NCC og skjult rør
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-10-09 11:21

NCC står og skal igang med udskiftning af gulv i min lejlighed.

Lige siden jeg købte lejligheden af dem, har min tillid desværre dalet
ekstremt overfor sådan et stort firma. Og det er osse derfor jeg nu må ty
til at spørge i gruppen

I forbindelse med den kommende udskiftning, ville NCC tage en boreprøve af
det nuværende gulv.

Ved boringen borer NCC igennem et rør i betonen under gulvet.
NCC lapper hullet og beder mig så lade gulvvarmen køre for at sikre at
lapningen er tæt.
Der hersker dog fra mig tvivl om røret overhovedet er gulvvarmen, da røret
ikke blev varmt medens gulvvarmen kørte.

Nu nærmer dagen hvor gulvet skal udskiftes sig, og jeg kunne snildt
forestille mig at hælder ny beton over det lappede rør

Men er dette så ikke en skjult samling?
Og er denne ulovlig i en lejlighed?

Følg link til billede af rør og samling.
http://img14.imageshack.us/img14/6410/91117567.jpg

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-10-09 04:59

On 10 Okt., 12:20, Bjarke Andersen <bjarke.ander...@gmail.com> wrote:

> Ved boringen borer NCC igennem et rør i betonen under gulvet.

Ja det er jo uheldigt

> [...]
> Der hersker dog fra mig tvivl om røret overhovedet er gulvvarmen, da røret
> ikke blev varmt medens gulvvarmen kørte.

Det ligger ved siden af en isoleret rør, så jeg vil gætte på at det er
det varme brugsvand.

Men nu bliver guldvarme slangerne jo heller ikke ret varme.. Normal
temperatur er jo omkring 30grader og det behøves jo ikke føles særligt
varmt.

> Nu nærmer dagen hvor gulvet skal udskiftes sig, og jeg kunne snildt
> forestille mig at hælder ny beton over det lappede rør
>
> Men er dette så ikke en skjult samling?
> Og er denne ulovlig i en lejlighed?

Altså det er vel ulovligt hvis man laver en samling ved etablering,
men sådan en fejlboring kan man da vist ikke gøre meget andet end at
lappe og sikre sig at det er tæt.. Ellers skal du jo have banket hele
gulvet op, og det er du eller naboerne vel næppe særligt glade for?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-10-09 12:31

Bjarke Hansen <bjarke_h@hotmail.com> crashed Echelon writing news:c2d63852-
e337-4665-8acd-fcd19a9c0130@j4g2000yqa.googlegroups.com:

> [...]
> lappe og sikre sig at det er tæt.. Ellers skal du jo have banket hele
> gulvet op, og det er du eller naboerne vel næppe særligt glade for?

Jeg er egentlig ligeglad med naboer, ja undskyld sætningen. Og da hele
gulvet i lejligheden alligevel skal udskiftes har de nem adgang til
beton/undergrund til at skifte røret.

Jeg vil blot have NCC reparerer de fejl de har lavet i boligen de har solgt
mig, sådan jeg ikke står med ansvaret når den skal sælges videre, i den
forstand at det ikke er mig, som bliver ansvarlig for noget NCC har gjort
forkert.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-10-09 05:39

On 10 Okt., 12:59, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:

> Det ligger ved siden af en isoleret rør, så jeg vil gætte på at det er
> det varme brugsvand.

Ved nærmere eftertanke er det nok ikke brugsvand da det ville ligge i
flexrør.....

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-10-09 12:49

Bjarke Hansen <bjarke_h@hotmail.com> crashed Echelon writing news:cac10547-
1317-4a6c-9a37-5670fc5e5566@p35g2000yqh.googlegroups.com:

> Ved nærmere eftertanke er det nok ikke brugsvand da det ville ligge i
> flexrør.....

Yearp har osse testet dem. Brugsvand rørene ved målerne er klare, dog kan
de jo skifte til noget andet videre i systemet, og har testet med det varme
vand kørende og røret skifter ej temparatur.
Har osse mistænkt det kolde brugsvand, men ej heller føles der nogen
tempearatur skift i røret når dette kører.
Og hvis det havde været brugsvand, burde det vel osse kunne have været set,
der ville jo have været en stråle i lejligheden.....medmindre NCC har været
snedige til den oprydning.

