Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EF 300mm f/2.8L USM (non is)
Fra : Walldo

Dato : 03-10-09 17:39

Mit drømmeoptik til fodbold-billeder er Canon EF 300mm f/2.8L IS USM,
men det er (prismæssigt) uden for rækkvide til mit amatørbrug.

Kan jeg bruge non is-udgaven i stedet for?

Jeg tænker på om jeg i det hele taget har brug for IS til
sportsbilleder, hvor lukketiden er 1/1250 eller hurtigere. Jeg tager
lige nu fodbold-billeder med Canon EF 70-200 f/4 IS USM, og kan ikke se
forskel på om IS er slået til eller fra.

Er non-is-udgaven lige så skarp som is-udgaven får ros for at være i
div. reviews, og er den lige så god på største blænde som is-udgaven? Er
den også lige så godt som non-is-udgaven med 1.4 extender?

Hvad må man give for en non-is-udgave i god stand?

Vh
Ole

Fra : Thomas Kjær

Dato : 03-10-09 18:06

On 2009-10-03, Walldo <mail@walldo.dk> wrote:
> Mit drømmeoptik til fodbold-billeder er Canon EF 300mm f/2.8L IS USM,
> men det er (prismæssigt) uden for rækkvide til mit amatørbrug.
>
> Kan jeg bruge non is-udgaven i stedet for?

Sagtens. Den er rigeligt skarp fuldt åben.

> [...]
> div. reviews, og er den lige så god på største blænde som is-udgaven? Er
> den også lige så godt som non-is-udgaven med 1.4 extender?

Der hvor jeg så den store forskel på de to modeller var ved brug af
convertere. IS udgave er bedre coated til at håndtere dette, men bruger
du ikke convertere, skyder i rigeligt lys og ikke har behov for
vejrforseglingen - så kan du ligeså godt bruge non-IS udgaven.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Michaelbs

Dato : 03-10-09 18:09

"Walldo" <mail@walldo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> hvor lukketiden er 1/1250 eller hurtigere. Jeg tager lige nu
> fodbold-billeder med Canon EF 70-200 f/4 IS USM, og kan ikke se forskel på

Det er klart du ikke kan se forskel. IS er kun en fordel, når lukkertiden
kommer så langt ned, at der er fare for at kamera/rysten på hænderne giver
slørede billeder.
I det lukkertidsområde er du overhovedet ikke ved 1/1250.

mvh Michaelbs

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 03-10-09 23:03

On Sat, 03 Oct 2009 18:39:15 +0200, Walldo wrote:

> Mit drømmeoptik til fodbold-billeder er Canon EF 300mm f/2.8L IS USM,
> men det er (prismæssigt) uden for rækkvide til mit amatørbrug.
>
> Kan jeg bruge non is-udgaven i stedet for?

Intet problem. Bruger min til fodbold mange gange om året, både med og
uden 1.4 extender - dog mest uden. Min drøm er dog en 400mm f2.8 men der
er så noget dyrere og så et 1d kamera.

> [...]
> lige nu fodbold-billeder med Canon EF 70-200 f/4 IS USM, og kan ikke se
> forskel på om IS er slået til eller fra.

En 300mm f2.8 non is vejer ca 3 kg og vil kræve at man bruger monopod til
den, da man eller bliver meget træt i armene. Har prøvet at gå med den en
hel dag, hvor jeg havde lovet at lave billeder af et helt stævne og havde
ikke fået monopod med. Den glemmer jeg aldrig mere. Og en god jagt stol
eller lign. at sidde på er også at foretrække har jeg fundet ud af.

> [...]
> den også lige så godt som non-is-udgaven med 1.4 extender?
>
> Hvad må man give for en non-is-udgave i god stand?

For omkring 3 år siden gav jeg 14.500 for min non is i en god stand. Få
ridser på modlysblænden og mærker under stativfoden. Idag til jeg gætte på
noget tilsvarende vil koste 13.000 men har igen anelse om priserne på
sådan en i dag. Har kun hørt om en der har været til salg siden jeg købte
min.

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid.dk med stadsgaard.com
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : Peter Nielsen

Dato : 04-10-09 15:12

Jeg købte min, for ca. 2 år siden, for 7500,-kr. Den ser noget brugt ud, og
det er den da også. Men den levere "varen", i form af meget skarpe billeder,
både med og uden extender. Jeg købte den af en sportsfotograf, som har brugt
den flittigt. Jeg anser mig selv for at være meget heldig, at jeg fik fat på
dette dejlige objektiv til en relativ lav pris. Hvad den kan købes til i
dag, ved jeg ikke, men min er ikke til salg, det er helt sikkert.

Fra : Walldo

Dato : 04-10-09 18:33

Tak for feedback til alle.

Jeg kan næsten ikke finde meget om non is-udgaven på nettet. Kan nogen
hjælpe mig med reviews, billeder mm.

Er der andet end is, coating og vejrforseglingen som udgør de
væsentligste forskelle på is og non-is-udgaverne?

Hvad skal jeg være opmærksom på ved evt. brugt-køb af non-is-udgaven?

Vh
Ole

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-10-09 19:57

http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/data/telephoto/ef_300_28l_usm.html

> Er der andet end is, coating og vejrforseglingen som udgør de væsentligste
> forskelle på is og non-is-udgaverne?
>
> Hvad skal jeg være opmærksom på ved evt. brugt-køb af non-is-udgaven?

Om det fortsat kan repareres, hvis det skulle være nødvendigt. Det kan man
få at vide på et autoriseret værksted, f.eks. CAV.
Sidst jeg checkede kunne det, men det er et par år siden.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen