stor efterbetaling på varme
Fra : Morten

Dato : 04-10-09 10:14

Jeg har netop modtaget en relativ stor efterbetaling på varmeforbruget
i min lejede lejlighed.

Jeg har gentagne gang gjort udlejer opmærksom på at der er et problem
med varmeanlæget, og deraf et meget højt forbrug. Der er dog ikke sket
noget.

Jeg mener at jeg har gjort min pligt som lejer, og ønsker derfor ikke
at betale ekstra regningen.

Hvad skal jeg gøre ?

Mvh
Morten

Fra : kwdemant

Dato : 04-10-09 17:41

Morten skrev:
> [...]
> noget.
>
> Jeg mener at jeg har gjort min pligt som lejer, og ønsker derfor ikke

Jeg tror du kan tage fat i LL

Grundlæggende er det misligholdelse af kontrakten fra sælgers side, og
hvis sagen er som du fremstiller den er der handlet culpøst, og du kan
gøre et erstatningskrav gældende.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 04-10-09 19:19

"Morten" <nielsen72@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Slå dig sammen med flest mulige af andre lejere og klag til ejer.
Efterfølgende gå til huslejenævnet og klag, men undlad ikke at betale,
du må ikke give ejer mulighed for at opsige dig, du får pengene igen
hvis i får ret.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-10-09 08:29

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> wrote in message

> du får pengene igen hvis I får ret.

I en ideel verden, ja.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-09 08:54

Uffe Kousgaard skrev:

> I en ideel verden, ja.

Men pointen er god nok: Hvis man ikke betaler, kan man blive sat
ud.

Hvad med at betale et beløb som man skønner er rimeligt? Hvordan
står man så hvis ejeren vil smide en ud?

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 05-10-09 09:24

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Hvad med at betale et beløb som man skønner er rimeligt? Hvordan
> står man så hvis ejeren vil smide en ud?

Rigtigt dårligt som udgangspunkt, måske kan man senere få en dom for at
udlejer har misligholdt varmesystemet, så hans krav var urimeligt.
Men til at begynde med kan udlejer hæve lejeaftalen.

Lejeloven:
§ 36. Leverer udlejeren varme og varmt vand samt andre ydelser som nævnt i
stk. 2, kan denne kræve sine udgifter til lejerens forbrug samt andel i
andre udgifter refunderet. Udgiften hertil kan ikke indeholdes i lejen.
stk. 2 er om hvilke ting der hører under varme.
Stk. 3. Lejerens bidrag efter stk. 1 er pligtig pengeydelse i lejeforholdet,
jf. § 93, stk. 1, litra a

§ 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:
a) Når leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt, jf.
stk. 2.
stk. 2 handler om rykkere, gebyrer.o.s.v.

Om beløbet er åbenlyst urimeligt er jo så svært at bedømme, vi ved hverken
dets konkrete størrelse, fordelingen mellem lejligheden og fællesarealerne,
udviklingen i forbruget, eller denne lejligheds forbrug i forhold til andre
lejligheder.
Efterbetalingens størrelse er jo også afhængig af a'conto'en størrelse.

Er hele bygningen dårligt isoleret, eller pisser varmen ud af nogle smadrede
kældervinduer, eller er der 45 gr. i opgangen fordi radiatorere har sat sig
fast.
Kan Morten "bevise" at det er udlejer slendian der er grunden til
varmetabet.
Morten har valgt gættekonkurrencemetoden til sit spørgsmål, man må håbe for
ham at nogen vil hænge på til det sidste.
Morten spørger om hvad han skal gøre, han skal forsøge at hjælpe dem der
gerne vil hjælpe ham.

Kasper har foreslået LL, det er også et godt forslag, men for at de skal
kunne bedømme noget skal de kende det samlede beløb, sammensætning af
varmeregnskabet, lejlighedens størrelse, o.s.v.
Faktisk er efterbetalingen det eneste helt ligegyldige beløb i et
varmeregnskab.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 05-10-09 21:07

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> wrote in message

> I en ideel verden, ja.

Den må du lige forklarer mig, jeg søger at rådgive ham så han ikke kan
smides ud,
hvad mener du med dit svar? Skal han ikke stole på huslejenævnet? Hvad er
der ved
at vinde en sag, hvis lejligheden ryger inden afgørelsen?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-10-09 23:25

> Den må du lige forklarer mig, jeg søger at rådgive ham så han ikke kan
> smides ud, hvad mener du med dit svar?

At han ikke skal være 100% sikker på, at få de penge han har ret til. Ikke
andet. Udlejer har allerede ignoreret Mortens henvendelser ang. problemer
med varmeanlægget, så måske der er flere problemer i vente selvom, han har
ret til at få varmepenge retur.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 06-10-09 05:01

> [...]
> med varmeanlægget, så måske der er flere problemer i vente selvom, han har

Du kan være helt sikker på at et evt huslejenævn vil være det bedste sted
at få
afgjort hans sag ingen udlejer ønsker at lægge sig ud med dette nævn ved
ikke at
følge deres afgørelser. Et huslejenævn består ef en ejer-og
lejerrepresentant samt
en dommer. Følges afgørelsen ikke er denne med ved domstolen som et vægtigt
argument.

Fra : Morten

Dato : 06-10-09 10:21

On 5 Okt., 10:24, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> lejligheder.
> Efterbetalingens størrelse er jo også afhængig af a'conto'en størrelse.

Jeg synes beløbets størrelse er dybt urimeligt, efterbetalingen ca.
4500, herefter samlet ca. 18.000.
Lejligheden er ca. 70kvm, og jeg har en rumtemperatur på ca. 22 gr.,
er det koldt om vinteren er den lavere.

> Er hele bygningen dårligt isoleret, eller pisser varmen ud af nogle smadrede
> kældervinduer, eller er der 45 gr. i opgangen fordi radiatorere har sat sig
> fast.

Varmesystemet er fra 60'erne, og isoleringen er sparsom.
Alle termostater fungerer normalt.

Jeg har allerede meddelt dem at jeg ikke ønsker at betale (ikke at jeg
nægter).

Nu må vi se hvad der sker, jeg går videre med sagen hvis ikke de
fortager en forbedring.