/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
LED - lanterner.
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-09 18:39

I min søgen efter litteratur om lovligheden og effektiviteten af
toplanterner/ankerlys med lavt strømforbrug, er jeg faldet over en
artikel i Practical Boat Owner no. 514, October 2009, som omtaler og
tester ti forskellige løsninger med tre farver. (Are LED tricolour
lights as bright and easily seen at sea as traditional filament bulbs?
And which is best?)

Udgangspunktet for testen er en klassisk "el-pære-løsning" med farvet
glas omkring: Aqua Signal Series 40, der bruger 2,15A (12V) ifølge
artiklen. LED løsningerne holdes op imod denne i testen.

Flere af de omtalte produkter kendte jeg ikke (Bebi Masina & Orca Green
m.fl.), mens andre mærker var mig mere bekendte (Lopolight, Nasa,
Plastimo ...).

Testen er *ikke* foretaget på et "autoriseret testcenter vha.
kalibrerede testværktøjer af en certificeret prøvemester" (nævnt for en
sikkerheds skyld, så jeg ikke bliver belært for 'brutalt' af Harding ...
...), men man har forsøgt at gennemføre nogle realistiske målinger.
Som jeg forstår det, er der pt. ikke vedtaget en godkendt ISO-standard,
men der skulle være en på vej - ISO 16180.

Alle produkterne er synlige i en afstand > 2 sømil - så også sejlbåde >
12 m kan benytte dem i toppen. Hvad farve og farveseparation og
krængning angår mente man også at de alle - på en enkelt undtagelse nær
(White Masina Malosi) - levede op til kravene.

Det ser umiddelbart ud til at de produkter med farvede LEDs fungerer
bedre end dem med hvidt LED-lys og omgivende farvet glas - f.eks. også
dem, hvor man udskifter den klassiske glødepære med hvidt LED-lys.

De testede LED-baserede produkters strømforbrug varierede fra 0,08A (den
ikke godkendte) til 0,45A. Den i Danmark måske best kendte - Lopolight
lå på 0,22A og fik en pæn anmeldelse.

Jeg har kigget lidt på forskellige produkter, men synes stadig at
prissætningen er lige i overkanten ...

På det engelske marked angives priserne til at variere imellem ca. 37£
til 389£ ...

Testvinderen er en Aqua Signal Series 32 til £206 for 'tri' og £317 for
en kombineret trefarvet/ankerlanterne. Et af argumenterne er, at den
umiddelbart kan indsættes i den sokkel som kaldes Quickfit ...

Lopolight står til henholdsvis £294/354 (DKK 2.365/2.848) og Plastimo
til £200/267 (DKK 1.608/2.170) og Blue Water til £318/438 (2562/3520)
for tri/kombineret.

Nasa Marine Supernova har glimrende specifikationer og får pæn omtale -
glimrende intensitet med et forbrug på 0,10A ... Deres 'tri' står til
£49,50 ... = ca. 400,- kroner ...

Interessant - ikke? Hvis tallene ellers er korrekte ... ?
(fremgår dog også af deres hjemmeside:
http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=Supernova ...).

--
mvh
Flemming Torp



 
 
Harding E. Larsen (08-10-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 08-10-09 13:59

Hej Flemming,

Ja det er en spændende udvikling især st på baggrund af at de
gammeldags glødepærer er på vej ud.
Jeg er ikke "brutal" m.h.t. reglerne for afprøvning men fremhæver at
de findes og bør bruges for at kunne sammenligne nye produkters
formåen i forhold til det der er vedtaget.
Lysudbyttet og især farvesammensætningen i de nye LED kombinationer af
enkeltstående eller sammensatte lyskilder vil nok mere blive tilpasset
reglerne end omvendt.
Reglerne er lavet på baggrund af, selvfølgelig den gamle teknologi,
men også ud fra muligheden for at se lyset klart på de specificerede
afstande med farver som er let genkendelige og ikke kan forveksles med
andet.

Ja priserne afspejler en fortjeneste der nok skal sammenholdes med
udviklingsomkostningerne og tiden indtil nye typer vil overgå dem og
så selvfølgelig en passende fortjeneste.

Ja det er sikkert rigtigt at fabrikanterne "Mener" at de lever op til
kravene; men lad nu instanserne arbejde og finde godkendelser og krav
frem. Det er jo en løbende udvikling som kan ændre meget.

