Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rechipning af linser
Fra : Nansen

Dato : 10-10-09 19:35

Hej

Overvejer at købe et EOS-450D
Har fra mit analog kamera et par gode linser.
Hvor kan man få Rechippet for eksempel en SIGMA 28-70 bl. 2.8 EX Serie, og
hvad vil det koste ?

Mvh M Nansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-09 20:24

Nansen wrote:
> Overvejer at købe et EOS-450D
> Har fra mit analog kamera et par gode linser.
> Hvor kan man få Rechippet for eksempel en SIGMA 28-70 bl. 2.8 EX Serie, og
> hvad vil det koste ?

Hvis det er en EX, så burde det ikke være nødvendig. Den skulle kunne
bruges umiddelbart på alle EOSD.

Ellers er her en lille 'guide' til Sigmas linser til, hvilke der er
direkte kompatible med EOSD.
- Alle Sigma DL prod. efter 01.04.2004
- Nogle af Sigmas DL fra 2002 til 04.2004 virker også på alle EOSD,
men her er du nødt til at prøve dig frem
- Alle Sigma EX
- Alle Sigma EX-DG
- Alle Sigma DG
- Alle Sigma EX HSM, EX-DG HSM, DG HSM
- Alle Sigma DC
- Alle Sigma DO/DO HSM

Sigma optikker, hvor det godt kan betale sig at rechippe- alle med glas
linseelementer, fx. disse...
- Sigma 18-35mm/f:3,5-4,5DL(2002-04.2004)*)
- Sigma ASPHERIC 18-35mm/f:3,5-4,5
- Sigma ASPHERIC 28-70mm/f:2,8
- Sigma ASPHERIC 24-105/f:3,5-4,5
- Sigma ASPHERIC 24-135mm/f:3,5-5,6
- Sigma ASPHERIC 28-105/f:2,8-4,0
- Sigma ASPHERIC 28-200mm/f:2,8-4,0 APO
- Sigma ASPHERIC 75-300mm APO med drejezoom /IKKE/ den med udtrækszoom
- Sigma 'Bigma' 50-500mm fra 2002-2004

Sigma optikker, det *IKKE* kan betale sig at rechippe
- Sigma D Series (alle er fra før 2000)
- Sigma Compact (alle er fra før 2000)
- Sigma Aspherical (alle er fra før 2000)
- Sigma Compact Macro (alle er fra før 2000)
- Sigma med udtrækszoom (alle er fra før 2000)

*) Jeg har selv en sådan fra nov. 2003, og den virker perfekt på min
kammerats 450D. Bemærk også lige, at der er endda meget stor forskel på
den serie, der hedder 'ASPHERIC' (med store bogstaver) 'Aspherical'. Den
sidste er en nyere serie, men med en kombination af plast og
glaselementer og er ikke særligt gode i kvalitet.

Hvis du har en optik, du er usikker på, vil din lokale fotohandler nok
kunne sige helt præcis, om den kan, eller om det kan betale sig.

Pris for en rechipning ligger mellem 500kr. og 700kr. - faktisk lidt
afhængig af, hvilken fotohandler du indleverer hos. Optikken skal
indleveres gennem en forhandler.

mvh. Erik Richard

Fra : Dan Andersen

Dato : 13-10-09 09:04

"Nansen" <nansen@altmuligt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har fra mit analog kamera et par gode linser.
> Hvor kan man få Rechippet for eksempel en SIGMA 28-70 bl. 2.8 EX Serie, og

Læser med interessse dit spørgsmål, men hvad er at re-chippe? Omprogrammere
og/eller sørge for at kontakterne passer ,ed de informationer, der skal
leveres? Det lydere umiddelbart dyrere end at købe en ny linse

--

Med venlig hilsen - Dan Andersen - www.dbamott.dk
Tlf.: 4011 4555

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-09 11:14

Dan Andersen wrote:
> [...]
> og/eller sørge for at kontakterne passer ,ed de informationer, der skal
> leveres? Det lydere umiddelbart dyrere end at købe en ny linse

Nja, hvor vil du fx. få en 28-70mm ren f:2,8 til 5-700kr.? - eller en
18-35mm/f:3,5-4,5 til samme pris? ...

Som jeg har forstået min fotohandler, så bliver den lille styrechip, der
sidder mellem kontakter og motor i AF objektiverne til Canon, ganske
enkelt udskiftet med en anden, der kan håndtere de informationer, selve
kameraet sender til objektivet.

Sagt lidt hukmoristisk... - Det er jo lidt skørt, at kameraet fx. sender
et signal til optikken, der siger "blænd ned til 6,3" og optikken så
svarer, "javel, jeg har sat afstand til 2,172m".

Og som du kan se af mit svar til Nansen, så er det langt fra alle, hvor
det kan betale sig, dels pga. selve optikkens alder, men lige så meget
pga. at de gamle motorer i objektiverne generelt er for langsomme, og
det kan slet ikke betale sig at montere ny motor. Jeg véd i øvrigt ikke,
om det overhovedet kan lade sig gøre i de helt gamle optikker...

Fx. lavede Sigma en 75-300mm/f:4,0-5,6APO Macro med udtrækszoom
(push-pull) - en fantastisk god optik og hundedyr, da den kom frem og
knivskarp ved fuld åbning. Den fungerede fint sammen med mine analoge
huse, men dengang gik jeg og overvejede at købe en ældre EOSD - D60, 10D
eller noget i den retning. Den optik kunne bare ikke bruges på en EOSD.

Jeg spurgte min fotohandler, men fik det svar, at præcis den APO serie
ikke kan rechippes, da styrechippen er integreret i selve motoren... æv,
æv, æv.! - Jeg har nu fået en 75-300mm/f:4,0-5,6DG, men den er ikke
nær så god ved store blænderåbninger, - men den fungerer sammen med min
D60...

Mig bekendt er Sigma det eneste 3.-parts firma, der i det hele taget
tilbyder rechipning til EOSD, selvom det da også kunne være aktuel for
visse Tamron serier. Men heldigvis kan stort set alle Tamrons objektiver
benyttes uden problemer på EOSD. På et tidspunkt købte jeg sammen med en
større analog EOS også et 24-135mm/f:3,5-4,5 Gold Anniversary Edition. -
Det er nok det bedste objektiv, jeg overhovedet pt. har, og selvom den
er fra ca. 1995, kører den upåklageligt på alle EOSD - og analoge
selvfølgelig.

...Og selvfølgelig skal den optik, man evt. vil rechippe, være _100%_
fejlfri på _alle_ områder, ikke noget med slør i snekkedrev, ingen løse
gummiringe osv., ellers kan det absolut ikke betale sig at ofre penge på
det. Så det er jo også samtidig et skøn... - Er den her optik nu også så
fejlfri, at man vil ofre pengene på det...

mvh. Erik Richard