mål på afløbsrør, hhv. støbejern og plast?~
Fra : Petersen Michael

Dato : 07-10-09 20:48

Hej Ng.

Jeg har i min kælder et afløbsrør, der går fra et gulvafløb i stueetagen.
det er et støbejernsrør, der udvendigt måler Ø 72,5 mm, der er muffer på
røret med end udvendig diameter på 100 mm.

Det ender i et konisk overgangsstykke - som ender med at være ca. 113 mm
nede ved gulvet.

Det jeg har gang i er at jeg vil have skåret 2 T stykker ind, oven over
hinanden, det nederste med 50 mm tilgang, og det øverste med 110 mm tilgang.
Det skal bruges til at tilslutte hhv. afløb fra vask, og toilet med P-lås

Er der en standart for højde over gulv på P-låsen - så jeg ved hvilken højde
T´et skal monteres i?

Det korte af det lange er at jeg skal have fundet ud af hvilke
overgangsstykker jeg skal bruge..

Det jeg kan finde på markedet er hhv. 110 mm og 75 mm Htp rør...
Tænker det er bedst hvis plastrøret går inden i støbejernsrøret (ved gulvet)
og uden på røret i toppen..
Hvis jeg ikke kan finde egnet adapter, må jeg dreje noget selv i PEHD, og
tætne med et par O-ringe..

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : S.B.

Dato : 07-10-09 22:42

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:4accf057$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> gulvet) og uden på røret i toppen..
> Hvis jeg ikke kan finde egnet adapter, må jeg dreje noget selv i PEHD, og

Ja du bliver nødt til at tage det ved gulvet, ved det at du skal have 110 mm
helt op til dit toilet
Men der findes masser forskellige størrelser af forsheda muffer der er
beregnet til overgange mellem 2 forskellige materialer, så burde ikke være
det store problem i det

Søren

Fra : S.B.

Dato : 09-10-09 06:19

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men der findes masser forskellige størrelser af forsheda muffer der er
> beregnet til overgange mellem 2 forskellige materialer, så burde ikke være

nå ja....
hvor dine T-stykker ska sidde.
Når du ved hvor dit toilet skal være, trækker du bare en snor fra hvor
afløbet kommer ned og til din faldstamme, med min. 20 promille fald på, så
har du hvor højt dit T-stykke må sidde
Samme regel for det andet afløb

/S

Fra : Petersen Michael

Dato : 09-10-09 15:53

S.B. <sobo@[slettes]ofir.dk> wrote:

> [...]
> afløbet kommer ned og til din faldstamme, med min. 20 promille fald
> på, så har du hvor højt dit T-stykke må sidde

Tak, det har jeg luret
Er der en standart, for højden på afløbet, på en P-vandlås fra et WC?

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : S.B.

Dato : 09-10-09 21:15

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:4acf4e4b$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Tak, det har jeg luret
> Er der en standart, for højden på afløbet, på en P-vandlås fra et WC?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Michael Petersen
>
> Omme i Nyborg

Det her er der 180 mm til centrum på afgangsrøret fra Gustavsberg
http://www.gustavsberg.dk/images/drawing/2310S.gif

derimod har Ifö 190 mm
http://midtjysk-vvs.dk/picview.asp?pid=3615&pictype=b

Så nok en god ide at få toilettet inden du placere røret

Søren

Søren

Fra : Petersen Michael

Dato : 10-10-09 07:58

> [...]

> http://midtjysk-vvs.dk/picview.asp?pid=3615&pictype=b
>
> Så nok en god ide at få toilettet inden du placere røret

Hej Søren, tak for hjælpen, det var præcis sådan noget jeg efterlyste..
Dermed har du ret, wcet skal indkøbes først, og så skal T-stykket skæres
ind..

Michael Petersen

Omme i Nyborg