Fonde / Selvejende institutioner: Kapital-~
Fra : carjuth

Dato : 14-10-09 13:17

Kræves der en bestemt kapital for at stifte en fond ?

Erhvers og selskabssytelsen har fastsat en beløæbsgrænse for at den kan
registreres under styrelsen, men såvidt jeg kan se er der ikke kapitalkrav
til en fond.

Kan man ikke stifte fond på fx. 50.000 kr. ?

--

Hilsen
Carsten

Fra : Karina Jensen

Dato : 14-10-09 16:09

"carjuth" <cjt-fjerndette@callisto-fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> Kræves der en bestemt kapital for at stifte en fond ?

Ja, det gør der. Grundkapitalen for almindelige fonde omfattet af fondsloven
er 250.00 kr., mens grundkapitalen for erhvervsdrivende fonde omfattet af
erhvervsfondsloven er 300.000 kr.

Du skal være opmærksom på, at der godt kan eksistere fonde med en
grundkapital mindre end de nævnte beløb. Det skyldes, at de er stiftet før
fondslovens ikrafttræden.

Mvh. Karina

Fra : carjuth

Dato : 15-10-09 07:55

Er fonde og "selvejende institutioner" præcis det samme i juridisk forstand
?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-10-09 11:00

carjuth skrev:

> Er fonde og "selvejende institutioner" præcis det samme i juridisk forstand
> ?

Nej. En skole kan være en selvejende institution. Det er f.eks.
mange friskoler. De har ikke noget ned fonde at gøre (ud over at
de måske søger penge fra nogen).

--
Bertel

Fra : carjuth

Dato : 05-11-09 20:10

Undskyld det sene svar til gruppen

Vil det sige at man godt kan danne en selvejende institution - uden der er
kapitalkrav...?