense hænderne efter en dags malerarbejde med
olie- eller alkydmaling. Olien tørrer ikke huden ud som terpentin gør.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Anders

Dato : 09-10-09 15:05

Philip Nunnegaard skrev:

> Så gav det mening. :-/
>
> Jeg har aldrig hørt ordet, så jeg tænkte på noget a la: "Hvad pokker er
> linoleumsklude?"

Linolie != linoleum
Det første er en olie der kan selvantænde det andet bruges til gulve
(og/eller måske linoleumstryk) :)

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-10-09 04:10

On 9 Okt., 11:56, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Med IrfanView tager det få minutter at lave skalering som et
> batchjob af vilkårligt mange billeder (arbejdsprocessen tager
> selvfølgelig den tid den tager).

Det er CMS. Den, som lægger billederne op, har ingen forstand på
hverken billedstørrelse eller HTML, hvilket CMSet skal tage højde for.

> Malere i dag lægger linolieklude hen i en bunke, og webdesignere
> bruger uskalerede billeder. Hvordan kan det være at folk tror at
> udviklingen går *fremad*?

Det er, som sagt, CMSet, som ikke har inputvalidering. Det er ikke
brugeren, som fejler, men systemet bag CMSet. Som igen er baseret på
kravspecifikationen fra køber.

MVH
Rune Jensen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 09-10-09 20:48

Anders <prebenprebs@gmail.com> writes:

> Linolie != linoleum Det første er en olie der kan selvantænde det
> andet bruges til gulve (og/eller måske linoleumstryk) :)

<http://da.wikipedia.org/wiki/Linoleum>

Linoleum er et belægningsmateriale fremstillet af korkmel og linolie
på lærred...

SÃ¥ det er nu ikke helt ved siden af :)

--
/Wegge

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-10-09 12:04

Den Sat, 10 Oct 2009 00:35:14 +0200 skrev Erik Ginnerskov:

> Her er problemet nok, at i dag bruger malere kun vandbaseret maling. De
> lærer ikke om farligheden i at bunke olieklude sammen.

Det der sker når en person bliver "højrøvet", er at personen mener at han
kan gøre sig "klog" på alt.

http://www.construction-college.dk/for%20elever/opgavesamling/
bygningsmaler/grundforloeb/fagligekurser/Sider/Arbejdsmiljoekursus.aspx

Så forklar venligst indholdet af dette arbejdsmiljøkursus.

--
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-10-09 17:36

Den Sat, 10 Oct 2009 14:53:26 +0200 skrev Rune Jensen:

> "Du kender til kodenummerering af produkter."
>
> Jeg kan godt finde mere om dette på mandag, jeg selv kender foreløbig
> kun de grundlæggende regler, og det er et stort oområde. Men hvis du har
> spørgsmål omkring dette, så har vi en del på arbejdet, som ved alt om
> både malingsstandarder, håndtering og miljø/sikkerhed omkring maling (Vi
> producerer maling).
>
> Da det er OT her, kan du evt. FUTte spørgsmålet til snik+snak eller
> tilsvarende gruppe (jeg følger kun de grupper, hvis jeg bliver sendt
> [...]

Du er jo en normal begavet fyr, Rune, så jeg er ret sikker på at du
forstår hensigten med mit spørgsmål - hvis du vil.

I øvrigt er det jo ikke stillet til dig, og meget af det andet snik snak
der foregår her, kunne du jo også kommentere med en opfordring til at
FUTte. Men det er så dit valg.

--
Karl Erik.