Billig trykluftværktøj holder det ?
Fra : Lars Clement

Dato : 02-10-09 20:15

Hej gruppe
er ved at kigge på en trykluftsømpistol fx true xx109 fra HN. Hvad er jeres
erfa. med billig trykluftsværktøj ??

--
Venligst

Lars Clement
indsætmitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-09 20:57

> er ved at kigge på en trykluftsømpistol fx true xx109 fra HN. Hvad er
> jeres erfa. med billig trykluftsværktøj ??

Jae, det skal nok holde, men der er andre ting at tænke på:

jeg købte en billig einhell dykkerpistol (ca 300kr). For hvert 4. skud
satte dykkeren sig fast, og jeg skulle skille værktøjet ad (med umbraco
skruer, dvs tidskrævende)

jeg blev træt af det, og fandt et sted jeg kunne få en dewalt dykkerpistol
for en tudse. Den har snapåbning så man nemt kan komme til at skifte
dykker, men det har ikke været nødvendigt, da den aldrig har sat sig (har
ihvertilfælde skudt en pakke af 5000 dykkere)

Fra : Max

Dato : 02-10-09 21:52

Hej tp

> jeg købte en billig einhell dykkerpistol (ca 300kr). For hvert 4.
> skud satte dykkeren sig fast, og jeg skulle skille værktøjet ad (med
> umbraco skruer, dvs tidskrævende)

Du kan jo have været uheldig. Jeg har en kasselukke pistol til store
kramper, den koster vel 12.000 kr. Den svigtede også meget tit,
og de kunne ikke lave den bedre. Så måtte man jo skille den ad
og file lidt og lægge et par små skiver i, så nu køre den perfekt.
Så prisen alene fortæller ikke ret meget. Jeg har noget HN billig
grej der sagtens kan konkurere med alt andet grej.

--
Mvh Max

Fra : Klaus G.

Dato : 02-10-09 21:21

> er ved at kigge på en trykluftsømpistol fx true xx109 fra HN. Hvad er
> jeres erfa. med billig trykluftsværktøj ??
Hvad skal du bruge det til? Skal du sætte 200m2 lofter op, så køb noget
ordentligt. Skal du lige samle et dukkehus, så køb en fra HN ;)

--
Klaus G.

Fra : Hauge

Dato : 02-10-09 21:28

Klaus G. wrote:
> Skal du lige samle et dukkehus, så køb en fra HN ;)

Så det vil altså sige du intet aner om det og bare er en standard udtalelse
for billigt værktøj, eller?

/Hauge

Fra : Lars Clement

Dato : 02-10-09 21:45

> Så det vil altså sige du intet aner om det og bare er en standard
> udtalelse for billigt værktøj, eller?
>
> /Hauge

Nix jeg skal bare smække nogle lister op. Og det var så et påskud forat købe
noget mere værktøj !!

Lars clement

Fra : Klaus G.

Dato : 02-10-09 21:58

> Så det vil altså sige du intet aner om det og bare er en standard
> udtalelse for billigt værktøj, eller?
Såså, der er nok nogen der er lidt gnaven i dag. Men lad mig forklare...

Min storesøsters mand skulle rille fuger ud af huset, efter 8 vinkelslipere
og lige så mange køreture ind til HN, så fik han pengene tilbage. Han smed
nogle flere penge i puljen og købte en Borsch maskine, som så kunne holde
hele arbejdet igennem og den dag i dag.

På tømreruddannelsen skal man bruge elhøvle når der skal laves grater. Folk
render så ud og køber den billige Selekta El-høvl hos HN til 200kr. efter de
6uger et hovedforløb tager, der var alt alt for mange gået i stykker.
Motoren brænder sammen, landet har slør osv..

Slagboremaskine, min tidligere nabo købte en sådan karl, han skulle bore en
masse huller i en sokkel. Den holdte til omkring 40huller i streg med et
14mm bor, så var slag-delen ødelagt.

De billige sømpistoler, bliver hurtigt utætte, slagstiften brækker, søm
sætter sig fast osv..