Mvh/Harding

On 8 Okt., 19:38, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:
> I min søgen efter litteratur om lovligheden og effektiviteten af
> toplanterner/ankerlys med lavt strømforbrug, er jeg faldet over en
> artikel i Practical Boat Owner no. 514, October 2009, som omtaler og
> tester ti forskellige løsninger med tre farver. (Are LED tricolour
> lights as bright and easily seen at sea as traditional filament bulbs?
> And which is best?)
>
> Udgangspunktet for testen er en klassisk "el-pære-løsning" med farvet
> glas omkring: Aqua Signal Series 40, der bruger 2,15A (12V) ifølge
> artiklen. LED løsningerne holdes op imod denne i testen.
>
> Flere af de omtalte produkter kendte jeg ikke (Bebi Masina & Orca Green
> m.fl.), mens andre mærker var mig mere bekendte (Lopolight, Nasa,
> Plastimo ...).
>
> Testen er *ikke* foretaget på et "autoriseret testcenter vha.
> kalibrerede testværktøjer af en certificeret prøvemester" (nævnt for en
> sikkerheds skyld, så jeg ikke bliver belært for 'brutalt' af Harding ....
> ...), men man har forsøgt at gennemføre nogle realistiske målinger.
> Som jeg forstår det, er der pt. ikke vedtaget en godkendt ISO-standard,
> men der skulle være en på vej - ISO 16180.
>
> Alle produkterne er synlige i en afstand > 2 sømil - så også sejlbåde >
> 12 m kan benytte dem i toppen. Hvad farve og farveseparation og
> krængning angår mente man også at de alle - på en enkelt undtagelse nær
> (White Masina Malosi) - levede op til kravene.
>
> Det ser umiddelbart ud til at de produkter med farvede LEDs fungerer
> bedre end dem med hvidt LED-lys og omgivende farvet glas - f.eks. også
> dem, hvor man udskifter den klassiske glødepære med hvidt LED-lys.
>
> De testede LED-baserede produkters strømforbrug varierede fra 0,08A (den
> ikke godkendte) til 0,45A. Den i Danmark måske best kendte - Lopolight
> lå på 0,22A og fik en pæn anmeldelse.
>
> Jeg har kigget lidt på forskellige produkter, men synes stadig at
> prissætningen er lige i overkanten ...
>
> På det engelske marked angives priserne til at variere imellem ca. 37£
> til 389£ ...
>
> Testvinderen er en Aqua Signal Series 32 til £206 for 'tri' og £317 for
> en kombineret trefarvet/ankerlanterne. Et af argumenterne er, at den
> umiddelbart kan indsættes i den sokkel som kaldes Quickfit ...
>
> Lopolight står til henholdsvis £294/354 (DKK 2.365/2.848) og Plastimo
> til £200/267 (DKK 1.608/2.170) og Blue Water til £318/438 (2562/3520)
> for tri/kombineret.
>
> Nasa Marine Supernova har glimrende specifikationer og får pæn omtale -
> glimrende intensitet med et forbrug på 0,10A ... Deres 'tri' står til
> £49,50 ... = ca. 400,- kroner ...
>
> Interessant - ikke? Hvis tallene ellers er korrekte ... ?
> (fremgår dog også af deres hjemmeside:http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=Supernova...).
>
> --
> mvh
> Flemming Torp


Mads Bo Falk (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Mads Bo Falk


Dato : 10-10-09 21:56

Er Nasa-lanternen godkendt?


