Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kopi af gamle billeder
Fra : Mogens

Dato : 04-10-09 09:32

Hej

Har adgang til nogle gamle billeder, 40 år ca, er det muligt at få lavet
kopier, selvom der ikke er negativer til ?

Er det kostbart ?

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-09 09:38

"Mogens" <msg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Har adgang til nogle gamle billeder, 40 år ca, er det muligt at få lavet
> kopier, selvom der ikke er negativer til ?
>
> Er det kostbart ?

Nej. Scan dem, beskær dem og stil farvebalance/lys/kontrast og indlever dem
til din fotohandler i digital form. Prisen er som et hvert andet billede fra
en digital kilde.

-Joachim

Fra : Mogens

Dato : 12-10-09 18:44

Ok fint. Kan en simpel scanner anvendes ?

Skal der et program til at stille farvebalance lys kontrast osv ?

har faktisk aldrig indleveret digital foto tilfoto forhandler, hvordan gøret
det , via en brændt cd ?

Venlig hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-09 19:42

> Ok fint. Kan en simpel scanner anvendes ?

Sagtens. Bare den tegner tilstrækkelig skarpt. Hvis du skal lave billeder i
størrelse 1:1, bør du ikke bekymre dig om opløsningen.

> Skal der et program til at stille farvebalance lys kontrast osv ?

Ud over scannerens egen software? Det er ikke nødvendigt, men... Det er mit
indtryk, at de fleste scannere tillader, at der foretages korrektur af
lys/kontrast/farvebalance FØR scanningen med et preview. Jeg forsøger at
lave et så neutralt scan som muligt for senere at køre korrektur i et
billedbehandlingsprogram. De fleste programmer kan gøre den slags, men hvis
du har behov for at lave en mere kontrolleret farvebalance, behøver du et
program, hvor du kan kurvestyre RGB-farverne individuelt. Det kan godt være,
at din billeder efter 40 år er blevet mere røde end de var i sin tid (med
mindre det er sort/hvid). Dertil kommer, at små skader i billedet kan
skjules med tegneværktøj.

> har faktisk aldrig indleveret digital foto tilfoto forhandler, hvordan
> gøret det , via en brændt cd ?

Jeg kan kun sige, at min egen fotohandler kan tage de fleste digitale medier
som CD-rom, USB-nøgler og hukommelseskort. Vælg det medie som er mest
praktisk for dig. Flere af de store fotokæder tilbyder opload fra din egen
computer, og det er praktisk hvis man ikke bor i nærheden af en fotohandler.

Jeg bruger mest CD-rom, da jeg derved får et ekstra sikkerhedskopi af
billederne. Men ellers er USB-nøgler en god opfindelse.

-Joachim

Fra : Mogens

Dato : 12-10-09 23:47

Tak for fyldestgørende svar, glæder mig til komme igang med det.

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-10-09 10:44

Mogens skrev:
> Hej
>
> Har adgang til nogle gamle billeder, 40 år ca, er det muligt at få lavet
> kopier, selvom der ikke er negativer til ?
>
> Er det kostbart ?

Tror faktisk den bedste og billigste måde er at affotografere dem
(digitalt).
Det kræver lidt kunnen og udstyr, men jeg er sikker på at du kan finde
en, der kan gøre det billigt hvis du ikke selv kan - måske her på gruppen?

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-09 14:05

Gør som Joachim skriver.