Kabler i jorden
Fra : LG

Dato : 13-10-09 08:39

I villekvarteret, hvor vi bor, er der elendig gadebelysning, og ret skummelt
om natten. Specielt ud for vores hus.
Derfor vil jeg sætte en lampe op, styret af en tændslukmekanisme. Det bliver
en af de almindelige parklamper på en mast,
3 - 4 m. over jorden.
Masten skal i jorden lige inden for skellet, og kablerne graves ned efter
gældende regler.

Spørgsmålet er nu: Hvor kan man finde oplysninger om nedgravede
telefonledninger, kabel TV i jorden samt EL kabler i jorden?
Findes der et centralt sted på nettet, hvor alle oplysnnger om kabler i
jorden er samlet?
Nogen der ved det?
Jeg ved godt, at der ikke burde ligge noget i eller indenfor skellet,
meeenn.......

mvh
LG

Fra : Morten

Dato : 13-10-09 08:43

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-10-09 08:45

"LG" <leifgraversen@mail.dk> crashed Echelon writing

http://www.ler.dk/

--
Bjarke Andersen

Fra : LG

Dato : 13-10-09 08:48

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "LG" <leifgraversen@mail.dk> crashed Echelon writing

> http://www.ler.dk/
>
> --
> Bjarke Andersen

Hej Bjarke
tak for svaret, det var præcis det jeg var ude efter

LG

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-10-09 09:02

LG skrev:
> "Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej Bjarke
> tak for svaret, det var præcis det jeg var ude efter
>
> LG

Du skal bare være opmærksom på at det register ikke dækker private
borgere og deres stikledninger.

Så du kan ikke få information om ledninger og rør på din egen grund
derfra, men du kan få at vide hvordan de ligger i fortovet og vejen.

--
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-09 09:04

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> "LG" <leifgraversen@mail.dk> crashed Echelon writing

> http://www.ler.dk/
>
> --
> Bjarke Andersen

smart nok, selv om jeg for min død ikke kan forstå
den politik med at man skal logge på alle steder. når alle med digital
sigantur alligevel kan komme ind.

men fedt link som er gemt

mvh

lars
lomse.dk

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-10-09 09:09

Lars-Ove Madsen skrev:

> [...]
>
> smart nok, selv om jeg for min død ikke kan forstå
> den politik med at man skal logge på alle steder. når alle med digital

Det er jo ikke en side til privat, men forbeholdt ledningsejere og
Graveaktører der indberetter ledninger og rør under offentlig vej.

--
Søren

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-10-09 09:21

Søren Hansen <shans@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Det er jo ikke en side til privat, men forbeholdt ledningsejere og
> Graveaktører der indberetter ledninger og rør under offentlig vej.

Privat fællesvej?

Hvis du mener private grunde så fremgår det også af siden. Der findes
nemlig ikke noget register over folks egne private grunde.

--
Bjarke Andersen

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-10-09 09:36

Bjarke Andersen skrev:
> [...]
>
> Hvis du mener private grunde så fremgår det også af siden. Der findes
> nemlig ikke noget register over folks egne private grunde.

Er stadigvæk underlagt indberetning på denne side. Det står også på
forsiden.
"Ledningsejere, der ejer ledninger under offentlig vej eller privat
fællesvej, skal indberette deres "interesseområder' (lednings-arealer)."

Private fællesveje ligger her i samme kategori som offentlig vej. Navnet
har udelukkende noget at gøre med hvem der skal bekoste bestemte typer
vedligeholdelse af vejen, og hvem der skal indberette en eventuelt ny
ledningsføring til registeret.

Hvis "ejerne" af den private fællesvej beslutter sig for at grave i
vejen og ændre i eksisterende kabler eller tilføje nye, skal foreningen
bag vejen sørge for at opdatere på siden med de nye oplysninger. Det
står også ret tydeligt derinde. Men det betyder jo ikke at der er adgang
med en almindelig privat digital signatur "out of the box".

Det står alt sammen inde på siden, så det er jo bare at læse derinde.

