Er dette et tilladt bytte ?
Fra : t-t-one

Dato : 03-10-09 10:53

Hejsa Gruppe

Min kone købte sidste år et par briller. Så vidt jeg ved så er det jo
nærmest stellet og dets udformning og evt. farve man ligesom falder for, når
man køber nye briller.

Her omkring 1 år efter går en af brillestængerne i stykker, og der skal
selvfølgelig en ny til.

Det viser sig så at den "model" som min kone købte er udgået, og at de nu
kun kan skaffe stangen, som er gået i stykker i hvid.

Det mener min kone så at det ødelægger det meste af brillen, da det smarte
jo lige netop ligger i det farvespil som er i de original købte ?

Er det en byttehandel man skal accepterer fra sælger af brillen ? Eller kan
man nægte sådan et bytte og forlange et nyt stel ? Evt. en paragraf der
siger noget om dette ?

På forhånd tak og tak for mange timers god og interessant læsning :)

Mvh.
t-t-one

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-10-09 11:50

On Sat, 3 Oct 2009 11:53:26 +0200, "t-t-one" <tocone4@hotmail.com>
wrote:

>Er det en byttehandel man skal accepterer fra sælger af brillen ?
Er der tale om en reklamation som sælger har godtaget, altså sælger er
enig i at der er en mangel ved varen ?

I så fald skal er der fgl. muligheder:
• Du kan få manglen afhjulpet, fx få varen repareret
• Du kan få varen byttet til en ny vare
• Du kan få et afslag i prisen
• Du kan få pengene tilbage – hæve købet

Hvis sælger tilbyder at få manglen afhjulpet, fx ved en reparation
eller at få varen ombyttet kan du ikke kræve en af de 2 sidste
muligheder, de er kun til rådighed hvis sælger ikke vil/kan benytte en
af de 2 første muligheder.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/3/

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-09 12:29

Hans Kjaergaard skrev:

> Hvis sælger tilbyder at få manglen afhjulpet, fx ved en reparation [...]

Det er jo det der er problemet. Sælger tilbyder en ny stang men i
en anden farve. Jeg vil mene at farven er så vigtig et element
ved et brillestel at det ikke er en tilfredsstillende reparation
at levere en stang i en anden farve - uanset om køber før købet
har gjort specielt opmærksom på at farven er vigtig.

Spørgsmålet er så om sælger vil levere et andet stel i den
rigtige farve. Hvis ikke han vil det, kan køber hæve handelen
eller forlange et nedslag i pris.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-10-09 13:04

On Sat, 03 Oct 2009 13:29:06 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Det er jo det der er problemet. Sælger tilbyder en ny stang men i
>en anden farve.
Det er så ikke en korrekt reperation, hvilken man så kan afvise.

Man ville jo aldrig kunne finde på at sige til en bilejer, "nu får du
så en grøn dør til din orange bil, og så er alt ok".

/Hans

Fra : Morten

Dato : 04-10-09 08:32

> Man ville jo aldrig kunne finde på at sige til en bilejer, "nu får du
> så en grøn dør til din orange bil, og så er alt ok".

Hvis den kun er at skaffe i den farve må forhandleren lade den omlakere uden
beregning for kunden.
Det sker jævnligt med biler at f.eks. kofangere som resservedele ikke er
lakerede, men det først sker i det øjeblik den skal bruges.

Spørgsmålet er om det er lade sig gørligt at omlakere en brillestang med
samme resultat som en kofanger el. bildør, så det er en meget dårlig
sammenligning.

Mvh
Morten