Støbe en vindueskarm?
Fra : Morten P

Dato : 11-10-09 16:00

Det her bliver både svært at forklare og svært at forstå

Jeg er ved at renovere lejligheden, og jeg har nogle vinduer, som står i et
20 cm indhak i muren.

Jeg ønsker ikke selve indhakket længere og har derfor sat en lodret
gipsplade op, så væggen bliver plan under vinduet.
Nu er det så kun selve vinduet der er indenteret/skubbet ind i muren.

Der skal spartles og sættes filt op.

Vandret under vinduet kan jeg jo så enten lægge en træplade, gipsplader
eller støbe en karm.

Karmen skal blot gå i et med væggen, så der kommer ikke til at være en kant
ud over, hvilket vel diskvalificerer træ.
Gips er lidt dumt for det kommer ikke til at klare ret tunge påvirkninger.

Skal man blot støbe op der og spartle ud og lægge filt på?

Det er hvad jeg hører fra folk, men er usikker på hvilken cement/beton
blanding skal jeg blande?

Fra : Armand

Dato : 11-10-09 16:17

Morten P skrev:
> [...]
> Gips er lidt dumt for det kommer ikke til at klare ret tunge påvirkninger.
>
> Skal man blot støbe op der og spartle ud og lægge filt på?

ØHH?
Er det en tidligere terrassedør eller gulv-til-loft vindue, du har
erstattet, for ellers burde der da allerede høre såvel karm og
derunderværende radiator til det indhak :-/

Normalt er karmen en kraftig plade/brædt der er "skubbet ind" i et par
passende riller i murværket og det er vel sådan at du også bør gøre det :-/
Alternativt kan der skrues en lægte ind i siden af hakket og derpå
lægges en karm af givent fast materiale!

Jeg nævnte en radiator - radiator placering under vinduerne er
almindeligt set og det er ikke uden grund: Radiatorens afgivne varme vil
strømme opad hvor den luft der er i kontakt med de relativt kolde
vinduesflader vil strømme nedad, og i den sidste ende give fodkulde -
Hvis ikke det var fordi at radiatorens varme blander sig og udligner
"kulde-faldet". Så i indhakket under vindue/karm hører der en radiator
til frem for en opmuring!

--
Armand.

Fra : Morten P

Dato : 11-10-09 16:23

> Er det en tidligere terrassedør eller gulv-til-loft vindue, du har
> erstattet, for ellers burde der da allerede høre såvel karm og
> derunderværende radiator til det indhak :-/

Jeg ved ikke hvad det hedder, det er blot et vindue en meter over gulvhøjde,
hvor der tidligere var en radiator i indhakket.

Af forskellige årsager ønsker jeg ikke indhakket eller radiatoren, så
spørgsmålet er nok nærmere hvilken blanding man støber op med, hvad man skal
være opmærksom på (der er rockwool i det gamle indhak nu), eller om man godt
kunne bruge en træplade uden frygt for at materialet arbejder og bryder den
filt der kommer over?

Fra : Martin Bak

Dato : 11-10-09 16:46

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
> man godt kunne bruge en træplade uden frygt for at materialet arbejder og

Træ vil helt sikkert betyde revner i hjørnerne. Hvis du vil støbe en karm,
hvad man da godt kan, så skal den armeres med stænger af tinderstål. Disse
kan bores ind i siderne af den eksisterende mur, så de får fat der også.
Siderne hvor støbningen skal have fat skal renses for overfladebehandling og
puds, og forvandes inden støbningen. Der skal laves en forskalling til
støbningen, f.eks. af støbeplade, men andet kan også bruges.
Støb med en ret tør beton blandet af cement, sand og sten i forholdet 1:2:3.
Efter 6-8 timer kan forskallingen fjernes, og støbningen glattes til med et
filsebræt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Morten P

Dato : 11-10-09 17:16

> [...]
> kan bores ind i siderne af den eksisterende mur, så de får fat der også.

Tak for hjælpen med blandingen!

Jeg havde ikke tænkt på armering med stænger.

Her er et billede af konstruktionen.

Vil det være nok at lade den hvile på beton kanten og de to plader gips
foran?

http://img340.imageshack.us/img340/174/dsc01271t.jpg

(Den kommer aldrig til at hænge fritstående)

Fra : Martin Bak

Dato : 11-10-09 17:50

> [...]
> foran?
>
> http://img340.imageshack.us/img340/174/dsc01271t.jpg
>
> (Den kommer aldrig til at hænge fritstående)

Som udgangspunkt skal den kunne hænge selv uden at knække. Den behøver ikke
at hvile på noget. Men du har neget lidt plads til din støbning. Bedst var
det, hvis du kunne få tykkelsen noget op, gerne i nærheden af 6-8-10 cm. Den
nuværende plads tror jeg ikke du kan lave en holdbar støbning på.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Morten P

Dato : 11-10-09 18:13

> [...]
> Bedst var det, hvis du kunne få tykkelsen noget op, gerne i nærheden af
> 6-8-10 cm. Den nuværende plads tror jeg ikke du kan lave en holdbar

Ja det er noget af en tykkelse
Men hvorfor så tyk?
Den flækker vel ikke? Jeg tænker, der er jo ingen belastning på...

