Problemer med layout i IE 8.0, Firefox osv~
Fra : Steffen Jespersen

Dato : 29-09-09 12:57

Hej Alle.

Jeg er næsten lige begyndt at rode med HTML og CSS og vi har fået
til opgave at prøve at efterligne layoutet på www.information.dk.
Mht. til indellingen på siden. (de forskellige kasser)
Det er så lykkes meget godt. Det ser fint ud i IE 7.0 (som vi
bruger på skolen. Syddansk Uni), men når jeg tester det i Firefox
og andre browsere ser det ikke optimalt ud. Der bliver rykket
rundt på de forskellige "diversions", sådan layoutet ikke bliver
som det skal være.

Nogen der kan forklare mig, hvad problemet er og evt. hjælpe med
en løsning?

Virker fint i IE 7.0
Virker ikke i Firefox og IE 8.0

Mvh. Steffen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jahirah

Dato : 29-09-09 13:24

Steffen Jespersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> som det skal være.
>
> Nogen der kan forklare mig, hvad problemet er og evt. hjælpe med

-----8<-----------

Jeg antager du har bygget selve siden i IE7.

Prøv at læse svaret til dette spørgsmål, det gælder for dit
spørgsmål såvel som for det i posten:
http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_html/defa
ult.asp?messageid=%3C4abe89e8%240%24284%2414726298%40news.sunsite.dk
%3E

//Jahirah

Fra : Steffen Jespersen

Dato : 29-09-09 13:43

Jahirah wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_html/defa
> ult.asp?messageid=%3C4abe89e8%240%24284%2414726298%40news.sunsite.dk

Jeg har læst det indlæg.

Mange tak.

Kan godt være jeg spørger dumt, men hvad mener du med, at jeg har
bygget siden i IE7?

Jeg har kodet den i html-kit.

Fra : Jahirah

Dato : 29-09-09 18:37

> [...]
>
> Jeg har læst det indlæg.
>
> Mange tak.
>
> Kan godt være jeg spørger dumt, men hvad mener du med, at jeg har

------------- 8<---------------------

Der er ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar :) En ting, som jeg har lært
herinde, så dit spørgsmål er bestemt ikke dumt :)

Når jeg siger, at jeg antager du har bygget den i IE7, så mener jeg at det
er den browser du har brugt til at "preview" det færdige resultat imens du
har lavet den.
Selv en WYSIWUG-editor som ex. Dreamweaver eller Frontpage tillader dig at
preview dit "indtil videre" resultat, og den bruger din browser til dette.

Når jeg så siger at jeg antager du har bygget den i IE (Microsoft
Explorer) så mener jeg at det er den browser du har previewed din side i,
og derfor rettet alt på siden til at vises korrekt i netop en IE browser.

Nu er det jo så bare det at IE har sin helt egen dagsorden og måder at
tolke html og css på - desværre. Den er ofte en kæp i hjulet på browser
kombatibilitet. Netop derfor jeg ville anbefale at bruge Firefox til
web-udvikling :)

WYSIWUG betyder forresten (i tilfælde af du ikke ved det):
What-You-See-Is-What-You-Get (tag forbogstavet fra hvert ord)
Dejlig lille remse :D

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 29-09-09 18:51

Jahirah skrev:

> [...]
> tolke html og css på - desværre. Den er ofte en kæp i hjulet på browser
> kombatibilitet. Netop derfor jeg ville anbefale at bruge Firefox til

Jeg er fuldstændig enig, og jeg bruger selv Firefox med et par
tilføjelsesprogrammer (Web developer og HTML Validator).

Jeg kunne dog levende forestille mig at de på universitetets computere
kun har IE 7 og intet andet.

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Steffen Jespersen

Dato : 29-09-09 22:54

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> tilføjelsesprogrammer (Web developer og HTML Validator).
>
> Jeg kunne dog levende forestille mig at de på universitetets computere

Hey igen.

Jeg har fået løst problemet. Fik lidt hjælp med CSS af min underviser.

Og ja de har kun IE 7.0 på computerne. Det er mega nitten! Bruger min
bærbar med firefox fremover.

Tak for hjælpen.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-09-09 13:46

Steffen Jespersen skrev:

> Nogen der kan forklare mig, hvad problemet er og evt. hjælpe med
> en løsning?

> Virker fint i IE 7.0
> Virker ikke i Firefox og IE 8.0

Fjern linjen
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Den sætter IE<8 i quirks modus. Det betyder
at kassernes bredde beregnes på en anden
måde end standarden.

Dernæst farer du vild i forbindelse med
postioneringen af kasserne i forhold til
hinanden.

Så vidt jeg kan gennemskue, ønsker du et
sidehoved efterfulgt af en eller flere
kasser med 3 eller 4 spalter.

Den nødvendige HTML-kode til det er
[ Sidehoved indhold ]
[ 1. kolonne indhold ]
[ 2. kolonne indhold ]
[ 3. kolonne indhold ]
[ sidefodens indhold ]

Stylesheet:
* {margin:0;padding:0;}
#side {
width:95%;
max-width:970px;
margin: 0 auto;}
..container {
width:100%;
}
..col {
width:32%;
float:left;
margin-right:3%;
}
#lastcol {margin-right:0;}

Hvis det her forekomer dig lidt fremmedartet, så læs
min artikel:
http://webdesign101.dk/layout/

PS. Koden er lige ud af ærmet - ingen garanti for
andet end princippet.

Jørgen Farum Jensen
..