Olieskift (diesel)
Fra : Bjarke@Escape

Dato : 12-10-09 21:48

Hvis en båd stort ikke har sejle i sæsonen (for motor), hvad skulle så være
argumentet for at skifte olien ??

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-10-09 00:45

Der er mange aspekter der skal tages hensyn til og med dem som
grundlag vurdere interval for skift af olien.
Der er spørgsmålet om olietypen, dens egenskaber og om den er godkendt
til forlænget interval.
Ved en motor der ikke kører mange minutter ad gangen vil syredannelsen
være højere og derfor vil et hyppigere interval blive rekommanderet.
Desuden vil oliefilmens holdbarhed disse såvel som under ekstreme
forhold skulle vurderes.
Antislidegenskaber skal også vurderes, og om stemplerne holdes rene
med den forekommende anvendelse af motoren.
Afhængigt af dit vedligeholdelsesprogram kan du vælge de smøreolier,
der anbefales til standard olieskift eller olieskift med forlænget
interval.

Endelig kan vurderingen for motorens levetid og det dermed forbundne
økonomiske islæt tages i betragtning.

Så er resten op til dig selv.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-09 14:51

Hej Harding,

Ja, der er sikket mange faktorer ... Som en klog mand har sagt:
"All complex problems have at least one simple solution, that does *not*
work!"
Men kan du alligevel ikke nærme dig problemstillingen fra en lidt mere
pragmatisk (for ikke at sige 'jordnær' i denne nyhedsgruppe) vinkel?

Som f.eks.: Under hvilke omstændigheder bør man skifte hvert år (som jeg
altid har gjort uden at fundere over det som Bjarke gør) og under hvilke
omstændigheder kan man f.eks. skifte hvert andet år - eller sjældnere ?

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-10-09 04:35

Hej Flemming,

Jo det kan gøres jordnært.
Skift olien og oliefilter hvert efterår.
Det er jo ikke den store udgift i det sammenhæng at have en båd.
Mere har man egentligt ikke brug for at vide og arbejdet er ikke stort
med anvendelse af en vacuumoliesuger og en filternøgle fra Biltema.
Medens man er hos biltema så bør man også købe en generatorspændeklo,
den koster kun 60 SKR og bruges sammen med et 1/2" topnøgle håndtag.
med det kan man ene person udføre atbejdet på en let og elegant måde.

M.h.t. smøreolien så må man som alm. bådejer forlade sig på
anbefalingerne eller også må man enten anskaffe udstyr eller sende
olien til analyse om man vil kende dens tilstand. Det kan ikke betale
sig at gå den vej.

Her linket til en udmærket artikel om smøreolie foer at få lidt
indblik i dens termer og muligheder.

http://www.ducati.dk/teknik/oliegenerelt.html

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-09 00:33

Ja, det var jordnært! ...

Det kan næppe overraske, at producenter og forhandlere af olieprodukter
anbefaler årligt udskiftning ... Det kan være svært for os lægmænd
og -kvinder at afgøre om deres anbefaling gives uden skelen til deres
indtjeningsønsker ...

F.eks. har jeg igennem mange år købt olie med Volvo på etiketten ... Jeg
ved jo udmærket, at Volvo ikke fremstiller smøreolie (og i mange
tilfælde end ikke motoren - selvom der står Voplvo på den - SIC!), men
alligevel køber jeg det. Betaler sandsynligvis en overpris. Men da jeg
er lægmand på området har jeg ikke viden/mod til at gøre så meget andet,
hvis jeg vil have en rolig nattesøvn ... Det samme med "originale"
reservedele ... Også her er jeg overbevist om, at jeg er et "let offer".

Men det kræver ganske solid viden at finde erstatningsprodukter, der har
samme funktion som de originale - og uden den viden, ja, så betaler man
givetvis ud af næsen ... og det gælder vel alt lige fra olien, til
filtre, til termostaten, til impeller m.m.m.

Naturligvis er jeg ikke uenig i, at olieskifte ikke er den største post
på bådbudgettet ... ..., men HVIS nu, det faktisk ikke gjorde nogen
forskel om man f.eks. skiftede olie hvert andet år, ja, så kunne man jo
efterhånden få råd til lidt mere "legetøj" - f.eks. en
*generatorspændeklo* ... ...