--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus
"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4ace23c4$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>I min søgen efter litteratur om lovligheden og effektiviteten af
>toplanterner/ankerlys med lavt strømforbrug, er jeg faldet over en artikel
>i Practical Boat Owner no. 514, October 2009, som omtaler og tester ti
>forskellige løsninger med tre farver. (Are LED tricolour lights as bright
>and easily seen at sea as traditional filament bulbs? And which is best?)
>
> Udgangspunktet for testen er en klassisk "el-pære-løsning" med farvet glas
> omkring: Aqua Signal Series 40, der bruger 2,15A (12V) ifølge artiklen.
> LED løsningerne holdes op imod denne i testen.
>
> Flere af de omtalte produkter kendte jeg ikke (Bebi Masina & Orca Green
> m.fl.), mens andre mærker var mig mere bekendte (Lopolight, Nasa, Plastimo
> ...).
>
> Testen er *ikke* foretaget på et "autoriseret testcenter vha. kalibrerede
> testværktøjer af en certificeret prøvemester" (nævnt for en sikkerheds
> skyld, så jeg ikke bliver belært for 'brutalt' af Harding ... ...),
> men man har forsøgt at gennemføre nogle realistiske målinger. Som jeg
> forstår det, er der pt. ikke vedtaget en godkendt ISO-standard, men der
> skulle være en på vej - ISO 16180.
>
> Alle produkterne er synlige i en afstand > 2 sømil - så også sejlbåde > 12
> m kan benytte dem i toppen. Hvad farve og farveseparation og krængning
> angår mente man også at de alle - på en enkelt undtagelse nær (White
> Masina Malosi) - levede op til kravene.
>
> Det ser umiddelbart ud til at de produkter med farvede LEDs fungerer bedre
> end dem med hvidt LED-lys og omgivende farvet glas - f.eks. også dem, hvor
> man udskifter den klassiske glødepære med hvidt LED-lys.
>
> De testede LED-baserede produkters strømforbrug varierede fra 0,08A (den
> ikke godkendte) til 0,45A. Den i Danmark måske best kendte - Lopolight lå
> på 0,22A og fik en pæn anmeldelse.
>
> Jeg har kigget lidt på forskellige produkter, men synes stadig at
> prissætningen er lige i overkanten ...
>
> På det engelske marked angives priserne til at variere imellem ca. 37£ til
> 389£ ...
>
> Testvinderen er en Aqua Signal Series 32 til £206 for 'tri' og £317 for en
> kombineret trefarvet/ankerlanterne. Et af argumenterne er, at den
> umiddelbart kan indsættes i den sokkel som kaldes Quickfit ...
>
> Lopolight står til henholdsvis £294/354 (DKK 2.365/2.848) og Plastimo til
> £200/267 (DKK 1.608/2.170) og Blue Water til £318/438 (2562/3520) for
> tri/kombineret.
>
> Nasa Marine Supernova har glimrende specifikationer og får pæn omtale -
> glimrende intensitet med et forbrug på 0,10A ... Deres 'tri' står til
> £49,50 ... = ca. 400,- kroner ...
>
> Interessant - ikke? Hvis tallene ellers er korrekte ... ?
> (fremgår dog også af deres hjemmeside:
> http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=Supernova ...).
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>



Ukendt (10-10-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-10-09 23:15

"Mads Bo Falk" <mail@madsbofalk.dk> skrev i en meddelelse
news:4ad0f4f7$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Er Nasa-lanternen godkendt?
>
Min eneste kilde er omtalte tidsskriftsartikel og af den fremgår ikke at
NASA-lanternen af godkendt ...

Men det fremgår også, at der råder en del usikkerhed på området. F.eks.
*skal* lystbåde, der fører tysk hækflag have en af BSH (Bundesamt für
Seeschiffahrt und Hydrographie - SIC!) godkendt lanterne. Aqua og
Lopolight er godkendt af en eller flere nationale instanser (jeg aner
ikke hvilke), Blue Water er godkendt af BSH og ORCA af US Cost Guard ...
Men når man ser testresultaterne for NASA-lanternen ligger de meget pænt
placeret ift. de godkendte ...

Jeg citerer fra artiklen:

"Colour representation was good for all three colours, and the sectors
were surprisingly clear despite a lack of masks or lenses. Intensity was
also good - this was the only LED unit to produce readings which matched
that of the incandescent fitting at any point. However the intensity of
the red was lower than the other colours, and intensity roll-off was
rapid when heeled, perhaps due to single line of LEDs."

Når jeg ser på testresultaterne, kan jeg (som altså er ren amatør på
området) ikke umiddelbart se at NASA-lanternen på noget punkt er ringere
end Lopolights produkter. Som jeg ser det, er NASA klart bedre end
Plastimo og Orca Green, Bebi Masina og Blue Water ... Men jeg aner af
gode grunde intet om fremstillingskvalitet, holdbarhed osv.

På Lopolights hjemmeside er forsiden prydet af en lanterne halvt dækket
af et "stempel" med teksten "APPROVED WORLDWIDE 2006" med henvisning til
f.eks. CE - MCA - USCG - RINA og DMA ... Se http://www.lopolight.com/ .

Mig bekendt er det herhjemme op til skipper at sejle med lanterner, der
overholder søvejsreglerne. Personligt har jeg ikke kendskab til en dansk
autoritet på det område, gennem hvilken lanterner *skal* godkendes ...
Men jeg er ret blank på emnet, så måske andre (har du evt. et bud
Harding?) kan give Mads et mere præcist svar om de danske regler på
området?

--
mvh
Flemming Torp



Mads Bo Falk (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Mads Bo Falk


Dato : 11-10-09 09:13

Jeg er temmelig overbevist om LED-lanternernes fortræffeligheder i praksis,
og går egentlig ikke så meget op i stempler og godkendelser, hvis grejet
bare fungerer til søs. Godkendelses-maskineriet har det med at være noget
tungt i det.

