Spørgsmål vedrørende h1
Fra : Peter

Dato : 05-10-09 22:59

Hej NG!

Er der "en eller anden" som vil hjælpe mig med at få et spørgsmål "på plads"

Jeg har "hørt" at overskrifter skal f.eks. have en <h1> og en </h1>
"omkring" en overskrift.

Nu bliver jeg så lidt forvirret og i tvivl om nogle begreber. Er det:
<TITLE>xxxxxxxxx</TITLE> i meta i <head> der skal have <h1> og </h1> eller
er det teksten mellem <body> og </body> der skal have <h1
align="center"><font face="Arial Black">Morgenmusik</font></h1>
www.morgenmusikken.dk/fredericia+.htm

I dette eksempel har jeg brugt wordart og er noget i tvivl hvor <h1> og en
</h1> skal placeres i html-koden ?www.morgenmusikken.dk/fredericia++.htm

På forhånd tak for hjælpen
Peter

Fra : Peter

Dato : 05-10-09 23:14

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-10-09 23:18

Det burde ikke forvirre dig da h1 og lignende jo ikke er tilladt i
headeren. Desuden er title ikke et meta tag. Meta tags kan kendes på
at de starter med meta.
Det er dine overskrifter der skal have h1, 2, 3 osv.

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-10-09 23:38

Peter skrev:
> Hej NG!
>
> Er der "en eller anden" som vil hjælpe mig med at få et spørgsmål "på plads"
>
> Jeg har "hørt" at overskrifter skal f.eks. have en <h1> og en </h1>
> "omkring" en overskrift.

Ja, hovedoverskrifter hedder h1. Men der er flere overskrifter - de
efterfølgende skal bare ligge under hinanden. Sådan her:

h1: hovedoverskrift
h2: underoverskrift til h1
h3: underoverskrift til h2

osv. fra h1 til h6.

> Nu bliver jeg så lidt forvirret og i tvivl om nogle begreber. Er det:
> <TITLE>xxxxxxxxx</TITLE> i meta i <head> der skal have <h1> og </h1>

Nej. <title> er et tag i <head>, som ikke har indflydelse på selve
indholdet. Derimod har det betydning for søgeoptimering, det har
betydning for bogmærkning og for RSS-feeds.. Et godt stykke af vejen kan
man godt bruge samme tekst i <h1> og <title>. Men det er ikke det samme.

<title> er den tekst, du ser i den blå bjælke helt øverst (hvis du har
Windows), og som fortæller om indholdet på siden.

<h1> er hovedoverskriften til din artikel/tekst. Og man kan godt have
flere artikler, dermed flere <h1>/hovedoverskrifter på samme side, men
det er ikke logisk.

<h1> og H-tags iøvrigt skal ligge i body, og det er del af det
almindelige indhold som alt andet.

> eller
> er det teksten mellem <body> og </body> der skal have
>
> <h1 align="center"><font face="Arial Black">Morgenmusik</font></h1>
> www.morgenmusikken.dk/fredericia+.htm

Lad være med at bruge <center> og <font> tagget, brug CSS i stedet,
ellers er det rigtigt nok. Hvis det er den tekst, du vil give som
overskrift til artiklen.

Jeg tror ikke, jeg selv ville bruge URLen i en hovedoverskrift.
Hovedoverskriften skal fortælle om teksten nedenunder, nøjagtigt som i
en avisartikel.

Derimod kan man bruge en stripped URL/domænet i <title> (plus f.eks.
indholdet af h1)

> I dette eksempel har jeg brugt wordart og er noget i tvivl hvor <h1> og en
> </h1> skal placeres i html-koden ?www.morgenmusikken.dk/fredericia++.htm

Det kommer vel an på, hvad man kan på den side?

Hos mig, er der et lille landkort, hvor Fyn er tegnet op samt et felt
med 7000 Fredericia. Det giver ikke meget mening om hvad man skal her.
Hvis det er at vælge den by, man kommer fra, f.eks. ville jeg bruge det
i <h1>. Altså byvalg eller vælg din by.

Tager man efter ovenstående, kunne du få følgende <title> og <h1>

<title>Morgenmusikken.dk: Vælg din by</title>

<h1>Vælg din by</h1>

Eftersom <title> bruges også til søgeoptimering samt til bogmærkning
(titlen på bogmærket), skal man tage hensyn til længden (jeg kan ikke
huske maks længde på <title>) samt rækkefølgen af de ord, man bruger, og
om de indeholder søgeord.

<h1> er også vigtig for SEO, men ikke så meget som før. Til gengæld er
den sammen med andre h-tags meget vigtig for blinde*)

MVH
Rune Jensen

NOTER:
*) http://runejensen.dk/tips/html/overskrifter.asp

Fra : Peter

Dato : 31-10-09 09:50

Hej Rune!

Hvordan "laver" man noget CSS som kan placere overskriften midt på siden,
uden at anvende <center> ?

hilsen
Peter

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 31-10-09 10:12

Peter skrev:

> Hvordan "laver" man noget CSS som kan placere overskriften midt på siden,
> uden at anvende <center> ?

Din:
<h1 align="center"><font face="Arial Black">Morgenmusik</font></h1>

kan klares sådan:

CSS:
h1 {
text-align: center;
font-family: "Arial Black";
}

HTML:

<h1>Morgenmusik</h1>

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Peter

Dato : 31-10-09 11:54

Hej Philip!

Tak for hjælpen

hilsen
Peter

Fra : Peter

Dato : 31-10-09 22:55

Hej igen!

Er der en eller anden som kan hjælpe mig ?

Jeg har en CSS-kode:

<h1><span style="font-weight: 400"><font size="5">Morgenmusik i
Agedrup</font></span></h1>

Koden skal helst være sådan: <h1>Morgenmusik i Agedrup</h1>

dernæst mangler jeg så at få bygget "font-weight: 400"><font size="5"> ind i
nedenstående kode:

h1 {
text-align: center;
font-family: "Serpentine";
}

På forhånd - Tak!
Peter

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-11-09 02:09

Peter wrote:

> Koden skal helst være sådan: <h1>Morgenmusik i Agedrup</h1>
>
> dernæst mangler jeg så at få bygget "font-weight: 400"><font
> [...]

h1 {
text-align: center;
font-family: Serpentine, sans-serif;
font-weight: 400;
font-size: 20px;
}

Bemærk, at

1 Ved definition af fontnavne i kun 1 ord (eller 2 ord med bindestreg), skal
der ikke anførselsteng om.

2 Der skal altid også defineres en fonttype (ikke alle brugere kan
garanteres at have serpentine installeret). Fonttype kan være serif,
sans-serif eller monospace.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Peter