--
Søren

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-10-09 09:38

Bjarke Andersen skrev:
> Hvis du mener private grunde så fremgår det også af siden.
Og det fremgår ret tydeligt at siden at det ikke er et register over
private stikledninger (og dermed folks grunde) som du ellers skriver at
det er.

--
Søren

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-10-09 10:56

> Og det fremgår ret tydeligt at siden at det ikke er et register over
> private stikledninger (og dermed folks grunde) som du ellers skriver at
> det er.

Hvor har jeg skrevet det?? Jeg skriver netop at der IKKE findes noget
register over dette.

--
Bjarke Andersen

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-10-09 11:27

Bjarke Andersen skrev:
> Søren Hansen <shans@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Hvor har jeg skrevet det?? Jeg skriver netop at der IKKE findes noget
> register over dette.

I den post jeg citerer fra.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-10-09 11:31

> "Hvis du mener private grunde så fremgår det også af siden. "

Ja, det gør det. Det fremgår af siden:

Følgende skal ikke indberette:
Loven om ledningsregistrering dækker ikke private borgere og deres
stikledninger.
Stikledninger ejet af en ejendoms ejer skal ikke indberettes.
Forsvars-, Justits-, Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan undlade at
indberette deres ledninger, ligesom de kan pålægge andre ikke at indberette
ledninger til LER, af hensyn til sikkerheden. Alle andre offentlige
myndigheder skal indberette og forespørge ligesom private brugere.

--
Bjarke Andersen

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-10-09 11:39

Bjarke Andersen skrev:
> [...]
> ledninger til LER, af hensyn til sikkerheden. Alle andre offentlige
> myndigheder skal indberette og forespørge ligesom private brugere.

Det du skriver i den kontekst af tråden hvor du skrev det er, at private
grunde også fremgår af siden.
Det korte af det lange er at siden ikke kan hjælpe den oprindelige
spørger i hans problemstilling, da han gjorde klart i hans oprindelige
post at stolpen skulle graves ned lige indenfor skellet. Og der dækker
informationerne på siden ikke.

Jeg har også læst informationerne på siden, og kunne hurtigt ud fra dem
se at siden ikke kunne hjælpe spørgeren.

--
Søren

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-10-09 12:02

> Det du skriver i den kontekst af tråden hvor du skrev det er, at private
> grunde også fremgår af siden.

Nej, det handler om at denne diskussion nu er ved at køre ud i en ordentlig
gang mudderkast.

OP spørger efter et centralt sted, som der findes. Der er bare det at det
centrale register ikke omfatter private grunde. Hvilket som jeg osse
påpeger står tydeligt på siden. Men du vil have jeg skal skrive det
omvendte, at der ikke findes noget register.

Og så tror jeg, at jeg vil holde den EOD herfra.

--
Bjarke Andersen

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-10-09 12:29

Bjarke Andersen skrev:
> [...]
>
> OP spørger efter et centralt sted, som der findes. Der er bare det at det
> centrale register ikke omfatter private grunde. Hvilket som jeg osse
Nej du gav et link. Først senere skrev du at siden det ikke omfattede
det spørgeren spurgte om

> Men du vil have jeg skal skrive det
> omvendte, at der ikke findes noget register.
Ja det ville jo have været det korrekt at gøre syntes du ikke?

> Og så tror jeg, at jeg vil holde den EOD herfra.
Dejligt.

--
Søren

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-10-09 08:54

LG skrev:
> [...]
> jorden er samlet?
> Nogen der ved det?
> Jeg ved godt, at der ikke burde ligge noget i eller indenfor skellet,

Kabel TV kabler kan godt blive svært. De er ofte blevet gravet ned af
parcelhusejeren selv, og bestemt ikke altid i korrekt dybde.