Min betænkelighed går på den situation, hvor jeg måske sejles ned i min båd
ved nattetide, og forsikringsselskabet påberåber sig, at min lanterne ikke
var godkendt...



--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus
"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4ad1075e$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Mads Bo Falk" <mail@madsbofalk.dk> skrev i en meddelelse
> news:4ad0f4f7$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Er Nasa-lanternen godkendt?
>>
> Min eneste kilde er omtalte tidsskriftsartikel og af den fremgår ikke at
> NASA-lanternen af godkendt ...
>
> Men det fremgår også, at der råder en del usikkerhed på området. F.eks.
> *skal* lystbåde, der fører tysk hækflag have en af BSH (Bundesamt für
> Seeschiffahrt und Hydrographie - SIC!) godkendt lanterne. Aqua og
> Lopolight er godkendt af en eller flere nationale instanser (jeg aner ikke
> hvilke), Blue Water er godkendt af BSH og ORCA af US Cost Guard ... Men
> når man ser testresultaterne for NASA-lanternen ligger de meget pænt
> placeret ift. de godkendte ...
>
> Jeg citerer fra artiklen:
>
> "Colour representation was good for all three colours, and the sectors
> were surprisingly clear despite a lack of masks or lenses. Intensity was
> also good - this was the only LED unit to produce readings which matched
> that of the incandescent fitting at any point. However the intensity of
> the red was lower than the other colours, and intensity roll-off was rapid
> when heeled, perhaps due to single line of LEDs."
>
> Når jeg ser på testresultaterne, kan jeg (som altså er ren amatør på
> området) ikke umiddelbart se at NASA-lanternen på noget punkt er ringere
> end Lopolights produkter. Som jeg ser det, er NASA klart bedre end
> Plastimo og Orca Green, Bebi Masina og Blue Water ... Men jeg aner af gode
> grunde intet om fremstillingskvalitet, holdbarhed osv.
>
> På Lopolights hjemmeside er forsiden prydet af en lanterne halvt dækket af
> et "stempel" med teksten "APPROVED WORLDWIDE 2006" med henvisning til
> f.eks. CE - MCA - USCG - RINA og DMA ... Se http://www.lopolight.com/ .
>
> Mig bekendt er det herhjemme op til skipper at sejle med lanterner, der
> overholder søvejsreglerne. Personligt har jeg ikke kendskab til en dansk
> autoritet på det område, gennem hvilken lanterner *skal* godkendes ... Men
> jeg er ret blank på emnet, så måske andre (har du evt. et bud Harding?)
> kan give Mads et mere præcist svar om de danske regler på området?
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>



Ukendt (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-10-09 10:59

Sådan har jeg det også - og deler på sin vis din bekymring.

Ikke fordi jeg på noget tidspunkt har haft problemer med mit
forsikringsselskab ... Men man kan jo aldrig vide ...

Ifølge artiklen overholder alle - med en enkelt undtagelse - de testede
LED-lanterner kravet om lysintensitet og klar adskillelse imellem de
forskellige farver.

Det jeg er usikker på, er, om der nogetsted er angivet, at man som
lystsejler *skal* sejle med *godkendte* lanterner ... Måske jeg skulle
tjekke min forsikringspolice en ekstra gang ... ...

Jeg kan ikke nogetsted finde specifikke krav til lystfartøjers side-
eller ankerlys (udover dem vi har lært til duelighedsprøven o.a.: 1, 2
eller 3 sømil afhængig af bådens længde < 12, >12 < 50, eller > 50 m)
.... men det er ikke det samme som, at de ikke findes. Nogen, der kan
hjælpe?

--
mvh
Flemming Torp

"Mads Bo Falk" <mail@madsbofalk.dk> skrev i en meddelelse
news:4ad19394$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg er temmelig overbevist om LED-lanternernes fortræffeligheder i
> praksis, og går egentlig ikke så meget op i stempler og godkendelser,
> hvis grejet bare fungerer til søs. Godkendelses-maskineriet har det
> med at være noget tungt i det.
>
> Min betænkelighed går på den situation, hvor jeg måske sejles ned i
> min båd ved nattetide, og forsikringsselskabet påberåber sig, at min
> lanterne ikke var godkendt...



