Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan bruger jeg en gammel SB-25 flash f~
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 08-10-09 23:53

Jeg er den tilfredse ejer af et Nikon D90 med et 16-85mm DX VR og et
35mm 1.8 DX objektiv. Min kollega har været så venlig at forære mig en
gammel flash, en Nikon SB-25.

Så vidt jeg kan se og forstå på hvad jeg lige kunne finde på nettet, er
den lidt for gammel til at understøtte alle de moderne features, og
kræver derfor lidt manuelt arbejde... Jeg har eksperimenteret en del med
den med at tage billeder rundtomkring i min lejlighed, men er en del i
tvivl om hvordan jeg bør stille dens settings så jeg får det bedste
resultat - det virker ikke som om f.eks. exposure compensation har nogen
effekt når jeg har flashen på og kører i P mode...

Manualen er en 140 siders bog, og det ser ud til at det mest af det
nævnte er mest relevevant for datidens filmkameraer som understøttede
den 100%, så den er jeg ikke gået mere i krig med, end jeg har dannet
mig et overblik over knappernes funktioner mv.

Er der nogen herinde der kan give et par gode råd omkring brugen af den?

Jeg skal tage lidt billeder til noget familie halløj søndag, og ville
høre om jeg skal folde mig en af de billige papir-reflektorer jeg har
set guides til på nettet, eller om jeg bare skal skyde op i loftet?

God råd modtages gerne - af en mand der ikke har arbejdet med ekstern
flash før

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 09-10-09 10:23

On 2009-10-08, Esben von Buchwald <find.mig@paa.google> wrote:

> Jeg skal tage lidt billeder til noget familie halløj søndag, og ville
> høre om jeg skal folde mig en af de billige papir-reflektorer jeg har
> set guides til på nettet, eller om jeg bare skal skyde op i loftet?

Tag papiret med, du ved aldrig om loftet er grønt eller en anden
uflatterende farve.

> God råd modtages gerne - af en mand der ikke har arbejdet med ekstern
> flash føra

Det er jo en gammel sag og som du har opdaget, så virker automatikken
ikke.

Men den har auto-flash, som faktiskt virker overraskende godt. Du sætter
samme blænde og iso på flashen, som du har på dit kamera og så er der en
sensor på fronten af flashen som måler hvor meget lys, der skal fyres
af.

Jeg bruger selv en SB-24 i automode på mit Canon G9-"lomme"-kamera og det virker
fremragende.

MAn skal bare være obs på at den opfører sig på samme måde som enhver
anden lysmåler, se den noget mørkt vil den kompensere for det og fyre
mere lys af, er meget af dit motivt hvidt, kan du risikere underbelyste
billeder.

Mht. eksponering, så er der 2 strategier du kan anvende.

Nuke lokalet med din flash og lad det være din primære lyskilde. Bouncer
du flashen, kan du få et fint lys på den måde. Er loftet hvidt eller af
en anden neutral farve, så skyd lige op i loftet, men sæt et stykke
hvidt papir på flashen, så der også ryger noget lys lige fremad, der
rammer motivet. Dermed undgår du "vaskebjørneøjne", dvs. dybe skygger i
folks øjenhuler, fordi at lyset kommer direkte ovenfra.

Har du et hjørne bag dig, så fyr den bagud i en 45 grader vinkel, så
hele væggen og loftet bliver en stor lyskilde. Jo større lyskilde, jo
bedre lys.

Eller du kan eksponere efter den eksisterende belysning og anvende
flashen som fill. Her undereksponerer du efter det forhåndenværende lys
og lader flashen om at belyse dit motiv. Dermed får du definition i din
baggrund, så det ikke ser ud som om at det hele holdes i en kuld kælder.

Her kan du bare lade flashen fyre lige ud. Bare sørg for at der er lidt
afstand til vægge og lign. bag dit motiv, så man ikke kan se skygger og
den slags. Sørg for at man kan se baggrunden.

Jeg ville vælge at køre kameraet manuelt, da lyset sandsynligvis ikke
vil ændre sig nævneværdigt i løbet af arrangementet. Alternativt i
A-mode, og sæt eksponeringskompensationen til -1 eller deromkring, du
skal helst ikke over 1/30 sek. i lukkertid.

Jeg starter som regel ud med 1/60sek, f/4, iso 400 og tager den derfra.

Du burde kunne styre det hele vha. blænden, er et givet motiv
over- eller underbelyst af flashen, så giv blænden et nøk i den rigtige
retning og så burde det gå fint.

Men ellers øv dig lidt forinden og få en fornemmelse for havd der kan
snyde flashen, hvide vægge, sorte vægge osv. Det sætter sig hurtigt på
rygraden.

Lidt skriv om Sb-25
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf4/flash/SB25/index.htm

Knud

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 09-10-09 10:27

On 2009-10-09, Knud Winckelmann <knud@fabel.dk> wrote:
> ... undereksponerer du efter det forhåndenværende lys

Eksponerer, skal der stå.

Knud