Spændende udvikling inden for elektroniske~
Fra : Ukendt

Dato : 08-10-09 16:24

Jeg har tilladt mig at "cut&paste" et indlæg fra en engelsksproget
nyhedsgruppe (rec.boats.electronics) som indeholder nogle spændende
illustrationer af, hvad man kan med gratis download af NOAA søkort og
dertil egnet programmel.

Tænk, hvis man en dag kunne downloade de nyeste søkort over det område
man befinder sig i ...

Ja, ja, jeg ved godt, at vi også skal have papirsøkortene i orden ...

Men alligevel. Jeg synes det er rigtig smart ...

Her er det originale indlæg - håber det går an på engelsk:

EarthNC - Nautical Chart Viewer for Google Maps
<http://earthnc.com/chartviewer>
EarthNC Trip and Route Tool
<http://earthnc.com/triptool>

NOAA nautical raster maps in Google Maps
<http://demo.geogarage.com/noaa>
"After having been processed with GeoGarage spatial image tiling
solution, about 1018 NOAA raster nautical charts (RNC/BSB/KAP format)
are displayed with advanced quilting (mosaic image with removed borders
for a seamless rendering of multiple charts).
The result is the user can access through Internet online viewers to all
the range of NOAA raster maps online, zooming in and out, panning in a
continuous way for selecting the specified map scale automatically, by
simply sliding the mouse in full screen with Google Maps, with
transparency management via layer opacity sliders (for terrestrial maps
and orthophoto overlay) and Google local search."

Free chart download from NOAA:
RNC (raster): <http://www.nauticalcharts.noaa.gov/mcd/Raster>
ENC (vector): <http://www.nauticalcharts.noaa.gov/mcd/enc>
ENC viewers (free): <http://sail.navas.us/#ENCviewers>

Best regards,
John Navas, publisher of Navas' Sailing & Racing in
the San Francisco Bay Area <http://sail.navas.us/>

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-10-09 12:17

Hej Flemming,

Der var du kommet på forkant m.h.t. information.

Ja det er en fantastisk udvikling Google er i gang med.
I foråret kom jeg med ideer til dem desangående og allerede nu er de
gennemførte..selvfølgelig kun for områder hvor søkort er gratis og har
deres oprindelige formål for de der færdes på havet.
Kortene, opløsningen og positioneringen er jo fuldstændigt som hvis du
havde et nav. program f.eks Offshore Navigator på di PC med BSB kort
og så brugte dem som hjælpemiddel (papirsøkort i skuffen ej at
forglemme).
Kunne der anvendes de danske/svenske/norske/tyske .IT kort på samme
Google program, og vi alle der benyttede tjenesten, så var alle
problemer omkring stedbestemmelse løst.
Det ville være det stærkeste udspil over for DLS.
Som DS skriver i det i dag udkomne nummer af "Sejler" på siderne 58 -
59 (selvom sideangivelsen her mangler) er udfordringen at det nye DLS
skal leve op til Windows 7 og udfordringen til at at DLS skal kunne
afvikles på de nye små netbooks.
Desuden skriver de at det har vist sig at være besværligt at få
leveret de rasterkort, som anvendes i DLS. Derfor må de i den
fremtidige udvikling tage stilling til, hvilken type kortdata de
ønsker at købe hos KMS.
For ligesom at kunne være en attråværdig leverandør undersøger de
muligheden for at kunne levere en komplet pakke bestående af DLS
installeret på en industri PC til fastmontering i båden med touchskærm
til cockpittet og tilhørende GPS.
De håber på at have pakken klar tilforåret til en pris omkring
7.000,-

Hvis Google kommer fuldt ud på banen er løbet nok kørt for DS hvis
Google laver den feature at man kan downloade kort og program for en
given tidsperiode, således at en rejserute kan downloades fra en
hotspot/wifi i havn således at sejladsområdet kan gemmes på PC´en og
ved næste stop kan man få et nyt område.

Der er noget at rumstere med i vinter!

Mvh/Harding

Fra : Henrik K

Dato : 08-10-09 13:17

Det er jo typisk DS at komme med en gang sludder for en sladder, når
de ikke har noget svar på et konkret spørgsmål.

Som tidligere ansat i udviklingsafdelingen i en større
softwarevirksomhed, der sidder på ca 93% af markedet for
operativsystemer, så er der ikke nogen særlig store udfordringer i at
tilpasse DLSK til Win7. Desværre har DS engageret sig med udviklere
som forsætter der hvor de slap - nemlig at lappe videre på deres 1.
udgave af DLSK, derfor kan vi ikke forvente at DS kommer med noget
revolutionerende i næste version heller. Det har selvfølgelig også
betydning for at kunne holde prisen på det niveau som DS tager for
DLSK, skal det retfærdigvis nævnes.
Som bruger af DLSK er jeg ganske tilfreds med det jeg har fået for
pengene, men brugerinterfacet er næsten på Win 3.1 niveau (tilbage i
'91) - og mig bekendt har DS ikke gjort brug af det der på godt dansk
hedder UserXperience, men det kan jo være det der ligger i
støbeskeen?

Og det bliver da yderst interessant at se deres IPC/Touch/GPS løsning
til kr. 7.000,- gad vide hvilken marinecertificering den har fået - en
Nordkoreansk? Det lader sig simpelthen ikke gøre på nuværende
tidspunkt, og formentlig heller ikke de kommende år. Komponentmarkedet
som IPC'er og Marine Grade Touch skærme er afhængige af er p.t. præget
af allokeringer til de allerstørste producenter, hvilket gør at
priserne på den slags nicheprodukter ikke er faldende, modsat
konsumentmarkedet som netop nyder godt af disse allokeringer.

For mig at se må det være rent spin fra DS side for at holde på
brugerne af DLSK, selvom jeg tror det er en stakket frist hvis Google
o.a. får held med at udbrede tjenester som dem som Flemming linker til
i sit indlæg.

Mvh
Henrik