Jan Rasmussen (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 11-10-09 12:37

"Mads Bo Falk" <mail@madsbofalk.dk> skrev i en meddelelse
news:4ad19394$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg er temmelig overbevist om LED-lanternernes fortræffeligheder i
> praksis, og går egentlig ikke så meget op i stempler og godkendelser, hvis
> grejet bare fungerer til søs. Godkendelses-maskineriet har det med at være
> noget tungt i det.
>
> Min betænkelighed går på den situation, hvor jeg måske sejles ned i min
> båd ved nattetide, og forsikringsselskabet påberåber sig, at min lanterne
> ikke var godkendt...
>
>
>
> --
> vh/ Mads Bo Falk,
> S/Y Mathilde, Pd26, Århus
> "Får og beder kan ej forstå
> længslers tog over bølgen blå"
>


Det er selvfølgelig bedst at være på forkant, men mon ikke man kan påberåbe
sig at man har handlet i god tro hvis man køber en decideret lanterne
der er fremstillet netop til montage på en lystbåd i en dansk butik der
specifikt handler med udstyr til både. og som ofte bryster sig med
"professionelt" salg.

med mindre forhandleren udtrykkeligt har gjort opmærksom på at lanternen
ikke må anvendes i Danske farvande.

Mvh
JR




Harding E. Larsen (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 11-10-09 05:54

On 11 Okt., 13:36, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> wrote:
> "Mads Bo Falk" <m...@madsbofalk.dk> skrev i en meddelelsenews:4ad19394$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
>
>
> > Jeg er temmelig overbevist om LED-lanternernes fortræffeligheder i
> > praksis, og går egentlig ikke så meget op i stempler og godkendelser, hvis
> > grejet bare fungerer til søs. Godkendelses-maskineriet har det med at være
> > noget tungt i det.
>
> > Min betænkelighed går på den situation, hvor jeg måske sejles ned i min
> > båd ved nattetide, og forsikringsselskabet påberåber sig, at min lanterne
> > ikke var godkendt...
>
> > --
> > vh/ Mads Bo Falk,
> > S/Y Mathilde, Pd26, Århus
> > "Får og beder kan ej forstå
> > længslers tog over bølgen blå"
>
> Det er selvfølgelig bedst at være på forkant, men mon ikke man kan påberåbe
> sig at man har handlet i god tro hvis man køber en decideret lanterne
> der er fremstillet netop til montage på en lystbåd i en dansk butik der
> specifikt handler med udstyr til både. og som ofte bryster sig med
> "professionelt" salg.
>
> med mindre forhandleren udtrykkeligt har gjort opmærksom på at lanternen
> ikke må anvendes i Danske farvande.
>
> Mvh
> JR- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Harding E. Larsen (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 11-10-09 06:29

Jamen lad os så starte med "Adam og Eva"!

I medfør af søloven er skibsføreren ansvarlig for, at skibet er i
sødygtig stand; når skibet påbesynder en rejse. Han skal endvidere
under rejsen gøre alt for, at sødygtigheden opretholdes.

At er skib er sødygtig, vil sige, at det er i stand til at gennemføre
rejsen med en rimelig grad af sikkerhed, når der tages hensyn til
årstiden, rejsens længde og de farvande, der skal passeres.

Af vigtige faktorer, der er bestemmende for sødygtigheden, nævner
søloven bl.a. tilstrækkelig bemanding, proviant og udrustning (søkort,
navigeringsmidler, redningsudstyr m.m.).

Regler for skibes bygning, konstruktion og udstyr er givet ved lov om
skibes sikkerhed m.v., og ved en række i medfør af denne lov udfærdige
forskrifter.

Ifølge loven skal ethvert skib være bygget og udstyret således, at
menneskeliv på søen er sikret fuldt betryggende, og der skal tages
mest muligt hensyn til beskyttelse af havet mod forurening.

Loven omfatter alle danske skibe med undtagelse af krigsskibe.
Udenlandske skibe, der befinder sig i dansk havn eller på dansk
søterritorium, er generett omfattet af samme bestemmelser.

Søfartsstyrelsens medarbejdere har i forbindelse med varetagelse af
deres hverv adgang uden retskendelse at gå ombord i ethvert skib, der
er omfattet af loven.

Endvidere skal politi, arbejdstilsyn og havnemyndighed underrette
søfartsstyrelsen, såfremt der får kendskab til forhold, der strider
mod reglerne i lov om skibes sikkerhed.

I henhold til bekendtgørelsen om syn og certifikater m.v. er et
fritidsfartøj defineret som et lastskib, der ikke anvendes
erhvervsmæssigt.

I tvivlstilfælde afgør Søfartsstyrelsen, om et skib kan anses for et
fritidsfartøj.

Alle skibe skal være udstyret med lanterner, signalfigurer og
lydapparater i et sådant omfang, at de opfylder forskrifterne i de
internationale søvejsregler.

Lanternerne skal være konstrueret i henhold til de af Søfartsstyrelsen
givne foreskrifter, medens de tekniske specifikationer (lysvinkler,
lysstyrke, lysfordeling og farve) samt anbringelse om bord skal være i
overensstemmelse med de internationale søvejsregler.

Enhver lanterne til brug om bord i skibe skal godkendes. Enten
individuelt eller i form af en typegodkendelse.

Det er i Danmark Nautisk Prøvekanner ("NP") eller et andet af
Søfartsstyrelsen godkendt prøvekammer, der afprøver og godkender
lanterner.

Når lanternerne er godkendte udsteder prøvekammeret et lanterne
certifikat.

I Danmark anerkendes lanternecertifikater udstedt af eller efter
bemundigelse af myndighederne i Norge, Sverige; Finland og England på
linie med danske certifikater. Anerkendelsen er dog længst for den i
certifikatet angivne gyldighedsperiode.

Det danske lanternecertifikat, der indeholder oplysninger om
lanternetype, lysstyrke, lysvinkel, energiform m.m. bevarer dets
gyldighed, så længe lanternerne er i forskriftsmæssig stand og
forsynet med korrekt lanternelampe.

Underkastes en lanterne reparation, der har indflydelse på dennes
konstruktion og karakteristika, skal den sendes til fornyet afprøvning
ved et prøvekammer.

Der eksisterer ingen krav om, at et fritidsfartøj under 20 toms skal
være udstyret med lanterner.
Men når sådanne skibe rent faktisk sejler om natten, skal de føre
forskriftsmæssige lanterner.
Det er i denne forbindelse ingen undskyldning, at man f.eks. på grund
af motorstop eller vindstille ikke er nået i havn inden solnedgang.

Generelt skal lanternerne til skibe på 12 meter i længde og derover
være individuelt godkendte, og dermed være forsynet med et anderkendt
certifikat.

Fritidsfartøjer under 20 tons behøver ikke lanterner forsynet med
certifikat. Eventuelle lanterner skal dog være typegodkendte.

Lanternerne til skibe under 12 meter i længde kræves ikke forsynet med
certifikat. Men de skal være typegodkendte og forsynet med enten
danske godkendelsesmærke "NK" samt med fabrikantens
typegodkendelsesnummer.

Kommer du ud for en hendelse som du beskriver så vil advokater,
forsikringsselskaber og myndigheder forholde sig til tilfældet i
forhold til ovennævnte regler.

Mvh/Harding

On 11 Okt., 13:36, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> wrote:
> "Mads Bo Falk" <m...@madsbofalk.dk> skrev i en meddelelsenews:4ad19394$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
>
>
> > Jeg er temmelig overbevist om LED-lanternernes fortræffeligheder i
> > praksis, og går egentlig ikke så meget op i stempler og godkendelser, hvis
> > grejet bare fungerer til søs. Godkendelses-maskineriet har det med at være
> > noget tungt i det.
>
> > Min betænkelighed går på den situation, hvor jeg måske sejles ned i min
> > båd ved nattetide, og forsikringsselskabet påberåber sig, at min lanterne
> > ikke var godkendt...
>
> > --
> > vh/ Mads Bo Falk,
> > S/Y Mathilde, Pd26, Århus
> > "Får og beder kan ej forstå
> > længslers tog over bølgen blå"
>
> Det er selvfølgelig bedst at være på forkant, men mon ikke man kan påberåbe
> sig at man har handlet i god tro hvis man køber en decideret lanterne
> der er fremstillet netop til montage på en lystbåd i en dansk butik der
> specifikt handler med udstyr til både. og som ofte bryster sig med
> "professionelt" salg.
>
> med mindre forhandleren udtrykkeligt har gjort opmærksom på at lanternen
> ikke må anvendes i Danske farvande.
>
> Mvh
> JR- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Ukendt (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-10-09 14:26

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:e2327365-5bfa-4318-9d04-759b907bcca1@g19g2000yqo.googlegroups.com...
Jamen lad os så starte med "Adam og Eva"!

FT: SNIP

Lanternerne til skibe under 12 meter i længde kræves ikke forsynet med
certifikat. Men de skal være typegodkendte og forsynet med enten
danske godkendelsesmærke "NK" samt med fabrikantens
typegodkendelsesnummer.

FT: Til Harding: Kan du ikke give et link, for jeg kan ikke finde den
rigtige reference?
FT: Jeg tænker på to ting:
FT: 1) Reglernes formulering og
FT: 2) Hvor man kan se, hvilke lanterner, der er typegodkendte og
forsynet med godkendelsesmærket ...

--
mvh
Flemming Torp

PS - Skal man gøre noget særligt for at få din/den oprindelige tekst
indrykket med et >-tegn foran hver linje når man svarer dig?



