Køb af båd i England - Gode råd?
Fra : Tobester

Dato : 13-10-09 21:47

Hej,

Jeg har efter længere tids søgen fundet den tilsyneladende perfekte båd for
mig i England. Jeg skal se den nu på torsdag, og derpå forventeligt prutte
lidt om prisen. Nu går mine spørgsmål så på det mere praktiske. Jeg har
ingen erfaring med bådkøb i UK og kan ikke støve opdaterede oplysninger op
på www angående køb over landegrænserne.

Der er tale om en 25 fods motorbåd fra 2000 til knap 500.000DKR. Den er
momset i EU. Brokeren er registreret medlem af ABYA.

-Hvad skal jeg være særligt opmærksom på? Specielt:

-Hvilke dokumenter skal jeg være helt sikker på at se og siden få med?

-Brokeren har en "Customers Account" iht. ABYA reglement til deponering af
kundernes penge. Er det sikkert nok til i første omgang depositum og siden
købesummen?

-Hvorledes med betalingen? Skal jeg blot overføre til ovenstående
deponerings konto? Hvilke andre muligheder har jeg?

-Kan jeg tjekke en sådan deponeringskonto på nogen måde?

-Er der nogen der har erfaringer med "Pre-purchase"-survey i England. Jeg
har fundet et YDSA / YBDSA - registreret firma i området
(www.spheredawn.com)

Alle input er velkomne store som små. På et senere tidspunkt kommer nok til
spørgsmål til hjemtransporten.
På forhånd tak,

Tobester

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-10-09 09:01

Prøv at se det der ligger her og på underfanebladene.

http://www.danskebaadejere.dk/om%20koeb%20og%20salg%20af%20baad.aspx

Meget af disse informationer gælder også for køb i England.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 15-10-09 03:30

Jeg kan kun sige at den "forbrugerrapport" som var lavet på min båd
(som jeg købte i Holland) ikke var det papir værd den var skrevet på.
Efterfølgende påtaler overfor mægler blev afvist som "oplysninger der
stammede fra ejeren" og de derfor ikke mente at de havde noget ansvar.
Få sælger til at æde hele udgiften til denne - den giver dig ikke
nogen form for sikkerhed, medmindre du da gider at bruge tid, penge og
kræfter på efterfølgende at få godtgjort evt fejl og mangler.

Endvidere - stol ikke på mægleren i nogen henseender mht oplysninger
iflg ovenstående - tjek selv alt. Jeg dummede mig på et enkelt punkt,
nemlig at jeg ikke tjekkede alle sejl (det er du jo så af gode grunde
fri for), idet jeg stolede på at de oplyste årstal for sejlene stemte
overens med de i kontrakten opgivne årstal. Det kostede så en tur til
Amsterdam i løbet af sommeren for at hente de rigtige sejl - det var
dog langt billigere end at begynde med advokater o.lign.

Heldigvis opdagede jeg selv de langt fleste fejl og mangler, idet jeg
inspicerede båden 2 gange inden jeg købte. Flybilletter er billigere
end end timeprisen hos en mekaniker eller hos et bådværft

Mvh
Henrik

Fra : Tobester

Dato : 16-10-09 15:28

Så fik jeg set båden, og sikke en tur.

Den stod rigtigt flot udvendigt som indvendigt. Svært velholdt og alle
installationer professionelt udført. Jeg afgav et bud, og efter lidt puller
fandt vi en fornuftig pris. Efter engelsk praksis sker "sea trials" først
efter, at der er lagt depositum, men siden jeg nu alligevel stod der på øen,
så sejlede vi ud. Båden havde to dage forinden tilbagelagt de 70 sømil fra
hjemhavnen til mægleren i god stil, og det gik da osse fint derudad på
Kanalen. Men så smed motoren alt vandet, og temperaturen steg. Jeg fik hældt
vand på i stride strømme, mens mæglerne listede båden afsted. Jeg kunne ikke
se, hvor lækken sad. Motoren gik fint, ingen røg ovenud eller bagud eller
olie i ekspansionstanken, så man kan håbe på, at det blot er en slange eller
noget. Men det tog et stykke tid at komme i land, og der er nu engang en
sjat trafik i den Kanal.

Så nu skal båden lige et smut til mekanikeren, før jeg overfører nogle
penge.

--->Harding E Larsen: Jeg har længst læst de skrevne links, men tak
alligevel.

--->HKN: De omtalte surveys, besigtigelser, sker af en besigtingsmand, som
jeg hyrer til jobbet. Han er som sådan ikke tilknyttet mægler eller sælger.
I udgangspunktet kontrollerer han båd, udstyr og specielt skroget. Man kan
også hyre en "engineer", bådmekaniker, til at kontroller motor og drivlinje.
Det vil jeg vælge at gøre i dette tilfælde, jf. ovenstående.

