/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Underside - Stort vs lille bogstav
Fra : Lars Thomsen Nielsen


Dato : 26-09-09 07:22

Jeg har et problem med en underside til mit domæne fordi det ikke er
ligegyldigt om man skriver undersiden med stort eller lille bogstav. På
den pågældende underside har jeg en index.asp fil som gerne skulle
"starte" når man skrev linket, men det virker som sagt ikke altid.
Nedenstående eksempel illustrerer problemet:

Virker:
www.domæne.dk/side2

Virker ikke :
www.domæne.dk/Side2

Kan jeg løse det på nogen smart måde idet jeg jo ikke ønsker at have to
"ens" biblioteker på min server ("side2" og "Side2").

Problemet er jo tilsyneladende ikke eksisterende for domænenavne, for
nedenstående virker altid:

www.domæne.dk/side2
www.Domæne.dk/side2
www.DoMæNe.dk/side2

Håber nogen kan hjælpe.

Lars

 
 
Bertel Lund Hansen (26-09-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-09-09 12:23

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> Jeg har et problem med en underside til mit domæne fordi det ikke er
> ligegyldigt om man skriver undersiden med stort eller lille bogstav.

Jeg har ikke den slags problemer. Jeg bruger kun små bogstaver
til ting der skal ligge på nettet.

> På den pågældende underside har jeg en index.asp fil som gerne skulle
> "starte" når man skrev linket

Sæt systemet op til at servere index.asp som standard når man
ikke skriver et filnavn. Så bliver linket blot:

   www.domæne.dk/

Hvis det er et link til en underside, så sørg for at brugeren
ikke selv skal skrive det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Lars Thomsen Nielsen (26-09-2009)
Kommentar
Fra : Lars Thomsen Nielsen


Dato : 26-09-09 12:46

>> Jeg har et problem med en underside til mit domæne fordi det ikke er
>> ligegyldigt om man skriver undersiden med stort eller lille bogstav.
>
> Jeg har ikke den slags problemer. Jeg bruger kun små bogstaver
> til ting der skal ligge på nettet.

Jeg vil normalt også selv skrive det med små bogstaver, men da jeg på
min webside nu har brug for at lave en særskilt webside med sit helt
eget indhold, herunder menuer o.lign. og jeg beder folk om at "gå ind"
på websiden www.domæne.dk/lars, ja så ved jeg jo reelt ikke om folk
kunne finde på at skrive Lars med stort eller ej.

DR har ikke umiddelbart disse problemer. Hvis jeg eksempelvis prøver at
skrive dr.dk/oline eller dr.dk/oLInE eller andre kombinationer, så får
jeg altid den samme webside.


> Hvis det er et link til en underside, så sørg for at brugeren
> ikke selv skal skrive det.

Jeg ville gerne mundtligt kunne give linket videre uden at skulle
pointere at linket skal skrives med småt.


Men du skal have tak for inputtet Bertel, men jeg håber at nogen kan en
gylden løsning

Lars

Jens Peter Karlsen (26-09-2009)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 26-09-09 13:22

Det er fordi de hoster på en Windows Server som ikke er case sensitiv.
Det er *nix servere derimod.
Er du sikker på du kan bruge en *.asp fil? det er ikke normalt på en
*nix server og da du har problemer med case må det jo være en sådan du
er hostet på.
Hvis du bare holder dig til lowercase skal folk nok finde ud af det.
De fleste er vant til at skrive alle internetadresser med småt.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Sat, 26 Sep 2009 13:45:43 +0200, Lars Thomsen Nielsen
<lars@flexcom.dk> wrote:

>DR har ikke umiddelbart disse problemer. Hvis jeg eksempelvis prøver at
>skrive dr.dk/oline eller dr.dk/oLInE eller andre kombinationer, så får
>jeg altid den samme webside.

Rune Jensen (26-09-2009)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 26-09-09 13:32

Jens Peter Karlsen skrev:

> Er du sikker på du kan bruge en *.asp fil? det er ikke normalt på en
> *nix server

Med mindre det er ChiliASP?


MVH
rune Jensen

Jens Peter Karlsen (27-09-2009)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 27-09-09 00:09

Ja, men det er ikke specielt udbredt og jeg kender ingen danske
udbydere der tilbyder det.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Sat, 26 Sep 2009 14:32:12 +0200, Rune Jensen
<runeofdenmark@gmail.com> wrote:

>Med mindre det er ChiliASP?

Philip Nunnegaard (27-09-2009)
Kommentar
Fra : Philip Nunnegaard


Dato : 27-09-09 00:19

Jens Peter Karlsen skrev:
> Ja, men det er ikke specielt udbredt og jeg kender ingen danske
> udbydere der tilbyder det.

Det er vist rigtigt nok stort set gledet ud. Men one.com tilbød SUn ASP
indtil for kort tid siden. Måske faldt det bort, samtidig med at de
skiftede navn fra b-one til one.

