Bambus
Fra : LG

Dato : 06-10-09 15:53

Jeg har en stor bambus der har blomstret og er gået ud. Jeg orker ikke at
grave den op, men vil klippe den helt ned. Hvor den stod vil jeg etablere et
bed, og hæve det 20-30 cm op i højden. I det nye bed skal selvfølgelig frisk
jord.
Men hvordan får man de gamle bambusrødder til at gå ud/forsvinde?
Gode råd, såvel kemiske som okølogiske modtages med tak.

mvh
LG

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 06-10-09 17:47

On Tue, 06 Oct 2009 16:53:15 +0200, LG wrote:

> [...]
> Men hvordan får man de gamle bambusrødder til at gå ud/forsvinde? Gode
> råd, såvel kemiske som okølogiske modtages med tak.

Graver dem op eller sprænger det væk med dynamit, så vidt jeg husker.
Måske rodfræsning.

De forsvinder nok ikke sådan lige af sig selv. Man kan hjælpe svampene
lidt på vej med nogen solide doser kunstgødning, men det tager tid. Vi har
lige fjernet det sidste af den halvrådnede rod fra det fyrretræ vi fældede
da vi købte huset i 1989...

Fra : KS

Dato : 07-10-09 08:02

"LG" <leifgraversen@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Men hvordan får man de gamle bambusrødder til at gå ud/forsvinde?
> Gode råd, såvel kemiske som okølogiske modtages med tak.

Det ER altså ikke så vanskeligt at fjerne dem som folk har gjort det til.
Giv dem godt med vand i dagene op til, "luk op fra en ende af" så kan de
brækkes op som nåe du piller et sår af huden.

Mvh KS

Fra : Søren Hansen

Dato : 07-10-09 08:54

KS <keld. skrev:
> [...]
> Giv dem godt med vand i dagene op til, "luk op fra en ende af" så kan de
> brækkes op som nåe du piller et sår af huden.

Jeg giver dig helt ret. Det har aldrig taget mig mere en 15-20 minutter
at fjerne en bambus, og jeg har fjernet et par stykker på 2-3 m2
efterhånden. Man kommer langt med simpel vold og magt.

--
Søren

Fra : Peter

Dato : 07-10-09 09:21

"Søren Hansen" <shans@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> fjerne en bambus, og jeg har fjernet et par stykker på 2-3 m2 efterhånden.
> Man kommer langt med simpel vold og magt.

Det er godt nok imponerende hurtigt. Jeg har også gravet/hugget et par
stykker op, og det
tog nogle dage inklusiv nedklipning.

Jeg har også een jeg har klippet ned og ladet stå. Den bliver ved med at
skyde små nye
skud som så blomstrer og visner, men det er OK der hvor den er.

Man kan også klippe den ned og dække den med sort plast eller plantedug, så
der ikke kommer lys til, så rådner den over nogle år (3-5 år vil jeg tro),
mine forældre har
prøvet den metode.

mvh.
- Peter

--
http://minhavekalender.dk

Fra : Søren Hansen

Dato : 07-10-09 12:33

Peter skrev:

> [...]
>
> Man kan også klippe den ned og dække den med sort plast eller plantedug, så
> der ikke kommer lys til, så rådner den over nogle år (3-5 år vil jeg

En god skarp drænspade, 20 minutters intensiv vold, og så en kold tuborg
man har stillet et skyggefuldt sted, hvor solen rammer indenfor en ½
time. Så plejer den ged at være barberet. *S

--
Søren

Fra : LG

Dato : 08-10-09 09:40

"Søren Hansen" <shans@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> man har stillet et skyggefuldt sted, hvor solen rammer indenfor en ½ time.

Lyder umiddelbart som et godt forslag - ikke mindst det med den kolde
Tuborg

LG

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-10-09 11:25

LG wrote:
> [...]
> Men hvordan får man de gamle bambusrødder til at gå ud/forsvinde?
> Gode råd, såvel kemiske som okølogiske modtages med tak.

Grav den op... det tager under en time.... Rødderne går ikke særligt dybt

Få fat i en drænspade, slib den skarp og hak roden op i stykker på 20x20 cm.
Når først du får hul, går det som en leg. Lad toppen sidde så du har noget
at hive i. Glem alt om vanding, det gør bare det hele mere mudret.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...