Orangeri/væksthus/vinterhave
Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-10-09 11:34

.... kært barn har mange navne. Det er jo blevet moderne med et orangeri og
det var jo osse overdådigt at se ham den fimsede i TV frembringe en masse
forkultur af stiklinger, løgvækster o.s.v., samtidig med at det kunne
fungere som udestue langt hen på efteråret.

Hvis man googler lidt vil man se, at begrebet "orangeri" dækker fra store,
monumentale bygningsværker og helt ned til lidt-større-end-normalt
aluminiumsdrivhuse med en række pigge på rygningen.

Jeg vil bygge mit eget i træ og glas, men hvad er egnetlig hovedtrækkene?
Det skal vel kunne opvarmes til frostfrit, men hvordan gør man det, så man
ikke ruineres af el- eller gasregningen? Varmepumpe, solceller ...?

Skal det forsynes med termoglas?

Vi vil bruge det til forkultivering i større stil, samt som oase med ikke
så hårdføre vækster, men jeg formoder at hvis man har højt til loftet og
gerne vil have palmer og Bourgonvilla, skal man holde en ret høj temperatur
om vinteren? How much?

Gode inspirationssider til design og konstruktion på nettet efterlyses.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ole V Jensen

Dato : 03-10-09 12:49

Kurt Hansen <kurt@fjerndettetowle.dk> wrote:

> Gode inspirationssider til design og konstruktion på nettet efterlyses.

I det nyeste nummer af Gør det selv, kan du læse en artikel om en der
har bygget selv.

http://www.selvbyggerdrivhus.dk/

mvh
Ole-J

Fra : Ole V Jensen

Dato : 03-10-09 13:12

Der er også denne side

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 04-10-09 09:27

On Sat, 3 Oct 2009 14:12:29 +0200, not@available.dk (Ole V Jensen)
wrote:

>Der er også denne side

Det er den letteste at overse

Fra : Mogens

Dato : 03-10-09 13:09

Kurt Hansen wrote:

> Gode inspirationssider til design og konstruktion på nettet efterlyses.
Læs evt. her: http://en.wikipedia.org/wiki/Orangerie
Wikipedia er ofte et sted hvor man kan hente god inspiration. Om der
står noget om design har jeg ike checket, men det burde forklare dig
lidt om hvad begrebet "Orangeri" dækker.

Fra : Ole V Jensen

Dato : 03-10-09 13:12

Kurt Hansen <kurt@fjerndettetowle.dk> wrote:

> Gode inspirationssider til design og konstruktion på nettet efterlyses.

Der er også denne side:

http://www.traedrivhuset.dk/

mvh
Ole-J

Fra : Tom Andersen

Dato : 05-10-09 17:01

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> ... kært barn har mange navne.

Er det ikke tre forskellige børn?

I et orangeri dyrker man vel strengt taget ikke planter - man (kongen og
adelen) opbevarede eksotiske planter frostfrit. Gulvet er befæstet.
I et væksthus dyrker/ producere man planter eller?
I en vinterhave/ udestue, som vel oftest er en tilbygning til en beboelse,
forlænger man "udesæsonen".

Hvis det er et afgørende punkt for dig, at du kan frostsikre sarte vækster,
lyder det mest af som om en vinterhave/ udestue dækker dit behov.

> det var jo osse overdådigt at se ham den fimsede i TV frembringe en masse
> forkultur af stiklinger, løgvækster o.s.v., samtidig med at det kunne
> fungere som udestue langt hen på efteråret.

En der har _så_ mange løg, må da være "meget mand" og derfor ikke særlig
fimset? :)

Tom