Hvis man skulle se på et alternativ til støbning og gerne ville opnå samme
dformning i form af ingen kant udover, hvad skulle man så gøre?

Der vil stadig blive lagt filt på.

Fra : jos

Dato : 11-10-09 18:18

Morten P wrote:

> [...]
> gips foran?
>
> http://img340.imageshack.us/img340/174/dsc01271t.jpg
>
> (Den kommer aldrig til at hænge fritstående)
Det ser fint ud det du har lavet. Stik ned i Silvan og køb en
"Hobbylimtræsplade" i en passende træsort.
en 30*120*2,5 cm i lys bøg koster ~175,- de fås også mindre, både længde
og bredde
Lav den et par cm. længere end åbningen, som du så hakker lidt bredere, og
monter med lim/skruer
Luk pænt omkring dine udhakninger med gips/polyfilla og en stump træpind, og
voila!
Vil du have et hårdere materiale, så find marmor eller granitplade hos den
nærmeste stenhugger. Jeg gav 600,- for 3 stk 110m*30?3 cm i rødlig granit,
polerede og med afrundede slebne kanter

finn

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 11-10-09 18:52

Morten P wrote:

> [...]
> foran?
>
> http://img340.imageshack.us/img340/174/dsc01271t.jpg
>
> (Den kommer aldrig til at hænge fritstående)

Sæt en tyk MDF-plade, vandfast krydsfiner eller som en anden har
foreslået, en limtræsplade i hullet som vindueskarm.

Det er begrænset hvad krydsfiner og MDF-plade kan arbejde og du kan
sagtens spartle det ud og klæbe filt på det bagefter.

/Lars

Fra : bannimann

Dato : 11-10-09 18:12

> [...]

> 1:2:3.
> Efter 6-8 timer kan forskallingen fjernes, og støbningen glattes til med

"Efter 6-8 timer kan forskalingen fjernes og "støbningen" (betonen) glattes
med et (flise?)glittebrædt"

Hvis du hører efter dette vrøvl, så får du problemer - en "ret tør beton" i
1-2-3, skal du bestemt ikke vente 6 til 8 timer med at rive sammen og
efterfølgende glitte, for så skal du bruge hammer og mejsel, ikke rive- og
glittebrædt!

- iøvrigt skal du slet ikke støbe nogetsomhelst der. Der skal lægges en alm.
vindueskarm i træ og den skal/kan så fuges med acrylfuge, så du har en fuge
der kan ekspandere ifht. til væggen.

Fra : Martin Bak

Dato : 11-10-09 18:55

"bannimann" <bannimann@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> alm. vindueskarm i træ og den skal/kan så fuges med acrylfuge, så du har
> en fuge der kan ekspandere ifht. til væggen.

Det er jo ikke det han vil ha´...
Du kan sagtens have en mening om hvordan du ville gøre, hvis det var dit
vindue, men du er nødt til at forholde dig til hvad det er ts forsøger at
opnå.

Dine hånlige bemærkninger lader jeg stå. Du ved åbenbart ikke engang hvad et
filsebræt er.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-09 08:59

> [...]
> alm. vindueskarm i træ og den skal/kan så fuges med acrylfuge, så du har
> en fuge der kan ekspandere ifht. til væggen.
Jeg har glasvæv i min vindueskarm i køkkenet, og den bliver hurtig grim.Man
kan ikke tørre den ordentligt af. Tror det samme gør sig gældende for filt,
selvom hullerne er mindre.
Jeg ville helt klart vælge en træplade, eller en lamineret plade i hvid, som
kan tørres af.
Mvh
Mads

Fra : Morten P

Dato : 12-10-09 16:28

> [...]
> for filt, selvom hullerne er mindre.
> Jeg ville helt klart vælge en træplade, eller en lamineret plade i hvid,

Ja det kan lyde som om jeg er på vej ud i noget rod

Nu får den godt nok vævfylder to gange, filten er en god kvalitet med meget
små huller, og den får to gange glans 10, men jo, der kan være noget om at
den kan blive beskidt alligevel...

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-10-09 07:19

> [...]
> meget små huller, og den får to gange glans 10, men jo, der kan være noget
> om at den kan blive beskidt alligevel...

En ide kunne være at skære lidt ud i gipsen, og derefter støbe en skrå
betonkant op til vinduet. Så stiller man ikke noget på den, og støv osv.
ville rulle nemmere af.

Men jeg havde monteret en rigtig vinduesplade. Det kan jo sagtens laves så
den ikke render ud over væggen, og forarbejdet er jo stort set gjort.

- Martin

Fra : Benny Andersen

Dato : 11-10-09 11:52

On 11 Okt., 18:16, "Morten P" <s...@spam.spam> wrote:

> http://img340.imageshack.us/img340/174/dsc01271t.jpg

Hvis der absolut ikke skal være almindelig vindueskarm med de fordele
det indebærer mht. slitage og aftørbarhed, er her hvad jeg ville gøre:

1. Forstærk kanten ind mod rummet, ved påskuning af lægte på inderside
(hvor der er isolering)
2. Afret og rens muren for støv (mejsel - karbidhåndsliber)
3. To lag gipsplader - fliseklæber mod mur.

Det giver en lille kuldebro men vinduet ser ikke så stort ud og
kontakten gennen pappen på gips er ikke særlig varmeledende.