DERFOR siger jeg, skal man lave noget seriøst arbejde, så hold dig fra HN
produkter. De er helt fine hvis man lige skal sømme lidt gerigter på rundt
om en dør eller to. Men at begynde at skyde lofter op, hvor det godt må godt
hurtigt og smertefrit, så får man altså lange løg af dårligt værktøj.

--
Klaus G.

Fra : Hauge

Dato : 02-10-09 22:00

Klaus G. wrote:
> DERFOR siger jeg, skal man lave noget seriøst arbejde, så hold dig
> fra HN produkter.

Nåja, der er også mange der kan ødelægge selv den bedste hammer..

/Hauge

Fra : Klaus G.

Dato : 02-10-09 22:32

> Nåja, der er også mange der kan ødelægge selv den bedste hammer..
Og du snakker udenom... *suk*

--
Klaus G.

Fra : Hauge

Dato : 03-10-09 07:33

Klaus G. wrote:
> Og du snakker udenom... *suk*

Ja det er træls når man har ret.

/Hauge

Fra : JBH

Dato : 03-10-09 07:50

> Ja det er træls når man har ret.
>
> /Hauge

Klaus har bidraget med adskillige eksempler som understøtter hans påstand,
hvad har du bidraget med andet end mudder og "jeg alene vide" ?

/JBH

Fra : Hauge

Dato : 03-10-09 08:12

JBH wrote:
> Klaus har bidraget med adskillige eksempler som understøtter hans
> påstand, hvad har du bidraget med andet end mudder og "jeg alene
> vide" ?

Jeg har brugt både billigt og dyrt værktøj i 25 år, og er selv kommet frem
til at meget af det dyre er det samme lort som meget af det billige. Så
derfor kan man ikke konkret sige at HN-lignende værktøj er noget lort.
Men at bruge en tømreruddannelse som ref. for kvalitet, det undrer mig, for
så var der vel ikke en grund til at de gik på den uddannelse, hvis de havde
evnerne til at bruge værktøjet ordenligt, vel?! Men ok, der er forskel på en
boremaskine til 59 kr og en til 1200 kr. der hedder DeWal, logisk nok.. Men
ikke stor forskel på en ikke-mærke til 400 kr og den samme DeWal som før..

Et B&O tv til 45.000 kr. er ikke bedre end ét til 15.000 kr., det er bare
"pænere".. Eller det mener i måske heller ikke?

/Hauge

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 03-10-09 10:37

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev
> Et B&O tv til 45.000 kr. er ikke bedre end ét til 15.000 kr., det er bare
> "pænere"..

Det er det så lige i dette tilfælde ikke engang. Fuldstændig mislykket
design.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : JBH

Dato : 04-10-09 18:57

> Jeg har brugt både billigt og dyrt værktøj i 25 år, og er selv kommet
> frem til at meget af det dyre er det samme lort som meget af det billige.
> Så derfor kan man ikke konkret sige at HN-lignende værktøj er noget lort.

Indenfor Jem&Fix/ HN's el-værktøj er det "kinøjsermodellerne" som typisk er
noget værre lort. F.eks ødelagde jeg 3 hånd-rundsave (dem til omk.
200kr/stk) på at flække nogle lægter (ca 5 cm tykke) jeg skulle bruge til
en carport. Enten røg tænderne i gearkassen eller også "røg" ankeret...Jeg
fik fat på en tudsegammel Metabo, som klarede opgaven uden problemer, men
den har sikkert også kostet mere end de 3 billige tilsammen dengang for +20
år siden da den blev købt.

> [...]
> forskel på en boremaskine til 59 kr og en til 1200 kr. der hedder DeWal,
> logisk nok.. Men ikke stor forskel på en ikke-mærke til 400 kr og den

Kvaliteten på ikke mærkevarer kan være helt på højde, eller måske bedre end
f.eks DeWal.... Jeg fik for nylig en defekt batteridrevet DeWal håndrundsav
foræret. Den havde smadret gearkassen. (ligesom den billige HN model)

> Et B&O tv til 45.000 kr. er ikke bedre end ét til 15.000 kr., det er bare
> "pænere".. Eller det mener i måske heller ikke?

