vertical-align:bottom
Fra : Kim Emax

Dato : 30-09-09 15:54

hejsa

Jeg kan ikke få smækket min tekst ned i bunden af en block, hvilket
irriterer mig pænt meget. Jeg kan selvfølgelig bare lave en block mere
i en passende højde og smide ind først, men det irriterer mig at jeg
ikke kan få det til at virke. Gør jeg noget galt her?

..page{width:920px;height:600px;border: solid 1px;}
..top{width:762px;height:100px;}
..top{background-image:url("logo.gif");background-repeat:no-
repeat;vertical-align:text-bottom;}
..address{margin-left:100px;height:90px;vertical-
align:bottom;background:blue;}

teksten forbliver bare i toppen af address blokken uanset, hvad jeg
gør. Har prøvet med bottom og text-bottom og de samme attributer i
top, da jeg på http://www.elated.com/articles/css-text-properties/
læste "The following 6 values are relative to the parent element" som
at top's (som jeg anser for parent) indstillinger påvirker address
klassen.

Kim Emax

Fra : Birger Sørensen

Dato : 30-09-09 23:32

Kim Emax skrev:
> [...]
> læste "The following 6 values are relative to the parent element" som
> at top's (som jeg anser for parent) indstillinger påvirker address

http://www.w3.org/TR/CSS21/visudet.html#propdef-vertical-align
vertical-align virker kun på inline elementer. <div> er et blok
element.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Emax

Dato : 01-10-09 00:26

On Oct 1, 12:32 am, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> http://www.w3.org/TR/CSS21/visudet.html#propdef-vertical-align
> vertical-align virker kun på inline elementer. <div> er et blok
> element.

Okay, er det så måden at løse det på eller findes der en pendant til

Kim Emax

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-10-09 13:11

Kim Emax skrev:

> Okay, er det så måden at løse det på eller findes der en pendant til

http://www.w3.org/TR/html401/struct/global.html#didx-block-level

Enten giv dit blok-element en passende top-margin (eller padding),
eller sæt display : inline; i CSS for det aktuelle element, gennem en
klasse eller id selector - ikke for tagget, det vil give en masse andre
problemer.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : N/A

Dato : 09-10-09 17:21

Fra : Kim Emax

Dato : 02-10-09 18:15

On Oct 1, 2:11 pm, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> http://www.w3.org/TR/html401/struct/global.html#didx-block-level

Den blev jeg ikke lige så klog af.

> [...]
> eller sæt display : inline; i CSS for det aktuelle element, gennem en
> klasse eller id selector - ikke for tagget, det vil give en masse andre

Jeg er ikke så stiv i retorikken for css, men med inline mener du vel
at jeg laver en <div style="vertical-align:bottom"> ikke?

Hvis du kan give et eksempel på dit forslag til passende top-margin &
display mv., så vil det være nice.

Jeg har forsøgt at sætte vertical-align gennem en class, det reagerer
texten ikke på overhovedet. Kan position settings i parent divs have
indflydelse på det ?

Kim Emax

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-10-09 01:34

Efter mange tanker skrev Kim Emax:

> [...]
>
> Jeg har forsøgt at sætte vertical-align gennem en class, det reagerer
> texten ikke på overhovedet. Kan position settings i parent divs have

I <head> skriver du
..address {
display : inline;
vertical-align : bottom;
}

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : N/A

Dato : 09-10-09 17:21

Fra : Kim Emax

Dato : 02-10-09 18:53

Evening Birger

On Oct 3, 2:34 am, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> I <head> skriver du
> .address {
>   display : inline;
>   vertical-align : bottom;
>   }

Sjovt, det har jeg allerede:

..address{display:inline;margin-left:100px;height:90px;vertical-
align:text-bottom;background:blue;}

og bruger klassen således:

Jeg må lige ligge eksemplet online i morgen, kassen kalder Sov
godt.

Kim Emax

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-10-09 10:12

Følgende er skrevet af Kim Emax:
> [...]
> align:text-bottom;background:blue;}
>
> og bruger klassen således:

> Jeg må lige ligge eksemplet online i morgen, kassen kalder Sov

Det passer så ikke med dit oprindelige indlæg, men lad os får et link -
det er nemmere at inspicere ;>)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : N/A

Dato : 09-10-09 17:21

Fra : Kim Emax

Dato : 03-10-09 03:26

On Oct 3, 2:52 am, Kim Emax <kime...@gmail.com> wrote:

> Jeg må lige ligge eksemplet online i morgen, kassen kalder Sov
> godt.

Jeg har lagt det op her: http://www.test-web.dk/css_test/ -
baggrundsfarver er for at man kan se, hvor blokkene dækker

Kim Emax

Fra : Kim Emax

Dato : 08-10-09 14:08

On Oct 3, 11:12 am, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Det passer så ikke med dit oprindelige indlæg, men lad os får et link -
> det er nemmere at inspicere ;>)

Fik du kigget på linket?

Anyway, jeg fandt ud af at bruge margin-top og margin-bottom til at
styre det, men jeg syns det er underligt at der ikke er en "middle"
indstilling til vertikal, når der er en center til horisontal. Er der
et godt argument for det?