Skal siges de foretog boringen medens jeg ikke var hjemme.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-10-09 05:45

On 10 Okt., 13:30, Bjarke Andersen <bjarke.ander...@gmail.com> wrote:

> Jeg er egentlig ligeglad med naboer, ja undskyld sætningen. Og da hele
> gulvet i lejligheden alligevel skal udskiftes har de nem adgang til
> beton/undergrund til at skifte røret.

Jeg VED ikke om det er ulovligt, men tror altså ikke det skulle være
ulovligt..

Det er jo det samme hvis et elkabel bliver gravet over.. SÅ må man
ikke lave en samling med en dåse, men her skal samlingen laves ved
muffer og crympeflex... Der er en samling der i prinsipet kunne være
lavet dårligt og man kan ikke komme til dem uden at grave op.. Men det
ER lovligt at lave samlinger på denne måde.. Så vil da også tro det
skulle være lovligt at lave samlinger på gulvvarme..

Mener selv jeg har spurtgt om dette før i forummet... netop fordi mine
naboer også fik boret et rør over i deres gulvvarme.. og efter sigende
bankede de hele gulvet op og lagde nyt rør,, meen ved det ikke.

> [...]
> mig, sådan jeg ikke står med ansvaret når den skal sælges videre, i den
> forstand at det ikke er mig, som bliver ansvarlig for noget NCC har gjort

Prøv at ring til dit forrsikringsselskab....
Jeg vil altså ogs tro at for du et brud på en ledning, vil
forsikringsselskabet da heller ikke betale for totalt opbrud af hele
gulvet for at skifte en gulvvarmeslange, der i sagens natur ligger
rundt på hele gulvet.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-10-09 06:17

On 10 Okt., 13:48, Bjarke Andersen <bjarke.ander...@gmail.com> wrote:

> Yearp har osse testet dem. Brugsvand rørene ved målerne er klare, dog kan
> de jo skifte til noget andet videre i systemet, og har testet med det varme
> vand kørende og røret skifter ej temparatur.

Jeg tror det er svært at mærke temperaturen, fordi afkølingen er røret
er stor da det ligger frit med luft omkring....

Her på mit gulvvarme er der fx lige et ekssempel.... 26c på gulvet,
men kun 24g ved afgang fra skabet hvor der ikke er gang i røret hele
tiden.

http://img263.imageshack.us/img263/7306/gulvvarme.jpg

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-10-09 13:27

Bjarke Hansen <bjarke_h@hotmail.com> crashed Echelon writing news:3df0ca1f-
de41-43dd-8f9b-17f6027a9b41@w19g2000yqk.googlegroups.com:

> [...]
>
> Her på mit gulvvarme er der fx lige et ekssempel.... 26c på gulvet,
> men kun 24g ved afgang fra skabet hvor der ikke er gang i røret hele

Der kan nu mærkes forskel, især nu hvor jeg har sat varme på igen. Det
viser sig bare at røret går til et andet rum end først hidtil antaget.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-10-09 06:39

On 10 Okt., 14:27, Bjarke Andersen <bjarke.ander...@gmail.com> wrote:

> Der kan nu mærkes forskel, især nu hvor jeg har sat varme på igen. Det
> viser sig bare at røret går til et andet rum end først hidtil antaget.

OK...

VVS´er er vist bare ret slatne med at gøre arbejdet ordenligt.... Her
var rørene mærket TYDELIGT op hvor de gik hen.... Men ikke noget med
at skrive det op igen efter at have klippet røret til i længden, og
afgang/tilbang var det også ligeglade med....
Jeg måtte sætte 1kreds igang af gangen og vente på varmen kom for at
måle med mit termometer på gulvet hvilke kredse der gik hvorhen så man
også vidste hvilke termostater der skulle placeret i hvilket rum..

Fra : CC

Dato : 11-10-09 10:21

"Bjarke Andersen" skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
> Nu nærmer dagen hvor gulvet skal udskiftes sig, og jeg kunne snildt
> forestille mig at hælder ny beton over det lappede rør

Gulvvarmen hører ind under kategorien varmeinstallationen.
I gældende regler for VVS installationer er der ingen hindring i, at der må
foretages skjulte samlinger på varmerør. (uanset om det er pex-rør, sorte
rør eller "you name it").
Have røret været del af en brugsvandsinstallation, havde det været ulovligt
at samle røret og efterstøbe med beton.
(yderligere skulle røret have været i føringrør således, at du kunne trække
hele det defet rør ud og trække et nuyt i).