Harding E. Larsen (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 11-10-09 08:07

Hej Flemming,

Det der står mellem første linies og sidste afsnit er direkte
afskrevet fra bogen "Søret for fritidssejlere"
Den er udgivet af Iver C. Weilbach & Co. A/S på foranledning af
Søfartsstyrelsen for at give personer, der forbereder sig til
yachtskippereksaminer, en elementær grundviden i søret for
fritidssejlere.
Faget Søret er pr. 1. januar 1995 er pensum udelukkende ved
uddannelsen til yachtskippereksamen af 3. grad.

Jeg anvender for det meste Googlelæseren til nyhedsgrupper fordi jeg
kan anvende på enhver PC jeg kommer i nærheden af.
Hvilken nyhedslæser anvender du?
Når jeg anvender Google sker indrykningen og sætningen med pile
automatisk.

Mvh/Harding

On 11 Okt., 15:25, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:e2327365-5bfa-4318-9d04-759b907bcca1@g19g2000yqo.googlegroups.com...
> Jamen lad os så starte med "Adam og Eva"!
>
> FT: SNIP
>
> Lanternerne til skibe under 12 meter i længde kræves ikke forsynet med
> certifikat. Men de skal være typegodkendte og forsynet med enten
> danske godkendelsesmærke "NK" samt med fabrikantens
> typegodkendelsesnummer.
>
> FT: Til Harding: Kan du ikke give et link, for jeg kan ikke finde den
> rigtige reference?
> FT: Jeg tænker på to ting:
> FT: 1) Reglernes formulering og
> FT: 2) Hvor man kan se, hvilke lanterner, der er typegodkendte og
> forsynet med godkendelsesmærket ...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>
> PS - Skal man gøre noget særligt for at få din/den oprindelige tekst
> indrykket med et >-tegn foran hver linje når man svarer dig?


Ukendt (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-10-09 16:13

Jeg må rødmende indrømme, at min Y3 er ret så rusten ...
Tænkte ikke lige på søret. Må finde bogen frem ...
Den ligger nok i båden ... somewhere ...

Men den besvarer vel ikke min andet spørgsmål?

Når jeg ikke er på båden bruger jeg OE som nyhedslæser. Og OE indrykker
andres indlæg med en > eller flere >>> ...

På båden benytter jeg gogglegroups, og har ikke bemærket om der er
"indrykningsproblemer" fordi de enkelte indlæg kommer kronologisk og
starter med svaret, som vi ofte gør her i gruppen ... og i øvrigt i den
almindelige e-mail korrespondance ...

--
mvh
Flemming Torp

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:a54cbc15-6b0c-4a1a-b0e4-f99dd11fc8b3@o41g2000yqb.googlegroups.com...
Hej Flemming,

Det der står mellem første linies og sidste afsnit er direkte
afskrevet fra bogen "Søret for fritidssejlere"
Den er udgivet af Iver C. Weilbach & Co. A/S på foranledning af
Søfartsstyrelsen for at give personer, der forbereder sig til
yachtskippereksaminer, en elementær grundviden i søret for
fritidssejlere.
Faget Søret er pr. 1. januar 1995 er pensum udelukkende ved
uddannelsen til yachtskippereksamen af 3. grad.

Jeg anvender for det meste Googlelæseren til nyhedsgrupper fordi jeg
kan anvende på enhver PC jeg kommer i nærheden af.
Hvilken nyhedslæser anvender du?
Når jeg anvender Google sker indrykningen og sætningen med pile
automatisk.

Mvh/Harding

On 11 Okt., 15:25, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelsenews:e2327365-5bfa-4318-9d04-759b907bcca1@g19g2000yqo.googlegroups.com...
> Jamen lad os så starte med "Adam og Eva"!
>
> FT: SNIP
>
> Lanternerne til skibe under 12 meter i længde kræves ikke forsynet med
> certifikat. Men de skal være typegodkendte og forsynet med enten
> danske godkendelsesmærke "NK" samt med fabrikantens
> typegodkendelsesnummer.
>
> FT: Til Harding: Kan du ikke give et link, for jeg kan ikke finde den
> rigtige reference?
> FT: Jeg tænker på to ting:
> FT: 1) Reglernes formulering og
> FT: 2) Hvor man kan se, hvilke lanterner, der er typegodkendte og
> forsynet med godkendelsesmærket ...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>
> PS - Skal man gøre noget særligt for at få din/den oprindelige tekst
> indrykket med et >-tegn foran hver linje når man svarer dig?



