Microber i dieselen.
Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 06-10-09 10:13

Se Svenska krysserklubben om motorstop.
Det er fra august tilladt at blande 5% FAME=fedtsyreametylester i
dieselolien. Det giver en forøget risiko for microbedannelser hvis der er
den mindste smule vand i tanken og det er der jo altid.
Nu ved jeg ikke om det kun gælder i Sverige, men det er der måske andre der
ved?

--
Hans
URD/Contessa 32

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-10-09 03:49

Hej Hans,

Den historie har vi haft oppe tidligere som følge afet indlæg i bladet
langturssejlerne.
Teksten lød:

Bio-diesel
I lande med BIO-diesel skal man ikke tanke BIO-diesel, med mindre din
motor er justeret dertil, og du i øvrigt har sikret dig mod dieselpest
i din tank.
Et par medlemmer har haft store problemer efter at de tankede ved
dieselautomat i Sverige. Svenskerne råder derfor sejlerne til kun at
tanke ved havneanlæg, hvor der ikke sælges BIO-diesel.
Vil du læse mere om problematikken, bør du læse "Palstek" nr. 4/2008
(juli/august) siderne 98 - 105.

Mvh/Harding