N.I.F. er i alt fald større på den til 45k.

mvh
JBH

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-10-09 11:38

> På tømreruddannelsen skal man bruge elhøvle når der skal laves grater.

Skal? Siden hvornår? Man kunne jo også lære folk at bruge en håndhøvl....

- Martin

Fra : Klaus G.

Dato : 04-10-09 22:57

> Skal? Siden hvornår? Man kunne jo også lære folk at bruge en håndhøvl....
Det bruges skam også flittigt til det sidste, men at høvle 1-5cm af manuelt
får man jo lange løg af. Husk at tiden har ændret sig og alt det manuelle
arbejde man så før i tiden, i dag kan gøres meget hurtigere med elværktøj og
mindst lige så godt. Til svendeprøven må der næsten bruges alt det elværktøj
man vil, f.eks. en afkortersav hvis man lyster. Men under alle skole ophold
er det kun håndsaven der må bruges ;)

--
Klaus G.

Fra : John V.

Dato : 03-10-09 13:48

> Hvad skal du bruge det til? Skal du sætte 200m2 lofter op, så køb noget
> ordentligt. Skal du lige samle et dukkehus, så køb en fra HN ;)
Eller brug en hammer og dyknagle..

Fra : Hauge

Dato : 03-10-09 13:50

John V. wrote:
> Eller brug en hammer og dyknagle..

Det lærer man sikkert ikke på tømreruddannelsen, så det kan man ikke..

Mvh Hauge

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-10-09 14:53

On 2 Okt., 22:44, "Lars Clement" <miteftern...@hejlsnet.dk> wrote:

> Nix jeg skal bare smække nogle lister op. Og det var så et påskud forat købe
> noget mere værktøj !!

Okay... så kom fugepistol med i samme ombæring... Det er atså guld
værd med fugepistol på trykluft... især til panelfugning...

Meen min kompressor var slet ikke tryktæt... så jeg måtte hen og få
smurt og spændt... men den taber stadig luft og deres trykluft sæt til
påfyldning af luft på cykler osv, er utæt af HT... men sømpistol og
fugepistol virker fint... man skal bare have en kompressor man kan
justere trykket ned til 3bar når man bruger fugepistolen.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 03-10-09 07:53

Fri, 2 Oct 2009 21:14:41 +0200, skrev Lars Clement, på 11 linier, i
<cb1e4$4ac65123$5293f060$3886@news.arrownet.dk>, :

>Hej gruppe
>er ved at kigge på en trykluftsømpistol fx true xx109 fra HN. Hvad er jeres
>erfa. med billig trykluftsværktøj ??

Til prisen er det fint. men man får hvad man betaler for.
Har dog ikke prøvet denne, men min AIR MOUNTY SØMPISTOL dur ikke

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Hauge

Dato : 03-10-09 08:13

Karsten Andersen wrote:
> Har dog ikke prøvet denne, men min AIR MOUNTY SØMPISTOL dur ikke

Det gør min så, helt uden problemer.

/Hauge

Fra : Keld Nygaard

Dato : 03-10-09 09:06

"Lars Clement" <mitefternavn@hejlsnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
> er ved at kigge på en trykluftsømpistol fx true xx109 fra HN. Hvad er
> jeres erfa. med billig trykluftsværktøj ??

Hvis jeg mangler noget nyt værktøj, men er lidt i tvivl om hvor meget jeg
får brug for det, så starter jeg som regel med at købe en billig udgave
først. Når den så er slidt op, så ved jeg hvad mit behov er, og jeg kan
vurdere om jeg vil ofre noget ordentlig værktøj...

Inden for billig luftttryksværktøj har jeg bla. sømpistol, slagtop,
false/lokketang. Alt sammen købt for 5-10 år siden, brugt "normalt" meget,
og det holder stadig. Sømpistolen har f.eks. skudt > 50m2 listeloft, og et
utal af paneler fast, og der har aldrig været eet eneste søm der har sat sig
fast.

Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 03-10-09 09:41

"Lars Clement" <mitefternavn@hejlsnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
> er ved at kigge på en trykluftsømpistol fx true xx109 fra HN. Hvad er
> jeres erfa. med billig trykluftsværktøj ??

Det kommer an på om hvormeget den skal bruges.

Jeg har bygget 74m2 til og taget livet af en båndskrue-maskine, en
Accu-boremaskine og en rundsav fra HN + en grøn Bosch accu-boremaskine 14.4v
Det gik ret stærkt med HN varerne, Boschen holdte hele tilbygningen + et
skur, da jeg skulle starte på den gamle del af huset ville batterierne ikke
mere.

HN varerne blev hurtigt udskiftet med en Metabo skruemaskine som nu har
skruet 20.000+ skruer, en Metabo 18v accu-boremaskine (lækkert værktøj) samt
en kap/Gæringsav fra Devalt på bord (man kan næsten ikke leve uden, når man
bygger om).

Jeg købte 1 sæt bits, en løs magnetholder og en æske TX20. Jeg har nu slidt
mig halvvejs igennem TX20 æsken
For slet ikke at tale om knivblade til gipspladerne... 2 æsker er der
medgået.

Så ved små projekter, lister, skur, enkeltrum opbygning kan man fint leve
med HN og andet hobby-værktøj. Men allerede ved mellem størrelse projekter
så som bare et helt træloft, vil jeg anbefale et godt stykke værktøj. Ved
store projekter som mit, må man bide i det sure æble og købe prof.-værktøj.
Jeg købte for ca 15.000,- og det har jeg ikke fortrudt.

Dårligt værktøj giver ikke dårligere bygge resultat, det tager bare længere
tid og kan give en del frustrationer.

Mvh
Leon

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-10-09 10:04

> Det gør min så, helt uden problemer.

Også min.

Jo bedre kompressor, jo bedre sømpistol får jeg ud af den.

Fra : Lars Hansen

Dato : 03-10-09 11:33

> [...]
> er ved at kigge på en trykluftsømpistol fx true xx109 fra HN. Hvad er
> jeres erfa. med billig trykluftsværktøj ??

Hej Lars

Jeg har i nogle år haft nøjagtigt den model og den har sat... slået mange
stifter i uden problemer.
Der gik ikke mange stifter før slagstiften røg sig en tur, men der er en
ekstra med i kassen. Den ekstra blev monteret og har kørt langt over 10.000
stifter i nu.
Bare husk at smøre med jævne mellemrum så holder den i mange år.

Eneste anke er at spidsen er lidt grov og godt kan sætte mærker på hvide
lister, men med lidt forsigtighed undgår man det.

Ingen tvivl om at jeg køber en magen til den dag den nuværende "dør".

Lars Hansen

Fra : Lars Clement

Dato : 03-10-09 20:58

Hej Lars

> [...]
> lister, men med lidt forsigtighed undgår man det.
>
> Ingen tvivl om at jeg køber en magen til den dag den nuværende "dør".

Tak for gode input. Ikke mindst til jer, der holdt jer til emnet.
- smutter en tur i HN. Det er også min erfa. at starte med noget billigt og
så siden opgradere efter behov.
MVH
Lars Clement

Fra : Hauge

Dato : 03-10-09 21:08

Lars Clement wrote:
> - smutter en tur i HN. Det er også min erfa. at starte med noget
> billigt og så siden opgradere efter behov.

God idé, der er nogen der har en idé om at med det samme der *ikke* står
DeWal eller lign. på et stykke værktøj, så er det noget lort. Men det siger
mest om at de er udstyret med 5 tommelfingre på hver hånd.. Godt og vel..

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-09 15:22

> [...]
> DeWal eller lign. på et stykke værktøj, så er det noget lort. Men det
> siger mest om at de er udstyret med 5 tommelfingre på hver hånd.. Godt og

så hvis folk har fem tommelfingre så virker dewalt &co men ikke
skrammelmærkerne?!?!?!?! Så dermed siger du jo netop at der er forskel

Der blev spurgt om en mening, og folk ytrede. Der er nogle der køber det
billige, og det er fint til småopgaver. JEG er blot træt af at købe
skrammelmærker, bande over dem 100 gange, smide lortet væk, og så BAGEFTER
købe noget der duer. Det er den dyereste løsning.

Og nu er mærkevarene jo blevet superbillige. Den første dewalt boremaskine
jeg købte kostede over 4000kr. Den sidste jeg købte, fik jeg for 800kr uden
batterier, og så kan jeg slet ikke få øje på fordelene ved de billige...

Fra : Hauge

Dato : 04-10-09 15:38

tp wrote:
> så hvis folk har fem tommelfingre så virker dewalt &co men ikke
> skrammelmærkerne?!?!?!?! Så dermed siger du jo netop at der er
> forskel

Næeh.. For hvis værktøjet er billigt, så får det skylden.. Hvis det er dyrt,
så får fingrene skylden..
Kan du genkende det?

/Hauge

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-10-09 15:39

> boremaskine jeg købte kostede over 4000kr. Den sidste jeg købte, fik
> jeg for 800kr uden batterier, og så kan jeg slet ikke få øje på
> fordelene ved de billige...

Den første Dewalt du købte, var den med metalgear? Og var den til 800
også det?

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-10-09 17:11

> jeg mistænker kraftigt kopiforretning, men så er den en fandens god kopi

OK - jeg spørger fordi man tit hører at de billige mærkevare-modeller er
discount på andre steder end navnet - men det lyder ikke til at være
tilfældet her.

Bortset fra det så køber jeg heller ikke selv discount accu'er - min far
har nok været igennem 6 stks hvor jeg stadig er på min første Bosch og
første batteri - og jeg bruger endda min mere end han bruger sin(sine).

Men ellers plejer jeg som regel at starte ud med discounten af noget
værktøj hvis det er noget jeg er usikker på hvor meget jeg skal bruge og/
eller om den dyre er det mere værd.

Fx. er min stiksav en 100,-s model og den saver fint - det samme med min
vinkelsliber, den skærer stadig. Og borehammeren ligeså.. alle discounter
der kører perfekt. Jeg havde været en fattig mand hvis der skulle have
stået Metabo på dem.

Derimod har jeg haft en slagboremaskine til 100,- - jeg brugte den 10
sekunder så røg gearet i den.. lol. Jeg gad ikke engang ombytte den til
en ny så fik bare pengene retur med det samme.

Min pointe: Jeg tror ikke der er nogen der gider bruge penge på discount
hvis det skal byttes hele tiden eller driller eller bare ikke kan holde.
Ligesom der heller ikke er nogen der gider bruge penge på det dyre hvis
det billige kan holde lige så fint? Og det er vel det Hauge han også
prøver at pointere.. hvorfor skyde det billige ned fra starten når det
tit og ofte ikke fejler noget? Klart hvis man skal afsted hver dag og
bytte den så dur det ikke, men hvis 100 kroner modellen holder i årevis
hvorfor så bruge flere penge?

Sådan har jeg det ihvertfald.. jeg bruger det der er nødvendigt - og ikke
en krone mere. Jeg gider ikke betale for Dewalt hvis jeg kan nøjes med
Bosch eller Discount - omvendt gider jeg ikke betale for discount hvis
jeg har brug for en Dewalt eller Metabo.

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-10-09 21:23

> Har du overvejet, at årsagen til at din holder længer end din fars, kan
> være at din bliver brugt meget mere, for et batteri som sjælent bliver
> brugt, holder ikke lige så længe som et, der bliver brugt hele tiden.

Jeg kan godt følge din logik, men så meget mindre bruger han heller ikke
sin - jeg vil tro det er en smule mindre, men min får så tilgengæld lov
til at arbejde for føden hvor hans mest blot bliver brugt til skruer.

Well jeg ved det ikke. Synes blot det er påfaldende.