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Rune Jensen (27-09-2009)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 27-09-09 00:31

Philip Nunnegaard skrev:
> Jens Peter Karlsen skrev:
>> Ja, men det er ikke specielt udbredt og jeg kender ingen danske
>> udbydere der tilbyder det.
>
> Det er vist rigtigt nok stort set gledet ud. Men one.com tilbød SUn ASP
> indtil for kort tid siden. Måske faldt det bort, samtidig med at de
> skiftede navn fra b-one til one.

Sun supporterer den ikke mere, erfarede jeg for en del tid siden, og i
samme moment gled den nok ud hos nogle udbydere. Men derfor kan man jo
godt køre den på egen server. Der er ingen, som siger, man skal være hos
en host/udbyder.


MVH
Rune Jensen

Philip Nunnegaard (27-09-2009)
Kommentar
Fra : Philip Nunnegaard


Dato : 27-09-09 01:21

Rune Jensen skrev:

> Sun supporterer den ikke mere, erfarede jeg for en del tid siden, og i
> samme moment gled den nok ud hos nogle udbydere. Men derfor kan man jo
> godt køre den på egen server. Der er ingen, som siger, man skal være hos
> en host/udbyder.

Næh, men det er jo immervæk virkeligheden for de fleste af os der ikke
lever af vores hjemmesider.
Jeg gider i hvert fald ikke besværet med at skulle holde egen server
(endsige sætte mig ind i hvordat man i det hele taget gør det), når jeg
for en overkommelig pris kan overlade ansvaret til et webhotel og selv
koncentrere mig om selve hjemmesiden.

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Rune Jensen (26-09-2009)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 26-09-09 13:27

Lars Thomsen Nielsen skrev:
>>> Jeg har et problem med en underside til mit domæne fordi det ikke er
>>> ligegyldigt om man skriver undersiden med stort eller lille bogstav.
>>
>> Jeg har ikke den slags problemer. Jeg bruger kun små bogstaver
>> til ting der skal ligge på nettet.
>
> Jeg vil normalt også selv skrive det med små bogstaver, men da jeg på
> min webside nu har brug for at lave en særskilt webside med sit helt
> eget indhold, herunder menuer o.lign. og jeg beder folk om at "gå ind"
> på websiden www.domæne.dk/lars, ja så ved jeg jo reelt ikke om folk
> kunne finde på at skrive Lars med stort eller ej.
>
> DR har ikke umiddelbart disse problemer. Hvis jeg eksempelvis prøver at
> skrive dr.dk/oline eller dr.dk/oLInE eller andre kombinationer, så får
> jeg altid den samme webside.
>
>
>> Hvis det er et link til en underside, så sørg for at brugeren
>> ikke selv skal skrive det.
>
> Jeg ville gerne mundtligt kunne give linket videre uden at skulle
> pointere at linket skal skrives med småt.
>
>
> Men du skal have tak for inputtet Bertel, men jeg håber at nogen kan en
> gylden løsning

Hvad med noget a la:

URL=request.servervariables("URL")

if lCase( URL)<>( URL) then
   response.status="301 Moved permanently"
   response.AddHeader "Location", lCase( URL)
   response.end
end if

Det skal placeres øverst FØR doc type i alle berørete dokumenter, og der
skal (måske?) kompenseres for, om der er querystring med - dette er bare
et hurtigt forslag, ikke afprøvet direkte (afprøvet med andre kriterier,
men ikke ovenstående).

Jeg kan ikke PHP, så er det det, du er ude efter, skal det oversættes,
hvis brugbart.


MVH
Rune Jensen

Ukendt (26-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-09-09 14:47

On Sat, 26 Sep 2009 14:26:37 +0200, Rune Jensen
<runeofdenmark@gmail.com> wrote:


Kan dette bruges :
http://webmasterweblog.com/rewrite-uppercase-to-lowercase.html

Lars Thomsen Nielsen (27-09-2009)
Kommentar
Fra : Lars Thomsen Nielsen


Dato : 27-09-09 21:44

> Kan dette bruges :
> http://webmasterweblog.com/rewrite-uppercase-to-lowercase.html

Hmm, de henviste sider giver lidt for kompliceret kode til mig. Jeg er
istedet endt med at oprette ialt tre undersider til mit domæne:

www.domæne.dk/lars - her ligger alt min kode
www.domæne.dk/Lars - Her ligger blot filen vist nederst
www.domæne.dk/LARS - Her ligger blot filen vist nederst

Den "specielle" fil i de to dummy biblioteker er døbt index.asp og
indeholder blot følgende tre linier:

<%
Response.Redirect "http://www.domæne.dk/lars/index.asp"
%>

Så virker det for langt de fleste der manuelt taster et link ind

Et umiddelbart simpelt spørgsmål var alligevel ikke helt så simpelt at
besvare, men tak for hjælpen til jer der prøvede.

Lars

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408918
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste