Indholdsfortegnelse problem
Fra : Jonas Skjødt Engstrø~

Dato : 28-09-09 17:48

Hej jeg er stadig ny inden for html og CSS.
Mit problem er at jeg har lavet en scrollbar med en lang text som
jeg kan browse rundt i ved hjælp af anchorlinks. Men min
fortegnelse centreres i min celle, og jeg vil gerne have den i
toppen. Min kode ser således ud:

&nbsp;<p align="center"><b><font
   <center><a href="#generelt">
   <center><font color="#000000">
href="#dagligdag"></p>
   <center><a href="#ugerytme">
   <center><a href="#skovuger">
   <center></font>
frugt"></div>

På forhånd tak.
Mvh Jonas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 28-09-09 18:23

Jonas Skjødt Engstrøm <jonas12345@gmail.com> skrev :

> [...]
>jeg kan browse rundt i ved hjælp af anchorlinks. Men min
>fortegnelse centreres i min celle, og jeg vil gerne have den i

Det er standard for en tabelcelle.

ændres til

height="410" bgcolor="#E1E1E1">

Til en anden gang, så vil det være nemmere med et link til siden,
evt. blot en testside, som viser fejlen.
Især, hvis det er et lidt mere indviklet problem.

Og så bør du studere css noget mere, så du bruger css til alle
former for formatering, font osv. og ikke bruger en masse
forældet kode, som du helst bør glemme alt om.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-09-09 18:32

Jonas Skjødt Engstrøm skrev:
> [...]
> jeg kan browse rundt i ved hjælp af anchorlinks. Men min
> fortegnelse centreres i min celle, og jeg vil gerne have den i

Hvis du er ny, er der håb for dig. Alene den kodestump
du gengiver, er behæftet med 46 valideringsfejl.
Ovenstående kan uden videre erstattes af:

og følgende stylesheet:

..menu {
width:132px;
border:1px solid black;
height:410px;
background-color:#E1E1E1;
}
..menu p {font-size:12px;text-align:center;}

Jeg fornemmer, at du vil bruge tabeller til
at skabe layout på siden. Det er en forkert
og forældet metode.

I fremtiden, når du beder om råd, bør du
sende et link til problæesiden. Det gør det
meget lettere at komme med konkrete råd.

For så vidt angår layout kan du finde en hel del
skabeloner her:
http://webdesign101.dk/layout/

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jonas Skjødt Engstrø~

Dato : 28-09-09 19:14

Ja det var tanken, men som sagt er jeg ny i faget. Grunden er at jeg
startede ud i frontpage hvilket jeg bestemt ikke skulle have gjort,
men det virkede bare så "nemt" lige at tegne en tabel.
Men tak for indlægget det var lærerigt.

Fra : Jahirah

Dato : 29-09-09 18:44

Jonas Skjødt Engstrøm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> startede ud i frontpage hvilket jeg bestemt ikke skulle have gjort,
> men det virkede bare så "nemt" lige at tegne en tabel.
----- 8<---------------------------------

Du må ikke tabe hovedet, der er bestemt håb :D

Jeg startede også i Frontpage, indtil jeg blev demonstreret
størrelsesforskellen på en notepad, og en frontpage webside.

Frontpage kan være en ok måde at få hovedet med omkring forskellige
ting. Jeg har ofte brugt det til at lære nye koder, f.eks ved at lave
den ønskede ting i frontpage for derefter at kigge på koden!

At lave en tabel i notepad tager lidt længere tid i starten, men med
lidt øvelse tager det ikke lang tid før det flyver ud af fingrene, og
sådan er det forøvrigt også med resten :)

//Jahirah

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-09-09 20:03

Jahirah skrev:

> At lave en tabel i notepad tager lidt længere tid i starten, men med
> lidt øvelse tager det ikke lang tid før det flyver ud af fingrene, og
> sådan er det forøvrigt også med resten :)

Nu er det efter min erfaring kun sjældent man har brug
for at lave en tabel, medmindre har sportsresultater el.
lign at byde på. Og jeg vil i øvrigt være megegt betænkelig
ved at skulle lave en tabel i Notepad.

