VVS - Dims til at skifte bruser?
Fra : Morten P

Dato : 06-10-09 19:03

Jeg er ved at få lavet badeværelse.

Jeg skal have en bruser der monteres i loftet og med forsyningen i væggen

Armaturet er et med joystick.

Imidlertid skal jeg have en håndbruser også, men hvilken del anvender man
til at skifte mellem om det er den ene eller den anden der får vandet?

Nogen der har et navn og/eller et link til sådan en fyr?

Fra : Armand

Dato : 06-10-09 23:18

Morten P skrev:
> [...]
> til at skifte mellem om det er den ene eller den anden der får vandet?
>
> Nogen der har et navn og/eller et link til sådan en fyr?

Det er da indbygget i armaturet hvis ellers der er udtag til begge dele!

--
Armand.

Fra : Morten P

Dato : 07-10-09 04:02

> Det er da indbygget i armaturet hvis ellers der er udtag til begge dele!

Ikke nødvendigvis.
Man kan lave en forgrening mellem armatur og top bruser og i den forgrening
have en omskifter

Fra : Armand

Dato : 07-10-09 12:31

Morten P skrev:

> Ikke nødvendigvis.
> Man kan lave en forgrening mellem armatur og top bruser og i den forgrening
> have en omskifter

Jup; men dét er da såvel uskønt som en mer-omkostning som ikke gør
løsningen til et alternativ IMO.

Læg forøvrigt mærke til at armaturer til bruser har stutsen på
oversiden, hvor armaturer til håndbruser har stutsen på undersiden. Den
givne årsag hertil skider man højt og flot på ved selv at lave en
primitiv forgrening.

--
Armand.

Fra : Morten P

Dato : 08-10-09 18:52

> [...]
> hertil skider man højt og flot på ved selv at lave en primitiv forgrening.

Tak for dine meninger

Fra : Anders Majland

Dato : 13-10-09 18:29

> [...]
> hertil skider man højt og flot på ved selv at lave en primitiv forgrening.

Imho er synlige rør/slanger ikke pæne. Så når han nu er igang kan jeg
bestemt godt forstå at han vil et amartur integreret i væggen og bruseren
monteret i loftet.

Men æstetikken går selvfølgelig lidt fløjten med en løs håndbruser

Tilbage til subjekt. Grohe det i deres program i 70'erne og har boet i et
hus med sådanne. Altså en løs i væggen monteret ventil. Håndbruseren udtag
var samtidig krog til at hænge den på når den ikke var i brug

Og morten sikrer dig lige at de armatur har indbygget termostat - der fåes
hvis stadig indbygningsarmaturer uden.

Vil tro at et kig i Grohe's katalog kan finde en løsning:
Måske en selvlukkende gennemgansventil
http://www.grohe.dk/m/21_10382/page/modules/pn/index.php

Fra : jos

Dato : 07-10-09 10:14

Morten P wrote:
> [...]
> vandet?
> Nogen der har et navn og/eller et link til sådan en fyr?
Ikke mest elegante løsning, men de sidste 35 år har jeg klaret mig med en
forkromet ballofix hved hvert rør til hver bruser.

finn