Der fik du mig igen ... Jeg aner ikke hvad det er, men kan forstå den er
en nyttig hjælper. Google var ikke lige min ven her, så måske du vil
hjælpe med et link eller en forklaring? Der kunne jo være andre, i
gruppen, der er lige så uvidende om værktøj, som mig ...

Tak for link!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-10-09 03:19

Ja uden specifik viden på et område kan man føle sig snydt og må
betale for det man skal bruge.

Generator dimsen kan du se i Biltemas katalog under: Remstrammer til
generator (19-449). Forklaring af virkemåden er beskrevet på
forpakningen.

En drivrem bliver slap med tiden og det medfører at generator og
vandpumpe ikke kan modtage den nødvendige trækkraft fra motoren.
Derfor skal remmen holdes i passende tilspænding. Det er nemt at
kontrollere og gøre selv, alternativet er at man også her må til
lommerne. Det er lige så let som at skifte en impeller som man
selvfølgelig også selv skal kunne gøre.

Med forståelse af de termer der anvendes i det link jeg lagde ind
skulle det med lidt supplerende søgen på Google være muligt at danne
sig et ganske udmærket indblik i oliespecifikationer nok til, ved
læsning på dunkens etikette at kunne vælge den rigtige.
Prøv f.eks. Bilka, og se på olier til dieselmotorer. Her kan vælges
mineralsk, semisyntetisk og syntetiske olier til rimelige priser og de
opfylder alle de krav som du har behov for til din motor.
Så kan du blandt etiketternes superlativer vælge den olie som tiltaler
og prismæssigt er passende og anvende den.
Belastningen i en sejlbåd vil være meget lille; men det er er
væsentligt for en motors levetid, at oliens opslemmede produkter,
kommende fra forbrændingen og nedbrydning af additiverne, bidrager til
slid og korrosion af motorens dele og det hindrer man ved at skifte
olien.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-10-09 11:53

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis en båd stort ikke har sejle i sæsonen (for motor), hvad skulle så
> [...]

Teori er når man ved alt, men intet virker.... praksis er når alt virker,
men ingen ved hvorfor...

Så... jeg nøjes med at skifte olie hver 3 eller 4 år.

Mvh
JR

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-10-09 15:02

Den Mon, 12 Oct 2009 22:47:56 +0200 skrev Bjarke@Escape:

> Hvis en båd stort ikke har sejle i sæsonen (for motor), hvad skulle så
> være argumentet for at skifte olien ??
>
> Bjarke

Argument? - Tja, mange bruger jo i 1.000 vis af kroner på elektronisk
"legetøj" til deres båd. Hvad skulle der ske ved at ofre de par hundrede
kroner det koster at forkæle et så nyttigt stykke udstyr som en motor?

--
Karl Erik.

Fra : Steffen Skov

Dato : 13-10-09 15:42

O-høj
Nedenstående må da være en filosofisk betragtning? Men enig - er man
usikker, så brug det sikre! En tilnærmelsesvis akademisk udredning har vi
fået, med det punktum, at det må være op til hver enkelt motorejer at tage
en beslutning for sin motor.
Hilsen Steffen
---
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 13-10-09 19:45

Talte med en mekaniker i dag.

Han sagde at i praksis er der kun 2 ting der kan ødelægge smøreolien, nemlig
partikler fra forbrændoingen (der nedsætter smøre evnen og skaber syrer) og
kondens (der nedsætter smørerevnen). Begge giver anledning til at olien
bliver sort eller 'ikke-klar'.

Vi kiggede på pinden og konstaterede olien var helt klar, så den kommer til
at køre næste år også.

Ja, den tager jo ikke skade af ny olie, men det gør både miljøet og
økonomien jo ....

Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-10-09 20:17

> Talte med en mekaniker i dag.
>
> Ja, den tager jo ikke skade af ny olie, men det gør både miljøet og
> [...]