Derimod vil jeg meget anbefale Jonas at anskaffe sig
en teksteditor med farvekodning af HTML-markører, CSS-
egenskaber osv. Jeg bruger selv Editplus, der koster et
par dollars, men der er sikkert udmærkede freeware tekst-
editorer at finde - især hvis man efterlyser dem her i
gruppen.

(Editplus simpelthen fordi den har jeg brugt siden
1997, hvor udvalegt ikke var så vældig stort...)

Din sidste bemærkning minder mig om Storm P.s berømte
anvisning på hvordan man lærer fransk: "Hest hedder
cheval og sådan er det hele vejen igennem."

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-09-09 20:11

http://sourceforge.net/projects/notepad-plus/ er gratis.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-09-09 21:53

Erik Olsen skrev:

> http://sourceforge.net/projects/notepad-plus/ er gratis.

Det er også den jeg har brugt gennem mange år, den
kan alt - syntax-farvning, faneblade og multi-alt-muligt.

Det bedste er at den kan lave makroer til de funktioner
man bruger mest, det benytter jeg meget.

Ctrl Shift U laver for eksempel:

<ul>
<li>1</li>
</ul>

.... så er det blot at klippe-klistre.

Meget komplekse ting, som bruges ofte, kan det spare
mange tastetryk ved at lave som makro - har du prøvet
det, Erik?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-09-09 06:07

Allan Vebel skrev:

> Det bedste er at den kan lave makroer til de funktioner
> man bruger mest, det benytter jeg meget.

> [...]

Det havde jeg slet ikke opdaget at man kunne.
Jeg har ellers brugt Notepad++ i et par år.

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-09-09 23:47

Philip Nunnegaard skrev:

> Det havde jeg slet ikke opdaget at man kunne.

Det er en genial funktion - med nogle få tastetryk
har man en hel tabel, som man bare kan fylde
data i

Jeg har omkring 20 makroer liggende, som jeg
bruger jævnligt.

Ctrl Shift P giver <p></p> og så videre, prøv dig
frem!

Når makroen først et indtastet, vil du ikke bruge
andet.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk - http://html-faq.dk

Fra : Anders

Dato : 30-09-09 11:07

Allan Vebel skrev:

> [...]
>
> ... så er det blot at klippe-klistre.
>
> Meget komplekse ting, som bruges ofte, kan det spare
> mange tastetryk ved at lave som makro - har du prøvet

Det var da meget interessant! Er den kun til HTML, eller kan man få
den til at lave "farvet syntax" til fx. php5 også?
I øjeblikket bruger jeg jEdit, som er gratis og tilsyneladende kan
det hele, men den kludre gevaldigt i det, hvis man begynder på OOPHP.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-09-09 14:11

Anders skrev:

> Det var da meget interessant! Er den kun til HTML, eller kan man få den
> til at lave "farvet syntax" til fx. php5 også?

Jeg får også syntax-fremhævning ved php5.
Om den også forstår Objektorienteret php, skal jeg ikke kunne sige, da
jeg ikek har kastet mig ud i det (endnu).

Men php, css, html, javascript og asp kan den finde ud af.

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-09 21:09

Anders skrev:

> Det var da meget interessant! Er den kun til HTML, eller kan man få
> den til at lave "farvet syntax" til fx. php5 også?

Den har indbygget farvning for 30-40 sprog, men da jeg åbnede et
par Javafiler i den, var det ikke imponerende hvordan den
farvede. Jeg vil kalde det ubrugeligt til Java.

Til php er den derimod fin.

Grunden til at jeg ikke bruger den, er at man ikke kan lave
projekter. I MED kan jeg oprette et projekt og tildele de filer
der hører til det. Det giver en nem oversigt over relevante filer
uanset om de ligger i en mappe med en masse andet snask som ikke
skal redigeres.

Men man savner det nok ikke hvis man ikke er vant til det.

--
Bertel

Fra : Kristian Heller Damg~

Dato : 11-12-09 22:15