roundup
Fra : Ralph

Dato : 11-10-09 15:37

Davs

Jeg har en gammel troldepil hvis rødder stopper min kloak, så nu har jeg
skåret den ned og bruger den som fuglehus-stativ, stubben har fået -
efterhånden - et par liter saltsyre den sidste måneds tid, MEN skidtet
nægter at gå ud, der er nye skud hver dag.

Så overvejer jeg roundup, men jeg er sikker på at rødderne rører ved naboens
ligusterhæk, kan man være sikker på det kun er pilen der går ud, eller er
der en risiko for naboens hæk?

--
Ralph

Fra : ceroy

Dato : 11-10-09 15:46

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i melding
> [...]
> naboens
> ligusterhæk, kan man være sikker på det kun er pilen der går ud, eller er

Nå skal ikke roundup i jorden da, så naboens hæk vil nok overleve. Den
eneste mulighet du har er å smøre roundup på en frisk flate på stubben.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-10-09 15:59

"Ralph" skrev i en meddelelse
> [...]
> naboens
> ligusterhæk, kan man være sikker på det kun er pilen der går ud, eller

Nej - RoundUp skal ikke i jorden - roundup sprøjtes/pensles på bladene
og optages at planten/busken den vej - og ikke gennem rødderne.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-09 18:11

On Sun, 11 Oct 2009 16:36:54 +0200, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

>Så overvejer jeg roundup, men jeg er sikker på at rødderne rører ved naboens
>ligusterhæk, kan man være sikker på det kun er pilen der går ud, eller er
>der en risiko for naboens hæk?

Aner ikke hvorfor de to andre der har svaret, begge har påpeget at
roundup ikke skal på/i jorden. Det lader det jo til du udmærket er klar
over?

For at stoffet skal kunne 'vandre' fra dit træ og over i naboens hæk,
skal rødderne være direkte vokset sammen, så saft der transporteres
rundt i dit piletræ kan vandre over i ligusterhækken. Sådan en
rodkontakt har træet og hækken helt sikkert ikke.

Nogle træers rødder kan vokse sammen på den måde, men jeg er sikker på
at liguster ikke vokser sammen med piletræer. (Ret sikker i hvert fald.)

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ralph

Dato : 11-10-09 18:25

> Aner ikke hvorfor de to andre der har svaret, begge har påpeget at
> roundup ikke skal på/i jorden. Det lader det jo til du udmærket er klar
> over?

Ja, jeg undres også.

> [...]
> rundt i dit piletræ kan vandre over i ligusterhækken. Sådan en
> rodkontakt har træet og hækken helt sikkert ikke.

Nå, men nu gør jeg det, HVIS naboens hæk dør, så har jeg da et par stykker
jeg kan tørre den af på, jeg har spurgt naboens far og svoger i dag, så nu
er I fire-fem stykker der kan tage skylden - TAK.

--
Ralph

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-09 20:19

On Sun, 11 Oct 2009 19:25:25 +0200, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

>Nå, men nu gør jeg det, HVIS naboens hæk dør, så har jeg da et par stykker
>jeg kan tørre den af på, jeg har spurgt naboens far og svoger i dag, så nu
>er I fire-fem stykker der kan tage skylden - TAK.

Nåja, det kan jo gå galt når man spørger ikke-fagfolk

Men jeg står gerne inde for mit svar, skulle hækken dø pga.
glyphosatforgiftning overført via rødderne.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-10-09 08:49

On Sun, 11 Oct 2009 19:11:10 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:
klip
> [...]
>
>Nogle træers rødder kan vokse sammen på den måde, men jeg er sikker på
>at liguster ikke vokser sammen med piletræer. (Ret sikker i hvert fald.)

Søren Rye fik dræbt en del træer, i en ældre udsendelse, netop på
grund af rodfællesskab, men det var vist voksne træer
mvh Ebbe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-10-09 17:58

On Mon, 12 Oct 2009 09:48:33 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>Søren Rye fik dræbt en del træer, i en ældre udsendelse, netop på
>grund af rodfællesskab, men det var vist voksne træer

Det kan jeg godt huske, men kan desværre ikke huske hvilke træer det var
eller om det var træer af samme art.
Men rødderne på pil og liguster er så forskellige at de vist ikke engang
ligger i samme jordlag, hvis jeg ikke husker helt fejl. Så jeg tror
simpelthen ikke på at liguster og pil vil vokse sammen i roden.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/