Fuldstændig enig Bjarke

Mvh
JR

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-10-09 20:43

Den Tue, 13 Oct 2009 20:44:53 +0200 skrev Bjarke@Escape:

> [...]
> til at køre næste år også.
>
> Ja, den tager jo ikke skade af ny olie, men det gør både miljøet og

Hørte en slagter den anden dag. Han sagde at "fremdatering" af kød ingen
betydning har for kvaliteten.

Folk siger jo så meget

--
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-10-09 20:43

Fra : Kent Friis

Dato : 14-10-09 20:09

Den 13 Oct 2009 19:43:20 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> Hørte en slagter den anden dag. Han sagde at "fremdatering" af kød ingen
> betydning har for kvaliteten.

Teknisk set har han ret. Det er den reelle slagtningsdato det kommer an
på, og ikke hvad der står på pakken.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Torben Bach

Dato : 13-10-09 21:17

Bjarke@Escape wrote:
> Hvis en båd stort ikke har sejle i sæsonen (for motor), hvad skulle
> så være argumentet for at skifte olien ??
>
> Bjarke

I mine yngre dage var jeg ansat på en af landets største tekniske skoler (i
administrationen) og i den forbindelse lagde jeg selvfølgelig øre til mange
eksperter - herunder også noget med olieskift.
Ud fra det, jeg hørte dengang så er moralen, at en motor ikke må mangle
olie, men at det ikke betyder det store, om det er en *slidt* olie. Det der
betyder mest er, at der er olie til stede til smøring. Det betyder så ikke,
at man bare kan efterfylde år efter år, så Harding har på et eller andet
plan ret i, at det er motorens ejer, der tager beslutningen

Jeg skifter ikke olie på min bådmotor, når den skal stå på vinterpladsen,
men til gengæld har jeg det psykisk ret godt med at vide, at jeg i foråret
til den nye sæson har udskiftet motorolien.

At der er forskel på olie lærte jeg ligeledes som ganske ung, hvor jeg havde
et job på en servicestation og i den forbindelse lærte, at olie ikke bare er
olie, men at der er en forskel på motoroliers egenskaber. Castrol var
førende dengang, men om det holder i dag, hvor der så er gået omkring 40 år
med muligheder for konkurrenter at udvikle et konkurrencedygtigt produkt,
ved jeg ikke.

I forbindelse med min bil har jeg erfaret, at man kan få "super-olie" til
bilen, sådan at der ikke skal skiftes olie inden for de næste 30.000 km
kørsel - godt nok til en ret pebret pris, men det er jo en helt anden
historie - eller er det?

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 13-10-09 21:34

Med Venlig Hilsen Henrik Kolle Rasmussen Aut. vvs installatør Kolle vvs og
Blik TLF. 64722730 Fax. 64722732 www.kollevvs.dk Email: kollevvs@tdcadsl.dk
"Torben Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (@@)
> -------o00o-(_)-o00o---------
>
> Min kammerats MC En Honda SP1 havde kørt 2000 km med dyr olie sidste år.
Han sparede olieskiftet dette resulterede i at syren havde lavet et spor i
cylinderne!
Det kostede en ny motor.
Så det er en risikovurdering.
Jeg skifter olie min 1 gang om året, både på min MC og min båd.
mvh Henrik Kolle

Fra : Torben Bach

Dato : 13-10-09 22:57

Henrik Kolle Rasmussen wrote:
> Med Venlig Hilsen Henrik Kolle Rasmussen Aut. vvs installatør Kolle
> [...]
Klip

> [...]
> Det kostede en ny motor.
> Så det er en risikovurdering.
> Jeg skifter olie min 1 gang om året, både på min MC og min båd.

Det er faktisk det, der også er mit budskab - nødvendigt eller ej - svaret
blæser i vinden om det er fornuftigt eller nødvendigt, men som en anden
skrev i tråden, så ofrer de fleste en masse penge på div. til vedligehold og
deslige, så hvorfor skulle man spare en lille håndfuld penge på olieskift.
En ny inmdenbords motor koster trods alt næsten spidsen af en F16 eller en
halv bondegård og kan olieskift med videre medføre, at motoren lever en
del år ud i fremtiden, så er det vel også værd at tage med.

Skipper vælger og beslutter også i den henseende.....

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : clausbp.

Dato : 14-10-09 00:50

Torben Bach skrev:
> [...]
> lever en del år ud i fremtiden, så er det vel også værd at tage med.
>
> Skipper vælger og beslutter også i den henseende.....

Som så ofte før i denne gruppe, kan denne diskussion ende i sædvanlig
useriøs religionskrig.
Sandhedsvidnerne er som #1 olieproducenterne, og de er naturligvis kun
interesserede i at sælge så meget, og så dyr olie som muligt.
Hvis vi tager bilverdenen, så mener de at olie skal skiftes mindst en
gang årligt, uanset kørte km. Hvis vi tager et normalforbrug på 15000km
/år, svarer det til ca. 300 timer. Men en bil der kører 5000km/år vil
sikkert køre mange småture. En motorbåd sejler nok ikke mange småture.
Min gør i hvert fald ikke. Den startes, og kører så med belastning i 1,-
2, -3 timer eller mere, ad gangen. Men mine motorer har ikke kørt mere
end højst 50-100 timer i år, med semisyntetisk olie, så de får en sæson
til med samme olie.
Historierne med motorerne der brød sammen kender vi vel alle, jeg havde
en motorcykel der brændte cylindervæggene af (Nicasil) efter at have
fyldt dyr fuldsyntetisk motorolie på. Selvfølgelig fik olien skylden, og
jeg brugte aldrig mere fuldsyntetisk olie i mc'en, og havde
efterfølgende aldrig problemer. Men var det sandheden?
Olie bliver slidt op, så der er ingen tvivlom at den skal skiftes en
gang imellem. Amerikanerne har et noget andet forhold til dette, deres
biler kører 30-50.000 km mellem serviceeftersyn. (En anden
konkurrencesituation?) Opslemmet skidt, syre og vand i olien er den
anden skifteparameter. Det er sværere at vurdere, men et kig på farven
og konsistensen af olien burde give et fingerpeg. På dieselmotoren har
jeg også tydeligt kunnet se om en olie var slidt op, for så er det
sværere at starte den, pga. at oliefilmen hjælper til at holde
kompression. Og dårlig kompression giver dårlig koldstart.
Under alle omstændigheder ser jeg ikke mange der benytter deres både som
man ville bruge en bil, med mange koldstarter og få køreminutter.
Iøvrigt er det vel oftest under forårsklargøringen, at man skifter olie
og filtre. Og så har motoren stået med gammel sur olie hele vinteren???
Eller har jeg set forkert, nede på havnen?

Mvh. Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-10-09 23:37

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis en båd stort ikke har sejle i sæsonen (for motor), hvad skulle så
> [...]

Det siges også at guldbelagte højtaler stik og ledning er bedre... man kan
ikke høre det, men man kan måle det

Mvh
JR

Fra : Claus

Dato : 14-10-09 07:40

Et lille sidespørgsmål:

Det bliver nævnt at olie- og filterskift sker ved forårsklargøringen. Jeg
har gjort det om efteråret så båden var klar når foråret kom. Er det ikke
lige så godt som at gøre det om foråret?

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-09 10:30

Det har også været min rutine. Jeg bilder mig ind, at den friske olie er
bedre til at konservere motoren ... og der er jo så meget andet at bruge
sin tid på om foråret ... ...

Flemming Torp

Fra : Kent Friis

Dato : 14-10-09 20:20

Den Wed, 14 Oct 2009 00:36:38 +0200 skrev Jan Rasmussen:
> "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det siges også at guldbelagte højtaler stik og ledning er bedre... man kan
> ikke høre det, men man kan måle det

Vel kan man høre det. Det guldet gør godt for er at forhindre at det
irrer, og når det er irret, får du ikke meget lyd igennem. Eller
strøm i det hele taget.

Hvad folk nok lige glemmer er at det tager lang tid i en normal
opvarmet stue, før det er irret i tilstrækkelig grad til at kunne
høres.

Iøvrigt anbefales det modsatte til udstyr hvor stikkene bliver flyttet
ofte. Hver gang man hiver stikket ud eller sætter det i, slider man en
lille smule af belægningen - hvad end det er ir eller guld. Så et
ikke-guldbelagt stik vil holdes rent, hvorimod det guldbelagte slides op.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"