PS. Hvad skal jeg være særligt opmærksom på efter ovenstående? Temperaturen
gik aldrig ovenud skalaen, og motorstyringen kørte os hjem på
"Get-home-safe"-programmet (det er en Volvo Penta 260HK KAD 44 EDC. Hvis det
blot er en slange eller fitting, er det så tilstrækkeligt med udbedring,
kølevæske- og olieskift? Hvad med kompressionstest, eller er det kun, hvis
der er konkret mistænke om skade på pakningen eller ringene? ANdet?

Takker, Tobe ster

Fra : Tobester

Dato : 30-11-09 22:07

Hej Gruppe,

Jeg vil lige gøre min egen tråd færdig, hvis der var andre, der skulle få
den idé at spørge til samme. Min handel er overstået, og båden har sejlet
sine første ture i dansk vand.

-Jeg fandt båden via diverse online-listings, ex. www.yachtworld.com. Jeg
tog derpå kontakt til mægler-firmaet, i dette tilfælde en ABYA registreret
broker, www.abya.co.uk
-Broker fremsendte salgsopstilling, billeder og svarede beredvilligt på
spørgsmål ang. grej, service mv.
-Jeg beså båden i England.
-Man skal aftale pris og lægge depositum 10%, før handlen går videre.
Depositum giver dig retten til i løbet af 10 dage at gennemgå/få gennemgået
båden og udføre sea trials (prøvesejlads). Man skal ikke regne med at kunne
prøvesejle før dette. (Dog fik jeg som dansker lov at gennemføre dette i
første omgang, se tidligere i tråden) Samtidigt betyder betalt depositum, at
sælger ikke kan sælge båden til anden side i mellemtiden. Annuleres handlen
returneres hele depositum, fraset evt. udgifter til marina/brændstof/kran
etc.
-Jeg fik båden gennemgået af en surveyor (besigtingsmand) www.ydsa.co.uk .
Han udfærdigede en 8 sider rapport, der gennemgik båden ned til mindste
detalje. Dog intet "destruktiv" demontering fraset 8 stk. 5x5 cm områder,
hvor bundmaling og primer blev fjernet, så fiberen kunne fugtmåles.
Surveyoren gjorde et rigtigt godt stykke arbejde.
-Endvidere betalte jeg en engineer (bådmekaniker) fra et volvo penta center
for at gennemgå motor og drev. Også her kom en to sides rapport.
-Brokeren koordinerede de forskellige eftersyn og var også kaptajn på de
pågældende sea trials.
-Depositum og senere restkøbesummen blev indbetalt på en Clients Premium
Account (deponerings konto). Jf. ABYA er de så sikret mod brokers konkurs,
misbrug etc.Om det er tilfældet, ved jeg ikke. Pengene blev overført ved
vanlig pengeoverførsel i netbank. Gebyr ml. 30-150kr.
-Broker anbefalede en transportør, der på vejtrailer transporterer op til 26
fod/3000kg. til hele Europa. Jeg vil anbefale ham til enhver, han var
rigtigt professionel www.tonytugboats.com. Jeg betalte 2100£ (17.000kr.) for
at få båden transporteret fra vandet/havnen i sydvest England til kajplads
ved Linfjorden alt inclusiv og separat tegnet transportforsikring.
-I båden lå alle dokumenter, manualer mv. Transportøren havde kontrolleret
dokumenter og signeret foreløbig "Transfer of ownership" (Overdragelses-)
dokument på mine vegne.

Vupti, sådan gik det for mig. Og pga. pundets lave kurs, så tror jeg, at jeg
gjorde en fornuftig handel. Jeg er i alle tilfælde glad for båden, og hun
sejler dejligt.

Mvh
Tobeste r

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-09 10:32

Tak for god og relevant tilbagemelding ... Det er nyttig information.
Og tillykke med dit nye "skiv" ...

Flemming Torp

Fra : blueocean

Dato : 18-10-09 08:17

On 16 Okt., 16:28, "Tobester" <ttbdkFJ...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> kølevæske- og olieskift? Hvad med kompressionstest, eller er det kun, hvis
> der er konkret mistænke om skade på pakningen eller ringene? ANdet?

Hvad med vand i Olien, det er som regel der det forsvinder hen, Hvis
det er tilfældet er toppakningen gået, og det er ikke så slemt, men
slemt nok på en prøvesejlads, det giver lidt stof til
eftertanke..........

Held og lykke

Gert