Gratis, unobtrusive galleriscripts, som ik~
Fra : Rune Jensen

Dato : 06-10-09 18:05

Det lader til, at galleriscripts er in for tiden - og jeg har også selv
lidt interesse i det.

I kategorien: GUGsieF (Gratis, Unobtrusive Galleriscripts, som ikke er
Frameworks), er det hidtil kun lightbox, som har kunnet snige sig op.
Med den undtagelse, at det faktisk er et (eller to) frameworks.

Det har ikke været helt muligt for mig at opfylde kategorien 100%, men
næsten.

Jeg faldt over denne:

http://highslide.com/

Som skulle være unobtrusive, ren javascript og gratis for privatbrugere
(så kommercielt brug koster knapper, desværre). De effekter, der
tilbydes, kan jeg bedre lide end lightbox, da de er en del kvikkere. Men
hvordan så med kodekvaliteten? Jeg har fået det ned på omkring 34kb til
de mest grundlæggende effekter. Stadig lidt i overkanten for lidt
zoom+tekst, da der også skal CSS oveni, men bedre end lightbox IMO, og
så kan det vel GZIppes også.

Indstillinger til filstørrelse vs. effekter:
http://highslide.com/configurator.php

Så spørgsmålet; Er lightbox og Highslide virkelig de bedste bud på
scripts til gallerieffekter, som findes på nettet? Findes der ikke
enkeltscripts udelukkende til effekterne (zoom+beskrivelse af billedet),
som fylder lidt mindre, og som bare kan plugges på?

MVH
Rune Jensen

Fra : Anders

Dato : 06-10-09 18:48

Rune Jensen skrev:
> I kategorien: GUGsieF (Gratis, Unobtrusive Galleriscripts, som ikke er
> Frameworks), er det hidtil kun lightbox, som har kunnet snige sig op.

Nu kan det godt være jeg spørger dumt, selvom nogle måske påstår der
ikke findes dumme spørgsmål, men ...hvad er et framework egentlig?
Hvornår bliver en portion javascript til et framework, og hvorfor er
det skidt? Er det hvis koden fylder mere end xx kb. eller...??
I øvrigt er det en ret sjov "forkortelse" (GUGsieF), det kan være
man skulle tage den til sig, selvom det lyder lidt selvopfundet :) -
vel at mærke jeg lige finder ud af hvad det egentlig betyder
selvfølgelig.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-10-09 22:23

http://da.wikipedia.org/wiki/Framework
Hvis du er god til engelsk indeholder den engelske version mere om
det.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Anders

Dato : 06-10-09 22:36

Jens Peter Karlsen skrev:
> http://da.wikipedia.org/wiki/Framework
> Hvis du er god til engelsk indeholder den engelske version mere om
> det.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

Jo den læste jeg inden jeg postede, blev ikke specielt meget klogere.

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-10-09 22:43

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> wrote in message
> Findes der ikke
> enkeltscripts udelukkende til effekterne (zoom+beskrivelse af billedet),
> som fylder lidt mindre, og som bare kan plugges på?

Du kan vel selv lave det ?
Jeg lavede det her lille eksempel:
http://w-o-p-r.dk/test/jfm.billeder.html
hvor jeg nu har udvidet det med cursor (NB hugget fra highslide), samt klik,
der lukker det store billede igen.

Det er kun Q&D for at vise hvor lidt javascript der skal til for de basale
funktioner.

Hvis man skal have beskrivelsen med, er det nok en fordel at skifte
indholdet af div'en ud vha Ajax, men det kræver en vis sammenhæng
(serverside) med det bagvedliggende galleri.

Eksemplet her er ikk eunobtrusive, men det er kun et spørgsmål om at flytte
JS'en ud når det virker, analogt med inline CSS.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-10-09 23:41

Rune Jensen frembragte:
> [...]
> udelukkende til effekterne (zoom+beskrivelse af billedet), som fylder lidt

På mig virker det som stort...
Det js der styrer mit show, fylder 4 Kb. Incl. preload (alle billeder i
slideshow) valg af billede, ved click på enten thumbnail eller knap,
scalering af billedet til udfyldelse af den plads der er til rådighed,
styring af scrollbar, start og stop af slideshow, visning af kommentar,
og valg af interval (tid mellem skift).
(I øvrigt også indhold af en separat "om" box, vis/skjul af denne, hvis
der er noget indhold, og vis/skjul af en "hjælp" box).
Det er så nok ikke unobtrusive (kan ikke helt huske hvordan events
tildeles), og der er ikke noget fancy skift, heller ikke keyboard
support. Men det virker voldsomt at skulle bruge 30K til det alene...
http://bbsorensen.dk/dias.js

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-10-09 10:08

Rune Jensen skrev:

> [...]
> enkeltscripts udelukkende til effekterne (zoom+beskrivelse af billedet),
> som fylder lidt mindre, og som bare kan plugges på?

Tilbage i 90'erne var jeg optaget af at bruge
clip-egenskaben som en stand-alone Javascript
gardin-effekt, der beskar et billede fra for at
afsløre et underliggende billede.

Jeg skrev at par artikler om det, som stadig
er tilgængelige
(http://www.webdesign101.dk/web102/dhtml/clipping/)
men de metoder jeg bruger dér er helt passé.

Men idéen kan måske bruges af én, der er lidt
hurtigere til JavaScript end jeg er?

Jørgen Farum Jensen
..