Newbie: Hvordan kommer jeg nemmest igang m~
Fra : Wee-Hung Martin Tong

Dato : 01-08-01 22:04

Hejsa alle

Er lige blevet ansat som IT-Supporter og blandt et hav af PC'ere er der 5
mac'ere.

Jeg skulle gerne inden for kort tid kunne yde en generel support på Macs.

Nogle der kender til Mac-kurser? i så fald hvor.

Nogle gode bøger? Findes der en Mac for dummies og, hvor kan den evt. købes
henne.

Andet...

Mvh. Martin

Fra : tom dissing

Dato : 01-08-01 22:10

Køb bogen "Mac for Dummies/Newbiew" hos boghandleren.
Det er rimeligt simpelt at komme igang med Mac.
My Computer= mac harddisk..
Og sådan er det generelt.. Hierakiet er anderledes..
Og så er "mac en hvad den siger.." I æble menuen ( Jeg vil gerne have!? Et
æble)
Finder du "kontrolpaneler" Her kontrollerer du alt.. Før du bliver nørd !
I vælger vælger du hvad du vil.. Ex printer ethernet ( via appletalk)..
Etc

Tom

PS
Jeg har selv meget svært ved at finde ud af en PC.. Men har nu fået en på
kontoret.. Ti forsøg senere.. Så kan jeg det jeg vil på den.

Fra : Wee-Hung Martin Tong

Dato : 01-08-01 22:21

Hej

Jeg har en gammel (ældre) PowerPC på mit kontor som jeg kan eksperimentere
med. Er den ok til at gå i gang med?

Hvor meget har ændret sig fra PowerPC'en til de nyere Macs mht.
operativsystem.

De fleste af de maskiner jeg skal supportere kører enten OS9 eller X.

Mvh. Martin

Fra : tom dissing

Dato : 01-08-01 22:28

Der er stort set intet forandret i styresystemet.. Fra ex. 8.0 frem til og
med 9.1 er der blot tale om en stigende automatisering af install
funktioner.. "kom på nettet" ting etc.
Begynder du at gå "ind bag overfladen" er der dog sket en del ting.
Intil videre irrelevant!!

I forhold til OSX..
Som du vil opleve her i gruppen de næste par dage er holdning delt i to
lejre..
Duer ikke
Og
Meget godt..

Uanset dette så er OSX stadig så nyt ( og for os mac folk) stort set
uforståeligt, da det baserer sig på UNIX.. Og selv om at det er muligt IKKE
at bruge dem, viser det sig alligevel hurtigt at folk begynder at bruge
dem.. Og så går det som regel galt... ( ny OS Install...som tager tid )

Slutteligt i forhold til maskinernes udvikling.. Der er kun sket en ting..
Mere hastighed på CPU, HD og Grafik.. ( spørger du mig så mangler Mac meget
på Grafiksiden ( Geforce 2 er kommet til mac.. Og de første Geforce 3'ere er
på vej.. Men er bare ikke lige kommet ind i butikken !?

Hvis maskinen er MEGET gammel.. Vil du derfor bare opleve at maskinen er
meget langsom ...

On 01/08/01 23:20, in article 9k9rql$pri$1@news.cybercity.dk, "Wee-Hung

Fra : Wee-Hung Martin Tong

Dato : 01-08-01 22:35

Hej

Tak for dine svar.

Jeg går igang med at "pille" lidt ved PowerPC'en eller hedder den en
PowerMac?

Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-01 22:52

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Men er bare ikke lige kommet ind i butikken !?

jo da, I AppleStore (i flere måneder) og hos visse forhandlere.

Problemet er at Apples G-force 3 kun kan bruges i en mac med 4xAGP
- vi ved kort hvad sådan en koster, de færreste private har råd til en,
og dem der køber dem, er professionelle og de har sjældent noget at
bruge et spille-kort til.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : tom dissing

Dato : 01-08-01 23:14

Øv.. Du har ret, kortet er i butikken, det er bare fordi at jeg altså ikke
vil gå ned og betale de 4500 ex. For kortet.
I følge alt det jeg har læst, skulle det kunne fungere i både AGP x2/AGP x4
konfigurationer.. Hvorfor påstår apple noget andet.. Eneste forskel på dette
kort og PC versionen er .. En endnu ikke flashet BIOS !?
Tom

PS
Gforce 2, AGP x2/x4 med 64 MB super hurtig SSD !? ram, og alt den Open GL
hardware understøttelse du leder efter i OSX, koster 950 .-kroner..
Det skal også bare flashes... Nu må jeg snart se at få gjort noget ved
det..

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-01 23:25

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Øv.. Du har ret, kortet er i butikken, det er bare fordi at jeg altså ikke
> vil gå ned og betale de 4500 ex. For kortet.

Du slipper ikke væsentlig mindre for et PC kort, på edbpriser.dk
varerierer prisen mellem 3500 og 4100kr.

> I følge alt det jeg har læst, skulle det kunne fungere i både AGP x2/AGP x4
> konfigurationer.. Hvorfor påstår apple noget andet..

det kan jeg ikke udtale mig om, men det er da muligt.

> Eneste forskel på dette kort og PC versionen er ..En endnu ikke flashet
> BIOS !?

ADC (dvs digital-out)

Fra : tom dissing

Dato : 01-08-01 23:58

> ADC (dvs digital-out)

Irellevat !? ( Mac 24# cinema skærm (1814,7 x 1173.3 linier..nej tak)
Tom

Fra : Rolf Marvin Bøe Lin~

Dato : 01-08-01 23:13

[Wee-Hung Martin Tong]

| Nogle gode bøger? Findes der en Mac for dummies og, hvor kan den evt. købes
| henne.

Robin Williams: The Little Mac Book.

--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/