Harding E. Larsen (11-10-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 11-10-09 10:01

Spørgsmål 2:
FT: 2) Hvor man kan se, hvilke lanterner, der er typegodkendte og
forsynet med godkendelsesmærket
er besvaret i reglerne således:
"Lanternerne til skibe under 12 meter i længde kræves ikke forsynet
med
certifikat. Men de skal være typegodkendte og forsynet med enten
danske godkendelsesmærke "NK" samt med fabrikantens
typegodkendelsesnummer".

Jeg tror ikke der findes en samlet liste over alle lanterner hvoraf
det fremgår om de er godkendte eller ej og evt. også hvilket
godkendelsesgrundlag der er benyttet.
For lanterner der købes i DK beregnet for både gælder kun reglen:
"Men når sådanne skibe rent faktisk sejler om natten, skal de føre
forskriftsmæssige lanterner"
med "NP" mærkningen eller tilsvarende mærkning i de tidligere nævnte
lande.
Så der er nok kun at se på de enkelte lanterner der findes i
udstyrsforretningerne.
Her findes nok også ikke godkendte lanterner til billige/dyre penge.
Der er jo ikke lov for at sælge disse produkter og heller ingen regler
for at sætte forskelligt julestads på båden.
Det er kun i brug at de skal kunne opfylde kravene i.h.y. de
internationale søvejsregler.

En del bådejere har købt de små Mobri radarreflektorer selvom alle
tests viser at de er uanvendelige; men nogle synes at det ser kækt ud
og i forhold til kapsejladsreglerne så står der her at der skal være
en radarreflektor monteret men ikke specifikt krav om at den skal
virke.

Jeg lagde mærke til at Peter havde et indlæg hvor pilene også
manglede, hvor fejlen ligger skal jeg lade være usagt.

Mvh/Harding

On 11 Okt., 17:13, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> Jeg må rødmende indrømme, at min Y3 er ret så rusten ...
> Tænkte ikke lige på søret. Må finde bogen frem ...
> Den ligger nok i båden ... somewhere ...
>
> Men den besvarer vel ikke min andet spørgsmål?
>
> Når jeg ikke er på båden bruger jeg OE som nyhedslæser. Og OE indrykker
> andres indlæg med en > eller flere >>> ...
>
> På båden benytter jeg gogglegroups, og har ikke bemærket om der er
> "indrykningsproblemer" fordi de enkelte indlæg kommer kronologisk og
> starter med svaret, som vi ofte gør her i gruppen ... og i øvrigt i den
> almindelige e-mail korrespondance ...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>
> "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:a54cbc15-6b0c-4a1a-b0e4-f99dd11fc8b3@o41g2000yqb.googlegroups.com...
> Hej Flemming,
>
> Det der står mellem første linies og sidste afsnit er direkte
> afskrevet fra bogen "Søret for fritidssejlere"
> Den er udgivet af Iver C. Weilbach & Co. A/S på foranledning af
> Søfartsstyrelsen for at give personer, der forbereder sig til
> yachtskippereksaminer, en elementær grundviden i søret for
> fritidssejlere.
> Faget Søret er pr. 1. januar 1995 er pensum udelukkende ved
> uddannelsen til yachtskippereksamen af 3. grad.
>
> Jeg anvender for det meste  Googlelæseren til nyhedsgrupper fordi jeg
> kan anvende på enhver PC jeg kommer i nærheden af.
> Hvilken nyhedslæser anvender du?
> Når jeg anvender Google sker indrykningen og sætningen med pile
> automatisk.
>
> Mvh/Harding
>
> On 11 Okt., 15:25, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
> wrote:
>
>
>
> > "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
> > meddelelsenews:e2327365-5bfa-4318-9d04-759b907bcca1@g19g2000yqo.googlegroups.com...
> > Jamen lad os så starte med "Adam og Eva"!
>
> > FT: SNIP
>
> > Lanternerne til skibe under 12 meter i længde kræves ikke forsynet med
> > certifikat. Men de skal være typegodkendte og forsynet med enten
> > danske godkendelsesmærke "NK" samt med fabrikantens
> > typegodkendelsesnummer.
>
> > FT: Til Harding: Kan du ikke give et link, for jeg kan ikke finde den
> > rigtige reference?
> > FT: Jeg tænker på to ting:
> > FT: 1) Reglernes formulering og
> > FT: 2) Hvor man kan se, hvilke lanterner, der er typegodkendte og
> > forsynet med godkendelsesmærket ...
>
> > --
> > mvh
> > Flemming Torp
>
> > PS - Skal man gøre noget særligt for at få din/den oprindelige tekst
> > indrykket med et >-tegn foran hver linje når man svarer dig?- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408181
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste