Forskellen mellem katolicisme og protestan~
Fra : Per Rønne

Dato : 01-10-09 11:01

Ja, prøv quiz'en:

<http://www.kristendom.dk/quiz/57>

Jeg fik 100% rigtige.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : TBC

Dato : 02-10-09 21:26

On 1 Okt., 12:00, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> Ja, prøv quiz'en:
>
> <http://www.kristendom.dk/quiz/57>
>
> Jeg fik 100% rigtige.

Tja, det gjorde jeg også. Men der er også kun 5 nemme spørgsmål-

Fra : Per Rønne

Dato : 03-10-09 04:42

TBC <-sutmin@2night.dk> wrote:

> Tja, det gjorde jeg også. Men der er også kun 5 nemme spørgsmål-

Ja, niveauet kunne være højere - især når man tager i betragtning at det
ligger på Kristeligt Dagblad side ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mr. D

Dato : 04-10-09 07:48

> TBC <-sutmin@2night.dk> wrote:
>
> Ja, niveauet kunne være højere - især når man tager i betragtning at det
> ligger på Kristeligt Dagblad side ...

Jeg synes ikke den er ligetil, og jeg mener også, at niveauet kunne være
endda meget højere.

Spørgsmål et, om hvorvidt Nadveren rent konkret er Jesu kød og blod og ikke
symbolsk, er kun gyldigt, såfremt man ikke anderkender andre protestantiske
retninger end den lutherske. Zwinglis nadver, som mange evangeliske
protestanter udfører er rent symbolsk. Calvinsk nadver, som mange
engelsktalende protestanter deltager i, benægter vel, at Jesu blod er i
nadveren helt konkret, og gør det til en åndelig tilstedeværelse. Efter min
mening er det et fupspørgsmål grundlagt på luthersk sekterisme.

Spørgsmål to om hvorvidt en præst er kaldet til sin stand af Gud og står
derfor tættere på Gud end andre, besvares med, at sådan er det i begge
retninger. Men det er vel kun til dels rigtigt. Der er både en forskel i
forståelse og en stor uenighed mellem de to retninger. Hos begge er præsten
kaldede og hos begge står han Gud nær. Men hos katolikkerne er han nødvendig
mellemmand mellem Gud og menneske, og i kraft af sit embede og sit kald er
han udfører af sakramenterne, uden hvilke mennesket ikke kan komme til Gud.
Hos protestanterne er han også kaldet, men her tales om hele menigheden som
et alment præsteskab, der i deres personlige gudsdyrkelse kan tilnærme sig
Gud, på en måde, som ikke er muligt i den katolske kirke. Så efter min
mening er den med, at begge retninger har præster, der står Gud nærmere end
det almindelige menneske kan komme til, en tilsnigelse (Vidende katolikker
og protestanter vil sikkert rette på mig og formulere dette skisma
anderledes, men ikke desto mindre må der vel være en forskel, som gør
spørgsmålet forkvaklet)

Spørgsmål tre om hvorvidt Kirken er fredhellig og den verdslige magt ingen
autoritet har i kirkerummet , er svaret, at sådan er det for begge
retninger. Er det ikke også en tilsnigelse, når man kender til folkekirker
og statskirker, hvor den verdslige magt rent faktisk har stor indflydelse i
kirkerummet, til forskel fra den katolske kirke?

Spørgsmål fire om hvorvidt Handlinger er ubetydelige for den enkeltes
frelse, som værende sandt i den protestantiske kirke. Hvad skal man sige til
det? I den lutherske kirke er én handling i hvert tilfælde nødvendig: Dåben.
Uden den handling, ingen frelse. Andre protestantiske evangeliske samfund
taler om nødvendige handlinger i det kristne liv på et eller andet niveau.
Hvilke handlinger er nødvendige for frelse i den katolske kirke? Hvis det er
sakramenterne, man tænker på, hvad er så forskellen mellem den katolske
kirke og den protestantiske, ud over antallet af sakramenter?

Blot nogle strøtanker

simon

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-09 08:41

Mr. D <sigri@detiparantesemail.dk> wrote:

> [...]
> nadveren helt konkret, og gør det til en åndelig tilstedeværelse. Efter min
> mening er det et fupspørgsmål grundlagt på luthersk sekterisme.

Ja, jeg tager naturligvis udgangspunkt i lutherdommen.

> [...]
> og protestanter vil sikkert rette på mig og formulere dette skisma
> anderledes, men ikke desto mindre må der vel være en forskel, som gør

Det almene præstedømme er her helt centralt ...

> [...]
> og statskirker, hvor den verdslige magt rent faktisk har stor indflydelse i
> kirkerummet, til forskel fra den katolske kirke?

Svaret er naturligvis at kirken i lutherdommen ikke er fredhellig, selv
om visse folkekirkepræster her tydeligvis er lettere katolske i hovedet.

> [...]
> sakramenterne, man tænker på, hvad er så forskellen mellem den katolske
> kirke og den protestantiske, ud over antallet af sakramenter?

Det centrale er her gerningsretfærdigheden ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A