Kim Emax

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-10-09 08:15

Den 08-10-2009, skrev Kim Emax:

> [...]
> styre det, men jeg syns det er underligt at der ikke er en "middle"
> indstilling til vertikal, når der er en center til horisontal. Er der

..top {
height : 40px;
padding : 30px 0px;
width : 762px;
}

vertical align sætter har ingen indflydelse på tekst, bortset fra i
tabeller.
Det kan være man kan sætte display propertien for top, så den opfører
sig som et tabel element, og derved få teksten i midten med
vertical-align. Jeg foretrækker at gøre den slags med padding for det
omgivende element eller margin for elementet der skal centreres.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : N/A

Dato : 09-10-09 17:21

Fra : Kim Emax

Dato : 09-10-09 09:36

On Oct 9, 9:15 am, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> .top {
> height : 40px;
> padding : 30px 0px;
> width : 762px;
>
> }

Må lige læse op på padding, så jeg ved, hvad der sker der. Kan tænke
mig til det, der sker. Tak for tippet

> vertical align sætter har ingen indflydelse på tekst, bortset fra i
> tabeller.

Jeps, det er jeg også kommet frem til.

> [...]
> vertical-align. Jeg foretrækker at gøre den slags med padding for det
> omgivende element eller margin for elementet der skal centreres.

Ja og har du en baggrundsfarve eller image, så skubbes dette også, så
det er ikke en optimal løsning.

Kim

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-10-09 17:16

Kim Emax formulerede spørgsmålet:

> [...]
> mig til det, der sker. Tak for tippet

> Jeps, det er jeg også kommet frem til.

> Ja og har du en baggrundsfarve eller image, så skubbes dette også, så

Din top havde før en højde på 100px.
padding : 30px 0px; sætter en 40 px padding i top og bund, og ikke
nogen i siderne på top.
For at elementet skal bevare sin højde på de 100px, skal højden
reduceres med den nye padding, og der er altså kun de 40px tilbage. (Og
man kan godt nøjes med at sætte kun padding-top, for at rykke teksten
nedad - det her var bare lige den hurtige måde).
Den højde man angiver i CSS, er uden padding, border og margin.
Padding har samme baggrund som indholdet - men det har margin ikke.
Man skal skelne mellem padding og margin. Padding er indenfor
elementet, margin er udenfor.
Du kan også sætte margin-top på adresse-elementet til de ca. 40px (Og
det er ikke præcist - adressen står ikke nøjagtigt i midten). Det burde
give det samme resultat. Men du kan ikke sætte padding på adresse
elementet (ikke i din test her, i hvert fald), for det vil give
paddingen den blå baggrund, og det er formentlig ikke det du ønsker.

http://www.w3.org/TR/CSS2/box.html

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-10-09 17:21

Kim Emax skrev:

> Må lige læse op på padding, så jeg ved, hvad der sker der. Kan tænke
> mig til det, der sker. Tak for tippet

Bare et indskud: Aht. de to boksmodeller, skal man vidst køre strict,
for det virker også i IE6 som i andre browsere. I modsat fald, skal man
ud i noget ekstra omsluttende DIV, som man sætter margin på i stedet
for, hvilket er rent design-mareridt (ved jeg af erfaring).
http://www.howtocreate.co.uk/wrongWithIE/?chapter=Box+Model

Yderligere aht. IE generelt, som ikke fatter XHTML, samt det faktum at
XHTML2 er smidt ud til højre, og HTML5 først er tidsfastsat til
godkendelse engang i 2020-2024, er det måske en idé at holde sig til
HTML4.01 Strict.

MVH
Rune Jensen

Fra : N/A

Dato : 09-10-09 17:21

Fra : Kim Emax

Dato : 13-10-09 11:52

On Oct 9, 6:16 pm, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Din top havde før en højde på 100px.
> padding : 30px 0px; sætter en 40 px padding i top og bund, og ikke
> nogen i siderne på top.

Ok, den forstod jeg så ikke? Hvordan kan 30 + 0 blive til 40? Mener
du at der bliver 30 i top, 30 i bund og 0 i horisontalt, derfor er der
kun 40px tilbage til resten af det vertikale?

> Den højde man angiver i CSS, er uden padding, border og margin.

Den har jeg fanget.

> Padding har samme baggrund som indholdet - men det har margin ikke.
> Man skal skelne mellem padding og margin. Padding er indenfor
> elementet, margin er udenfor.

Den er jeg også kommet efter. Man lærer hurtigt, når man leger og
nægter at lave "genveje"

> [...]
> elementet (ikke i din test her, i hvert fald), for det vil give
> paddingen den blå baggrund, og det er formentlig ikke det du ønsker.

Niksen, den skal blive, hvor den er.

> http://www.w3.org/TR/CSS2/box.html

Nice, den lurer jeg lige på i morgen.

Tak for dine inputs.

Kim

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-10-09 21:35

Kim Emax formulerede tirsdag:

> Ok, den forstod jeg så ikke? Hvordan kan 30 + 0 blive til 40? Mener
> du at der bliver 30 i top, 30 i bund og 0 i horisontalt, derfor er der
> kun 40px tilbage til resten af det vertikale?
8X

Der er vist en tyrk flej. 8-o
Men du har forstået meningen, lige præcis. 30px for oven og 30px for
neden gør at der er 40px tilbage til indholdet, når den samlede højde
skal være 100px (og border og margin begge er 0px).

Birger

http://bbsorensen.dk