--
Søren

Fra : LG

Dato : 13-10-09 10:34

"Søren Hansen" <shans@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kabel TV kabler kan godt blive svært. De er ofte blevet gravet ned af
> parcelhusejeren selv, og bestemt ikke altid i korrekt dybde.
>
> --
> Søren

Mit spørgsmål gjaldt udelukkende kabler i fortovet UDEN for skelpælen.
mvh
LG

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-10-09 10:55

LG skrev:
> "Søren Hansen" <shans@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mit spørgsmål gjaldt udelukkende kabler i fortovet UDEN for skelpælen.
> mvh
> LG

Det var jo ikke til at vide når du skrev "Masten skal i jorden lige
inden for skellet, og kablerne graves ned efter gældende regler."

Skal du grave kabler ned udenfor skellet skal du jo så også selv
indberette til førnævnte side.

--
Søren

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-10-09 13:13

LG wrote:
> "Søren Hansen" <shans@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mit spørgsmål gjaldt udelukkende kabler i fortovet UDEN for skelpælen.

Da du vil etablere belysning på egen matrikel, er det uinteressant, hvad der
findes af kabler i fortovet. Du må alligevel ikke tilslutte din lampe til
den offentlige belysning.

Kablet *skal* førres til egen el-tavle.

Spørg din el-leverandør, hvor deres kabel er ført ind til huset.
Spørg tdc, hvor telefonkablet ligger.
Spørg vandværket, hvor vandledningen ligger.
Spørg andre aktuelle leverandører om deres registreringer for din matrikel
(naturgas, kabel-TV, .....).

Som andre har påpeget, findes der ikke et samlet register for private
ejendomme. Har selv været turen igennem for nogle år siden.

Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : LG

Dato : 13-10-09 16:04

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Som andre har påpeget, findes der ikke et samlet register for private
> ejendomme. Har selv været turen igennem for nogle år siden.

Det er da vel ikke uinteressant hvad der findes af kabler i fortovet, når
jeg skal grave så tæt på, men på egen grund. Måske uinteressant for dig, men
så er det da mærkeligt at du svarer....
Og jeg har da vist på intet tidspunkt insinueret, at jeg ville slutte min el
til den offentlige belysning??????????
Egentlig tror jeg kun du blander dig i debatten for at få dit navn i focus -
og det er hermed lykkedes.

LG

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-10-09 14:07

LG wrote:

> Det er da vel ikke uinteressant hvad der findes af kabler i fortovet,
> når jeg skal grave så tæt på, men på egen grund.

På egen matrikel er ikke ude i fortovet, så jo, det er uinteressant.

> Og jeg har da vist på intet tidspunkt insinueret, at jeg ville slutte
> min el til den offentlige belysning??????????

Du spurgte om kabelføring i fortovet? Det lyder umiddelbart som et ønske om
tilslutning der. Men da du selv anfører at ville tilslutte lovligt til egen
el-tavle, kan jeg ikke se, hvad du skal bruge viden om kabler under fortovet
til - du skal kun grave på egen matrikel.

> Egentlig tror jeg kun du blander dig i debatten for at få dit navn i
> focus - og det er hermed lykkedes.

Ingen spørger kan bestemme, hvem der må svare på et spørgsmål. Men du har
lov til at ignorere mit svar.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 15-10-09 12:48

> [...]
> jeg skal grave så tæt på, men på egen grund. Måske uinteressant for dig,
Jeg har gravet fiber ned på min grund. Jeg skulle under min store brede
bøgehæk, så der skulle graves et dyybt hul på hver side. Dvs. jeg pillede
tre fortorvsfliser op og gravede rent faktisk, hvor der ligger kabler og
andet godt. Der var ikke det der lignede problemer under arbejdet og jeg
ødelagde ikke noget. Så at du vil til at undersøge hvad der ligger af kabler
under fortorvet, når du ikke gang skal derned under, ja det virker da lidt
mystisk. Og jeg kan da godt forstå at andre måske finder det mistænkeligt,
for du skal jo under ingen omstændigheder ud i fortorvet, hvorfor er det så
relevant?

> Og jeg har da vist på intet tidspunkt insinueret, at jeg ville slutte min
> el til den offentlige belysning??????????
Som skrevet ovenover, så virker det jo liiidt mistænkeligt at du er så ivrig
efter at vide hvad der ligger af kabler og rør under dit fortov, når du
overhovedet ikke skal grave derude... Dem der ligger rør og kabler ned, de
graver jo ret lige og ikke zigzag så de går halve meter ind på folks
matrikel ;)

--
Klaus G.

Fra : LG

Dato : 18-10-09 09:31

> [...]
> de graver jo ret lige og ikke zigzag så de går halve meter ind på folks

I Guder, hvor er folk dog mistænkelige...

Jeg har nu fået tilsendt kabelplaner fra Dansk Kabel TV, TDC samt Seas-NVE,
så jeg kan gå i gang uden at skulle frygte at ende med et erstatningskrav
for
ødelagte kabler.
De tre ovennævnte mente ikke, at det var spor besynderligt i at orientere
sig om forholdene, før man begynder at rode i jorden.
"Bare alle tænkte sig lige så godt om", lød de rosende ord fra TDC...

LG

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-10-09 14:43

Søren Hansen wrote:

> Kabel TV kabler kan godt blive svært. De er ofte blevet gravet ned af
> parcelhusejeren selv, og bestemt ikke altid i korrekt dybde.

Hvad er korrekt dybde?

Da vi fik kabel TV, og selv skulle(=ville) grave det ned, var kravet min. 20
cm, og vi fik udleveret en plastikstrimmel til at lægge ovenover.

Stig Johansen

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-10-09 15:08

Stig Johansen skrev:

> Hvad er korrekt dybde?
>
> Da vi fik kabel TV, og selv skulle(=ville) grave det ned, var kravet min. 20
> cm, og vi fik udleveret en plastikstrimmel til at lægge ovenover.

Abonnementsvilkårene hos YouSee siger 45 cm.
http://download.tdconline.dk/pub/kabeltv/pdf/Vilkaar/Kabel-tv_vilkaar_aug08.pdf

(punkt 6 på side 6)

Men det kan selvfølgelig have ændret sig over tid.

--
Søren

Fra : Klaus G.

Dato : 15-10-09 14:30

> Da vi fik kabel TV, og selv skulle(=ville) grave det ned, var kravet min.
> 20
> cm, og vi fik udleveret en plastikstrimmel til at lægge ovenover.
De er søde ved dig :) Da jeg skulle grave fiber ned, så skulle det ned i
60cm dybde og plaststrimmel skulle ligge 10cm over.

--
Klaus G.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-10-09 16:08

On Thu, 15 Oct 2009 15:30:08 +0200, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com>
wrote:

>De er søde ved dig :) Da jeg skulle grave fiber ned, så skulle det ned i
>60cm dybde og plaststrimmel skulle ligge 10cm over.

Min fiber skule vist kun 40 cm ned, men stadig plaststrimlen 10 cm over.
Den røg nu ned i mellem 60 og 80 cm, 40 cm er imho alligevel ikke dybt
nok.

Jeg var i øvrigt ganske få cm fra at grave telefonkablet over, fordi de
tegninger over placeringen jeg havde fået fra tdc ikk passede med
virkeligheden ..... Jeg havde ganske vist med en skovl gravet kablet
fri inde fra væggen for at være sikker på det nu også gik hvor tegningen
sagde, hvilket det så ikke gjorde. Desværre var kablet jeg så havde
gravet fri med skovlen, det gamle ikke-længere-i-brug telefonkabel og
ikke det nye ........

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-10-09 16:01

> Hvad er korrekt dybde?

Mener jeg har læst/hørt noget med 40-50 cm.

Måske nogle kan be/af-kræfte dette?

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-10-09 13:24

> jeg har haft linket til betingelserne for Yousee med angivelse af under
> hvilket punkt det står.

Jeg så godt dit link, men tænkte mere på noget mere konkret fra
myndighederne, se nedenfor.

> Der er givet ikke nogen lov der regulere det, så det er vel egentligt
> noget som de enkelte kabeltv udbydere kan skrive i deres betingelser som
> de vil.

Jeg mener bare der er en lov, men jeg vil absolut ikke lægge hovedet på
blokken :)

--
Martin